• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Mazda MX-5 gaat de Honda S2000 achterna

Auteur: willeme, gepost 14 juni 2019 om 08:55 – 40 Reacties

Afbeelding Mazda MX-5 gaat de Honda S2000 achternaAfbeelding Mazda MX-5 gaat de Honda S2000 achternaAfbeelding Mazda MX-5 gaat de Honda S2000 achternaAfbeelding Mazda MX-5 gaat de Honda S2000 achterna

BBR Mazda MX-5 Super 220 (ND) '19
Zo is ‘ie helemaal af.

De Mazda MX-5 is een zeldzaam pretpakket op de Nederlandse markt. Natuurlijk zijn al lang niet meer écht goedkoop, maar als je ziet welke hardware je ervoor terug krijgt, mag je niet klagen. Een lichtgewicht cabriolet met achterwielaandrijving is een vrij uniek autotype. Het is niet dat Mazda het platform kan delen met een Mazda 3, of iets dergelijks.

Een nadeeltje van een puik chassis is dat je merkt dat de auto meer vermogen aan kan. En als je meer vermogen hebt, wil je vaak ook een paar andere dingen aanpassen. Dat is een groot voordeel, want voor de Mazda MX-5 zijn namelijk enorm veel onderdelen te verkrijgen. De Britse tuner BBR levert al sinds jaar en dag spulletjes voor de MX-5. Sterker nog, hun turbokits werden met goedvinden van de Britse importeur verkocht via de Mazda dealers in het Verenigd Koninkrijk. Voor 2019 heet BBR twee nieuwe paketten samengesteld.

BBR Mazda MX-5 Super 220 (ND) '19

Het eerste pakket is de ‘Super 200’. Zoals de naam doet vermoeden is deze voorzien van 200 pk. Het is eigenlijk iets meer, 202 pk om precies te zien. Dat vermogen wordt verkregen door een andere luchtinlaat, sportuitlaat, K&N sportfilter en een StarChip ECU. Het koppel gaat omhoog naar 224 Nm. Voor de context, een standaard MX-5 met 2.0 motor heeft 184 pk 210 Nm. Dit pakket kost 1.445 pond, gemonteerd en wel. Ben je zelf handig, kun je het voor 1.245 pond laten bezorgen.

BBR Mazda MX-5 Super 220 (ND) '19

Het tweede pakket is de ‘Super 220’. Deze bestaat uit hetzelfde pakket als de Super 200, maar dan met extra upgrades, zoals gewijzigde nokkenassen en nieuwe klepveren. Op benzine met octaangetal 99 is het mogelijk 220 pk op te wekken. Daarmee komt de Mazda MX-5 dichtbij het (specifieke) vermogen van de Honda S2000. Het is voor het eerst dat BBR de 100 pk per liter weet te halen zonder de motor grondig aan te passen of te voorzien van drukvulling. Dat is best een prestatie, zeker als je je bedenkt dat je 12 maanden garantie op de tuning krijgt, 24 of 36 is eventueel ook mogelijk. Het Super 220 pakket vereist een investering van 2.235 pond.

Ook interessant!

  • Mazda MX-5 met treinhoorn voorkomt ongelukken!
  • opgefriste Mazda MX-5
    Opgefriste Mazda MX-5 stuurt nu eindelijk beter
  • Mazda MX-5 990S
    Mazda MX-5 990S is lichtere en sportievere MX-5
  • Het geheime recept van de nieuwe Mazda MX-5 NE
    Het geheime recept van de nieuwe Mazda MX-5 NE

Nieuwste artikelen

  • Gespot – Steven Bergwijn in zijn Ferrari Purosangue
  • Video: Toch wel eng, zo’n auto op jouw weghelft
  • Stem op de Autoblog Auto van het Jaar 2025!
  • Goedkoopste 997 van Marktplaats is ook de opvallendste
FacebookTweetPinLinkedIn

bbr, Cabrio, Mazda, mx-5, tuning

Vorig bericht: « Mercedes viert een feestje met de G-Klasse
Volgend bericht: Prijzen BMW 3 Serie Touring bekend »

Lees Interacties

Reacties

  1. Rudy zegt

    14 juni 2019 om 09:03

    Precies wat zo’n auto nodig heeft; een hoogtoerige motor maakt de rijervaring een stuk spectaculairder.
    Koppel van de auto is heftig overigens, S2000 kwam op 207Nm bij ~6000rpm ofzo, deze levert 110Nm per liter wat echt heel veel is voor een NA motor, Porsche komt met de GT3RS op ~117Nm/liter maar daar hangt een ander prijskaartje aan.

