• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Nein! Porsche Cayman GT4 automaat aangekondigd

Auteur: willeme, gepost 24 juni 2020 om 10:01 – 45 Reacties

Porsche Cayman GT4 automaat

Of is het minder erg dan dat het lijkt met de Porsche Cayman GT4 automaat?

We gaan even een cliche van stal halen. De handbak wordt met uitsterven bedreigd. Zonde, want de handbak brengt zoveel plezier en jolijt onze levens.

Kosteloze optie

Dat is ok precies de reden waarom je de handbak nog weleens tegenkomt als ‘kosteloze’ optie voor diverse sportwagens. Denk aan de Chevrolet Corvette, Aston Martin V8 Vantage en Jaguar F-Type. Op de Corvette en F-Type na, want ook die zijn niet meer met een handbak verkrijgbaar. Het aantal auto’s met handbak slinkt echt met ‘rasse schreden’.

Porsche Cayman GT4 automaat

PDK

Gelukkig kunnen we altijd rekenen op Porsche als het gaat om handbakken. Naast het feit dat ze ‘m nog steeds leveren, verbeteren ze de transmissie ook daadwerkelijk. Dat is eigenlijk heel erg opmerkelijk, want Porsche heeft met de PDK misschien wel de meest briljante transmissie van de business. Waar automaten vroeger traag waren en voorzien van minder overbrengingen, is het tegenwoordig andersom.

Cayman GTS

Puristische modellen

Wat dat betreft is het logisch dat Porsche de bak nu ook gaat leveren voor de meest puristische modellen uit hun modelline up. Jazeker, de Porsche Cayman GT4 automaat wordt een dingetje. Volgens Carbuzz heeft Porsche de automaten voor de US-modellen aangekondigd voor modeljaar 2021 (die na de zomer begint). Het gaat om vier auto’s, te weten:

  • Porsche 718 Boxster GTS
  • Porsche 718 Boxster Spyder
  • Porsche 718 Cayman GTS
  • Porsche 718 Cayman GT4
Porsche Cayman GT4 automaat

Sneller

Nu is het aan de ene kant jammer, want juist bij zijn smakelijk atmosferisch blok is een handbak de perfecte keuze. Aan de andere kant, PDK is technisch superieur en zal zorgen voor nog betere prestaties. Er zijn nog geen acceleratiecijfers bekend, maar kijk er niet gek van op als de Porsche Cayman GT4 automaat een halve seconde minder lang over de 0-100 km/u tijd doet.

Boxster Spyder

Europa

Ondanks dat de Porsche Cayman GT4 automaat en consorten aangekondigd is, gaan we ervan uit dat Porsche de transmissies ook in Europa gaat aanbieden. Sterker nog, een tijdje geleden hadden we dit al voorspeld. Voor Nederland heeft dit mogelijk een enorm voordeel. Bij ons wordt de belasting bepaald op basis van de CO2-uitstoot. Deze is met een PDK vaak aanzienlijk lager. Dat zou kunnen betekenen dat de Cayman GT4 automaat (en alle andere derivaten) een stuk betaalbaarder zullen worden.

Porsche Cayman GT4 automaat

Ook interessant!

  • Porsche 718 Cayman GT4 RS maakt stoutste dromen waar
    Porsche 718 Cayman GT4 RS maakt stoutste dromen waar
  • Porsche Cayman GT4 RS Clubsport: GT3 Cup in kleiner jasje
  • Officieel: Porsche 718 Cayman GT4 RS draait 9.000 tpm [video]
    Officieel: Porsche 718 Cayman GT4 RS draait 9.000 tpm [video]
  • Porsche geeft 718 Cayman GT4 RS op z'n donder! [video]
    Porsche geeft 718 Cayman GT4 RS op z'n donder! [video]

Nieuwste artikelen

  • Deze iconische auto’s brachten dit weekend miljoenen op
  • Heeft deze occasion het record ‘snel kilometers maken’ in de pocket?
  • Staat de toekomst van de eigen auto op het spel?
  • Max Verstappen staat er voortaan alleen voor
FacebookTweetPinLinkedIn

718, automaat, boxster, cayman, gt4, pdk, Porsche, spyder

Vorig bericht: « Dít is de compleet nieuwe Kia Carnival!
Volgend bericht: Nieuwe Ford F-150 kan een boot trekken »

Lees Interacties

Reacties

  1. banderas zegt

    24 juni 2020 om 10:16

    Als je ziet hoe er met de meeste sportauto’s wordt gereden (namelijk wat rondtouren) is een automaat echt niet zo gek. Plus je kan flipperen als je zelf wat controle wil hebben.

