Dit moet je betalen voor de VW T-Cross

Auteur: , 40 Reacties
Volkswagen T-Cross '19

Verwacht van een complete invasie vanuit Leusden.

Je hebt soms van die auto’s waarvan je gewoon weet dat het een waanzinnig succes gaat worden. De spiksplinternieuwe Volkswagen T-Cross is er zo’n eentje. De auto heeft nog geen voorganger in de showroom staan, maar iedereen voelt aan zijn water dat dit een megasucces gaat worden. Het is een crossover, dus hip én praktisch. Het is een Volkswagen met typisch Volkswagen design, waar veel Nederlanders warm van worden. Ook zijn de prijzen redelijk scherp te noemen, want die zijn nu bekend. Echter moeten we wel even kijken: wat krijg je dan voor je geld?

De T-Cross is namelijk te bestellen van 22.620 euro. Dan heb je de instapversie met de kleinste motor en kaalste uitvoering, die zo kaal is dat ‘ie geeneens een naam heeft. De motor is een 1.0 driecilinder benzinemotor met 95 pk en 160 Nm. Deze gaat in 11,5 seconden naar de 100 km/u en kan maximaal 180 km/u halen. Voor de mensen met een medium caravan: deze T-Cross mag 1.000 kg trekken. Qua standaarduitrusting is de auto volgens Volkswagen ‘compleet uitgerust’. Je hebt elektrische ramen voor en achter op de basisversie, evenals LED-lampen voor en achter, een radiootje en een paar assistentiesystemen om de veiligheid te bevorderen. Maar simpele dingen als airco, metallic lak en lichtmetalen wielen zitten er níet op. Geen airco in 2018, maar je betaalt dus wel meer dan 22 mille voor een kale driepitter.

Volkswagen T-Cross 1.0 TSI '19

Eigenlijk moet je die basisversie laten staan en meteen voor de T-Cross Life kiezen. Die heeft namelijk wel airconditioning en lichtmetalen wielen. Verder krijg je snuisterijen als een lederen stuurwiel, mistlampen, een middenarmsteun, bluetooth, USB-aansluiting en adaptieve cruise control. De T-Cross Life is er vanaf 24.631 euro voor de 1.0 TSI met 95 pk. Het is bij de T-Cross Life ook mogelijk om te kiezen voor de 1.0 TSI met 115 pk en 200 Nm. In combinatie met de handgeschakelde zesbak kost deze 25.971 euro. Dan ga je van 0-100 in 10,2 seconden en op de Autobahn kun je 193 km/u aantikken. Ook is het mogelijk om deze uitvoering te kiezen met een zeventraas DSG-automaat. Die kost 27.771 euro.

Volkswagen T-Cross Life 1.0 TSI '19

Dan het voorlopige topmodel, de T-Cross Style. Deze biedt bovenop de T-Cross Life items als 17″ lichtmetalen velgen, sportstoelen, automatische airco, parkeersensoren rondom, aluminium kleurige dakrails en vermoeidheidsherkenning. Om het interieur een beetje op te leuken krijg je ‘sfeerverlichting’. Daarnaast is het mogelijk om je smartphone draadloos op te laden. De T-Cross Style is er alleen met de 115 pk sterke 1.0 TSI. In combinatie met de handbak kost deze 27.861 euro. De T Cross Life 1.0 TSI met automaat mag weg voor 29.660 euro. Dat doet Volkswagen toch wel knap, zonder dat je een volgeladen auto hebt, betaal je bijna 30 mille voor een auto dat feitelijk een Polo is met laagtevrees. Voor dat geldt komt een Polo GTI in zicht…

Volkswagen T-Cross Style 1.0 TSI '19

Daarnaast is de T-Cross uit te rusten met een hele hoop opties. Aan de ene kant prettig: zo kun je de auto naar wens samenstellen (configurator is live). Aan de andere kant zijn er veel items die je bij de concurrentie gewoon krijgt. Het is niet een nieuwe tactiek van Volkswagen en de auto zal er niet minder om verkopen. Nu nog even uitvechten wie de rijtest niet hoeft te doen.



