Infiniti blijft niet oneindig geld pompen in de Formule 1: vanaf volgend seizoen zien we de naam Infiniti niet meer voorbijflitsen.
Fabrikanten die zich terugtrekken uit bepaalde takken van de autosport: het is een terugkerend thema de laatste tijd. Infiniti racet in geen enkele klasse, dus wat dat betreft valt er weinig terug te trekken. Ze pompen echter al wel jarenlang geld in de Formule 1 door middel van sponsoring. Daar gaat het luxemerk van Nissan nu een punt achter zetten.
Red Bull
Daarmee komt een einde aan negen jaar sponsoring in de Formule 1. Infiniti was vanaf 2011 prominent in beeld tijdens de Formule 1-races, aangezien ze sponsor waren van Red Bull. Dat zat zo: Infiniti was het luxemerk van de partner van de motorleverancier van Red Bull. Renault leverde namelijk de motoren aan Red Bull en Nissan is de partner van Renault. Zo was het cirkeltje dus rond.
Wereldkampioen
Van 2013 tot 2015 was Infiniti zelfs titelsponsor van Red Bull. Infiniti had het niet slecht getroffen, want Red Bull werd in 2011, 2012 én in 2013 wereldkampioen. Daarna ging het bergafwaarts, waardoor het tot een breuk kwam tussen Renault en Red Bull. Aangezien het lot van Infiniti samenhing met dat van Renault, betekende dat ook het einde van de sponsoring.
Renault
Infiniti bleef echter actief als sponsor in Formule 1, maar nu voor Renault. Het merk deed zelfs meer dan alleen sponsoren, ze waren ook actief betrokken bij de ontwikkeling van de power-unit. Om iets specifieker te zijn: Infiniti was mede verantwoordelijk voor het Energy Recovery System.
Concepts
De inmenging van Infiniti in de Formule 1 inspireerde ook nog in twee fantastische straatauto’s. Althans, concepts daarvoor. De eerste was de Q50 Eau Rouge, een Q50 met de aandrijflijn van de Nissan GT-R. Deze had natuurlijk nooit op kunnen boksen tegen de gevestigde Duitse orde, maar toch is het doodzonde dat deze er niet is gekomen. Het tweede concept was de eveneens bloedgave Q60 Project Black S. Dit was een sportieve Q60 met een KERS-systeem afkomstig uit de F1.
Vettel Edition
Beide auto’s bleven helaas een concept, maar dat geldt niet voor de FX Sebastian Vettel Concept uit 2011. Die is namelijk in productie gegaan als Sebastian Vettel Edition, in een oplage van 150 stuks. Deze FX had 30% meer downforce dankzij het aeropakket en 30 pk extra. In het kader van de samenwerking tussen Red Bull en Infiniti was Vettel destijds ambassadeur voor het merk. Hij het zelfs een officiële functie als ‘Director of Performance’ bij Infiniti. Dat kan hij toch maar mooi op zijn cv zetten.
Alpine
Inmiddels zijn we negen jaar verder en heeft Renault aangekondigd haar naam niet langer te verbinden aan de F1. Dat is voor Infiniti dus aanleiding een punt te zetten achter hun avontuur. Op de Alpine’s zullen volgend jaar dus geen Infiniti-logo’s te bespeuren zijn.
Foto: Max in de Infiniti Red Bull RB8, vastgelegd door @fred
Mas zegt
😢 dan doe ik ook maar afstand van mijn Q 60 S, iemand interesse ? 🚗 TE KOOP 🚗
kraakensmaak zegt
De naam Infinity voegde inderdaad niks toe, hadden ze niet ook nog een SUV als Sebastian Vettel limited edition?
machielvdd zegt
Goeie, die was ik even vergeten. Ik heb er alsnog een stukje over toegevoegd!
ericd zegt
Oi, in toenemende mate zal de ping-ping bij het publiek vandaan moeten komen om het dure F1 circus te kunnen bekostigen. Denk aan uitzendrechten, toegangskaarten, merchandise verkoop.
Kvgorp zegt
Namen vetaderen. De poppetjes blijven gewoon het zelfde. Politiek.
Jochen zegt
Ongekend dat er iemand in Nederland die fx50 Vettel edition heeft gekocht voor € 207.000.
En dat ding is er nog steeds, geregistreerd op een particulier vanaf dag 1.
jensoffbutton zegt
Ik vond hun auto’s nog mooi. Is gewoon misgelopen qua marketing. Je legde de link ook niet direct tussen Infiniti als sponsor en hun auto’s. En ze hebben niet zo’n status als sponsor zoals Shell en Marlboro bij Ferrari.