“Mercedes heeft enorme stappen gemaakt met de motor” [updated]

Auteur: , 44 Reacties

Blufpoker of kan de concurrentie vast inpakken?

We kunnen er lang of kort over lullen, maar Mercedes is sinds de intrede van de turbomotor in 2014 hét te kloppen team. Afgezien van de coureurs en de hele bedrijfsinfrastructuur hebben de Duitsers vooral veel voordeel van hun beresterke 1.6-liter V6. Het goede nieuws: Renault zou met alleen al de motor een tijdswinst van 0,3 s per rondje pakken. Het slechte nieuws: Mercedes gaat daar mogelijk echt niet bang van worden.

Volgens de cowboys van Force India, een renstal die met Mercedes-motoren rijdt, hebben de Duitsers deze winter een “unprecedented step” voorwaarts gezet met de ontwikkeling van de motor. Force India beschikt al over data van de motor omdat er natuurlijk druk getest moet worden in de simulator en het team is zeer onder de indruk van de progressie die Mercedes heeft geboekt. Ze zetten dan ook in op een derde plaats in het constructeurskampioenschap.

Met het oog op de nieuwe auto’s en regels voor komend seizoen herinneren we je er nog even aan dat de luchtweerstand toeneemt, vooral door de bredere banden. Daardoor spelen motoren mogelijk een nog grotere rol dan voorheen.

Het wordt dus even afwachten hoe goed Renault Sport z’n huiswerk heeft gedaan. We vertrouwen er wel op dat ze bij Red Bull een prima auto kunnen tekenen, maar uiteindelijk draait het in de autosport gewoon om keiharde pk’s. Vlak trouwens ook de mannen van Ferrari niet uit.

UPDATE 1: Hierboven zie je de nieuwe Mercedes van 2017 al in actie op Silverstone. De Duitsers kiezen ervoor om in tegenstelling tot veel andere teams geen haaienvin op de auto te zetten.

UPDATE 2: De bolide is officieel, alle info en pics zie je HIER!



44 reacties

Het is bijna vakantie in Italie, net voor de vakantie hebben ze nog een voordeelactie, kijken HIER!
Het zou toch eens wat zijn als een team vlak voor de start van een seizoen zou zeggen dat hun motor NIET echt goed is. Gewoon, om je leveranciers, sponsoren en fans eens lekker op de kast te jagen.
@lemster: inderdaad: “jongens, luister, we hadden gewoon zin in apres ski en het is een beetje uit de hand gelopen. We hebben niet echt tijd overgehad voor ontwikkeling”
Ah! Ze zijn zo snel omdat ze een vierpitter gebruiken ipv de zware V6 van de concurrentie! ;-)
@nicolasr: LOL! gaan we fixen :)
Indien Renault Sport’s motor na de eerste GP niet kan bewijzen goed concurrentie te bieden tegen Mercedes, dan mogen we ons opmaken voor een monotone F1-seizoen met Bottas en Hamilton in de hoofdrol. Dat zou wel heel spijtig zijn.
@misterdrogba: het grappige is, de eerste GP zegt juist niets. Kijk maar naar HAAS in 2016, supergoed in Melbourne maar naar mate het seizoen vorderde compleet afgegleden. De prognose kan pas echt goed
gemaakt worden als het circus in mei naar Europa komt.
@str8six: als Mercedes weer zonder al te grote moeite plaats 1&2 veilig stelt in Melbourne, denk ik dat we ons toch mogen opmaken voor een monotone seizoen. Achja.. we zien wel.
@misterdrogba: hopelijk wordt het anders ;-)
Tja, ach. De rest van de motorfabrikanten zullen ook niet stil hebben gezeten en stappen hebben gemaakt. Motor is een ding. Chassis en coureur maken ook (groot) verschil.
@str8six: chassis en coureur mogen nog zo goed zijn maar zonder motor die het verschil kan maken op momenten dat je je vermogen moet aanspreken kom je niet heel ver hoor. Dus motor is niet “zomaar” een dingetje.
@misterdrogba: precies. McLaren-Honda had vorig jaar een behoorlijk goed classis en twee kei goeie coureurs. Maar de motor was nog steeds niks.
@misterdrogba: niet alle circuits gaan op vermogen. Maar we zullen het zien. De RB uit Vettel’s tijd was ook niet de sterkste qua motor maar hij heeft er wel 4 WK’s mee gewonnen.
Renault heeft 0,3 seconden gewonnen ten opzichte van vorig jaar. Oftewel, de nieuwe Renault-motor is nog steeds trager dan de Mercedes-motor van 2016.

