Zo is ‘ie helemaal af.
De Mazda MX-5 is een zeldzaam pretpakket op de Nederlandse markt. Natuurlijk zijn al lang niet meer écht goedkoop, maar als je ziet welke hardware je ervoor terug krijgt, mag je niet klagen. Een lichtgewicht cabriolet met achterwielaandrijving is een vrij uniek autotype. Het is niet dat Mazda het platform kan delen met een Mazda 3, of iets dergelijks.
Een nadeeltje van een puik chassis is dat je merkt dat de auto meer vermogen aan kan. En als je meer vermogen hebt, wil je vaak ook een paar andere dingen aanpassen. Dat is een groot voordeel, want voor de Mazda MX-5 zijn namelijk enorm veel onderdelen te verkrijgen. De Britse tuner BBR levert al sinds jaar en dag spulletjes voor de MX-5. Sterker nog, hun turbokits werden met goedvinden van de Britse importeur verkocht via de Mazda dealers in het Verenigd Koninkrijk. Voor 2019 heet BBR twee nieuwe paketten samengesteld.
Het eerste pakket is de ‘Super 200’. Zoals de naam doet vermoeden is deze voorzien van 200 pk. Het is eigenlijk iets meer, 202 pk om precies te zien. Dat vermogen wordt verkregen door een andere luchtinlaat, sportuitlaat, K&N sportfilter en een StarChip ECU. Het koppel gaat omhoog naar 224 Nm. Voor de context, een standaard MX-5 met 2.0 motor heeft 184 pk 210 Nm. Dit pakket kost 1.445 pond, gemonteerd en wel. Ben je zelf handig, kun je het voor 1.245 pond laten bezorgen.
Het tweede pakket is de ‘Super 220’. Deze bestaat uit hetzelfde pakket als de Super 200, maar dan met extra upgrades, zoals gewijzigde nokkenassen en nieuwe klepveren. Op benzine met octaangetal 99 is het mogelijk 220 pk op te wekken. Daarmee komt de Mazda MX-5 dichtbij het (specifieke) vermogen van de Honda S2000. Het is voor het eerst dat BBR de 100 pk per liter weet te halen zonder de motor grondig aan te passen of te voorzien van drukvulling. Dat is best een prestatie, zeker als je je bedenkt dat je 12 maanden garantie op de tuning krijgt, 24 of 36 is eventueel ook mogelijk. Het Super 220 pakket vereist een investering van 2.235 pond.
Rudy zegt
Precies wat zo’n auto nodig heeft; een hoogtoerige motor maakt de rijervaring een stuk spectaculairder.
Koppel van de auto is heftig overigens, S2000 kwam op 207Nm bij ~6000rpm ofzo, deze levert 110Nm per liter wat echt heel veel is voor een NA motor, Porsche komt met de GT3RS op ~117Nm/liter maar daar hangt een ander prijskaartje aan.
Qua topvermogen vind ik 20PK minder dan een S2k overigens nog wel een fors verschil…. dus vlakbij zou ik nog niet durven zeggen, ze komen aardig in de buurt!.
laptom zegt
@Rudy: zit je nou van een hoogtoerig Gt3 blok naar de NM te kijken? Daarvoor is dat blok niet gebouwd, puur alleen op pk’s. Wil je NM kijk dan naar een andere lijn binnen de 911 reeks.
SimonMc zegt
@laptom: Ik snap niet waarom je tegen Rudy ingaat, want hij vindt niet dat de GT3 Rs “maar” een beetje meer koppel (in verhouding) heeft, maar hij looft juist de motor van de MX5.
daniel1975 zegt
@laptom: hij geeft op zich een punt, vroeger zou zo’n motor alleen vermogen hebben tenkoste van onderin (zoals bij een 90’s Honda) nu hebben ze het koppel over de hele linie omhoog gekregen, dus smeuïg en krachtig…
atrak zegt
@Rudy: Beetje krom vergelijk. Heeft niks met Na te maken maar meer met boring en slag. Jij heb vroeger zeker niet opgelet bij natuurkunde.
daniel1975 zegt
@atrak: het is desondanks erg knap dat Porsche beide ruim boven de 100 per liter heeft gekregen. En dat ook gewoon met garantie…
redbeams zegt
@atrak: Hahaha grappenmaker niks met NA te maken…ga jij je schoolgeld maar terughalen dan.Leg jij dan maar eens uit waarom 2 identieke motoren niet hetzelfde koppel hebben als je op 1 een turbo schroeft?
langejohn zegt
@redbeams: Hij heeft het over het vergelijk van de MX5 en de S2000, beide atmosferisch. Een grotere boring geeft meer power boven in de toeren, een krukas met een langere slag meer koppel onderin de toeren.
hanso zegt
@rudy:
“The addition of a 2.5 inch diameter high performance TIG welded stainless steel exhaust centre section (£495.00) allied to stainless steel 2.5 inch BBR silencers will provide additional power gains.”