    Echte puristen zijn er nauwelijks nog en met de pk-wedloop is een automaat vaak ook niet onverstandig.

    Plus voor wie zou het jammer zijn, als de handbak wel nog leverbaar is? Het is niet alsof iemand het doorheeft als zo’n ding voorbij komt zoefen.

    Login om te reageren
    • geenidee zegt

      24 juni 2020 om 13:43

      @banderas: voor mensen die een auto voor zichzelf kopen en er niks om geven wat de mensen die je voorbij zoeft denken, en die een handbak verkiezen in hun auto. De markt wordt kleiner, maar hij is er zeker nog. Check #savethemanuals op Instagram.

      Login om te reageren
      • banderas zegt

        24 juni 2020 om 16:36

        Ik zeg ook nergens dat niemand een handbak wil? In mijn auto ben ik uitermate blij met een strak schakelende 6-bak. Bij een 370Z zou ik nog serieus de automaat met flippers overwegen.

        Login om te reageren
      • Wolfeschlegelsteinhausenbergerdorff zegt

        24 juni 2020 om 19:31

        Nog geen 450K berichten op Instagram, waarvan een groot deel door dezelfde personen gebruikt zullen zijn. Dat is wereldwijd natuurlijk een druppel op een gloeiende plaat.
        Ik heb voor ’t eerst een automaat, de befaamde 8-traps van ZF. ik wil nooit meer ’n handbak. Paar weken geleden in een 911 met PDK op ’t circuit gereden. Fantastisch!
        Moderne automaten kunnen in de meeste gevallen en zeker gewoon op de openbare weg veel beter schakelen dan de meeste mensen. Dus ik snap heel goed dat de handbak aan populariteit verliest. Als je als fabrikant nog maar 5% handbakken verkoopt, ga je je afvragen of dat de investering in de ontwikkeling en productie wel rechtvaardigt.

        Login om te reageren
    • lucerd zegt

      24 juni 2020 om 18:19

      Het is juist uitkomst voor mensen met minder budget.

      Login om te reageren
    • monaco zegt

      25 juni 2020 om 00:14

      @banderas: Puristen ?? Goede oude tijd, vroeger was alles beter.

      Login om te reageren
  2. Ram-G-maN zegt

    24 juni 2020 om 10:33

    Ik zat er al op te wachten sinds de aankondiging van de Cayman GT4 Clubsport. Nu dacht ik dat ze het pas i.c.m. een GT4 RS de PDK gingen aanbieden. Gezien de belastingregels en het feit dat de PDK een kosteloze optie zal worden in Nederland denk ik dan ook dat 99% van de Nederlanders voor de GT4 met een PDK zullen gaan.

    Login om te reageren
  3. focusrs1 zegt

    24 juni 2020 om 10:35

    Automaat zal ik altijd blijven zien als een ding voor mensen met geen affiniteit met auto’s.
    Oftewel vrouwen en oudjes.. als man zijnde moest je je schamen nog niet zo gek lang geleden..
    Ja een automaat is sneller vandaag de dag maar veel minder leuk auto rijden.
    Ik ben blij dat mijn volgende bakkie gelukkig alleen met handbak leverbaar is.

    Login om te reageren
    • tttijn zegt

      24 juni 2020 om 11:21

      @focusrs1: flipperen is ook zelf schakelen en imo bijna net zo leuk.

      Login om te reageren
    • nout zegt

      24 juni 2020 om 12:39

      @focusrs1: ik snap deze mening en ben het er goeddeels mee eens, maar PDK is werkelijk fantastisch. Doet alles wat jij kan en wil, sneller dan je het kunt. Laat alle controle aan de bestuurder. Bizar snel, soepel, geraffineerd. Het is dat Porsche óók de beste manuals maakt… Ik zou voor manual gaan voor de resale value.

      Login om te reageren
    • reactief zegt

      24 juni 2020 om 12:42

      Haha… De grap is wel dat je eerste twee zinnen ook op gaan voor een Toyota Yaris, wat dan weer precies jouw volgende auto is.

      Zoals je je daar ook gelukkig niks aantrekt van het vooroordeel (want mega vette auto, die Yaris! ), waarom kun je je eigen mening dan niet loslaten bij het vooroordeel van een handbak?