    Qua topvermogen vind ik 20PK minder dan een S2k overigens nog wel een fors verschil…. dus vlakbij zou ik nog niet durven zeggen, ze komen aardig in de buurt!.

    Login om te reageren
    • laptom zegt

      14 juni 2019 om 10:07

      @Rudy: zit je nou van een hoogtoerig Gt3 blok naar de NM te kijken? Daarvoor is dat blok niet gebouwd, puur alleen op pk’s. Wil je NM kijk dan naar een andere lijn binnen de 911 reeks.

      Login om te reageren
      • SimonMc zegt

        14 juni 2019 om 11:09

        @laptom: Ik snap niet waarom je tegen Rudy ingaat, want hij vindt niet dat de GT3 Rs “maar” een beetje meer koppel (in verhouding) heeft, maar hij looft juist de motor van de MX5.

        Login om te reageren
      • daniel1975 zegt

        14 juni 2019 om 11:09

        @laptom: hij geeft op zich een punt, vroeger zou zo’n motor alleen vermogen hebben tenkoste van onderin (zoals bij een 90’s Honda) nu hebben ze het koppel over de hele linie omhoog gekregen, dus smeuïg en krachtig…

        Login om te reageren
    • atrak zegt

      14 juni 2019 om 10:52

      @Rudy: Beetje krom vergelijk. Heeft niks met Na te maken maar meer met boring en slag. Jij heb vroeger zeker niet opgelet bij natuurkunde.

      Login om te reageren
      • daniel1975 zegt

        14 juni 2019 om 11:07

        @atrak: het is desondanks erg knap dat Porsche beide ruim boven de 100 per liter heeft gekregen. En dat ook gewoon met garantie…

        Login om te reageren
      • redbeams zegt

        14 juni 2019 om 12:31

        @atrak: Hahaha grappenmaker niks met NA te maken…ga jij je schoolgeld maar terughalen dan.Leg jij dan maar eens uit waarom 2 identieke motoren niet hetzelfde koppel hebben als je op 1 een turbo schroeft?

        Login om te reageren
        • langejohn zegt

          14 juni 2019 om 18:41

          @redbeams: Hij heeft het over het vergelijk van de MX5 en de S2000, beide atmosferisch. Een grotere boring geeft meer power boven in de toeren, een krukas met een langere slag meer koppel onderin de toeren.

          Login om te reageren
    • hanso zegt

      14 juni 2019 om 14:30

      @rudy:
      “The addition of a 2.5 inch diameter high performance TIG welded stainless steel exhaust centre section (£495.00) allied to stainless steel 2.5 inch BBR silencers will provide additional power gains.”

      Als je die uitlaat monteerde i.c.m. het de BBR200 kit voor de oude 160pk ND variant kreeg je er nog eens 10pk en 6nm bij (voor een totaal van 215pk en 248nm). Aannemende dat dit bij deze BBR220 kit voor de nieuwe 184pk ND variant ook het geval is ga je dus naar 231pk en 230nm. Dat noem ik wel “in de buurt” :-)

      Login om te reageren
  2. ericc zegt

    14 juni 2019 om 09:09

    In de “good old US of A” kan je een LS3-V8 krijgen in je Mazda. (Ook in de Fiat spider die het zelfde chasis deelt) Waarschijnlijk wel iets duurder.

    Login om te reageren
    • veloce zegt

      14 juni 2019 om 09:13

      @ericc: allemaal leuk en aardig, maar gaat hij daar ook beter (of leuker) van sturen? Ik denk dat ik t antwoord wel weet ;-)

      Login om te reageren
      • Onehp zegt

        14 juni 2019 om 09:33

        @veloce: nauwelijks zwaarder, valt dus goed mee… Kost wel een MX-5 erbij… De groote kunst van deze MX-5 blijft anders dat ie ook echt leuk is met weinig vermogen, heel weinig moderne autos die dat doen…

        Login om te reageren
        • willeme zegt

          14 juni 2019 om 09:39

          @onehp: De LS V8 weegt niet zo gek veel meer, maar het vergt enorm veel aanpassingen om het blok passend te krijgen. En je hebt een enorm aantal upgrades nodig om het vermogen aan te kunnen. Die gaan wel wat wegen, ben ik bang ;-)

          Login om te reageren
        • laptom zegt

          14 juni 2019 om 10:08

          @Onehp: nou ja, blok alleen weegt al 80kg meer. Dan komt de rest daar nog bij. Is nou niet echt iets waarvoor deze auto’s met zo leuk maakt ..

