Kwalificatie Formule 1: Grand Prix van Hongarije 2017

Auteur: , 32 Reacties

Kan Red Bull dan nu ein-de-lijk aansluiting vinden met Mercedes en Ferrari?

Max Verstappen Hongarije

Hongarije is een eigenaardig circuit. Het wordt weleens een ‘Mickey Mouse’ circuit genoemd. Vanwege de vele bochten en weinige rechte stukken. Het is een circuit waar het surplus aan vermogen van de motor minder belangrijk is dan de wegligging. Kortom, als er een baan is waar de Red Bulls het relatief goed moeten kunnen doen, is het wel hier.

Voordat de kwalificatie begint, wordt duidelijk dat Felipe Massa niet aan de start zal verschijnen. De Braziliaan werd gisteren onwel en werd onderzocht in het ziekenhuis. Vanochtend leek het even beter te gaan met Felipe, maar na 12 rondjes in FP3 was het duidelijk dat Massa niet aan de start kon verschijnen. Zijn plaatsvervanger is Paul Di Resta. Van 2010 tot 2014 heeft de Schot niet onverdienstelijk gereden voor het team van Force India. Maar toch, 3 jaar geen F1 race gereden, we zijn benieuwd!

Q1:
De Mercedessen en Ferrari’s gaan bijna direct naar buiten om een snelle tijd neer te zetten. Verstappen blijft nog even in de pits. Meteen valt op dat Raikkonen en Vettel een klap sneller lijken te zijn dan de Mercedessen. Max Verstappen blijft voorlopig nog even binnen. Laten we even kijken naar Paul Di Resta. Hij werd gisteren al geïnformeerd dat de kans aanwezig was dat hij zou kunnen rijden. Maar hij heeft zich niet echt voor kunnen bereiden. Nu is hij op de baan in de Williams, een auto die sowieso niet bijzonder goed is op dit soort korte banen.

De Red Bulls komen laat naar buiten, Ricciardo en Verstappen zitten vooralsnog rond P5 en P4. Wat ook opvalt is de snelheid van de McLarens en Renaults. Zowel Alonso, Vandoorne, Hulkenberg en Palmer lijken de top 10 te halen. In Q3 laat Verstappen zien dat de Red Bull wel degelijk wat klaar kan spelen op het circuit en staat (tijdelijk) op P2 in Q3.

Di Resta heeft het zwaar, want hij blijft stijf laatste staan. Maar het verschil met de rest onderaan de top 20 is relatief klein. Vergeleken met zijn teamgenoot Lance Stroll mist hij 7 tienden van een seconde. Dat is een prestatie van formaat. Lieve woorden worden gesproken over de boordradio. En terecht.

De afvallers in Q1 zijn:
Stroll
Magnussen
Ericcson
Wehrlein
Di Resta

Q2:
Door naar Q2! De Mercedessen rijden meteen naar buiten. Hamilton geeft meerdere malen aan wat problemen te hebben met vibraties in de banden. Vooralsnog is Vettel het snelste. Halverwege Q2 komt Max dan eindelijk naar buiten. De tijden van Max in de tussensectie zijn eerder vergelijkbaar met de Ferrari’s, dan met zijn teamgenoot en staat weer P2. Jos kijkt ernaar en ziet dat het goed is. Jos Verstappen kan het weten, want alleen in Hongarije heeft Jos The Boss op het podium gestaan in zijn Formule 1 carrière.

Dat motorvermogen minder uitmaakt dan vermogen, blijkt wel uit het feit dat de Renault en McLarens wederom de top 10 lijken te halen. Met name Hulkenberg maakt indruk, die kortstondig de vijfde tijd weet te halen. 5 minuten voor het einde van Q2 zijn alle auto’s binnen. De laatste afstemmingen worden verricht en iedereen lijkt zich op te maken voor nog één of twee snelle rondjes.

De McLarens weten ze zich allebei te plaatsen voor Q3! Dat is een leuke verrassing voor Alonso en Stoffel. Vettel en Hamilton zijn de enige twee die sneller zijn dan Max Verstappen. Waar Hulkenberg weer te imponeren, doet zijn teamgenoot het wederom minder. Hulkenberg wordt morgen wel 5 plaatsen terug gezet.

De afvallers in Q2 zijn:
Palmer
Ocon
Kvyat
Perez
Grosjean

Q3:
Dan is het aan de laatste tien coureurs om te laten zien hoe de kaarten werkelijk geschud zijn. Met name Mercedes heeft er een handje van om te sandbaggen. Dan lijkt het de hele tijd gelijk op te gaan, tot het laatste moment. Net als in Q2 gaat de Mercedes van Bottas als eerste naar buiten. Gevolgd door de Ferrari’s en op gepaste afstand de Red Bulls. Vettel zet meteen de toon.

Hamilton komt in de tweede helft van Q3 als laatste naar buiten. Ergens heeft hij nog steeds last van de trillingen in de wielen. Soms lijkt Hamilton zijn draai niet te vinden (zoals Monaco dit jaar) en dat is nu ook het geval. Hij staat zelfs achter Bottas, die zichzelf kan verbeteren, maar niet pole kan pakken.

