Nederlanders vertonen meer asociaal rijgedrag

Auteur: , 86 Reacties
GLE 63S

Normaal. Doen.

Het is algemeen bekend dat autorijden soms gemengd gaat met een goede portie zelfverheerlijking. Hoe heerlijk is het om mensen, die je nooit meer tegen zult komen, even duidelijk te maken dat ze jou en je zaken dwarszitten? Heerlijkheid terzijde, het is asociaal. En onder de algemene noemer ‘asociaal rijgedrag‘ komt het de afgelopen jaren vaker voor, aldus het Centraal Justitieel Incassobureau (CJIB).

Er wordt vooral gekeken naar boetes voor rechts inhalen, parkeren op een invalideplaats, onnodig de vluchtstrook gebruiken, et cetera. Deze boetes vallen dus onder de categorie ‘asociaal rijgedrag’. In 2015 werden hiervoor 19.663 boetes uitgedeeld, in 2017 steeg dat aantal naar 25.471. Met de huidige teller op 13.662 voor de eerste vijf maanden van 2018 lijkt dit aantal vrij hard te gaan stijgen en krijgen we te maken met de hoogste stijging in jaren.

Het lijkt er dus op dat de politie aan de hand van deze cijfers over moet tot harde(re) maatregelen. Het zou men sieren om eens wat meer aan hun medemens te denken, ook in het verkeer. Deze boodschap geldt trouwens ook voor ’s lands agenten.

Image-credit: een dikke Mercedes ‘asobak’, gespot door @thomcarspotter op Autojunk.



86 reacties

Het is allemaal de schuld van Max Verstappen, die doet het voor op TV.
@mashell: en alle lease maatschappijen.
@mikje90: en de Rabobank!
Medelanders?
@amersfoorter: vooral tijdens de Ramadan.
Twee opties: of we rijden asocialer. Slecht nieuws. Of er wordt beter op gecontroleerd en beboet. Goed nieuws.
@stamp: Dit is een melkkoe die ze terecht mogen uitmelken. En dat kan nog veeeeel beter dan nu wordt gedaan.
@BrutaalAapje: Nu nog dusdanig boetes voor onnodig links rijden schrijven, dat die voor rechts inhalen tot het verleden behoren…
@karhengst: doe ik constant!
@stamp: Dat controleren is het probleem, ze hebben de snelweg politie uit Driebergen afgeschaft met een smoesje van de overheid.
Alleen bij ongelukken is er nog politie aanwezig en die werken dan tergend langzaam en gaan dan janken over mensen die de wet overtreden.
Totaal geen sympathie bij de huidige dienders,
Sukkels zijn het!
@scale: nou nou valt wel mee. Zelfs bij wetshandhaving zijn er genoeg die gewoon sympathiek zijn. Vandaag nog meegemaakt. Zaten een fik te stoken op t strandje staat 280 boete op, maar hij gunde ons onze lol schreef ons id op en ging morgen checken of we goed hadden opgeruimd. Zo ja geen boete en anders wel. Keurige oplossing geloof ik
@rutger97: Goed verhaal, haha
Ben nu eigenlijk wel benieuwd of jij ook echt geloofd dat die agent de dag erop is teruggegaan.
Of dat hij jullie alleen maar wilde motiveren op te ruimen
@hehe: haha, tja daar gaan we nooit achter komen. Maar vond t iig erg sympathiek van m om niet direct die boete x8 te geven. Dat was t punt wat ik wilde maken
@rutger97: Hij kan ook zeggen dat hij hem niet geeft en stiekem schrijven.
Het is in Nederland zelfs zo erg dat zelfs de boetes steeds asocialer worden.
@moveyourmind: dat veroorzaken ‘wij’ zelf, als je normaal doet in het verkeer is verhoging van boetes helemaal niet nodig, sterker nog, ze kunnen afgeschaft worden.
@erik2907: Ja hoor, denk je nou echt dat dát de reden is dat de boetes zo hoog zijn?
@erik2907: juist nodig dan komen ze geld tekort en doen ze er weer een vermenigvuldiger op.

