Don’t you…. forget about me.
In een wereld waar grote concerns voornamelijk concurreren met elkaar, is het opvallend wanneer twee grootmachten ineens besluiten om de handen ineen te slaan. Zo is FCA al een grappige mengelmoes van Italiaans en Amerikaans, waar men nu voorstelt om nog twee ingrediënten bij te mengen. FCA ziet het wel zitten om met Groupe Renault in zee te gaan, waarmee één concern Frans, Amerikaans, Italiaans en Japanse auto’s op de markt kan brengen. Het is FCA die het voorstel naar buiten bracht, maar de topmannen van Renault ontkennen niet dat ze er oren naar hebben. Interessant.
We maakten net al tactisch een onderscheid tussen Groupe Renault en Renault. Het merk is de Franse producent van auto’s, maar Groupe Renault is de alliantie tussen Renault, Nissan en Mitsubishi. Nissan verkoopt lekker in landen waar Renault steekjes laat vallen, denk aan de VS en China. Wat een beetje vervelend is voor Nissan: de gesprekken over de FCA-Renault-samenwerking zijn tussen FCA en Renault gebleven. Nissan is er weinig tot niet bij betrokken en kwam er een paar dagen voor de aankondiging achter. Nissan heeft ook recht van spreken, toch?
Hiroto Saikawa, de CEO van Nissan, vreest dat Nissan ‘het vergeten kindje’ gaat worden in een FCA-Groupe Renault-alliantie. Met FCA in het portfolio heeft Renault (toch wel degene met de dominante hand) haar handen vol aan een stuk of acht automerken. Geen tijd meer voor Nissan, waar het sinds de hele situatie met Carlos Ghosn sowieso al niet helemaal top gaat. Aan FCA hoeft het niet perse te liggen, die hebben al gezegd dat zij rekening willen houden met zowel Nissan als Mitsubishi. De merger betreft een 50/50 machts- en inkomstenverdeling, dus het is niet gezegd dat FCA maar moet luisteren naar Renault wat betreft ‘hun merken’.
Vrees vanuit Nissan dus. Als Nissan geen prioriteit kan krijgen in een FCA-Renault-alliantie, dan komt er helemaal geen nieuwe 370Z. Doe het voor de Z! (via Reuters)
Robert zegt
Stel je voor, dat er inderdaad een deal komt tussen FCA en Renault. Dan kunnen ze bij het Formule 1 fabrieksteam van Renault vanaf 2021 misschien wel gebruik gaan maken van Ferrari-motoren…
[/aluhoedje af]
theblazerunner zegt
@RRRobert: Ferrari is toch een alleenstand bedrijf met beurswaarde?
Edge zegt
@theblazerunner: Exact. Ferrari is sinds 2016 (als ik mij niet vergis) een apart bedrijf dat niet meer onder FCA valt. In de praktijk hebben FCA en Ferrari wel nog steeds veel dezelfde aandeelhouders en hebben een aantal mensen functies in de toppen van beide bedrijven.
lincoln zegt
@edge:
Nix exact ..
1 grote rare wirwar spaghetti aan zotte aandelen schuiverij ..
En zoveel discutabele subsidie regelingen dat geen enkele euro parlementariër of Italiaanse politicus zijn handen durft te branden aan enige vorm van helderheid ..
cloverleaf zegt
@RRRobert: of VET&LEC krijgen volgend jaar een renault torretje achterin….
lincoln zegt
Aan de ene kant goed dat Hiroto op zijn strepen gaat staan ..
Aan de andere kant moet gewoon eens niet zo zeikstralen ..
dracae zegt
FCA is een aangeschoten vogeltje.. het wordt lastig, duur en vechten om daar weer iets van te maken.
50-50 is dan ook vooral in het voordeel van de US-Italianen.
dees zegt
@dracae: Inderdaad, FCA zit al jaren aan te kloten met domme beslissingen en hebben geld nodig om dit te fixen en om weer nieuwe modellen te ontwerpen.
Niet voor niets dat ze al jaren bij zo ongeveer iedere fabrikant aankloppen om een fusie.
theblazerunner zegt
@dees: Je bent gewoon gedwongen om samen te werken, omdat een groot concern sterker is.
Dat heeft niet per sé iets mer drinkende Italianen te maken.
dirkv zegt
De FCA groep bouwt met vlagen prachtige auto’s… en aan het einde van de productie cyclus hebben ze vergeten een opvolger te maken.
En dan hebben ze opeens nog maar 4 modellen in hun portfolio.