De coureurs lijken hun draai niet te kunnen vinden om in de laatste paar minuten hun tijd te kunnen verbeteren. De Ferrari’s starten allebei vooraan, Verstappen start vijfde. Red Bull is nog altijd langzamer dan Mercedes en Ferrari. Maar misschien het leukste is dat McLaren in de top 10 staat en Renault ook progressie boekt.

De startopstelling ziet er als volgt uit:

1. Vettel
2. Raikkonen
3. Bottas
4. Hamilton
5. Verstappen
6. Ricciardo
7. Hulkenberg (krijgt 5 plaatsen gridpenalty)
8. Alonso
9. Vandoorne
10. Sainz
11. Palmer
12. Ocon
13. Kvyat
14. Perez
15. Grosjean
16. Magnussen
17. Stroll
18. Wehrlein
19. Di Resta
20. Ericcson

De race start morgenmiddag om 14:00.



32 reacties

The Hulk heeft nog 5p straf. De startopstelling ziet er anders uit dan jullie nu aangeven.
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
Leuke en spannende kwalificatie. Max weer voor Ricciardo, knap! Mercedes moet morgen natuurlijk komen, gaat een spannende race worden met hopelijk een spectaculaire start. We gaan het zien!
Wat een ontzettende zak is die Kvyat toch ook, verpest nog ff het laatste rondje van Di Resta. Is ook niet de eerste en enige keer dat hij mensen in de weg rijdt. Wat een flapdrol.
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
-edit: Klopt helemaal! Dankjewel! Is nu aangepast.-
Hopelijk pakt McLaren eindelijk eens wat puntjes!
@airc benieuwd wat je nu weer te zeuren hebt
@rovadepo: Altijd te veel.
@rovadepo: Riciardo had een bakprobleem in de morgen, die kon niet vol uit. Zullen we tot morgen wachten?
@airc: als ze beide race uitrijden , is tot nu toe Verstappen altijd voor Ricciardo geëindigd. Net als bijna bij alle vrije trainingen en de meeste Kwalificaties, maar idd op punten niet. Het zou ook geen schande zijn om achter Ric te eindigen.
@airc: vorige race een turbo die kapot ging, nu weer een bak die problemen geeft, volgens jouw interpretatie moet Ricciardo dan ook niet goed met zijn materiaal om kunnen gaan toch?
@airc: Hahahahahahaahhahahahahahahahahhaahahahahahahahhaahahahhaahahahhaahahhaahah
@airc: Die Riciardo fans ook altijd met de Groen/Gouden bril op….
Tussen de nummer 1(Vettel) en de naar 6 (Ricciardo) zat maar 0,5 sec. Ben benieuwd morgen, kan nog een spannend worden!
Alonso eindelijk weer in Q3! *emotioneel denkt aan vroeger*
Die Hamilton is echt iets bijzonders, niet normaal. Komt zowel als eerste en als laatste naar buiten. Hoe hij dat doet? Niemand die het weet.
“Net als in Q2 gaan de Mercedessen als eerste naar buiten. Gevolgd door de Ferrari’s en op gepaste afstand de Red Bulls. Vettel zet meteen de toon.
Hamilton komt weer als laatste naar buiten. Ergens heeft hij nog steeds last van de trillingen in de wielen.”
@kempenaer: Ik heb de kwalificatie helaas niet kunnen volgen dus wellicht dat ik iets stoms roep, maar het kan natuurlijk wel. Als eerste naar buiten voor een eerste run, en als laatste naar buiten voor een tweede run.
@edge: Dat was precies gebeurd. Ik heb het even anders geformuleerd.
Hondatjes zitten erbij hoor jaja haha! Het is ze gegund om allebij in de Q3 te zitten.
@vtechlover: een kwestie van tijd om een technische inhaalslag te maken.
@hondafiel: Toepasselijke namen hebben jullie ook. Maar het is jullie gegund! De uitspattingen van Alonso (GP2 engine! Aaaarrgh!) zijn leuk, maar lang niet zo leuk als Alonso in een auto waarmee ‘ie leuke dingen kan laten zien. Dat Honda de zaakjes maar snel voor elkaar mag krijgen
@hondafiel: Dat is waar, maar die kwestie duurt wel al 3 jaar. Het wordt nu echt tijd voor Honda, anders vrees ik dat geen team ze meer wil.
@hondafiel: komt wel goed, eerst de betrouwbaarheid daarna de snelheid. De basis is goed
Lekker gereden Max!
Overigens zal je net zien dat ik vorige GP Massa had gekocht in mijn team, heb er vooralsnog niets aan gehad deze kwalificatie. (Ja hij wordt automatisch vervangen door Di Resta maar die arme jongen kon niet heel veel doen vandaag)
@gulli: oei, dat is verliezen
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
-edit: klopt!-
Snaarstrakke rondes van Max! Echt nice hoe ie telkens P2 pakte! Maar ik had t wel verwacht dat de anderen er toch bovenop klapten. Ach ja…

McLaren Honda. Erg knap in de top 10 met beide coureurs.

Mercedes. zeldzame, ‘lichte’ offday.

Zin in de race!
@willeme: bij t stukje over Q1, 2e alinea noem je 2x Q3 ipv Q1 😉
De Mclarens zullen in de laatste ronde wel weer uitvallen, maar ergens zou het mooi zijn als eentje van die 2 op het podium kan raken.
Als er een drupje regen valt is de kans daarop zelfs nog wat groter.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).