• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Nederlander is tergend langzaam in Formule 2

Auteur: jaapiyo, gepost 14 september 2024 om 16:19 – 13 Reacties

We zien natuurlijk graag Nederlands succes in de race(sport) en dus wordt niemand er gelukkig van als dat uitblijft. Het valt echter niet te ontkennen: een Nederlander die nu F2 rijdt, is (voorlopig) echt veel te langzaam.

De afgelopen jaren zijn we als Nederlandse fans van gemotoriseerde sport enorm verwend. Natuurlijk is Max Verstappen het absolute speerpunt. Maar ‘we’ wonnen met Herlings ook op de crossbrommer, met Veekay in de IndyCar, met Nyck in de Formule 2 en Formule E en zelfs met Collin Vijer in de Moto3 wegraces. Dan waren er nog mooie prestaties in Dakar, op Le Mans et cetera.

Het zijn ongekende hoogtijdagen voor de autosport in Nederland. Vergeet niet dat voor Max Verstappen 66 jaar voorbij gingen dat geen enkele Nederlander een GP won. We moesten het doen met twee podia van Jos, de Le Mans zeges van Jan en Gijs, de twee Indy-zeges van Arie en hier en daar een gesprokkeld puntje in de koningsklasse.

Sinds kort hebben we ook in de F2 niet meer 1 maar 2 ijzers in het vuur. Bij het team van AIX mocht vanaf het weekend in Monza Niels Koolen instappen in plaats van Taylor Barnard. Die laatste moest vanwege gebrek aan middelen afhaken, hoewel hij dit jaar de sprintrace in Monaco won.

Niels Koolen is de zoon van Kees Koolen. Die kennen de echte kenners mogelijk van zijn Dakar deelnames. Kees is een puissant rijke zakenman alsmede criticaster van Carlos Sainz senior, die onder andere lekker verdiende aan Booking.com. Op zich is het natuurlijk niets nieuws dat coureurs een welvarende achtergrond hebben. Sterker nog, zonder kom je meestal niet ver meer, als een jaar karten op niveau al snel een kwart miljoen per jaar kost.

Jammer alleen is dat Niels in tegenstelling tot Richard Verschoor niet bepaald mee kan met de besten in de klasse. In Monza viel het nog mee in de kwalificatie. Ruim een seconde kwam hij tekort. Op de nummer 21, die op zijn beurt de enige was die niet binnen een seconde van polesitter Maloney zat. In Azerbeidzjan was het niet beter maar slechter. Op dit veel uitdagendere circuit, gaf Koolen bijna 4,5 seconden toe op de nummer 21.

In de races gaat het niet beter. Binnen no-time is Koolen de aansluiting kwijt en rijdt hij op gepaste afstand van de DRS-trein rond. Er worden internationaal vragen gesteld, of dit niet gevaarlijk is. Maar de topman van de opstapklasses is helder: Koolen zit binnen 107% en doet voorlopig geen gevaarlijke dingen. Dus hij mág gewoon rijden.

Inmiddels moet je je immers wel afvragen of je dit moet willen. Koolen staat op deze manier op pole position om de nieuwe Mahaveer Raghunathan te worden. Niels begon ‘pas’ met 21 aan racen met Formule auto’s en wist zowel in de F4 als in de FRECA kampioenschappen nooit potten te breken.

Op zich juichen we het natuurlijk toe als Niels deze ervaring meeneemt om zichzelf te verbeteren. Soms helpt het om te weten hoe hoog het niveau is wat je moet bereiken voordat je leert dat daadwerkelijk te doen. Maar het is ook helder dat deze stap, duidelijk veel te vroeg komt en voor het oog van iedereen in het racewereldje die nooit meer kunnen ontzien wat gezien is.

In het diepe gegooid worden is soms mooi, maar niet als je vervolgens als een baksteen verzuipt. Privétesten in F2 auto’s zouden dan de betere weg zijn. Want nu lijkt dit verhaal vooral een dure variant van je kleine spruit een Bleekemolen Race Experience cadeau doen, met als nadeel dat de naam Niels Koolen een punchline wordt op de internationale circuits. Als het puur is voor de fun prima, maar als Niels verder wil in het racen, waarschijnlijk niet. Waarvan akte.