Boete’s zijn gewoon niet in balans.
Laatst reed ik op de A1 te hard (het was rustig) reed er een auto op de linkerbaan slingerend madam had de telefoon in de hand. Als we alle 2 een boete hadden gekregen was ik meer kwijt .
@dirkiii: Wanneer je zo hard reed dat het €250 + boeten is, reed je ook echt te hard. Hoe goed je ook meent te kunnen rijden.
@pa045: op een lege a1 tussen rijssen en Azelo, het mag niet maar kan prima.

@dirkiii: Kenmerk van een aso. Die menen altijd dat het kan..
@pa045: te snel rijden op een snelweg vind ik niks asociaal aan. In de bebouwde kom vind ik wel asociaal.
@dirkiii: aso’s vinden het volstrekt normaal wat ze doen. Maar je verhaal over de slingerende bel mevrouw geeft eigenlijk al precies aan waarom te snel rijden gewoon niet kan.
@dirkiii: ze ook altijd.
@erik2907: zoveel naïviteit en domheid heb ik zelden waargenomen in één zin
Bij ons is er een bepaalde groep die denkt dat de openbare weg een parkeerplaats is of als de te ge moet komende auto een bekende is dan staat het aan allebei de kanten stil omdat er dan even gepraat moet worden.Dat vind ik best aso
@rob5nismo: altijd weer die Finnen hè
@rhellema: nope. Töetër-Turken
@sjeemsbond: ja die ook idd…
@rob5nismo: ik woon in een dorpje, en daar gebeurt dat regelmatig. En dan kijkt ook niemand op als je er langs crosst door het gras of over een stoep. Want dat kan gewoon.
Moet sowieso minder getüterd worden
@marinepower: als ik tüter grote blij
@str8six: Tokkie-gedrag. Moet ik eerlijk bekennen dat ik vaak (altijd) de radio keihard aan heb staan. Die gaat wel zachter wanneer ik de woonwijk in rij… ‘still’…
Ik snap de piek in rechts inhalen wel. De hoeveelheid onnodig linksrijders lijkt wel met de minuut te groeien. Zeker in de spits, bedrijfsbusjes voorop, met een rollende enclave V40 D2 R-Designs op de achterbumper…
@E34M5Touring: Haha, heel herkenbaar. Ik zie ze ook wel op de A2 op de op 1 na meest linkse van de 5 rijstroken rijden. Als het rustig is, rijd ik helemaal naar de meest rechter rijstrook, om vervolgens helemaal naar de meest linker rijstrook te gaan en de auto in te halen. Vervolgens weer direct naar de meest rechter rijstrook rijden. 8/10 hebben het dan wel door dat ze naar rechts moeten :)
@granlusso: Haha, heel herkenbaar geval.
@E34M5Touring: ho ho, laten wij mij even buiten deze discussie
@E34M5Touring: waarom zou een bedrijfsbus niet links mogen rijden? De meeste busjes zijn zo vlot dat ik alleen maar de ergernis kan bespeuren dat de medeweggebruikers balen dat ze de tussenacceleraties niet bij kunnen benen. 😆
@peetster: Ze mogen best naar links om mensen in te halen. Maar mogen ook gerust weer naar rechts als dat vrij is. En dat laatste gebeurt zelden tot nooit. Oh, en het gros van de busjes hou je makkelijk bij. Zeker op de snelweg.
Laatst nog. moest helemaal tot het eind van het verdrijvingsvlak door blijven rijden voordat die aso’s op de rechterbaan me er tussen wilden laten…
@original_arnoud: Ik heb zo’n hekel aan mensen die last minute invoegen!
@BmwMPower: wel beter voor de doorstroming als er langzaam rijdend verkeer is.
@BmwMPower: niks mis mee toch? Ook dat asfalt is betaald.
@BmwMPower: da’s dan pech, want zo hoort ’t wel. Iedere cm asfalt gebruiken, daar worden files korter van.
@BmwMPower: Ik heb zo’n hekel aan mensen die vol op de rem gaan om gelijk aan het begin van een invoeg strook tussen het langzaam rijdendt verkeer in te voegen. Die invoeg strook is niet voor niets zolang.
@bmwmpower:
Niet alles zo serieus nemen. Natuurlijk doe ik dat niet. Maar het ritsen 300m vóór het einde van een rijbaan begrijp ik ook niet. Net als het massaal van baan wisselen in de eerste 200m van een weefvak dat 2500m lang is.
@bmwmpower: ik snap wel wat je bedoelt…. die lui die iedereen en alles met een noodgang inhalen om op het allerlaatste moment de auto er tussen te smijten.

