• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Autoverkoop 2020: Jaar start slecht

Auteur: hayte, gepost 3 februari 2020 om 17:02 – 26 Reacties

Jaar start slecht voor de autoverkoop

Minder EV’s zagen we mijlenver aankomen, maar ook met de leveringen van benzine- en dieselauto’s gaat het niet zo goed…

Dat er in januari 2020 minder auto’s geregistreerd zouden worden dan in december 2019, hadden we wel verwacht. De autoverkoop in de laatste maand van het vorige decennium werd immers aangevoerd door de EV, met de Model 3 aan kop. Reden daarvoor was uiteraard de bijtelling die dit jaar omhoog is gegaan. Daarom deed Tesla er alles aan zoveel mogelijk gele platen op Model 3’s te krijgen: in december waren het er ruim 11.000.

Maar wie eind 2019 een nieuwe auto koopt, gaat dat een maand later hoogstwaarschijnlijk niet nog een keer doen. Het is daarom niet gek dat het aantal geregistreerde auto’s in januari is gezakt naar 44.303 auto’s. In december waren het er nog zo’n tweeduizend meer. Wat echter wél opvallend is, is januari 2019. Toen werden er namelijk 47.164 auto’s geregistreerd. Met andere woorden, afgelopen maand werden er drieduizend auto’s minder op kenteken gezet, ten opzichte van diezelfde maand een jaar eerder.

Autoverkoop Volkswagen

Een van de grotere dalers in 2020 is Volkswagen, wat voornamelijk door de Golf komt. Waar er in januari ’19 nog 2.210 Golfjes werden verkocht, waren het er een jaar later nog maar 830. Zo gek is dat niet: dit jaar komt er immers een nieuwe aan. Dat feit zien we dus terug in de autoverkoop.

De grootste (absolute) daler is Opel. Die ging in een jaar tijd van 3.709 auto’s naar 2.394. Zowel de Astra als de Karl hebben flink in moeten leveren. Van de Astra werden er zeshonderd auto’s geleverd, voor een totaal van 298 geleverde auto’s in januari 2020. Het Karl-cijfer is helemaal dramatisch: van 755 naar nul. Al is dat niet zo gek; de op-een-na populairste Opel levert Opel niet meer.

Tesla verkopen

Maar hoe gaat het met de autoverkoop van Tesla dan? Nou, eigenlijk niet zo gek slecht. Ze hebben het afgelopen maand 152 Model 3’s geleverd. Dat is natuurlijk niets vergeleken met de ruim elfduizend van december, maar het is wel 112 meer Model 3’s dan er in januari 2019 werden geleverd. Al is de kans groot dat die 112 Tesla-eigenaren niet hélemaal blij zijn met die januari-Model 3…

Meest geregistreerde merken
Volkswagen6.733
BMW3.005
Peugeot2.989
Kia2.896
Toyota2.645
Meest geregistreerde modellen
Volkswagen Polo2.011
Ford Focus1.380
Renault Clio1.197
Volkswagen UP!1.031
Kia Niro945

Foto: Snelweg combo van AMGLoverr, via Autojunk.nl.

Ook interessant!

  • Tesla in 2021
    Zo krankzinnig succesvol was Tesla in Q4 2021
  • Best verkochte EV's wereldwijd
    Best verkochte EV's van 2020, wereldwijd
  • Tesla maakt Model 3 en Model Y nu ook kneiterduur
  • Tesla maakt Model S en Model X kneiterduur

Nieuwste artikelen

  • Gespot – Een lekker gekke TVR op Nederlands kenteken
  • Audi RS6 met 1.100 pk is hypercar voor het hele gezin
  • Video: je auto verliezen door een dom ongeluk
  • Nieuwe wankelmotor komt uit onverwachte hoek
FacebookTweetPinLinkedIn

autoverkoop, Elektrisch, golf-7, model-3, Opel, Tesla, Volkswagen

Vorig bericht: « Peugeot 3008 GT HYbrid4 rijtest en video
Volgend bericht: Emissiezone Gent haat Nederlanders »

Lees Interacties

Reacties

  1. bernoulli zegt

    3 februari 2020 om 17:20

    Die sterke schommelingen bij Tesla komen natuurlijk vooral doordat er in januari geen boten zijn aangemeerd. Dan valt er weinig af te leveren. Niet dat het er anders 11.000 waren, maar er zijn vast nog genoeg mensen die op hun 3 wachten.

