
En Citroën weer op en top Frans?
Het gaat al tijden niet zo lekker bij Stellantis. Het bedrijf dat ontstond na het samenvoegen van PSA en FCA (combinatie van Fiat en Chrysler) worstelt. Een hele reeks aan terugroepacties, tegenvallende verkopen, stilgelegde fabrieken en mislukte terugkeer van merken.
Is het bedrijf zo groot geworden dat het niet meer rendabel te krijgen is? Het lijkt natuurlijk allemaal heel logisch, je vergroot de schaal tot een niveau waarop je in al je modellen een 1.2 PureTech lepelt en al je B-segmenters op een Peugeot 20(0)8 lijken. Dan blijkt een nieuwe Lancia Ypsilon opeens niet meer aantrekkelijk voor kopers en ben je iedere week onderwerp van AVROTROS Radar.
Opsplitsen Stellantis
Veel logischer om het bedrijf gewoon weer op te splitsen. Een Franse, een Italiaanse en een Amerikaanse afsplitsing. Dan kan iedereen gewoon weer zijn eigen markt bedienen en doen waar het merk goed in is in zijn eigen thuisland.
Dat is geen ideetje van ons, maar van voormalig Stellantis CEO Carlos Tavares. Tien maanden geleden vloog hij de laan uit bij het mega concern en nu heeft hij een boek geschreven waar hij waarschuwt voor het uiteenvallen van de autobouwer. Naar zijn idee moet het management van Stellantis iedere dag bezig zijn met de eenheid binnen het bedrijf. Wij denken dat gewoon weer toffe auto’s bouwen beter werkt, maar dat terzijde.
Winst verdampt
Het marktaandeel in de VS en in Europa is vorig jaar enorm verminderd en dus moest Tavares wegwezen. Want minder marktaandeel is veel minder winst en dat betekent dat de CEO er geen pepernoot van bakte. Onder zijn bewind verplaatste hij vrolijk delen van de productie naar landen als Marokko waardoor hij zelf behoorlijk voor onrust zorgde.
De Italiaanse overheid en de vakbonden waren er zeer niet over te spreken. De overheid greep zelfs in en nam auto’s in beslag waar Italiaanse vlaggetjes op stonden terwijl ze in Marokko werden gebouwd en de Alfa Romeo Milano werd Junior omdat de auto in Polen uit een fabriek rolde.

Kortom, deze meneer maakte er zelf een enorme puinhoop van, maar nu hij een maand of tien buiten staat weet hij het opeens beter en schrijft hij dus een boek met hoe het wel moet.
Minder, minder, minder kosten!
De beste man had tijdens zijn bewind een obsessie voor kosten besparen en dat leidde tot misstappen op het gebied van kwaliteit, prijzen en het aanbod van de modellen. Eenheidsworst zouden wij willen zeggen.

Uiteraard is hij het er in het boek niet mee eens en veegt hij zijn straatje schoon. Maar hij voorspelt dus ook dat het concern wel eens uiteen zou kunnen vallen. Wij filosoferen alvast door op deze weg. Dan zijn Alfa Romeo en Fiat straks gewoon weer volbloed Italiaan. Maserati en Lancia zijn na al die Stellantis jaren wel dood denken wij.
Een Frans bedrijf met Citroën, Peugeot en DS en een Amerikaans bedrijf met Jeep en RAM. Dat wordt nog vechten wie Opel moet nemen. Leapmotor kan gewoon Chinees blijven en de overige merken kunnen in de prullenbak.
Chinese kapers op de kust
Tavares schetst ook nog de mogelijkheid tot splitsing in twee delen. Een Europees en een Amerikaans deel. Een ander scenario zou kunnen zijn dat een Chinees merk het concern, of bijvoorbeeld alleen het Europese deel, opkoopt. Dan kunnen de Chinezen, net als na de overname van Volvo en Lotus, gewoon hun auto’s verkopen in Europa met Fiat en Peugeot badges op de neus. Wat denken jullie?





Het idee achter een concern is sat je uitwisselbare onderdelen zoals motoren, versnellingsbakken, wielophangingen, electronica etc kan delen en zo kosten bespaard. Zelfstandigheid kon wel eens de genade klap voor Alfa Romeo zijn.