          Login om te reageren
          • Onehp zegt

            14 juni 2019 om 10:21

            @laptom @willeme
            Alles samen ongeveer 130kg meer dan een gemiddelde 2.0 ND incl. aanpassingen en met quasi dezelfde gewichtverdeling. Voor bijna 350pk extra, valt dat goed mee in mijn boekje, en nog steeds véél lichter dan bijna alles 2-zits met grote motor.

            Enjoy: https://youtu.be/SLONL8ax9CI

            Login om te reageren
            • 205zonderdak zegt

              14 juni 2019 om 11:38

              Ik rijd een NB fl en daar wil ik op termijn een V6 van jaguar/cosworth/Porsche in lepelen. Magistraal geluid en fijne drivebility. Zie Rocketeer.

              Login om te reageren
            • phaeton zegt

              14 juni 2019 om 20:32

              @Onehp: 130kg totaal is niet zo veel, maar 130kg op de neus wel.

              Login om te reageren
              • Onehp zegt

                14 juni 2019 om 22:36

                @phaeton: zoals ik al schreef, de gewichtsverdeling is nauwelijks anders, 53/47 ipv ~ 51/49 voor de cab (RF hangt af waar je dak is ;) )
                Motor zit achter de vooras, niet in de neus, dat helpt…

      • Foramen zegt

        14 juni 2019 om 09:33

        @veloce: zo zwaar is een aluminium small block niet hoor. Qua lengte niet meer dan een 4 lijn in lengte richting geplaatst.
        Denk dat het nog best mee man vallen wat het met het stuurkarakter doet.

        Login om te reageren
  3. viezefreddyw zegt

    14 juni 2019 om 09:25

    Dit vind ik wel erf tof. Ik ben zelf van mening dat het bij een MX-5 niet gaat om (meer) vermogen maar moet toegeven dat dit wel erg mooie pakketjes zijn. Mijn denkbeeldige MX-5 ga ik er na dit weekend naartoe brengen.

    Login om te reageren
  4. Jochempie zegt

    14 juni 2019 om 09:32

    2235 pond voor een tuning upgrade waar nokkenassen en klepveren bij zitten? Ik geloof er niets van, dat zal de meerprijs zijn ten opzichte van het pakket eronder.

    Login om te reageren
    • shogun zegt

      14 juni 2019 om 09:43

      @jochempie: ik was ook al verrast, erg zacht prijsje.

      maar:
      https://bbrgti.com/blogs/news/bbr-launches-super-200-super-220-packages-for-2019-184-ps-mazda-mx-5-with-up-to-220-bhp-now-available

      Login om te reageren
  5. ds3thp zegt

    14 juni 2019 om 09:34

    Gaaf hoor, als ik het geld ervoor zou hebben zou dit een leuke auto voor erbij zijn!

    Met een niet al te grote investering maak je er dus een nog veel leuke auto van!

    Is deze update er ook voor de Mazda 3 trouwens?

    Login om te reageren
  6. tazmania zegt

    14 juni 2019 om 09:45

    Engelsen kopen dit wel, die zijn veel massaler autogek. Nederlanders dromen vooral van een nieuwe Kia.

    Login om te reageren
    • reactief zegt

      14 juni 2019 om 10:42

      @tazmania: Als Nederlanders dezelfde wegen zouden hebben zouden Engelsen zouden er ook meer autogekken zijn.

      In Engeland is bijna elke weg en feestje om te rijden. In Nederland is bijna elke weg slaapverwekkend…

      Login om te reageren
      • Onehp zegt

        14 juni 2019 om 11:36

        @reactief: elke weg, I don’t think so… Maar het aanbod van leuke wegen, weg uit verstedelijkte gebieden, is natuurlijk iets heel anders. Ding is, een MX5 is zelfs leuk op niet zo intressante wegen, een rotonde, een bocht hier en daar, zelfs acceleren naar 80km/h is leuk…

        Login om te reageren
        • reactief zegt

          14 juni 2019 om 11:46

          @onehp: Tuurlijk overdrijf ik een beetje.
          Maar het verschil in type wegen ligt echt mijlenver uit elkaar.

          En ze verkopen in Engeland niet voor niets meer sportwagens. Dat ligt echt niet alleen aan de mensen, maar mij inziens vooral aan de wegen. Want rondom London zie je bijvoorbeeld juist weer een meer vergelijkbaar autobeeld als bij ons. Juist, daar waar de wegen ook saaier zijn.

