• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Nissan vreest plannen FCA en Renault

Auteur: Loek, gepost 28 mei 2019 om 20:02 – 29 Reacties

Verkocht Volkswagen in 2018 meer dan Renault-Nissan?


Don’t you…. forget about me.

In een wereld waar grote concerns voornamelijk concurreren met elkaar, is het opvallend wanneer twee grootmachten ineens besluiten om de handen ineen te slaan. Zo is FCA al een grappige mengelmoes van Italiaans en Amerikaans, waar men nu voorstelt om nog twee ingrediënten bij te mengen. FCA ziet het wel zitten om met Groupe Renault in zee te gaan, waarmee één concern Frans, Amerikaans, Italiaans en Japanse auto’s op de markt kan brengen. Het is FCA die het voorstel naar buiten bracht, maar de topmannen van Renault ontkennen niet dat ze er oren naar hebben. Interessant.

We maakten net al tactisch een onderscheid tussen Groupe Renault en Renault. Het merk is de Franse producent van auto’s, maar Groupe Renault is de alliantie tussen Renault, Nissan en Mitsubishi. Nissan verkoopt lekker in landen waar Renault steekjes laat vallen, denk aan de VS en China. Wat een beetje vervelend is voor Nissan: de gesprekken over de FCA-Renault-samenwerking zijn tussen FCA en Renault gebleven. Nissan is er weinig tot niet bij betrokken en kwam er een paar dagen voor de aankondiging achter. Nissan heeft ook recht van spreken, toch?

Hiroto Saikawa, de CEO van Nissan, vreest dat Nissan ‘het vergeten kindje’ gaat worden in een FCA-Groupe Renault-alliantie. Met FCA in het portfolio heeft Renault (toch wel degene met de dominante hand) haar handen vol aan een stuk of acht automerken. Geen tijd meer voor Nissan, waar het sinds de hele situatie met Carlos Ghosn sowieso al niet helemaal top gaat. Aan FCA hoeft het niet perse te liggen, die hebben al gezegd dat zij rekening willen houden met zowel Nissan als Mitsubishi. De merger betreft een 50/50 machts- en inkomstenverdeling, dus het is niet gezegd dat FCA maar moet luisteren naar Renault wat betreft ‘hun merken’.

Vrees vanuit Nissan dus. Als Nissan geen prioriteit kan krijgen in een FCA-Renault-alliantie, dan komt er helemaal geen nieuwe 370Z. Doe het voor de Z! (via Reuters)

Ook interessant!

  • Mercedes wil ook geen vriendjes meer zijn met Renault?
    Mercedes wil ook geen vriendjes meer zijn met Renault?
  • Nissan komt met compacte en (hopelijk) betaalbare EV
  • Nissan doet toekomstplannen uit de doeken
    Nissan doet toekomstplannen uit de doeken
  • De comeback van de Renault 4 is nabij!

Nieuwste artikelen

  • Grijp de duurste Alpina BMW Z8 met BBQ smaak, op Marktplaats
  • Kwalificatie F1 Emilia-Romagna: opnieuw Max versus McLaren?
  • Hyundai sorteert voor op terugkeer naar Rusland
  • Max Verstappen eist absolute vrijheid: “Anders zoeken ze het maar uit”
FacebookTweetPinLinkedIn

Chrysler, fca, Fiat, Nissan, Renault

Vorig bericht: « Man redt Ferrari van brand in Vlaardingen
Volgend bericht: Jeep Trackhawk krijgt een historische livery aangemeten »

Lees Interacties

Reacties

  1. Robert zegt

    28 mei 2019 om 20:09

    Stel je voor, dat er inderdaad een deal komt tussen FCA en Renault. Dan kunnen ze bij het Formule 1 fabrieksteam van Renault vanaf 2021 misschien wel gebruik gaan maken van Ferrari-motoren…
    [/aluhoedje af]

    Login om te reageren
    • theblazerunner zegt

      28 mei 2019 om 21:03

      @RRRobert: Ferrari is toch een alleenstand bedrijf met beurswaarde?