Italië en management zijn twee verschillende dingen met een reuze kloof er tussen.
Wellicht zou het een goede zaak zijn als Hiroto Saikawa een paar jaar met de scepter mag zwaaien bij FCA.
moveyourmind zegt
Geen wonder dat Hiroto Saikawa sceptisch is…
Met FCA haalt Renault het Griekenland van de auto-industrie in huis.
cloverleaf zegt
FCA is/was redelijk succesvol met alles behalve hun core business… auto’s bouwen. Er is vrij weinig innovatie en de meeste modellen zijn hopeloos verouderd. 50/50 lijkt me niet interessant voor de Frapanners. Enkel Dodge zou interessant kunnen zijn..
Gulli zegt
Frans-Japans-Amerikaans-Italiaanse auto, kom maar op!
Italianen doen het design
Amerikanen leveren de motor
Japanners zetten hem in elkaar
Fransozen doen de catering.
Ideaal!
lpgbarrel zegt
@gulli: italianen kunnen ook prima eten maken! Gewoon een streep door Frankrijk zetten. Het is een pracht land, alleen jammer dat er zoveel Fransozen wonen..
koekwaus zegt
@gulli: Italianen zetten het in elkaar
Japanners doen het design.
Met de motoren en de catering komt het iig nog goed.
Gulli zegt
@koekwaus: vet, een Nissan Arna met Amerikaanse panel-gaps en Franse elektra
gasskaas zegt
@gulli: ik had eigenlijk ook wel italiaanse elektra gewenst. Dan weet je echt zeker dat het stuk gaat.
dare2think zegt
@gulli: Je mag vrezen dat dit het wordt:
Italianen zetten hem in elkaar
Amerikanen leveren de motor
Japanners doen het design
Fransozen doen de elektronica.
Valt uit elkaar, is dorstig, lelijk en de elektronica is storingsgevoelig.
smex zegt
Ik zou m’n bedrijf liever failliet laten gaan dan ooit een samenwerking aangaan met die Franse spekblokken.
lincoln zegt
@smex:
En hoeveel personeelsleden moet jij op straat zetten dan ??
goedhout zegt
@lincoln: alsof ze met een baan ook maar iets anders zouden doen dan in gele hesjes heel parijs in de fik zetten
smex zegt
@lincoln: alles en iedereen, als ik maar niks met Renault te maken hoef te hebben.
Maar serieus, hoop dat ze een ander merk kunnen vinden om te fuseren. Lijkt me niet dat het de kwaliteit ten goede komt als er samengewerkt wordt met Renault.
cloverleaf zegt
@smex: aldus Pieter Elbers..
mrbasa zegt
De legal fees alleen al als deze merger doorgaat zullen ENORM zijn.
Maar als ze de culturele verschillen kunnen overbruggen, en dat zal een enorme klus worden, dan kan er een heel machtig bedrijf uit voort komen. Erg groot en invloedrijk in VS, Europa en Azië.
allesmetturbo zegt
Ben benieuwd naar een opvolger met mix van een 4c met een alpine
romeo_milan zegt
Ik denk dat Fiat/FCA meer baad heeft om te fuseren met Renault (Renault Grouppe) dan Renault met Fiat/FCA.
Het enige wat ik mij kan bedenken van Renault uit is een nieuwe Rodeo op basis van een Jeep.
Renault en de alliantiepartners zijn verder op het gebied van elektrische auto’s, ze hebben in alle werelddelen al dealernetwerken voor de verschillende merken en zijn actief op markten waar Fiat/FCA ooit actief is geweest of nog nooit voet aan grond heeft gezet.
En dan hebben ze in bv Europa ook nog eens een complete modellenpallet met zo’n beetje voor ieder wat wils onder eigen label (of Dacia) of dat van 1 van de huidige alliantiepartners……..
Dutchdriftking zegt
Of een Guilia QV motor in de nieuwe 370z….
dare2think zegt
Het is de vraag wat FCA nog toevoegt aan Renault. Een Jeep of Maserati is geen volume seller. Om het nou alleen op de Fiat 500 te baseren…
(context: 196.000x Fiat 500 verkocht in 2018 in Europa vs 328.000x Renault Clio)
ericd zegt
Terecht de vrees van Nissan… Aan de andere kant, is een partij die goed vertegenwoordigd is in Azië zowel als in de VS zoveel belangrijker voor Renault. FCA wordt dus gebruikt om verhoudingen wat scherper te stellen.