Ik vrees dat Mercedes nog steeds het te kloppen team zal zijn. Zeker nu ze met Valtteri Bottas een betere coureur dan Rosberg hebben in mijn ogen.
Jammer eigenlijk dat Mercedes nooit echt afwijkt van hun livery. Elk jaar is het zo goed als hetzelfde. Het kan een stuk mooier.
@viezefreddyw: Niet vergeten dat het design van de Mercedes PU niet alleen voordelen biedt op vermogen maar ook chassis en aero. Daarom snap ik die focus op vermogen niet zo, de layout van Renaults PU zorgt ook dat het meerdere tienden te kort kom op de Mercedes PU.
Het valt me op dat er veel gesproken wordt over Mercedes en Red-Bull, maar dat het stil is in de Italiaanse hoek. lijkt erop dat die drukker zijn met daden dan met woorden.
Overigens lijkt het er heel sterk op dat ook Mercedes (geruchten van RB zijn er ook) geen sharkfin heeft.
@breinstein: Dat mag ook wel eens. Ferrari heeft de afgelopen jaren altijd een grote mond gehad in aanloop naar een nieuw seizoen. Vorig jaar waren ze er ook zeker van dat ze dichterbij kwamen. Viel uiteindelijk (weer) vies tegen. In 2016 wonnen ze geen enkele race…
@Breinstein: wat @freddy al zegt, ze houden zich wss op de vlakte om geen verwachtingen te scheppen. Zou natuurlijk mooi zijn als ze er als een Duvel uit een doosje bij zijn in Australië. Ik mis ze vooraan.
@str8six: Voor de sport is het inderdaad beter, ik persoonlijk heb niks met de rooie rakkers. Jullie hebben ook wel een punt, Ferrari zit in een diep dal de laatste tijden.
@str8six: De auto van 2017 wordt bepaald door het werk dat in 2016 geleverd is. Toen was het een rommeltje achter de schermen bij de scuduria.

Nog leuker wordt dat ze zich nu ook nog voorbereiden op 2018, het jaar dat kimi stopt? En Vettel naar Mercedes gaat.

Bad Karma hangt er over Ferrari in 2017.

Ik zou het mooi vinden als dat ervoor zorgt dat in 2017 bijvoorbeeld McLaren met Alonso en VanDoorne zich nesteld in de top3 en ‘wheel to wheel’ kan racen met Mercedes en RedBull.
@fiestacruizer: het lijkt me top om de bazen uit het verleden weer vooraan te zien, de Ferrari’s en de McLarens. Zou top zijn!
@breinstein: die schijnen nogal druk te zijn met het halsoverkop ontwerpen van een gelinkte voor- en achterwiel ophanging.
Mbt sharkfin: we hebben het artikel een update gegeven met een eerste foto van de nieuwe auto! Inderdaad geen vin.
@mauritsh: Valt me met de nieuwe foto op dat de auto heel lang lijkt. Wat is de wielbasis van zo’n ding en met welke straatauto is dit te vergelijken? Tevens vind ik die nieuwe vloeren niet echt fraai: https://twitter.com/jamesmoy/status/834721471968710656
@mauritsh: Damn, ik had gehoopt dat die fluoriderende strepen die in de teaser fotos te zien waren daadwerkelijk in de lak zat. Helaas.
@mauritsh: Na wat meer foto’s moet ik mezelf corrigeren. Die strepen zitten er wel op, maar minder goed zichtbaar. Misschien dat bij de officiële presentatie er een paar blacklights staan voor de echt vette plaatjes.
Renault heeft ook niet stil gezeten en als ze al 0.3 seconden per ronde op de motor pakken en waarschijnlijk ook nog wel wat op het chassis komt het misschien toch nog wel goed
Max mag strijden om de punten ipv het podium?
Tot nu toe de mooiste auto jammer dat er nog net iets van een vin op de auto zit. Maar gelukkig niet zo groot lelijk ding. Ik zou het niet erg vinden als Mercedes weer heer en meester is. Ook dat is een kunst!!
@gerjan: Krijgen we over een tijdje hetzelfde aks Audi op Le Mans. Wordt na 10 jaar wel erg saai hoor.
@gerjan: Ik als groot Mercedes liefhebber zou het ook niet erg vinden, maar de fraaie battles tussen Schumacher (Ferrari) en Hakkinen (McLaren) met de laatste als uiteindelijke winnaar staan mij meer bij dan enig moment in de afgelopen 3 jaar.
Jammer, ik dacht dat de V8 weer terug kwam.
Maar waarom mag Mercedes de nieuwe auto testen buiten de officiële test dagen??
@87tb: filmdatabase, mag dan maximaal 100 kilometer rijden. Dus buiten officiële dagen om ;)
@87tb: Volgens mij mag je een aantal rondjes rijden met een wagen als het gaat om promotie of demonstratie. Hier zitten wel voorwaarden aan vast. Zie bullit 2 op : https://www.formula1.com/en/championship/inside-f1/rules-regs/Testing.html
De auto is nog niet onthuld, maar heeft al wel op het circuit gereden en gefotografeerd? Daarnaast vind ik het opvallend dat zowat iedereen zo’n lelijke haaienvin achterop heeft en dat Mercedes dat niet heeft. Ik dacht dat het een belangrijke rol speelde in de aerodynamica, schijnbaar denkt mercedes daar anders over. mooiste auto tot nu toe.
Er zit een kleine vin op de achterkant
Fraaie bolide! Max heeft zo wel wat moois om naar te kijken in z’n spiegels
Mercedes wilde geen vin. Ze hadden al en Fin aangetrokken.
Die van Renault vind ik tot nu toe nog het mooist qua livery.

En ik ben benieuwd hoe de verhoudingen dit jaar liggen. Dat Mercedes vooraan rijdt is zeker, maar ik hoop op goede tegenstand van Ferrari en Red Bull. En achter de top 3 hoop ik op een mooi gevecht tussen Renault, McLaren en Williams.
Met een beetje pech maken Mercedes, Force India en Williams de dienst uit komend seizoen.
@HZW: dat idee had ik nou ook…. Nu maar hopen dat Renault en Ferrari hun huiswerk ook uitstekend gedaan hebben
Voor mij is alsnog Renault de mooiste auto
En ik blijf McLaren-Honda een gevaarlijke outsider vinden.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).