      Login om te reageren
      • Edge zegt

        28 mei 2019 om 21:19

        @theblazerunner: Exact. Ferrari is sinds 2016 (als ik mij niet vergis) een apart bedrijf dat niet meer onder FCA valt. In de praktijk hebben FCA en Ferrari wel nog steeds veel dezelfde aandeelhouders en hebben een aantal mensen functies in de toppen van beide bedrijven.

        Login om te reageren
        • lincoln zegt

          28 mei 2019 om 21:38

          @edge:

          Nix exact ..
          1 grote rare wirwar spaghetti aan zotte aandelen schuiverij ..

          En zoveel discutabele subsidie regelingen dat geen enkele euro parlementariër of Italiaanse politicus zijn handen durft te branden aan enige vorm van helderheid ..

          Login om te reageren
    • cloverleaf zegt

      28 mei 2019 om 21:16

      @RRRobert: of VET&LEC krijgen volgend jaar een renault torretje achterin….

      Login om te reageren
  2. lincoln zegt

    28 mei 2019 om 20:14

    Aan de ene kant goed dat Hiroto op zijn strepen gaat staan ..

    Aan de andere kant moet gewoon eens niet zo zeikstralen ..

    Login om te reageren
  3. dracae zegt

    28 mei 2019 om 20:24

    FCA is een aangeschoten vogeltje.. het wordt lastig, duur en vechten om daar weer iets van te maken.

    50-50 is dan ook vooral in het voordeel van de US-Italianen.

    Login om te reageren
    • dees zegt

      28 mei 2019 om 20:52

      @dracae: Inderdaad, FCA zit al jaren aan te kloten met domme beslissingen en hebben geld nodig om dit te fixen en om weer nieuwe modellen te ontwerpen.
      Niet voor niets dat ze al jaren bij zo ongeveer iedere fabrikant aankloppen om een fusie.

      Login om te reageren
      • theblazerunner zegt

        28 mei 2019 om 21:05

        @dees: Je bent gewoon gedwongen om samen te werken, omdat een groot concern sterker is.

        Dat heeft niet per sé iets mer drinkende Italianen te maken.

        Login om te reageren
  4. dirkv zegt

    28 mei 2019 om 20:48

    De FCA groep bouwt met vlagen prachtige auto’s… en aan het einde van de productie cyclus hebben ze vergeten een opvolger te maken.
    En dan hebben ze opeens nog maar 4 modellen in hun portfolio.
    Italië en management zijn twee verschillende dingen met een reuze kloof er tussen.
    Wellicht zou het een goede zaak zijn als Hiroto Saikawa een paar jaar met de scepter mag zwaaien bij FCA.

    Login om te reageren
  5. moveyourmind zegt

    28 mei 2019 om 21:11

    Geen wonder dat Hiroto Saikawa sceptisch is…

    Met FCA haalt Renault het Griekenland van de auto-industrie in huis.

    Login om te reageren
  6. cloverleaf zegt

    28 mei 2019 om 21:15

    FCA is/was redelijk succesvol met alles behalve hun core business… auto’s bouwen. Er is vrij weinig innovatie en de meeste modellen zijn hopeloos verouderd. 50/50 lijkt me niet interessant voor de Frapanners. Enkel Dodge zou interessant kunnen zijn..

    Login om te reageren
  7. Gulli zegt

    28 mei 2019 om 21:25

    Frans-Japans-Amerikaans-Italiaanse auto, kom maar op!

    Italianen doen het design
    Amerikanen leveren de motor
    Japanners zetten hem in elkaar
    Fransozen doen de catering.

    Ideaal!

    Login om te reageren
    • lpgbarrel zegt

      28 mei 2019 om 21:40

      @gulli: italianen kunnen ook prima eten maken! Gewoon een streep door Frankrijk zetten. Het is een pracht land, alleen jammer dat er zoveel Fransozen wonen..

      Login om te reageren
    • koekwaus zegt

      28 mei 2019 om 21:44

      @gulli: Italianen zetten het in elkaar
      Japanners doen het design.
      Met de motoren en de catering komt het iig nog goed.