      Login om te reageren
    • jarnobakker zegt

      24 juni 2020 om 13:26

      @focusrs1: denk jij dat max verstappen nog zelf schakelt dan in de F1 ? Ga jij hem maar hem maar vertellen dat hij een oud vrouwtje is

      Login om te reageren
    • jmeverts zegt

      24 juni 2020 om 13:29

      @focusrs1: toch vaker met moderne automaten rijden. Ik deel je mening namelijk helemaal niet tenzij je vergelijkt met een automaat uit de jaren ‘90/‘00. Tegenwoordig bieden automaten heel leuk autorijdenmet flippers en launch control

      Login om te reageren
      • focusrs1 zegt

        24 juni 2020 om 15:39

        Ik rij met grote regelmaat in een RS6-R van een maat van mij dus ik weet wat het is toch heb ik liever een handbak.
        Btw. Mijn auto heeft ook launch control.. nog nooit de behoefte gehad hem te gebruiken zonder zit hij ook in 4 sec op de 100kph.

        Login om te reageren
        • mwti zegt

          24 juni 2020 om 20:20

          @focusrs1: 4S in een tocus ? Humor.

          Login om te reageren
          • focusrs1 zegt

            24 juni 2020 om 22:39

            Fabriek af in 4,5 sec na tuning 4 sec ja.
            Blijkbaar ben jij niet helemaal op de hoogte van een RS.

            Login om te reageren
            • mwti zegt

              25 juni 2020 om 07:10

              @focusrs1: 4,7s geven ze op en na tuning 4s? Dan moet er minimaal 450pk gemeten zijn op de dyno. Anders ga je dit niet halen. Maar goed, ik geef toe dat het snel is.

              Login om te reageren
              • focusrs1 zegt

                25 juni 2020 om 11:27

                Pk’s hebben niets met acceleratie te maken enkel met topsnelheid.

    • Loek zegt

      24 juni 2020 om 13:30

      @focusrs1: bij Porsche smijten ze met miljarden om de PDK-transmissie extreem precies, razendsnel en verfijnd te maken, zodat schakelmomenten die een mens nooit en te nimmer zal bijhouden voor bizarre snelheden gebruikt kunnen worden. Dat associeer ik niet zo snel met vrouwen en oudjes.
      En leuk hoor, zo’n handbak. Je ruilt alleen wel een hele hoop voordelen in voor dat puristische gevoel. Alleen zodat je kunt bewijzen dat je geen mietje bent?
      En als je het dan hebt over een Porsche 911 R, soit. Maar je denkt toch niet serieus dat een Aygo geen automaat heeft omdat Toyota er een puristisch racemonster van maakt…

      Login om te reageren
    • mwti zegt

      24 juni 2020 om 13:40

      @focusrs1: dus F1 is niet sportief? Ik snap niet wat er sportief aan schakelen is. Dat zit tussen je oren want dat is je geleerd.

      Login om te reageren
    • gt4porsche981 zegt

      25 juni 2020 om 06:29

      @focusrs1:
      Dat vind ik echt flauwekul.

      Login om te reageren
  4. Edge zegt

    24 juni 2020 om 10:41

    Dikke prima als je het mij vraagt. Iemand die zijn Cayman GT4 voornamelijk koopt voor trackdays zal blij worden van de snellere schakelmomenten en de potentieel snellere rondetijd die het met zich meebrengt. De enthousiasteling die hem voornamelijk koopt om in het weekend leuke b-wegen op te zoeken en meer naar rijplezier kijkt dan absolute snelheid kan nog altijd gewoon die handbak bestellen.

    Login om te reageren
  5. viezefreddyw zegt

    24 juni 2020 om 11:04

    Automaat of niet boeit me nu niet zo veel. Zag gisteren een zwarte Spyder rijden. Wat een prachtige auto is dat zeg! Hele mooie lijnen.

    Login om te reageren
    • Onehp zegt

      24 juni 2020 om 13:47

      Ja, spyder is yummke6, zag er een paar dagen geleden. Is met mooi weer dat ze buiten komen ;)

      Login om te reageren
  6. acakoning zegt

    24 juni 2020 om 11:05

    Is een handbak leuk? Ja.
    Is een fantastische automaat ook leuk? Ja.

    Ik durf te beweren dat de GT4 met PDK sneller is maar ook veeeel sneller aanvoelt. Zo’n automaat is in staat op ieder moment het juiste verzet te kiezen waardoor veel meer uit de motor wordt gehaald (benut).

    Bovendien zijn die automaten niet meer een trage verstoringen tussen jou en de auto maar juist een soort glasvezel verbinding die heel nauwkeurig te bedienen is via je gaspedaal.

    Login om te reageren
  7. mc96 zegt

    24 juni 2020 om 11:12

    Het schijnt dat de nieuwe generatie F1 rijders niet eens meer bekend zijn met “heel and toe” ?