Als je die uitlaat monteerde i.c.m. het de BBR200 kit voor de oude 160pk ND variant kreeg je er nog eens 10pk en 6nm bij (voor een totaal van 215pk en 248nm). Aannemende dat dit bij deze BBR220 kit voor de nieuwe 184pk ND variant ook het geval is ga je dus naar 231pk en 230nm. Dat noem ik wel “in de buurt” :-)
ericc zegt
In de “good old US of A” kan je een LS3-V8 krijgen in je Mazda. (Ook in de Fiat spider die het zelfde chasis deelt) Waarschijnlijk wel iets duurder.
veloce zegt
@ericc: allemaal leuk en aardig, maar gaat hij daar ook beter (of leuker) van sturen? Ik denk dat ik t antwoord wel weet ;-)
Onehp zegt
@veloce: nauwelijks zwaarder, valt dus goed mee… Kost wel een MX-5 erbij… De groote kunst van deze MX-5 blijft anders dat ie ook echt leuk is met weinig vermogen, heel weinig moderne autos die dat doen…
willeme zegt
@onehp: De LS V8 weegt niet zo gek veel meer, maar het vergt enorm veel aanpassingen om het blok passend te krijgen. En je hebt een enorm aantal upgrades nodig om het vermogen aan te kunnen. Die gaan wel wat wegen, ben ik bang ;-)
laptom zegt
@Onehp: nou ja, blok alleen weegt al 80kg meer. Dan komt de rest daar nog bij. Is nou niet echt iets waarvoor deze auto’s met zo leuk maakt ..
Onehp zegt
@laptom @willeme
Alles samen ongeveer 130kg meer dan een gemiddelde 2.0 ND incl. aanpassingen en met quasi dezelfde gewichtverdeling. Voor bijna 350pk extra, valt dat goed mee in mijn boekje, en nog steeds véél lichter dan bijna alles 2-zits met grote motor.
Enjoy: https://youtu.be/SLONL8ax9CI
205zonderdak zegt
Ik rijd een NB fl en daar wil ik op termijn een V6 van jaguar/cosworth/Porsche in lepelen. Magistraal geluid en fijne drivebility. Zie Rocketeer.
phaeton zegt
@Onehp: 130kg totaal is niet zo veel, maar 130kg op de neus wel.
Onehp zegt
@phaeton: zoals ik al schreef, de gewichtsverdeling is nauwelijks anders, 53/47 ipv ~ 51/49 voor de cab (RF hangt af waar je dak is ;) )
Motor zit achter de vooras, niet in de neus, dat helpt…
Foramen zegt
@veloce: zo zwaar is een aluminium small block niet hoor. Qua lengte niet meer dan een 4 lijn in lengte richting geplaatst.
Denk dat het nog best mee man vallen wat het met het stuurkarakter doet.
viezefreddyw zegt
Dit vind ik wel erf tof. Ik ben zelf van mening dat het bij een MX-5 niet gaat om (meer) vermogen maar moet toegeven dat dit wel erg mooie pakketjes zijn. Mijn denkbeeldige MX-5 ga ik er na dit weekend naartoe brengen.
Jochempie zegt
2235 pond voor een tuning upgrade waar nokkenassen en klepveren bij zitten? Ik geloof er niets van, dat zal de meerprijs zijn ten opzichte van het pakket eronder.
shogun zegt
@jochempie: ik was ook al verrast, erg zacht prijsje.
maar:
https://bbrgti.com/blogs/news/bbr-launches-super-200-super-220-packages-for-2019-184-ps-mazda-mx-5-with-up-to-220-bhp-now-available
ds3thp zegt
Gaaf hoor, als ik het geld ervoor zou hebben zou dit een leuke auto voor erbij zijn!
Met een niet al te grote investering maak je er dus een nog veel leuke auto van!
Is deze update er ook voor de Mazda 3 trouwens?
tazmania zegt
Engelsen kopen dit wel, die zijn veel massaler autogek. Nederlanders dromen vooral van een nieuwe Kia.
reactief zegt
@tazmania: Als Nederlanders dezelfde wegen zouden hebben zouden Engelsen zouden er ook meer autogekken zijn.