      Login om te reageren
      • Gulli zegt

        28 mei 2019 om 22:26

        @koekwaus: vet, een Nissan Arna met Amerikaanse panel-gaps en Franse elektra

        Login om te reageren
        • gasskaas zegt

          28 mei 2019 om 22:57

          @gulli: ik had eigenlijk ook wel italiaanse elektra gewenst. Dan weet je echt zeker dat het stuk gaat.

          Login om te reageren
    • dare2think zegt

      29 mei 2019 om 09:55

      @gulli: Je mag vrezen dat dit het wordt:
      Italianen zetten hem in elkaar
      Amerikanen leveren de motor
      Japanners doen het design
      Fransozen doen de elektronica.

      Valt uit elkaar, is dorstig, lelijk en de elektronica is storingsgevoelig.

      Login om te reageren
  8. smex zegt

    28 mei 2019 om 21:49

    Ik zou m’n bedrijf liever failliet laten gaan dan ooit een samenwerking aangaan met die Franse spekblokken.

    Login om te reageren
    • lincoln zegt

      28 mei 2019 om 21:54

      @smex:

      En hoeveel personeelsleden moet jij op straat zetten dan ??

      Login om te reageren
      • goedhout zegt

        28 mei 2019 om 22:59

        @lincoln: alsof ze met een baan ook maar iets anders zouden doen dan in gele hesjes heel parijs in de fik zetten

        Login om te reageren
      • smex zegt

        29 mei 2019 om 01:33

        @lincoln: alles en iedereen, als ik maar niks met Renault te maken hoef te hebben.

        Maar serieus, hoop dat ze een ander merk kunnen vinden om te fuseren. Lijkt me niet dat het de kwaliteit ten goede komt als er samengewerkt wordt met Renault.

        Login om te reageren
    • cloverleaf zegt

      28 mei 2019 om 22:01

      @smex: aldus Pieter Elbers..

      Login om te reageren
  9. mrbasa zegt

    28 mei 2019 om 22:43

    De legal fees alleen al als deze merger doorgaat zullen ENORM zijn.
    Maar als ze de culturele verschillen kunnen overbruggen, en dat zal een enorme klus worden, dan kan er een heel machtig bedrijf uit voort komen. Erg groot en invloedrijk in VS, Europa en Azië.

    Login om te reageren
  10. allesmetturbo zegt

    28 mei 2019 om 23:02

    Ben benieuwd naar een opvolger met mix van een 4c met een alpine

    Login om te reageren
  11. romeo_milan zegt

    28 mei 2019 om 23:43

    Ik denk dat Fiat/FCA meer baad heeft om te fuseren met Renault (Renault Grouppe) dan Renault met Fiat/FCA.
    Het enige wat ik mij kan bedenken van Renault uit is een nieuwe Rodeo op basis van een Jeep.
    Renault en de alliantiepartners zijn verder op het gebied van elektrische auto’s, ze hebben in alle werelddelen al dealernetwerken voor de verschillende merken en zijn actief op markten waar Fiat/FCA ooit actief is geweest of nog nooit voet aan grond heeft gezet.
    En dan hebben ze in bv Europa ook nog eens een complete modellenpallet met zo’n beetje voor ieder wat wils onder eigen label (of Dacia) of dat van 1 van de huidige alliantiepartners……..

    Login om te reageren
  12. Dutchdriftking zegt

    29 mei 2019 om 08:26

    Of een Guilia QV motor in de nieuwe 370z….

    Login om te reageren
  13. dare2think zegt

    29 mei 2019 om 10:01

    Het is de vraag wat FCA nog toevoegt aan Renault. Een Jeep of Maserati is geen volume seller. Om het nou alleen op de Fiat 500 te baseren…

    (context: 196.000x Fiat 500 verkocht in 2018 in Europa vs 328.000x Renault Clio)

    Login om te reageren
  14. ericd zegt

    29 mei 2019 om 10:10

    Terecht de vrees van Nissan… Aan de andere kant, is een partij die goed vertegenwoordigd is in Azië zowel als in de VS zoveel belangrijker voor Renault. FCA wordt dus gebruikt om verhoudingen wat scherper te stellen.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North