Dan moeten ze het wel doen.
PureTech en THP staan niet al te best te boek. Ondanks dat daar zat mensen met kennis werken, lijkt het of ze die op de verkeerde afdelingen inzetten.
Of ze moeten juist dat soort zaken gewoon inkopen? Motoren van de concullega’s, versnellingsbakken van ZF, enz.
De FIAT Firefly motoren zijn uitstekende motoren, 3 en 4 cilinders van 999cc -1.5ltr met vermogens van 70-200+ pk.
Deze zijn veel beter dan die Peugeot PureTech troep.
Dat is ook de reden dat FIAT gewoon een 3 cilinder Firefly motor in de 500 Hybrid monteert, en geen PureTech.
Maar wel slim delen en niet rücksichtslos alle sportieve modellen bijvoorbeeld 280 pk geven met hetzelfde accupakket: Abarth 600, Junior, Ypsilon HF, GSE, 208 GTI. Wie verzint zoiets?
Door iemand die begrijpt hoe schaalvoordelen werken. Ik vind het juist slim dat ze het accupakket en de elektromotoren delen. Bij een EV kan je zoveel met software zoveel spelen met de vermogensafgifte, koppelafgifte en torque vectoring dat je prima zes verschillende auto’s met dezelfde aandrijflijn kan maken en ze toch allemaal een eigen, uniek karakter kan meegeven. Maar dan moeten ze daar wel wat moeite in steken, en dat lijkt nu niet echt te gebeuren.
Al die auto’s hadden een stuk leuker geweest als er gewoon een 280 pk brandstofmotor in had gezeten.
Zeker 350 Kg lichter en beduidend meer emotie.
Gaat niet om de uitwisselbare hardware/platforms die schaalvoordelen zijn logisch bij consolidatie in een markt. Focus op lokale marktbehoefte en daar NIET op besparen zorgt voor omzet. Constant kosten besparen doet dat over het algemeen nietr. Zoveelste boardroom beancounter die bedrijf om zeep helpt.
Helemaal eens met Michel, schrijver van dit artikel. Tavares is de vleesgeworden CEO met Asperger die alle signalen mist. Wel een beetje rallysport (hoogstens voor hemzelf) en verder kosten besparen. Een Jan-Peter Balkenende. Zo iemand is compleet ongeschikt voor de Italiaanse merken. En dat is gebleken. Een bloedbad heeft hij veroorzaakt in Italië. En dan nu weer een boek. Laat hem wegblijven. Imparato en Filosa lijken Alfa Romeo weer langzaam op de been te krijgen. Maar er moet nog heel wat gebezemd worden in de top van Stellantis.
En alle ideeën van Tavares kunnen de prullenbak in. Fantasieloos en ambitieloos. Inderdaad, mooie betere modellen die voldoen aan de klantverwachtingen, dat is de weg. Van een Giulia Grancoupe en SW tot een hybride V8 in een Maserati (CO2 + emotie + prijs). Hoe moeilijk kan het zijn? De Grecale faceliften, meer eigen gezicht voor Lancia (kan die Ypsilon HF net zo strak in de lease als de A290, SVP!). Zo kun je bijna alle merken behouden (behalve Chrysler), DS weer bij Citroën. Ga zo maar door. Paar uurtjes en de roadmap tot 2030 zou ik af hebben.
Ik denk dat er bij Alfa Romeo ook flink wat winst te behalen valt als ze wat aan hun aanbod qua aandrijflijnen doen.
Hier in Nederland verkoopt Alfa de Giulia bijvoorbeeld alleen nog als 280pk sterke Veloce. Een hele fijne auto, maar omdat het geen hybride is betaal je ook een flinke bak BPM, met een nieuwprijs voor opties van 81.200 euro. Ga je bij de concurrentie kijken, dan zie je dat de 292pk sterke BMW 330e een dikke 25.000 euro goedkoper is, en dat 333pk sterke Mercedes C300e een dikke 22.000 goedkoper is. Voor de gemiddelde koper of leaserijder is een auto niks meer of minder dan een manier om droog en comfortabel van A naar B te komen en zijn dingen als stuurgedrag en motorgeluid totaal niet relevant, dus waarom zou je dan zoveel extra lappen of die extra bijtelling slikken als je “dezelfde auto” voor veel minder geld kan krijgen?