Ook interessant!

  • Formule 1 motoren moeten weer gaan brullen!
  • Formule 1 ziet niets in aanpassing puntensysteem
    Formule 1 ziet niets in aanpassing puntensysteem
  • Verrassend: FIA-baas wil mínder Formule 1-races
  • Australië opent Formule 1 seizoen 2025!

Nieuwste artikelen

  • Patent BMW onthult dat zelf sleutelen juist moeilijker wordt
  • Officieel: er worden GEEN Jaguars meer gebouwd
  • Dikker dan deze AMG GLS 63 Brabus 700 wordt het niet #MijnAuto
  • Wist jij dat deze merk- en modelnamen afkortingen zijn?
FacebookTweetPinLinkedIn
Vorig bericht: « Kwalificatie F1 Azerbeidzjan: Beperkt Verstappen de schade in Bakoe?
Volgend bericht: Lightyear laat schuld van 230 miljoen Euro achter »

Lees Interacties

Reacties

  1. brammetjedeb zegt

    14 september 2024 om 16:34

    Ok. Er wordt in ieder geval een artikel aan hem besteed.

    Login om te reageren
  2. panam1 zegt

    14 september 2024 om 17:32

    hij heeft echt t hoofd van iemand die een boerderij met melk koeien heeft, en z’n vrouw op de Zwarte Cross heeft gevonden. Aan de ‘snelheid’ die hij vandaag had te zien kan hij ook beter terug gaan naar Tractors rijden.

    Login om te reageren
    • Jozo zegt

      14 september 2024 om 18:05

      Hij is dan ook een boerenzoon

      Login om te reageren
    • mashell zegt

      14 september 2024 om 23:56

      Zou fantastisch zijn dat hij zo wel zijn geluk vindt want rondjes rijden met deze tijden is meer “het moet van papa” dan van passie en talent.

      Login om te reageren
    • racerx zegt

      15 september 2024 om 10:42

      Ik geef sterk de voorkeur aan het door jouw omschreven soort mensen over personen die een hoofd hebben alsof ze na een dag werken op de Zuidas hun grachtenpandje betrekken, nog steeds stijf van het marcheerpoeder, om vervolgens zich omringd door vrinden zich een hele meneer te voelen ten opzichte van het gepeupel. Eventueel nadat hij de kinderjuf betast heeft terwijl vrouwlief de creditcard aan het maxen is in de PC Hooft.

      Login om te reageren
      • panam1 zegt

        15 september 2024 om 12:59

        Het zit nogal hoog begrijp ik – hoeveel raampjes heeft jouw stal?

        Login om te reageren
  3. kniesoor zegt

    14 september 2024 om 18:23

    Tenzij je een absoluut natuurtalent bent (en dan nog) ga je de ontwikkelingsachterstand, die je hebt als je pas op je 21e begint met een sport op topniveau, nooit meer inhalen. Benieuwd of Koolen jr zo’n natuurtalent zal blijken te zijn. We gaan het zien. Of niet, natuurlijk.

    Login om te reageren
    • dees zegt

      5 oktober 2024 om 18:09

      Aangezien hij in de lagere klasses ook niets heeft laten zien denk ik niet dat er talent is maar meer dat papa hem de zitjes heeft gekocht

      Login om te reageren
  4. shibby zegt

    14 september 2024 om 21:02

    Wat een zuur artikel dit

    Login om te reageren
  5. Fruitcake zegt

    14 september 2024 om 21:41

    Fixed

    Login om te reageren
  6. 3246cm252kw zegt

    15 september 2024 om 04:06

    Hoe ging dat nummer ook alweer? Iets van: it’s all about the money, all about the……..

    Login om te reageren
  7. racerx zegt

    15 september 2024 om 07:05

    Fixed

    Login om te reageren
  8. dolledries zegt

    15 september 2024 om 07:45

    Inde Formule 1 is Nederland inmiddels ook tergend langzaam

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North