Je behoort rustig met het verkeer mee te rijden en dan kun je prima op het laatste moment invoegen. Ik heb het gevoel dat dit in Duitsland veel beter wordt begrepen dan in NL.
@BrutaalAapje: Ik heb het idee dat het rijden en de houding van de bestuurders in Duitsland sowieso beter is.
@BrutaalAapje: Kom wat vaker naar Duitsland zou ik zeggen. Bepaalde zaken doen ze zeker wel beter, maar van efficiënt ritsen hebben ze geen Käse gegessen.

Het gros komt in haast blinde paniek direct naar rechts en drukt jou aan de kant, en de rest drukt mekaar op tot het einde van de strook en verwacht dat de middelste strook wel ff op de rem trapt.

Pro-tip: Rij rechts. Duitsers staan liever links in de file dan dat ze rechts doorrijden.
@Original_Arnoud: dat heet ritsen. Als mensen op 500m van het einde al invoegen wordt de rij rechts veel te lang. Je zou gek zijn om dan dáár nog achter aan te sluiten ipv te ritsen vooraan!
Volkomen logisch. Het wordt steeds drukker op de weg. Dan krijg je meer wrijvingen tussen de zondagsrijders en de doorrijders. Ik merk het zelf ook. Ik behoor tot de laatste groep en zit steeds vaker ‘klem’.
Nederlanders zijn moraalridders. We willen dat iedereen zich aan de regels houdt, maar zelf denken we de regels wel te kunnen overtreden. Kijk maar bijna alle reacties op wegmisbruikers of wat dan ook: ” U heeft gelijk, meneer agent, maar ik heb niemand in gevaar gebracht .”
@hondar: niemand vertelt een Nederlander wat hij moet doen. Een Nederlander weet het zelf altijd het best.

En ik kan het weten want ik ben een Nederlander dus ik heb gelijk.
@hondar: ook typisch Nederlands: voor mijn huis staan regelmatig auto’s van ouders die hun kinderen van school komen ophalen. Want fietsen en lopen is blijkbaar moeilijk in 2018. Ik vraag de in de auto rokende ouders soms vriendelijk of ze het een probleem vinden de motor uit te zetten. Doen ze bijna allemaal, fantastisch. Maar nooit, echt nooit, zonder eerst een bijdehante opmerking te maken. We kunnen het niet laten.
Rechts inhalen asociaal? Of de slapende linkssukkelaar.
@intimrasiert: en dan vraag ik mij dus af waarom de boete voor rechts inhalen hoger is dan onnodig links rijden. Hier op de A2 slaat het soms echt nergens op met die slome linksrijders die bang zijn voor de trajectcontrole
@bakingmynextbenz: op de A2, als je het hebt over het stuk tussen Amsterdam en Utrecht, vind ik het niet zo’n probleem. Dan maar rechts er langs. Het mag niet maar daar hou ik me aan het keep your lane principe. Het wordt pas irritant op 2 baans wegen waar je soms minuten lang moet wachten op inhalende vrachtwagens.
@pomoek: bekijk het eens van de andere kant. Als je nu precies achter een inhalende vrachtwagen zit. Deze zorgt daarna vrij baan voor jouw. Dus gas erop.
oogst wat je zaait en op laat groeien, dat is het echte eigen bijdrage van ondergetekende in deze prachtige aflevering.
Auto’s zijn tegenwoordig volledig van de omgeving afgesloten coconnetjes waar wij ons compleet veilig in wanen. Nee ik denk niet dat mensen perse asocialer zijn geworden, maar dat het rijden in een auto ervoor zorgt dat we sociaal geaccepteerd gedrag minder noodzakelijk vinden.
@pomoek: Ik zie in Nederland vooral kleine hokkies en oude barrels die er nog wel even tussen passen.