40 reacties

Haal een Volkswagen en een ander merk geheel uit mekaar, dan zal je zien waarom het zijn prijs heeft.
Ongemakken zijn hierbij niet uitgesloten doch dit is voor iedereen zo, alleen worden ze ingeval VWag jarenlang uitvergroot.
@wimof: wat wil je nu eigenlijk “echt “ zeggen?
@him: Dat de kostprijs afhangt van de bouwaard van de wagens.
Men zal VW niet betrappen op het ontbraken van bvb antidreunplaten in deuren of dak.
Het 2de deel van de reactie was er om mij in te dekken tegen de onvermijdelijke reacties ivm de distributieketting van 9 jaar gelden en het olieverbruik van 10 jaar geleden.
@wimof: prima punt!
Olieverbruik is nog steeds heel erg bij VAG en dit anno 2018 is best triest dat he na veel Deutsch gründlichkeit testjes dit nog steeds op de markt kan brengen. Zelfs met gesjoemel lukt het ze niet. Evengoed, VW is mijn inziens een beetje over the top qua value for money
@wimof: Versnellingsbakken, zij ze ook goed in bij VAG.
@karaya: wat achterhaald allemaal. DSG bakken zijn weer goed net zoals de kettingen.
Maarjah autoblog anti vag.
@bartsss: rijd je er zelf eentje? Mijn DSG-7 viel gisteren voor het eerst kort uit met een enorme stank als gevolg (rook als verbrande koppeling). Deed het daarna wel weer zoals het hoort, maar met nog geen 17k op de teller stelt me dat niet heel gerust.
@pier: daarom zijn de dsg6 bakken er weer. DSG7 niet aan beginnen. Kunnen het koppel niet aan. Zelf voor een handbak gekozen in mijn Passat 2013. Durfde het niet aan. Net zoals ik van die leeftijd het niet aan durfde een benzine te kopen. Geknapte kettingen ed.
@pier: en dat kan bv niet aan jouw rijgedrag liggen? Of je hebt gewoon pech.
@karaya: hebben wel meer merken last van hoor. Mijn ford smax met powershift heeft er ook al een revisie van 4000 euro op zitten. Hij had net 80000km gelopen
@jarnobakker: Mijn vriend koopt een Audi S5 en laat mij 2 x kort na mekaar kennismaken met het Launch control systeem.
Toen ik hem vroeg of hij er weet van had wat dit voor het geheel van de aandrijving betekende moest hij dit ontkennen.
IK heb een multitronic klant op een patattenveld zijn ketting weten stuktrekken omdat er onderbrekingen waren in de aandrijving.
@wimof: “Men zal VW niet betrappen op het ontbraken van bvb antidreunplaten in deuren of dak.”


Want bepaalt de kwaliteit van een auto? Hooguit de kwaliteitsbeleving en dat is iets volkomen anders…
@monsieurleloure: Maar zo kan men de prijs niet drukken als alles al is het maar een beetje beter is.
Heb voldoende wagens mogen (laten) demonteren en dan merk je algauw de manier van bouwen op.
@dare2think: cooy/paste van @wimof of andersom?
Citroen tcross
Als alternatief zou ik naar de Jeep Rennegade kijken dan… in België toch vanaf 17500 als ik de reclame moet geloven
De prijzen vallen me niet tegen de auto wel
Teveel dus, zoals iedere nieuwe auto in NL!
@raoufff: In België vanaf 21.790 €1

Ontdek de T-Roc.

Sterke punten van de afwerkingsversie
Airconditioning (Climatic)
LED achterlichten
Lederen stuurwiel
Stalen velgen 6J x 16 met geoptimaliseerd gewicht
Radio “Composition Colour”
Front Assist & noodremfunctie voor de stad
Koerscorrectiesysteem ‘Lane Assist’
Toch niet zo slecht.
@wimof: Oh ja 21.790€ voor een 1.0l 115pk, 6 versnellingsbak manueel.
@wimof: stalen velgen met geoptimaliseerd gewicht? Wtf is dat dan? Echt zo armoedig dat je tegenwoordig op dit soort dure auto’s geen lmv’s krijgt…
Zonder dakrails ziet ie er behoorlijk suf (niet suv) uit…
Treurnis op 4 wielen. Gelukkig moet ik de T-cross niet betalen want ik blief hem niet
Laatst even bij de VW dealer geweest. Ik schrok van de prijzen voor een beetje leuke T-Roc, dan lijkt dit nog enigszins mee te vallen.

