Kwalificatie Formule 1: Grand Prix van Azerbeidzjan 2019

Auteur: , 49 Reacties

Wie vindt de limiet op de grens van Azië en Europa?

RB

Voor wie gehoopt had op een spannend F1 seizoen is een nuchtere beschouwing van de resultaten in de eerste drie races ontluisterend te noemen. Maar liefst drie een-tweetjes scoorde het team van Mercedes alweer. Zelfs in hun meest dominante jaren, aan het begin van dit nieuwe turbo-tijdperk, was dat nog niet voorgekomen. Sterker nog, niet sinds Williams in 1992 het hele veld aan gort reed met hun actieve ophanging scoorde een team zo goed aan het begin van het seizoen.

Toch is het gevoel anders dan in 2014, 2015 en 2016, toen er echt wat speciaals moest gebeuren wilden de Mercs niet winnen. Ferrari lijkt snelheid in haar auto te hebben, maar het komt er nog niet echt uit. En ook binnen Red Bull lijkt nog het idee te bestaan dat de titel er nog inzit. Om de hoop en verwachting levend te houden wordt het echter wel tijd voor de twee ‘uitdagers’ om dan ook echt eens Mercedes te verslaan op zondag. Vandaag kan de eerste stap in de goede richting gezet worden middels een goede kwalificatie.

Q1:
Sainz is de eerste die de baan opgaat voor een snelle ronde. Hamilton maakt een onkarakteristiek foutje en schiet even rechtdoor, wat zorgt voor een korte gele vlag situatie. Iedereen die achter de Brit bezig was aan een snel rondje zal wel balen. Ricciardo krijgt te horen dat hij zelf in zijn spiegels moet kijken, omdat zijn team ‘alle data kwijt is’. Teamgenoot Hulkenberg maakt dezelfde fout als Hamilton en zorgt voor de tweede gele vlag in de sessie. Het gaat weer lekker bij Renault.

Dat is ook meteen wel het mooie van dit uitdagende circuit; er gebeurt eigenlijk altijd wel wat. Voor het lange rechte stuk moet je eigenlijk weinig downforce hebben, maar daarna is het dan glibberen en glijden door de krappe straten van Bakoe, waar de wind welig tiert. Lance Stroll, die twee jaar geleden nog een podium overhield aan een knotsgekke race, raakt wederom de muur nadat hij gisteren ook al een roze auto afschreef in VT2. Dit keer kan hij echter door.

Met een kleine vijf minuten te gaan zien we dan eindelijk een teken van leven van Pierre Gasly. Hij zet met een slipstreampje een 1:41.335 op de klokken en pakt daarmee de eerste plaats af van Charles Leclerc. De Fransman zal er niet heel veel plezier van beleven, want hij moet morgen vanuit de pitstraat starten nadat hij gisteren een aanwijzing miste om zich te melden bij de weegschaal van de FIA. Misschien is daardoor even de druk van zijn schouders gevallen. Zeker is dat Max de tijd van de Fransman eigenlijk voor het eerst dit jaar niet haalt. Hoefde ook niet per se natuurlijk, want de Nederlander is ruim door naar Q2, maar toch.

Aan het einde van de sessie zien we naast de Williamsen en de inmiddels ook wel enigszins verwachte Lance Stroll ook Grosjean en Hulkenberg rondhangen in de gevarenzone. Renault gaat sowieso voor geen mètre, want Ricciardo is de man op de schopstoel die P15 heet. De coureurs gaan de baan op, maar uiteindelijk is dat tevergeefse moeite. Kubica doet namelijk een ‘Max-Monaco’ en clipt bij het insturen van de linkerbocht bij het kasteel de binnenkant van de muur, waarna zijn auto rechts de boarding inklapt. Het zorgt voor een code rood en een abrupt einde van de sessie.

De uitvallers: Stroll, Grosjean, Hulkenberg, Russell, Kubica

Q2:
De schaduwen beginnen al langer te worden als Q2 tien minuten voor het hele uur weer op gang komt. Net als in Q1 is het McLaren dat als eerste de baan opzoekt met Sainz en Norris in slagvolgorde. De Ferrari’s proberen het op de gele banden te redden, wat op zich begrijpelijk is daar het maar de vraag is of Gasly überhaupt gaat rijden. Zo niet dan hoeven ze deze sessie eigenijk maar vier andere rijders te verslaan. Mercedes en Verstappen durven de gok echter niet te nemen en gaan op de softs naar buiten.

De Mercs zetten bijna identieke rondjes neer aan de kop van het veld. Leclerc geeft op de softs een halve seconde toe. Tweevoudig podiumwinnaar Perez nestelt zich met zijn Force India nog tussen de zilveren en de Monegask. Vettel heeft geen geweldig eerste rondje en zal dus moeten besluiten of hij alsnog voor de rode banden wil gaan. Dan een positieve verrassing: Max Verstappen evenaart bijna de tijd die Gasly in Q1 neerzette en gaat naar P1! Sneller dan de Mercs dus.