“Een ander kan zich wel aan mij aanpassen” lijkt het devies.
Boetes zijn te laag in NL, ze kunnen beter een % van het inkomen nemen, zoals in een paar andere landen.
@slickrick: boetes zijn niet te laag, de pakkans is heel laag.
@slickrick: Puntenrijbewijs invoeren naar Duits voorbeeld. Van die betaling achteraf is bewezen dat het sturend effect nihil is. Als je echter weet dat bij je volgende flink overschrijding je een maand met het Nederlands OV mag, moet jij eens opletten wat dat met de gehoorzaamheid doet.
En geef eens een x f*cking richting aan
Er wordt gewoon veel meer gecontroleerd de laatste tijd
Ze kunnen ook gaan beginnen met be boeten voor te langzaam inhalen! Doen ze in Duitsland ook.
Ow en vind het ook rond uit aso als iemand recht 100 rij links rijd iedereen 130 en hup er tussen… wordt er ziek van!
@audirick1995: Tsja, en ik vind het asociaal dat de wij-rijden-links-130-bumper-aan-bumper trein degenen die rechts rijden en willen inhalen (auto’s en vrachtauto’s) geen ruimte geven… Uiteindelijk draait het om leven en laten leven.
@steelboy: tuurlijk mag je in halen! Maar als je naar links ga pas je je aan…. dus je ga gas bij geven om naar de linkse baan te gaan…. en niet denken van ze remmen maar…. deze cultuur nemen Nederlanders ook mee naar Duitsland rijden ze 100 of 130 komen naar links terwijl ik met 250 aan kom zetten. Als je niet meer kan remmen en je knalt met zo een snelheid’s verschil achterop, dan heb je toch een probleem…. en dan vooral de gene doe van achter geraakt wordt…
@audirick1995: Grappig, ik heb juist in Duitsland het idee dat de achteropkomende snelle jongens veel eerder de cruisecontrol eraf gooien als als ze zien dat er iemand in gaat halen. In NL zie ik automobilisten veel meer doorduwen… daar schreef Herman van Veen ooit een toepasselijk liedje over ;-)
@steelboy: dat doen Duitsers inderdaad bij buitenlanders voornamelijk. Omdat met 200+ vol in de ankers gaan niet heel handig is…. maar wat ik bedoel voor dat je naar links ga kan je ook rekening houden met het verkeer wat wel 130 rijd inplaats van 100. In Duitsland zie je vaak als een Duitser naar links gaat vaak gas bij geef, sterker nog dit is verplicht in Duitsland.
Asociaal rijgedrag uit zich in vele vormen: van rode kruizen negeren tot standaard te hard rijden tot onnodig links blijven hangen. Boetes zorgen alleen voor ‘afrekenen’ achteraf, maar corrigeert niet/nauwelijks de oorzaak van het asociale gedrag. Ik hoop dat VVN / Politie / politiek aan die oorzaken wat doen, in plaats van de afrekencultuur.
Volgende situatie: ik rijd op de linker rijstrook 90 km/u rij op een weg met 2 rijstroken waar de maximum snelheid 70 km/u is. Een medeweggebruiker (in een Volvo V40) meent dat men gerust 100 km/u kan rijden en 2 m achter mijn achterbumper gaat kleven. Als ik even de rem lichten laat oplichten in de Trent van “Joh, 2 seconden regel, niet 2 m” en de berijder wordt er helemaal opgefokt van en bij de eerste gelegenheid tegen mijn raam spuugt met wat gevloek. Wie is de hufter?
@al69: heel duidelijk jij. Als je naar rechts kunt om baan te maken voor sneller verkeer, dan doe je dat. Nooit iemand anders je snelheid ‘opleggen’, dat leidt logischerwjjs tot onbegrip.