    Login om te reageren
  2. moveyourmind zegt

    3 februari 2020 om 17:23

    Voor Tesla is 2020 is juist heel goed begonnen…

    Ze hebben de verkopen voor zo’n beetje het eerste kwartaal van dit jaar namelijk al in 2019 binnengehaald en uitgeleverd.

    Dus ik zal er net als alle andere Teslafans vannacht niet van wakker liggen. Wij kunnen met een gerust hart gaan slapen onder onze dekbedovertrekken met afgelikte Elon Musk print.

    Login om te reageren
  3. baklava zegt

    3 februari 2020 om 17:31

    Verbaast me niks. Kosten gaan omhoog, Salarissen blijven achter. Do the math.

    Login om te reageren
  4. kevertje zegt

    3 februari 2020 om 17:43

    De onzekerheid die politici en media voortdurend rond klassieke verbrandingsmotoren in de media en met nieuwe richtlijnen uitspuien heeft niet alleen rechtstreeks gevolgen voor de auto-verkoop – maar in het volledige productieproces, toelevering, chemie en ook petrochemie (die nodig blijft voor onnoemelijk veel producten, plastics, enz). Alleen in Europa staan er ettelijke miljoenen jobs aan de exit als de knop nog wat harder ingedrukt wordt (en vertel niet dat de ‘new wave’ van alles elektrisch die naadloos gaat vervangen, als dat gebeurt zal her ver weg van hier zijn). Aan de andere kant zijn de zgn ‘oplossingen’ voor het klimaat voor de grote massa totaal onbetaalbaar. Iets vertelt me dat die mix hard en erg slecht gaat landen, zeker voor de man in de straat die sowieso de klos wordt van saneringen en een duurder bestaan.

    Login om te reageren
  5. neymar zegt

    3 februari 2020 om 17:54

    Knappe plek van BMW! Doen ze erg goed. Aldi en Mercedes komen niet eens in de top 10 voor ? Om maar niet te spreken over Tesla!

    Login om te reageren
    • outlook zegt

      3 februari 2020 om 18:36

      @neymar: I saw what you did there…

      Login om te reageren
    • marc94 zegt

      3 februari 2020 om 21:33

      @neymar: en toch krijgen ze een aparte vermelding… niet verwacht dit ooit te gaan zeggen maar…..teslablog?

      Login om te reageren
    • deredactie zegt

      3 februari 2020 om 22:08

      @neymar: Aldi! Briljant en o zo waar!

      Login om te reageren
  6. RiKe zegt

    3 februari 2020 om 18:18

    Steeds hogere kosten voor zowel de auto als leeromgeving, minder (sterk) stijgende lonen (als deze al stijgen). Waar moet men de nieuwe auto’s dan nog van betalen? De rente van de opgelopen schulden accepteren ze niet bij de dealer. Hoe langer de huidige Regering Nooitgenoeg aan het bewind blijft, hoe slechter het zal gaan met het land

    Login om te reageren
    • johnhert zegt

      3 februari 2020 om 18:58

      @rike: Bijna iedereen merkt het, en toch komt de overheid elk jaar weer op de proppen met “de koopkracht gaat er op vooruit”. Net alsof een cabaretier tijdens de oudejaarsconference elk jaar weer dezelfde grap maakt.

      Login om te reageren
      • RiKe zegt

        3 februari 2020 om 20:01

        @johnhert: 1 van de grootste leugens van o.a. de VVD wat ieder jaar terug komt omdat mensen verkeerd stemmen

        Login om te reageren
        • mashell zegt

          3 februari 2020 om 20:46

          @rike: de VVD is er niet voor de mensen maar voor de bedrijven. Zij geloven dat als het goed met de bedrijven het dan goed gaat met de mensen. Helaas is gebleken dat als het goed met de bedrijven het vooral goed gaat met de directeuren.

          Login om te reageren
          • mwti zegt

            4 februari 2020 om 07:18

            @mashell: word je toch ook directeur. Hoe moeilijk kan het leven zijn….