Als we heel cynisch zijn volgt er direct nog meer goed nieuws voor de Nederlander. Opeens komt namelijk de volgende rode vlag, dit keer voor een rode auto. Er staat er namelijk een Ferrari in de muur. Leclerc bewijst zichzelf en zijn team namelijk een hele slechte dienst door in dezelfde bocht als Kubica zijn bolide in de muur te hangen. Dat is dus precies niet wat je moet doen als je je team wil overtuigen dat ze je geen teamorders moeten geven. In een replay zien we echter wel dat Vettel op hetzelfde punt al enorme mazzel had dat zíjn auto niet de muur in verdween. Ook de veteraan tikte namelijk aan de binnenkant de muur aan in de knik die zich op deze manier snel ontwikkelt tot de bocht des doods.

Na wederom een vrij lang intermezzo zoeken de coureurs wederom de baan op. Vettel zal dubbele gevoelens hebben bij de crash van zijn teammaat. Het bespaart hem potentieel de volgende interne nederlaag, maar hij staat op dit moment slechts twaalfde dus hij moet nog even aan de bak. Dat verpest ook het plannetje om Q2 te doen met de gele banden, want nu het nog wat later en kouder is kan de Duitser geen risico’s nemen.

Beide Red Bulls gaan niet naar buiten. Max niet omdat hij de eerste tijd op de klokken heeft staan en veilig is, Gasly niet omdat hij zoals gezegd morgen toch moet starten vanuit de pits. De middenvelders gaan er nog wel even vol tegenaan, hoewel de meesten moeite hebben snellere tijden te rijden. Uiteindelijk zijn het toch weer Perez en Raikkonen die hun toegevoegde waarde tonen en Q3 vrij makkelijk halen. Daarnaast flikken ook Norris (die Sainz nu toch echt onder druk zet), Kvyat en -jawel- Giovinazzi het kunstje om naar Q3 te gaan.

De uitvallers: Sainz, Ricciardo, Albon, Magnussen, Gasly

Q3:
Een uurtje later dan gepland gaat Q3 van start. Wordt het een hele bijzondere dag voor MV33, of kunnen Vettel en de Mercs hun motoren toch weer een stukje extra uitwringen? En wat doen de coureurs uit de tweede helft van de top-10? Als ze zich op de baan vertonen hebben ze in ieder geval Leclerc al te pakken, dus dat is vast winst.

Max zet de eerste tijd neer met een 1:41.447. Dat is ietsje langzamer dan hij deed in Q2, maar zou in die sessie wel goed genoeg zijn voor pole. Helaas, daarna krijgen we het gebruikelijke verhaaltje weer. Mercedes heeft de zaak zoals gebruikelijk zitten flessen en laat nu zien hoe hard ze echt kunnen. Bottas gaat al hard met een 1:41.1, maar dan komt Hamilton er nog even overheen met een 1:40.7. Vettel prikt zijn Ferrari vervolgens tussen de twee Mercs in de eerste run.

Max gaat echter nog even door. Hij heeft kennelijk brandstof meegenomen voor twee snelle getimede rondjes. Op zich misschien jammer, omdat hij dus met een iets zwaardere auto reed op het moment dat zijn banden super fresh waren. Hoe dan ook verbetert de Nederlander wel zijn tijd en daarmee ook zijn plaats. Sterker nog, hij pakt Bottas en Vettel in en gaat naar een voorlopige P2.

Maar Vettel en de Mercs kunnen nog een keer. Nadeel voor ze is dat nu ook de (verwachte) tweede helft van de top-10 het circuit opkomt. Het wordt dus een beetje dringen. Vettel gaat op zeker en voert het treintje aan. Hij heeft zo een cleane ronde maar weet ook zeker dat hij geen ‘tow’ krijgt voor het rechte stuk. In de eerste sector gaat VET naar paars, maar aan het einde van de tweede sector komt hij een tiende tekort op de tijd van HAM. Dit verschil maakt hij in de volgas derde sector niet meer goed. Wel pakt VET de plek van VER en in eerste instantie ook die van BOT. Bottas 2.0 tovert echter een konijn uit de hoge hoed. Hij verschalkt zijn teamgenoot voor de pole position, zijn tweede van het jaar. Voor Verstappen resteert plek vier.

