Maakt dat hem minder gaaf? Nee.
“Als ik dan toch zo ver te krijgen ben, doe dan maar deze”, is wat je vaak zegt als iets het beste is uit een categorie waar je niks mee hebt. Als ik dan ergens toch junkfood vandaan moet halen, wordt het KFC. Als ik dan toch naar Nederlandse muziek moet luisteren, doe maar Bløf. En als alles helemaal hopeloos de mist in gaat en het zowat verplicht wordt om een SUV te kopen, doe dan maar een Jeep Grand Cherokee Trackhawk.
Om even de gehele eerste alinea te ontkrachten: stiekem is die Trackhawk gewoon een retegaaf ding, los van het feit dat het een SUV is. Het recept voor de auto is simpel: pak een Grand Cherokee (eentje van de generatie die nog te pruimen is), geef hem een dikke bodykit, niemand gaat er immers mee op onverharde wegen rijden. Laatste stap: lepel er hetzelfde blok en upgrades in als de Dodge Challenger en Charger Hellcat. Het resultaat: een Cherokee SRT met 6.2 liter HEMI V8, die met een supercharger zo’n 717 pk mobiliseert. Ik hoor u zeggen: “ja maar, nog steeds is het laf, want de lichtere, kleinere, evengoed praktische (vier deuren) Charger kun je ook krijgen met zoveel oompf.” Ja en nee. Niet als stationwagon, dus de Trackhawk is sowieso veel praktischer. Wat de Trackhawk een sensatie maakt is het feit dat hij vierwielaandrijving heeft. Van nul naar honderd sprinten in iets meer dan 3,5 seconden is voor een auto van 2.433 kg gewoon bloedsnel. SUV’s zijn laf, maar de Trackhawk is alles behalve laf.
GeigerCars, een Duitse tuner, vindt de Trackhawk kennelijk ook gaaf, maar niet gaaf genoeg. Er zit nog veel meer potentie in dat blok en dat haalt de Duitse tuner er ook uit. Breng je je Trackhawk naar Duitsland, dan geven ze hem terug met 900 pk en 1.003 Nm koppel. De topsnelheid zit normaliter ietsje onder de 300 km/u, maar met de Geiger-Trackhawk kun je de 312 km/u aantikken. Doodeng, maar mogelijk.
Bovendien is GeigerCars jarig: ze worden 40 jaar oud. Speciaal daarvoor kun je ook bij de tuner terecht voor een extra speciale Trackhawk, een exemplaar die ze zelf al bij de kladden hebben gepakt en je zo mee mag wegrijden. Naast de opgepeperde motor en aandrijflijn hebben ze hem ook uitgedost in een Gulf-livery. Normaliter branden we dergelijke auto’s in deze historische livery graag af, want het dient niet geassocieerd te worden met inferieure auto’s. Voor de Trackhawk maken we voor één keer een uitzondering.
Het pre-built exemplaar betreft een ‘weinig gebruikt tweedehandsje’ en daarom is de prijs een vrij schappelijke 129.000 euro. Dat is precies 110.142 euro minder dan wat Enzo Knol mocht aftikken voor de enige Trackhawk die op geel (en dus niet grijs) kenteken staat, tevens is dat ironisch genoeg bijna exact wat de heer Knol aan BPM erbij betaalde. Combineer dat met de stokoude basis, abominabel brandstofgebruik en het niet hebben van een premium-badge, en ziehier waarom bijna niemand de knotsgekke Jeep verkiest boven een X5 M, AMG GLE 63 of SQ7.
Blijft een mooie kleurencombi maar imo is het originele er wel af
Zou het net zo positief worden ontvangen in Shell, BP, Esso of Texaco livery?
Oe, fantastisch! In dezelfde livery waarmee hij ooit Le Mans heeft gewonnen!
Gaaf ding, maar elke keer lees ik toch Jeep Trekhaak, zal wel niet de bedoeling zijn.
Hoe dan ook, zet maar voor m’n deur neer, zelf kopen ga ik dan weer niet, voor dat geld heb ik denk ik liever iets anders, maar met krijgen is niets mis.
Maakt dat hem gaver? Nee!
Kunnen ze geen legendarische drag-race stickers op dat ding plakken? Komt geloofwaardiger over
@gulli: nou, met het brandstofverbruik van dit monster, mag je best de naam van een brandstofleverancier erop plakken. Hahahahah
Doe toch maar zonder Gulf livery
“Als ik dan toch naar Nederlandse muziek moet luisteren, doe maar Bløf.”
Ja, wat is het nou?! Doe maar of Bløf?
@jack_abarth: Er zit een man in het café aan de bar een pilsje te drinken. Plotseling slaat iemand stevig een arm om z’n nek.
De man kijkt angstig achterom. Staat er een neger, 2 meter lang en meer dan een meter breed. De neger gromt: “Snel, noem twee Nederlandse bands of ik naai je keihard in je hol!”
Zegt die kerel: “Blöf, doe maar…”
Hoeveel kilo mag deze trekken als die van een trackhawk voorzien is
@donald: badum tss
Liever deze vette en overdetop Trackhawk, dan die nep plemium zooi uit Duitsland waarvan alleen de prijs premium is.
Raar.
Tof!
Het staat hem echt heel goed
Kunnen ze alsjeblieft pattenten op die livery geven. Een gulf livery is onderhand nog vaker uitgekauwd dan de golf zelf
Het blijft een idiote auto, en daarom geniaal.
enkel de geiger tuning en open uitlaat en een normale kleur met weinig franjes is leuker om wat 911jes e.d te jennen. Wel best LPG installeren of hopen dat het pompstation eigenaar een leuke dochter heeft