    Login om te reageren
  8. tttijn zegt

    24 juni 2020 om 11:20

    Die wil ik :)

    Login om te reageren
  9. Dutchdriftking zegt

    24 juni 2020 om 11:21

    Tja, als de auto met beide transmissies aangeboden wordt is er niets aan de hand toch? Kan de purist altijd nog dromen van de handbak.

    Login om te reageren
  10. mashell zegt

    24 juni 2020 om 11:22

    De Porsche klanten kopen Porsche’s met een automatische versnellingsbak, de puristen schreeuwen op het internet om handbakken.

    Login om te reageren
    • mark997gt3 zegt

      24 juni 2020 om 12:21

      @mashell: idd. Er wordt van alles geroepen door de liefhebbers. Maar degenen die de portemonnee trekken hebben gelijk!

      Login om te reageren
    • rutgerg zegt

      24 juni 2020 om 14:42

      @mashell: liefhebbers hebben vaak de centen niet inderdaad. Zelfde als de liefhebbers die schreeuwen dat BMW geen suv’s of fwd moeten maken want merkwaardes… maar zelf rijden ze in een 3 serie uit 1994 die onderhouden wordt door beun de haas. Daar kan een merk natuurlijk niet van leven.

      Login om te reageren
  11. spence zegt

    24 juni 2020 om 11:24

    Hoe meer PDK’s, hoe meer waarde de handbakken zullen nemen met de tijd. 2 x winst dus…

    Login om te reageren
    • ko4n zegt

      24 juni 2020 om 12:05

      @spence: dus jij hebt een GT4, want die hogere waarde is alleen leuk las je er eentje hebt. Voor de mensen die er ooit graag een zouden willen hebben stuk minder leuk.

      Login om te reageren
      • spence zegt

        24 juni 2020 om 16:52

        Nog niet, maar staat bovenop het lijstje. Voor die auto in waarde zal stijgen, zal die eerst een stuk dalen zoals de vorige GT4 gedaald is bij de lancering van het huidig model. Gewoon het ideale moment afwachten.

        Ooit ben ik zo dom geweest een Z8 aan heel lage prijs (4 jaar na lancering) ongemoeid te laten. Daar heb ik nu nog erg veel spijt van, gezien de prijzen dat die nu gaat.

        Login om te reageren
  12. petroldrinker zegt

    24 juni 2020 om 11:38

    Ik weet niet hoor, maar ik begreep juist niet dat ie niet met een PDK werd aangeboden, mijn keuze zou zonder ook maar 0.0000000001 seconde na te denken de PDK nemen….

    Login om te reageren
  13. enricoleerdam zegt

    24 juni 2020 om 12:25

    Ome Doug zei het vanmorgen al bij z’n review van de GT4

    Login om te reageren
  14. reactief zegt

    24 juni 2020 om 12:44

    Wat is die groene Boxster GTS 4.0 lekker zeg. Doe mij die maar met PDK graag.

    Login om te reageren
  15. speedster72 zegt

    24 juni 2020 om 13:02

    Dat snelle schakelen van de PDK klinkt als muziek in de oren, zo snel als dat het gaat. Maargoed, ik hoef niet te kiezen, op de 1:18 modellen die ik kan betalen zit überhaupt geen versnellingsbak.

    Login om te reageren
  16. karaya zegt

    24 juni 2020 om 13:35

    Zo’n GT4 is eigenlijk alles wat een 911 zou moeten zijn.

    Login om te reageren
  17. mwti zegt

    24 juni 2020 om 13:43

    Dan moet je ook je rem- en stuurbekrachtiging eraf laten halen want dat is voor slappe niet stoere mensen.

    Login om te reageren
  18. Onehp zegt

    24 juni 2020 om 13:49

    Zolang de keuze er is prima.

    Zelf schakel ik liever zelf, manueel en eigen koppeling. Heel toe, double clutch, clutch dumpen etc.
    En een manuele handrem….

    Login om te reageren
    • Wolfeschlegelsteinhausenbergerdorff zegt

      24 juni 2020 om 19:37

      Heeft ’n playstation tegenwoordig sets met handrem? ?

      Login om te reageren
  19. jippie zegt

    24 juni 2020 om 18:58

    Beter neem je de handbak, ook beter in verband met de afschrijving.

    Login om te reageren
  20. wetdualclutch zegt

    24 juni 2020 om 23:04

    Gelukkig is een Porsche PDK (Audi 0B5, ZF 7DT en 8DT) meer verwant aan een handbak dan aan een automaat :-)

    Login om te reageren
  21. gt4porsche981 zegt

    25 juni 2020 om 06:34

    Het is allemaal leuk spul, dat eeuwige gezeur over handbak vs pdk.
    Ligt er helemaal aan waarvoor je de auto gebruikt.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North