Perez wordt best of the rest en staat op pole position om morgen weer een podium te scoren in Bakoe als er iets misgaat bij de toppers. Dan moet hij echter wel zelf zijn neus schoon zien te houden. Het is niet per se bedoeld als een bruggetje naar de vorige zin, maar Torpedo Daniil Kvyat staat naast de Mexicaan op de derde rij. Norris doet het met plek zeven, voor Giovinazzi die voor het eerst Raikkonen verslaat in de kwali (maar morgen wel een gridstraf incasseert). Leclerc maakt de top-10 zonder te rijden in Q3 compleet. Gezien het kleine verschil tussen Vettel en de Mercs zal hij ongetwijfeld denken dat hij zijn Fezza op pole had kunnen parkeren. Maar woulda shoulda coulda’s gaan niet op, ook niet in de F1.

De volledige uitslag:
1. Bottas
2. Hamilton
3. Vettel
4. VERSTAPPEN
5. Perez
6. Kvyat
7. Norris
8. Giovinazzi (krijgt gridstraf)
9. Raikkonen
10. Leclerc
11. Sainz
12. Ricciardo
13. Albon
14. Magnussen
15. Gasly (start vanuit pits)
16. Stroll
17. Grosjean
18. Hulkenberg
19. Russell
20. Kubica



49 reacties

Het is bijna vakantie in Italie, net voor de vakantie hebben ze nog een voordeelactie, kijken HIER!
Natuurlijk mooi die P1 in Q2. Maar Q2 is geen Q3…
@toyotafortuner: Logisch.. Mercedes gebruikt de party mode pas in de laatste ronde van Q3. Zolang RBR die niet heeft zal Max eeuwig van P4 of P5 blijven starten.
@venividivici: Volgens mij heeft Max ook een party-mode ;-)
@skinny058: klopt maar die had hij in Q2 nog niet aan en in Q3 wel. Daar deed hij het ten opzichte van Bottas en Vettel ook nog eens op eigen kracht dus de upgrade doet behoorlijk zijn werk.
@rhellema: En hij had de pech geen tow te hebben, volgens Max zelf. Anders had hij meer naar voren gestaan.
@skinny058: Vettel had ook geen tow.
@sollie1984: Daarom staat hij ook niet op pole…
@skinny058: Vast wel… in z’n privé leven :-)
Duitsers…
Zonde van Leclerc
@rob5nismo: Eerder DOM van Leclerc
@vwaudiporsche: dat zei hij zelf al idd 😁
@rob5nismo: Net goed voor Leclerc. Vind dat die nog moet rijpen i.p.v. grote jongen te spelen door eigenlijk de goede Ferrari auto.
@venividivici: ik vind niet echt dat hij grote jongen speelt hii legt Vettel wel degelijk het vuur aan de schenen. En vorig jaar trok hij Sauber toch ook uit het dal wat punten betreft.
@rob5nismo: Hij legt Vettel het vuur aan de schenen omdat het vuur uit Vettel is. Vettel is niet meer de gemotiveerde gepassioneerde racer van vroeger bij RBR.
@venividivici: ik denk dat je daar jezelf in vergist. Ik denk dat de druk bij Ferrari best zwaar is al hebben ze 40 miljoen redenen om hem onder druk te zetten
@rob5nismo: De druk bij Ferrari is met ruime voorsprong de ergste van alle teams. Niet alleen legt het team altijd alle verwachtingen bij de rijders, ze zijn ook nog eens kampioen in het vingertje wijzen. En dan heb je ook nog eens de Italiaanse media die je helemaal afzeikt en het hele land tegen je op zet als het wat minder gaat. Je ziet dat heel goed bij topcoureurs dat Ferrari het leven zowat uit je zuigt. Kijk maar eens naar Raikkonen, Massa, Alonso en nu Vettel. Je ziet heel duidelijk aan Vettel dat hij er stilaan klaar mee is. Ja hij heeft fouten gemaakt, maar er wordt naar mijn mening overdreven hard op hem afgegeven.
@FB_100001036415374: dat vind ik dus ook
Verstappen en RBR komen steeds dichterbij. Q2 was al een teken er van, Q3 moet je hem niet afzetten tegen de Mercedessen omdat die een tow kregen. Je moet de tijd van Verstappen afzetten tegen die van Vettel.
Allebei reden ze vooraan. Als je dan bedenkt dat over het algemeen de Ferrari op het lange stuk veel sneller moet zijn, dan is twee tiende a drie tiende niet veel.

Je ziet dat de RB15 en Verstappen niet meer helemaal tot in de extremen hoeft te gaan zoals ze dat vorig jaar deden om maar aan te kunnen haken bij de Ferrari en Merc.