In Engeland is bijna elke weg en feestje om te rijden. In Nederland is bijna elke weg slaapverwekkend…
Onehp zegt
@reactief: elke weg, I don’t think so… Maar het aanbod van leuke wegen, weg uit verstedelijkte gebieden, is natuurlijk iets heel anders. Ding is, een MX5 is zelfs leuk op niet zo intressante wegen, een rotonde, een bocht hier en daar, zelfs acceleren naar 80km/h is leuk…
reactief zegt
@onehp: Tuurlijk overdrijf ik een beetje.
Maar het verschil in type wegen ligt echt mijlenver uit elkaar.
En ze verkopen in Engeland niet voor niets meer sportwagens. Dat ligt echt niet alleen aan de mensen, maar mij inziens vooral aan de wegen. Want rondom London zie je bijvoorbeeld juist weer een meer vergelijkbaar autobeeld als bij ons. Juist, daar waar de wegen ook saaier zijn.
haaren zegt
@tazmania: de nieuw prijzen zijn daar ook wel anders, de 2de hands prijzen ook.
blijft dan meer geld over voor wat leuke dingen.
hondas2000nl zegt
Nu nog 9000 rpm :)
Jochempie zegt
@hondas2000nl: Waar denk je dat die klepveren voor bedoeld zijn?
hondas2000nl zegt
@Jochempie: 7800 rpm: https://www.carthrottle.com/post/new-nd-mazda-mx-5-tuning-pack-gives-221bhp-at-7800rpm-no-turbo-in-sight/
lightisride zegt
in de Road&Track van deze maand staat toevallig een artikel over Flyin’ Miata, MX-5 V8. totale ombouw kost 55.000 dollar, je hebt dan 525 pk…
Ik kan zo gauw niet vinden hoeveel de motor weegt, maar de totale auto weegt 2696lb (dat is ong 1220 kg) 53/47 gewichtsverdeling. er schijnt goed mee te rijden te zijn.
lightisride zegt
@lightisride: https://www.flyinmiata.com/V8/turnkey.php
Dutchdriftking zegt
Leuk hoor, lekker toerenrammend de berg op!
dare2think zegt
De vermogensupgrade lijkt mij mogelijk omdat Mazda zelf hun motor van 155 pk naar 180 pk heeft gebracht in de facelift. Dan heeft BBR ook weer meer ruimte. Wel erg mooi dat ze atmosferisch boven de 100 pk per liter uitkomen. Ben erg benieuwd wat het effect is op de betrouwbaarheid omdat er geen stress is van een turbosysteem.
ghost zegt
UK is wel echt het autoland in hart en nieren, blijkt maar weer. Ik ken geen enkele veredelaar waar je zoveel krijgt voor zo weinig geld zonder dat je ergens 3 achter in een oude rommelschuur met 2de hands onderdelen beland..
hanso zegt
De BBR200 kit voor de oude 160pk variant haalde al minimaal 205pk uit de 2.0 SkyActiv. Het is dus niet waar dat BBR voor het eerst de 100pk per liter haalt zonder drukvulling.
“The addition of a 2.5 inch diameter high performance TIG welded stainless steel exhaust centre section (£495.00) allied to stainless steel 2.5 inch BBR silencers will provide additional power gains.”
Als je die uitlaat monteerde i.c.m. het de BBR200 kit voor de oude 160pk variant dan kreeg je er nog eens 10pk en 6nm bij. Aannemende dat dit bij deze BBR220 kit voor de nieuwe 184pk variant ook minimaal het geval is ga je dus naar 231pk en 230nm. De BBR200 deed 5,65 secs naar 100km/u dus benieuwd naar wat de BBR220 daarvan maakt.
Wat mij wel opvalt is dat de BBR200 kit incl. uitlaat 248nm (en 214pk) wist te halen en dat deze BBR220 kit weliswaar meer pk haalt maar dus wel inlevert op koppel.
sirprize zegt
Gaat het hier om BHP of pk? Da’s nl niet precies hetzelfde. De Britten meten de peekaas op de wielen geloof ik (vandaar brake horse power), in Nld meten we vanaf vliegwiel meen ik ergens gelezen te hebben.
vaakbenjetebang zegt
@sirprize: Nou, dan heb je iets raars gelezen. Beide vermogens zijn gemeten aan de krukas, alleen de meetmethode is net iets anders en dus het resultaat ook. Als je zo weinig zou verliezen vanaf krukas naar de wielen als het verschil tussen DIN pk en BHP zou je echt een rondedansje moeten doen van vreugde.
sirprize zegt
@vaakbenjetebang: ok, dank. Ik had ’t ook op kunnen zoeken, maar ja, vrijdagavond en bier en zo ?