@intimrasiert: Ook als ik moet gaan afremmen omdat ze op de rechterrijstrook met 70 km/u rijden en er maar 6 m afstand is tussen de auto’s?
@al69: nee in dat geval zeker niet. Ik kende klaarblijkelijk noet alle feiten. In dat geval wil de klever jou zijn snelheid opleggen, en is dus radicaal fout.
@intimrasiert: het zal wel wederzijds zijn de V40 rijder (zonder sirene of blauwzwaailicht) die achter mij reed en mij probeert op te leggen dat ik 100 km/u moet rijden ipv 90 km/u (nogmaals 20 km/u te hard). Dat geeft bij mij inderdaad onbegrip, we rijden binnen de bebouwde kom harder dan toegestaan (met verkeerslichten en gelijkvloersekruisingen) en meneer denkt dat het een stuk Duitse autobaan is zonder snelheidslimiet… #wieisdeverkeershufter?
@intimrasiert: Precies dat gedrag! Zie je veel bij werkzaamheden of berging van een voertuig. Degene die zijn snelheid wel aanpast aan wat op de matrixborden staat, lijkt op dat moment het sukkeltje. Het typische van dat soort situaties is overigens wel vaak dat die aangepaste snelheidsbeperkingen ontstaan door de gaten-dichtrijden-maffia op de linkerbaan…
@al69: vooralsnog heb jij, naar mijn weten, geen strepen en zwaailichten op je auto dus moet je niet een ander gaan ‘aanspreken’ op de regels door je remlicht op te laten lichten, fout, irritant en geeft aan dat je een regelrechte moraalridder bent. Degene die tegen je ruit gaat spugen met een hoop gevloek is ook bloedasociaal. Maar oorzaak gevolg…
@al69: sterk verhaal, een bestuurder die in een rijdende auto tegen jouw raam aan spuugt? Dat was zeker de olifant met de hele groot snuit die normaal gesproken het verhaaltje uitblaast.
En mensen die een remtest doen, moeten ze niet beboeten, maar meteen de doodstraf geven.
@SimonMc: ook als @intimraisert je rechts inhaalt omdat jij aan hem een “lage snelheid” oplegt (omdat jij wel aan de max snelheid + 20% marge houd) en hij vervolgens een remtest uitvoert om jou duidelijk te maken dat hij jouw rijstijl ruk vindt? #wieisdeverkershufter?
@al69: Het is maar wat je verstaat onder remtest. Even het rempedaal aantikken en zodoende niet echt afremmen, maar gewoon even de remlichten laten aanschieten, is voor mij geen remtest.

Het is schrikachtig en kinderachtig, maar iets heel anders dan daadwerkelijk zo hard remmen, dat we beiden ineens nog maar 50 km/h op een volle autostrade aan het rijden zijn en zodoende een levensgevaarlijke situatie creëren.
Als sommige schapen niet zo lang en onnodig links zouden rijden zou er veel minder rechts ingehaald worden! Rechts inhalen beboeten is dan ook minder belangrijk dan het onnodig links hangen. Dát is het probleem in de kern aanpakken en niet de gevolgen bestrijden. Ik rij regelmatig over de A2 en het is daar bi-zar te zien hoeveel auto op strook 1, 2 of 3 rijden terwijl het uitgestorven is.
Rechts inhalen legaliseren tijdens de file met max. 10 km verschil zou een hoop ergernis schelen. Ik zie het regelmatig al gebeuren onder het mom van ‘passeren’ in plaats van ‘inhalen’.
@bmw2coupeeigenaar: waarom moeten we dat wat gewoon al mag nog eens expliciet legaliseren? We willen juist minder regels en niet nog meer regels en ingewikkelde uitzonderingen.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).