Nogmaals, wacht maar af…
@Rick-dos: Gaat inderdaad best lekker met RBR. Zou weleens willen weten hoe Ricciardo zich voelt tegenwoordig 😂
@venividivici: Die lacht als een boer met kiespijn. ;)
@rick-dos: als ‘ie kiespijn heeft moet ‘ie misschien even langs bij Jack Plooij?
@jaapiyo: zo de knetters. Ik hoorde die man gisteren na de training in een interview met MV33….. Wat een wanvertoning was dat. Ofwel: #ontslajackplooij
@Rick-dos: Max zei ooit eens in een interview op de vraag, “how do you feel when Daniël is gone?” en dat Max zei, “O no, he is not gone, he is only a little bit further behind me!”. Max vertelde dus gewoon de waarheid haha.
@venividivici: ik zou wel eens willen weten hoe Renault zich voelt. De vorige jaren moesten ze klantenteam Red Bull Racing vóór zich dulden, nu moeten ze dat andere klantenteam, McLaren, weer voor laten gaan. Moet gewoon uitermate pijnlijk zijn voor de Fransen.
@RRRobert: Haha ja, ik denk dat Renault toch eens naar die incapabele arrogante croissant Abiteboul moet gaan kijken…
@venividivici: die zit nu waarschijnlijk al een paar uur héél stilletjes in een hoekje, te kniezen over hoe oneerlijk de wereld toch is tegenover Renault in het algemeen en tegen hem in het bijzonder.

En op de achtergrond klonk de echo van geschaterlach uit het kamp van Red Bull…
Ik wil niet te negatief klinken, maar als dit zo doorgaat, dan is het constructeurskampioenschap in Spanje al beslist. Hopelijk wint Bottas morgen en kan Verstappen nog regelmatig dwarsliggen dit jaar. Dan hebben we in ieder geval een mooie strijd bij de coureurs.
Robin Frijns wint Formule E in Parijs en Nyck de Vries tweede in de GP2. Ook niet geheel onbelangrijk…
@skinny058: Grappig, ik ben in Parijs, maar heb er niets van gehoord. 😉
@rijnounsdoor: Is inderdaad een hele kleine stad en die Formule E’s maken me toch een bak herrie…vreemd inderdaad…:-P
@rijnounsdoor: dat Franse taaltje is ook overstaanbaar..zelfs als je het hoort, valt er niks van te maken!
@skinny058: en Nyck had nog pech met z’n pitstop. Al kwam hij nooit echt meer dichterbij Aitken. Wel een toffe race btw.
Max wordt gewoon wereldkampioen !
@sel777: nog een oranje tompoes iemand?!?
@iannuzi: Ja lekker!
Is Jack Plooij al ontslagen?
Ben benieuwd naar de race morgen. #ontslajackplooij
Ik hoop op spanning, ik denk hmm spannend maar uiteindelijk wint Mercedes. Nee dit jaar hebben ‘we’ (lees iedereen behalve Mercedes) kans, maar nope, Renault zakt door het ijs, Williams word gereanimeerd, Ferrari gooit zijn eigen glazen constants in, Redbull wil heel graag maar kan het gewoon niet volgen. Nee dit begint een beetje te zuigen. Alleen een crash bij de start (mercedes) kan morgen een saaie uitslag voorkomen. Oh er gebeurd vast veel morgen maar uiteindelijk wint een van de 2 Mercedessen.
@maferick74: helemaal mee eens. Mercedes weet heel goed onder de radar te blijven tot en met Q2 om dan vervolgens in Q3 toe te slaan.
In de wedstrijd vervolgens op de eerste rij en niemand komt er meer bij, omdat degene die als eerste door de eerste bocht komt de race fluitend naar huis rijdt puur op motorpower zonder last te hebben van tailwinds. Na de eerste bocht kan je dan de tv gewoon uitzetten. Gaap….
Die zogenaamde “verbeterde motor” heeft ook niets uitgemaakt.

Beter de telefoon wel opnemen wanneer Toto Wolff belt.
@yipikaye: Gave naam eigenlijk… Toto…

Wel een vrij gemiddelde band..
@cloverleaf: Tja, heb m’n hond ook die naam gegeven :-)
Rosea are red
Violets are blue
“Ferrari is fastest”
Mercedes 1-2

Las hem als comment op de F1-pagina. Geweldig. 😁
@bernoulli: Mercedes is briljant in haar ‘sandbagging’ waardoor het hen zelfs lukt om velen te laten geloven dat hun succes komt doordat Ferrari haar eigen glazen ingooit. Die valse bescheidenheid en gespeelde verbazing hangt me de keel uit. Mercedes is sterker dan ooit.
Laten we eerlijk zijn…als Max niet F1 zou rijden zou praktisch niemand de F1 volgen..het is echt dodelijk saai
Zouden ze bij Ferrari reeds een ‘gezocht mental coach’ advertentie hebben geplaatst voor Charlie De Klerk? Norris deed het weer uitstekend.
Gaat goed met renault
Fijn om nu al te weten dat de topteams precies dezelfde plekjes gaan innemen in het klassement als vorig jaar, en het jaar ervoor en ….

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).