Toch krijg ik steeds meer het idee dat al die crossovers en aanverwanten worden gemaakt onder het mom; oke, we verhogen de boel een beetje, tellen er 5k bij op: profit.
@unknown234: Bij cross-overs lijkt de volgende stelregel te gelden: prijs is hetzelfde als 1 klasse boven het normale model. Dus een t-cross op basis van polo is net zo duur als Golf. Een Q3 (a3 basis) is net zo duur als a4. Een Mercedes GLA 180 is net zo duur als een C 180. En een BMW X1 is net zo duur als een 3-serie, zelfs nog net iets duurder.

Dit klopt volgens mij voor zo’n beetje alle merken.
@hiostu: Dat is een betere omschrijving inderdaad +1.
@unknown234: In Autoweek vergelijken ze eenn Bmw x2 met een t roc 190 pk. De VW kwam er maar een half punt lager uit als de BMW . De Bmw was 17000 euro duurder. Dus de prijs valt best wel mee in vergelijking.
@dijan: Zo zou je het ook kunnen zien. Wat ook in mijn achterhoofd meespeelt, is dat een leuk aangeklede 1e generatie Tiguan destijds zo’n 40k kostte. Nu ben je dat met gemak kwijt voor een klasse kleiner en dan zijn we nog niet eens heel veel jaren verder.

Je zou ook kunnen zeggen dat BMW helemaal buitenproportionele prijzen hanteert hehe.

Al met al: de lol van een nieuwe auto kopen, neemt in rap tempo af.
Ik snap nooit dat een autofabrikant een versie van een auto ontwikkeld die zo kaal is dat geen mens hem gaat kopen. T-cross zonder airco heeft waarschijnlijk weer een andere bediening van het kachelpaneel als eentje met airco. Dat brengt toch alleen maar extra ontwikkelingskosten met zich mee? Laat die basisversie achterwege en bied de middelste versie iets goedkoper aan..
@kevindb: blanco afdek plaatje en dat is t. Kost ze minimaal, en kunnen ze de vanaf prijs mooi aanbieden. Of hedendaags met software uit het mms halen.
Bij dit soort auto’s kun je er beter de private lease bedragen bij zetten. Past beter bij de doelgroep.

Daarnaast zijn hip en praktisch wederzijds exclusief.
God allemachtig. Wat word ik vreselijk droevig van dit soort eehh auto’s. Ik kan me echt geen reden bedenken waarom je hier blij van zou worden – statusgeilers die nu een iets nieuwere VW hebben dan de buren uitgezonderd.
En waarom zou dit een groter succes worden dan die andere 100 crossovers die er te koop zijn momenteel.
Alleen om dat hij bij die malafide tent in Leusden vandaan komt?
Zou hem voor niks nog niet willen…..
@bimmert: Overdreven reactie ; Denk als je hem voor niks krijgt ,je zelfs naar Duitsland gaat om hem op te halen. Als je commentaar geeft ?
Een VW Duster…
Vind mijn VW Polo 6 met alles erop en eraan toch mooier dan deze ;)
Dan te bedenken dat de Renault Captur al sinds 2013 verkrijgbaar is.
Precies hetzelfde toen de eerste Scenic een verkooptopper was en dat VW jaren later op de proppen kwam met de Touran . Zelfs na die jaren zat er weinig innovatiefs in, op ,of aan de Touran.

Eigenlijk geldt dat voor meer modellen , ik noem een Up en Tiguan , allebei rijkelijk laat op de markt gekomen.
@monsieurleloure: ok. En nu?
@fouadski: dat mag je zelf bepalen

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).