Ga je over de grens in Duitsland kijken, dan zie je dat ze daar juist alleen nog een dieselversie aanbieden. Terwijl dat nou juist het land is waar je door het gebrek aan BPM met de Giulia Veloce wel een auto had die qua prijs en prestaties een goede concurrent is voor de Duitse concurrentie.
Een CEO als Tavares wordt ondermeer (ruim) betaald om na afloop van z’n contract zijn mond te houden. Einde carrière Tavares.
Hij is 67 jaar oud, dat is in Frankrijk ruim de pensioengerechtigde leeftijd. Zijn carrière was al klaar.
Des te laffer. Gewoon mond houden en niet met modder gooien
Eens, maar zo hebben we wel weer iets om over te praten!
Ja wat moet je er van zeggen, zelf ben ik van mening dat per merk moet bekijken wat de klantenkring en de Concurrenten zijn, neem bijv. Peugeot dat moet de stellantis Concurrent voor VW, Ford, Mazda en Renault zijn.
Citroën past als SEAT, Cupra Subaru en KIA concurrent.
Opel heb je als alternatief voor Toyota, Suzuki, BYD, Nissan en Mitsubishi.
DS heb je als mooi alternatief voor Mercedes-Benz, Volvo, Gensis en Lexus.
Jeep heb je als concurrent voor Land Rover, GMC en de Landcruiser.
Lancia moet gewoon de Italiaanse MINI worden.
Fiat kun je gebruiken als concurrent van Hyundai, Dacia, Skoda, MG en andere dergelijke goedkope Chinezen.
Alfa Romeo heb je als concurrent voor BMW, Audi, Porsche en Jaguar, Alpine en goedkopere AMG’s.
Maserati past als concurrent voor Bentley, Aston Martin en de duurdere AMG’s.
Van Chrysler kun je de Amerikaanse VW maken en cocureren met Honda, Chevrolet, Nissan en Toyota.
Dodge wordt de Amerikaanse Audi en concurreert met merken als Cadillac, Acura, US Ford, Infinity en Corvette.
En dan hou je Leap motors over om de Tesla van Stellantis te worden.
Opel als alternatief voor Toyota, Suzuki etc?
interessante take….
@Michel Ja allemaal betrouwbare auto’s zonder een zeer uitgesproken design te hebben met veel tierelantijnen en overbodige lijntjes.
Design kan ik inkomen. Maar goed, ik heb één keer een Opel gehad en die was alles behalve betrouwbaar. I know anekdotisch bewijs, maar toch…
@Michel Op het moment is geen enkel merk van Stellantis super betrouwbaar, maar zeker de oudere Corsa’s, Astra’s en Vectra’s konden bij het juiste onderhoud behoorlijk wat kilometers maken, natuurlijk ze waren wel wat roestgevoelig, maar over het algemeen toch wat beter dan de Franse derivaten.
En als je kijkt naar het modellen aanbod van Opel kun je daar eigenlijk te kust en te keur voor kleinere stadsauto’s en middelgrote (betaalbare)familieauto’s zoals je dat bij Suzuki, Toyota,BYD, Mitsubishi en Nissan ook kan.
Chrysler en Dodge zou ik omdraaien. Chrysler heeft een wat stoffig, saai imago en heeft een rijk verleden met luxe auto’s. Dat zou meer passen als Amerikaanse concurrent voor de luxewagens van Cadillac en de wagens van BMW, Mercedes en Audi. Dodge is juist altijd wat meer no-nonsense geweest, en zou daarom beter passen bij het idee van een Amerikaans Stellantis-alternatief voor Honda, Chevrolet, Nissan en Toyota.
Ze zeggen dat een automens op zn minst 1 x alfa gereden hebben. Soms schemert over mijn hoofd en denk toch wil ik een duitser zo’n kan ieder moment doodstilvallen.
alfa