            Login om te reageren
  7. Dutchdriftking zegt

    3 februari 2020 om 18:18

    Weinig raars toch? autoverkopen zullen de komende jaren alsmaar blijven dalen. Nieuw verkopen dan, import uit het buitenland kon nog wel eens flink gaan stijgen.

    Login om te reageren
  8. pa045 zegt

    3 februari 2020 om 18:24

    Mooi antwoord. Niet gehinderd door enige kennis van zaken.

    Login om te reageren
  9. dwfc zegt

    3 februari 2020 om 19:05

    Oei, in BE zijn in dezelfde periode 51.840 stuks verkocht .
    BMW is marktleider in Januari met 5.397 of + 10 % marktaandeel.
    De stijging tov 2019 bedroeg 1.5 %

    Login om te reageren
  10. raoufff zegt

    3 februari 2020 om 19:26

    Duitsers maken geen grappen, wij Hollanders wel, weet je hoe die heet……BPM!! ??

    Login om te reageren
  11. monsieurleloure zegt

    3 februari 2020 om 20:13

    Waar er in januari ’19 nog 2.210 Golfjes werden verkocht, waren het er een jaar later nog maar 830. Zo gek is dat niet: dit jaar komt er immers een nieuwe aan

    De nieuwe Golf is niet om aan te gluren. Dus de 2210 per maand halen ze nooit meer. Heerlijk

    Login om te reageren
    • speedie zegt

      3 februari 2020 om 22:39

      whishfull thinking, Golf wordt een bestseller. Misschien dit jaar nog niet op volle kracht vanwege de wissel maar komt eraan.

      Login om te reageren
      • monsieurleloure zegt

        4 februari 2020 om 08:32

        @speedie: time will tell. Mochten ze productie van de ID3 op peil krijgen wat nog maar te bezien valt begint die ook van het aandeel van de Golf te snoepen. En iets in mij zegt dat marge op een ID3 niet zo hoog is dan de Golf.

        Login om te reageren
    • seicilindri zegt

      3 februari 2020 om 23:33

      @monsieurleloure: De Golf is al een aantal modelgeneraties niet de beste keus maar het volk koopt ze evengoed. Onbegrijpelijk maar wel de praktijk in NL

      Login om te reageren
  12. jeffreyvanbaal zegt

    3 februari 2020 om 20:31

    -edit: dank u, is inmiddels gefixt-

    Login om te reageren
  13. escort77 zegt

    3 februari 2020 om 21:25

    2394 Opels, voor alle modellen samen dus… er zijn vele jaren geweest dat ze zoveel Kadetts verkochten per 2 weken.

    Login om te reageren
  14. Kvgorp zegt

    3 februari 2020 om 22:45

    Vroeger kocht niemand een auto in oktober, november, december ivm de restwaarde. In januari schoten de verkopen omhoog want dan het iedereen een “jongere” auto. Dat scheelde veel bij de verkoop een tijd laten. Nu bepaald de overheid wat en wanneer jij iets (zou moeten) kopen.

    Login om te reageren
    • appeltaartislekker zegt

      4 februari 2020 om 13:32

      @kvgorp: communisme, mooi hè.

      Login om te reageren
  15. kempenaer zegt

    3 februari 2020 om 23:38

    De Nederlandse regering doet altijd net dat NL één van de rijkste landen ter wereld. Dat valt nogal tegen. Qua koopkracht staat NL binnen Europa in 2019 in de grauwe middenmoot, op een sneue 14e plek.
    NL had bij juist beleid het Zwitserland aan de Noordzee kunnen zijn. Gunstige ligging aan een delta van grote Europese rivieren waardoor je een wereldhaven vrijwel in de schoot geworpen krijgt. Een enorme gasbel, de grootste van Europa, waar voor 417 miljard euro’s aardgas uitgehaald is. En een vlak land wat transport makkelijk en goedkoop maakt. Bovendien een zeer productieve landbouwsector.
    Ondanks dat alles wist de overheid, extreem groot in NL, een enorme staatsschuld op te bouwen.
    Torenhoge belastingen, waanzinnig klimaatbeleid en een matige koopkracht.
    Niet zo gek dat de nieuwe autoverkopen zo laag zijn in NL. De burger kan het gewoon niet meer betalen.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North