Lease maar: MINI Clubman of Renault Clio

Auteur: , 37 Reacties

Vlotte stationwagons in het B-Segment leasen, kan dat wel?

Mini Clubman - Renault Clio

Als er één klasse specifiek voor Europa is, dan is dat de B-Segment stationwagon. Op de meeste plekken in de wereld worden er vooral sedannetjes verkocht. De B-segment hatchback is al typisch iets wat vooral in Europa populair is, maar de B-segment ‘Wagon variant helemaal. Er zijn niet veel merken geweest die er iets in zagen. Uitzonderingen waren voornamelijk merken uit de Volkswagen-Groep. Ze hebben het geprobeerd met de Volkswagen Polo Variant, Seat Cordoba Vario en de Skoda Fabia Combi. Dan zijn er nog ‘exoten’ als de Kia Pride Wagon en Fiat Palio Weekend, die ons straatbeeld hebben verfraaid..

Op dit moment zijn er 4 merken die een B-Segment stationwagon leveren. De Dacia Logan MCW en Skoda Fabia Combi zijn keiharde prijspakkers voor de virale man met een beperkt budget. De andere twee hebben overduidelijk wat meer charisma en behandelen we vandaag. We stellen aan u voor: de Mini Clubman One en de gefacelifte Renault Clio Estate 120 TCe Bose. In onderstaande tabel kun je zien hoe de verhoudingen liggen:

Auto:
MINI Clubman One
Renault Clio Estate TCe 120 Bose
Catalogusprijs:€ 27.202€ 25.890
Fiscale prijs:€ 26.173€ 25.100
Leasetarief:€ 465€ 435
Vermogen:102 pk bij 4.100 tpm120 pk bij 5.000 tpm
Koppel:180 Nm bij 1.200 tpm205 Nm bij 2.000 tpm
Topsnelheid:185 km/u192 km/u
0-100 km/u:11,1 sec.9,2 sec.
Verbruik:5,8 l/100km 5,4 l/100km
CO2 uitstoot:119 g/km120 g/km

Bij beide auto’s zijn we uitgegaan van een looptijd van 48 maanden een jaarkilometrage van 20.000 km. De prijzen een gemiddelde van grote leasemaatschappijen. De prijs kan afwijken bij andere kilometrages, looptijden of opties. De leaseprijzen zijn exclusief BTW. Aanschafprijs incl. BTW en BPM.

Wat ons opvalt
Als we vluchtig naar de tabel kijken dan ligt het redelijk dicht bij elkaar, qua afmetingen scheelt het bijvoorbeeld niet heel erg veel. Uiteraard is de MINI ‘premium’ en de Renault niet. Dit betekent dat je in de Renault een iets vlottere motor hebt en een wat completere uitrusting. Dat is niet helemaal waar. Als je de uitgebreide specificatielijsten naast elkaar legt, maakt de Renault compleet gehakt van de MINI. Voor 25 mille krijg je bij Renault namelijk bijna alles. Sterker nog, er zijn maar twee opties: metallic lak (595 euro) en een panoramadak (695 euro).

Ten opzichte van de MINI heeft de Renault onder andere een navigatiesysteem, lichtsensor, 17″ velgen, parkeersensoren (voor en achter, met camera en automatisch parkeren), stoelverwarming, digitale radio, LED-koplampen, mistlampen, elektrische ramen achter, cruise control, climate control, dakrailing, bluetooth, comfortsleutel, hill assist, elektrisch inklapbare buitenspiegels, middenarmsteun (voor) en een lederen stuurwiel en pookknop. De MINI kan dat pareren met heuse schijfremmen op de achterwielen, de Clio heeft trommels achter. Dit wil niet zeggen dat je het niet kan krijgen op een Clubman, alleen wordt de auto dan nog prijziger.