          Login om te reageren
    • haaren zegt

      14 juni 2019 om 13:25

      @tazmania: de nieuw prijzen zijn daar ook wel anders, de 2de hands prijzen ook.
      blijft dan meer geld over voor wat leuke dingen.

      Login om te reageren
  7. hondas2000nl zegt

    14 juni 2019 om 09:51

    Nu nog 9000 rpm :)

    Login om te reageren
    • Jochempie zegt

      14 juni 2019 om 11:24

      @hondas2000nl: Waar denk je dat die klepveren voor bedoeld zijn?

      Login om te reageren
      • hondas2000nl zegt

        14 juni 2019 om 11:45

        @Jochempie: 7800 rpm: https://www.carthrottle.com/post/new-nd-mazda-mx-5-tuning-pack-gives-221bhp-at-7800rpm-no-turbo-in-sight/

        Login om te reageren
  8. lightisride zegt

    14 juni 2019 om 10:38

    in de Road&Track van deze maand staat toevallig een artikel over Flyin’ Miata, MX-5 V8. totale ombouw kost 55.000 dollar, je hebt dan 525 pk…
    Ik kan zo gauw niet vinden hoeveel de motor weegt, maar de totale auto weegt 2696lb (dat is ong 1220 kg) 53/47 gewichtsverdeling. er schijnt goed mee te rijden te zijn.

    Login om te reageren
    • lightisride zegt

      14 juni 2019 om 10:44

      @lightisride: https://www.flyinmiata.com/V8/turnkey.php

      Login om te reageren
  9. Dutchdriftking zegt

    14 juni 2019 om 11:10

    Leuk hoor, lekker toerenrammend de berg op!

    Login om te reageren
  10. dare2think zegt

    14 juni 2019 om 11:15

    De vermogensupgrade lijkt mij mogelijk omdat Mazda zelf hun motor van 155 pk naar 180 pk heeft gebracht in de facelift. Dan heeft BBR ook weer meer ruimte. Wel erg mooi dat ze atmosferisch boven de 100 pk per liter uitkomen. Ben erg benieuwd wat het effect is op de betrouwbaarheid omdat er geen stress is van een turbosysteem.

    Login om te reageren
  11. ghost zegt

    14 juni 2019 om 11:17

    UK is wel echt het autoland in hart en nieren, blijkt maar weer. Ik ken geen enkele veredelaar waar je zoveel krijgt voor zo weinig geld zonder dat je ergens 3 achter in een oude rommelschuur met 2de hands onderdelen beland..

    Login om te reageren
  12. hanso zegt

    14 juni 2019 om 12:37

    De BBR200 kit voor de oude 160pk variant haalde al minimaal 205pk uit de 2.0 SkyActiv. Het is dus niet waar dat BBR voor het eerst de 100pk per liter haalt zonder drukvulling.

    “The addition of a 2.5 inch diameter high performance TIG welded stainless steel exhaust centre section (£495.00) allied to stainless steel 2.5 inch BBR silencers will provide additional power gains.”

    Als je die uitlaat monteerde i.c.m. het de BBR200 kit voor de oude 160pk variant dan kreeg je er nog eens 10pk en 6nm bij. Aannemende dat dit bij deze BBR220 kit voor de nieuwe 184pk variant ook minimaal het geval is ga je dus naar 231pk en 230nm. De BBR200 deed 5,65 secs naar 100km/u dus benieuwd naar wat de BBR220 daarvan maakt.

    Wat mij wel opvalt is dat de BBR200 kit incl. uitlaat 248nm (en 214pk) wist te halen en dat deze BBR220 kit weliswaar meer pk haalt maar dus wel inlevert op koppel.

    Login om te reageren
  13. sirprize zegt

    14 juni 2019 om 15:06

    Gaat het hier om BHP of pk? Da’s nl niet precies hetzelfde. De Britten meten de peekaas op de wielen geloof ik (vandaar brake horse power), in Nld meten we vanaf vliegwiel meen ik ergens gelezen te hebben.

    Login om te reageren
    • vaakbenjetebang zegt

      14 juni 2019 om 21:42

      @sirprize: Nou, dan heb je iets raars gelezen. Beide vermogens zijn gemeten aan de krukas, alleen de meetmethode is net iets anders en dus het resultaat ook. Als je zo weinig zou verliezen vanaf krukas naar de wielen als het verschil tussen DIN pk en BHP zou je echt een rondedansje moeten doen van vreugde.

      Login om te reageren
      • sirprize zegt

        14 juni 2019 om 23:27

        @vaakbenjetebang: ok, dank. Ik had ’t ook op kunnen zoeken, maar ja, vrijdagavond en bier en zo ?

        Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North