Exterieur
OK, de MINI heeft moeten incasseren. Maar een MINI koop of lease je niet om de uitrusting, het uiterlijk is minimaal net zo belangrijk. Dat is bij de MINI erg goed voor elkaar. De MINI hatchback (met name de vijfdeurs) weet de handen niet lekker op elkaar te krijgen. De auto lijkt te groot voor de compacte lijnen die MINI’s kenmerken. Bij de Clubman is er (logischerwijs) meer lengte waardoor het geheel beter in balans oogt. De neus is zwaar aangezet met mega-grote koplampen en een bolle neus. Dat is niet omdat ze dat graag wilden bij MINI, maar vooral vanwege de voetgangersveiligheid. De achterkant is lekker eigenwijs en zeer herkenbaar. De standaard MINI One heeft 16″ lichtmetalen velgen een een leuk kleurtje kost zo’n 750 euro. Dus je hoeft niet direct duizenden euro’s stuk te slaan op een leuk uiterlijk.

Mini Clubman One

De Renault Clio kan goed meekomen. Het is een typisch Renault ontwerp. De Clio was destijds de eerste uitdrager van het nieuwe familiegezicht van Renault. Een dikke pluim voor de Nederlandse ontwerper Laurens van de Acker. Laten we eerlijk zijn: een B-segment stationwagon is bijna altijd een treurig gezicht. Dat komt door de verhouding. Relatief kort, hoog en veel te smal. Maar bij de Clio Estate gaat dat niet op. Aan de voorkant is het een vertrouwde Clio, heel herkenbaar. Aan de achterkant zie je dat de daklijn afloopt en de schouderpartij relatief aangezet is. Uiteraard, het is geen ranke sportcoupé, maar voor een B-segment stationwagon ziet het er prima uit.

Renault Clio Estate

Interieur
De kracht van de nieuwe MINI zat ‘m niet alleen in een kek uiterlijk, maar ook een origineel interieur. Als je in de MINI zit, dan valt direct het grote ronde informatiepaneel op. Het interieur is minder cartoonesk dan voorheen, maar nog altijd onmiskenbaar een MINI. De MINI heeft ten opzichte van de Renault een mooier afgewerkt interieur, opgetrokken uit mooiere materialen. Als je van de Clio naar de MINI overstapt zie je waar een gedeelte van de meerprijs naartoe is gegaan.

MINI Clubman One

Dat wil niet zeggen dat het kommer en kwel is in de Clio. De afwerking is grover en de materialen zijn van een minder niveau te opzichte van de MINI, maar het is absoluut acceptabel voor de klasse. Het is overigens geen saai interieur. De klokkenwinkel is lekker eigenwijs en ook de middenconsole ziet er hip genoeg uit. Wat je wel merkt is dat de Clio iets smaller is dan de MINI. Je zit iets dichter op elkaar en de ruimte is iets minder. Op de achterbank zijn de rollen omgedraaid, daar is de Clio wat ruimer. Ook de kofferbak van de Clio is een stukje groter.

Renault Clio Estate

Rijden
Per generatie wordt de MINI iets meer een allrounder dan een kart met met een dak. De Countryman is door zijn iets hogere gewicht en grotere lengte nog minder speels. Dat doet het ergste vermoeden, maar de MINI stuurt nog altijd bovengemiddeld goed. Dankzij de 10 cm langere wielbasis is de auto wel minder speels dan de driedeurs MINI. De besturing is wat afstandelijk, maar de stabiliteit is dik voor elkaar. Grootste concessie die je maakt is de motor. Het is een 1.5 met turbo, dus je verwacht acceptabele prestaties. Echter, de motor wordt door de motorafstemming afgehouden. Het is gewoon de motor die in de Cooper 136 pk levert. Boven de 4.000 toeren komt er geen extra power meer bij. Tel daarbij op dat de MINI dik 100 kg zwaarder is dan de Renault en je kun concluderen dat je merkt dat je aan de onderkant van het gamma aan het shoppen bent. De rijtest van de MINI Clubman (in een iets prijzigere uitvoering) kun je hier bekijken.

MINI Clubman One

Bij de Renault zit je duidelijk aan de bovenkant van het gamma. De motor is 300 cc kleiner dan die van de MINI, maar kent wel een cilinder meer. In de praktijk betekent dat dat de motor van de Renault wat soepeler is. Met 18 pk méér en 105 kg minder is de Clio aanzienlijk vlotter. Het rijgedrag is typisch Frans. Dat houdt in dat de Clio meer dan voldoende comfort biedt, maar op een bochtig weggetje redelijk zijn mannetje staat. In dit vergelijk zijn we uitgegaan van de DSG automaat, maar een handbak is sinds de facelift ook mogelijk. De rijtest van de gefacelifte Renault Clio kun je bekijken door hier te klikken.

Renault Clio Estate

Conclusie
Dit zijn twee totaal verschillende benaderingen voor eenzelfde type auto. Als het gaat om value for money, dan is de Renault de absolute winnaar, alhoewel het verschil voor de particulier groter is dan voor de leaserijder. Omdat MINI’s uitstekend scoren op het gebied van restwaarde, valt de leaseprijs enigszins mee. De Renault is helemaal af en biedt eigenlijk alles wat je verwacht van een auto in deze klasse. De MINI geeft je het gevoel in een auto van een klasse hoger te zitten. Het is een volwassener en meer doorwrochte auto. Maar dat heeft wel zijn prijs, want aan de motor en uitrusting merk je dat je een basismodel hebt gekozen. Een belangrijkste overeenkomst is er ook: het zijn de enige vlot uitziende B-segment stationwagens.



37 reacties

Clio, no doubt about it. Die Mini is gewoon mislukt.
Moeilijke keuze zo. De Clio in het overzicht is iets rapper wat in principe altijd de voorkeur heeft.
Alleen ik werd altijd zo droevig van het interieur (en interieur geluid) van de Clio dat ik toch voor de Mini zou opteren.
Op dit moment rijd ik naar grote tevredenheid een Clio 1.2 TCe. Nog geen seconde spijt van gehad, lekker snel, comfortabel en in een leuk kleurtje nog steeds een frisse verschijning. Bij de Estate is dat wat minder, maar zou m er niet voor latten staan.
Ik zou in eerste instantie voor de Mini gaan maar het verschil in uitrusting is wel erg groot. Auto’s zonder navi af fabriek en een goeie wielen neem ik anno 2017 (wat zeg ik sinds 2005) niet meer serieus. Wil er heus wel voor bijbetalen en zakelijk zijn er genoeg businessmodellen bij alle merken beschikbaar maar soms denk ik wel dat onze Oosterburen denken dat de rest van de wereld gek is. Wat eigenlijk ook zo is. In dit geval voor mij de Renault dus. Al heb ze liever gewoon allebei niet.
De Mazda3 120pk Skylease GTM! Nog completer dan de Clio. Plus nog een iets lagere catalogusprijs.

Deze twee no never!

@azuli: dat is toch geen station? niet echt te vergelijken dus.
@EdGaR: Oops my bad:)

Maak daar CX-3 in de welbekende 120pk Skylease GTM van!

Deze twee no never:)
@azuli: neem aan dat je de Mazda 2 bedoelt?
@jaspervdwinden: nee CX-3:)
De Fiat Palio Weekend en “het straatbeeld verfraaid” in 1 zin? Drink je wel voldoende met dit warme weer @willeme?
De mini is Premium???? Want? Uitrusting is verreweg 0 t.o.v. de Clio. Prijs is hoger en prestaties minder. Alleen ondat BMW eigenaar is, is t premium??? De Clio voor mij dus graag.
@v6ti: anders gebruik jij ff een paar vraagtekens… 🙈
@jaspervdwinden: is gebeurt, je punt???
@v6ti: De MINI is premium want: Uitrusting is verreweg 0 t.o.v. de Clio. Prijs is hoger en prestaties minder. Dat maakt de wagen premium. Je betaald meer voor minder auto. Je moet bij de MINI sowieso oppassen, configureer je die een beetje leuk en komt op bedragen boven die van een gelijke 1 serie uit.
@mashell: aahhhh ik snap m. “Kijk mij eens” syndroom.
@mashell: Nou, je hoeft niet op te passen hoor. Als je het maar betaalt… 😆
De Mini. Vond de Clio leuk bij introductie. Heb er 2mnd 1 moeten rijden, viel me enorm tegen. Navi is echt traag in de bediening en de stoelen vond ik net hangmatten. 0 steun en veel te soft. Qua rijden was het wel ok maar niet zo scherp als ik verwachtte. De MINI vind ik geen knappert maar zou in dit geval wel m’n keuze zijn.
@e34m5touring: ik wilde er eigenlijk nog een schepje bovenop doen. Slechtste auto waar ik de afgelopen tijd in heb mogen sturen. Wat een goedkoop aanvoelend ding is zo’n Clio toch in vergelijking met bijvoorbeeld een Polo.
De MINI Clubman was toch een C-segment Station of ligt het aan mij…
@peugeot307: dacht ik ook. Wielbasis van 2,67 meter is niet echt B-segment.
De Mini. Clio wordt je mee doodgegooid en dat plastic interieur is ook niet echt mooi.
Clio voor mij. Maar wel met een GT-line pakket. Knapt hij enorm van op.
De Mini, hoe zeer ik de Clio ook een leuk uiterlijk vind hebben is het interieur een regelrechte afknapper. Dat de Mini duurder is, is me dan om het even, het budget voor een Cooper S is er toch wel.
Als je een kapper bent is de mini de beste keus. Dat ben ik niet dus graag de Clio!
MINI en even laten chippen aangezien het een cooper blok is.
@atrak: ja, vraag me af waarom ze niet gewoon de 1.2 hebben gebruikt, zoals in de Mini Mini.
@jaspervdwinden: Dat is bij de Cooper D clubman ook een 2.0. Bij de hatchback een 1.5D.
en als je nu eens de vergelijking zou maken met een gelijk gemotoriseerde mini of Clio. Dan blijkt de Clio opeens heel goedkoop of de mini heel duur.
qua restwaarde zit de mini dan veel beter dan de Renault, maar qua afschrijving niet. op een duurdere auto schrijf je meer af maar de restwaarde lijkt nog steeds hoog.
@saxoke: edit knop was leuk geweest want k ben nog ni klaar haha
ik zou tekenen voor de clio. alleen al omdat die mini echt niet mooi is.
Zonder twijfel de mini. Tijd terug tijdelijk een Clio station als vervangend vervoer gehad en wat een vreselijke plek om in te verblijven zeg.
Ik vind de Mini nog steeds leuk om te zien, dat betreft dan alleen de driedeurs en deze Clubman met die geinige achterdeurtjes. De Clio ziet er nog steeds erg goed uit, zeker ook deze stationcar. Knap hoe fris die auto er nog steeds bij staat.

Met beide heb ik gereden. De Mini was een regelrechte afknapper: krap voorin, ergonomisch een ramp, motor niet meer dan matig (amechtige driepitter), middenarmsteun zit in de weg voor de versnellingspook en de i-drive. Dashboard rommelig en achterin nauwelijks ruimte. Weggedrag absoluut niet meer zo speels als de vorige en al helemaal niet zo als het origineel. Log en weinig tractie op (binnenste) voorwiel mn in bochten.

De Clio verraste mij door z’n zeer stabiele wegligging. Alsof je in een E-segmenter rijdt, eerlijk. De materialen in het interieur zijn na de facelift op niveau, prima in orde. Daarbij is deze auto dan sowieso een pak voordeliger dan een Mini. Met een fijner weggedrag, met een fijnere motor, met een fijner interieur (waarin je het probleemloos kunt uithouden op lange ritten) en nog ruimer ook. En sneller. En iets zuiniger (wel raar dat de opgegeven CO2-uitstoot van de Mini lager is dan bij de Clio terwijl het gebruik iets hoger is).
De instap Clio is al behoorlijk compleet voor z’n geld, erg fraai is de GT-uitvoering, supercompleet en mooi afgewerkt is de Initiale (met veel leer) en helemaal top natuurlijk de RS (kleed een instap Mini een beetje aan en voor hetzelfde geld heb je zo’n RS!).

Conclusie: voor dit geld, een Mégane!
De Clio als ik tussen deze 2 zou moeten kiezen. De Mini vind ik nog lomper ogen dan haar voorganger. Gelukkig moet niks en zijn er leukere alternatieven 😁
Effe doorsparen voor de Cooper (S), die zijn top en vlot zat.
Als ik echt moest kiezen, de Clio. Die ziet er nog fatsoenlijk uit.

Maar doe voor t zelfde geld, toch maar een CX-3 in t rood

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).