
De volgende tegenslag voor Maserati: de elektrische MC20 is gecanceld.
Ik weet het, dit hierboven is inderdaad geen MC20 Folgore maar een GranTurismo. Dat kan ook niet, want die auto is nog niet gebouwd. En gaat voorlopig ook niet gebouwd worden. Maserati bevestigt wat al in de lucht hing: de elektrische Maserati MC20 Folgore is gecanceld. De reden? Niemand wil er een!
Het nieuws wordt gebracht door het Britse Autocar. De Maserati-woordvoerder geeft aan dat de keuze is gemaakt door te weinig vraag naar een elektrische supercar. Waar heb ik dat al eens eerder gehoord?

Precies een week geleden maakte Stellantis bekend dat de beloofde investeringen van €1,5 miljard er niet meer komen. Dit is uiteraard de reden voor het vertrek van de MC20 Folgore-plannen. De medewerkers die aan de elektrische MC20 werkten, mogen nu gaan nadenken over een update voor de bestaande MC20. Misschien dat ze de supercar nog harder kunnen laten rijden zonder bestuurder?
Waar komt dit vandaan?
De elektrische MC20 zou samen met vijf andere EV’s een boost moeten geven aan het Maserati-assortiment. Die boost kan het merk ook wel gebruiken. De verkopen daalden met ruim 57% waardoor er een verlies werd gedraaid van € 260 miljoen.

Waarom loopt het eigenlijk zo slecht bij Maserati? Financieel directeur van Stellantis Doug Ostermann geeft uitleg: ”We moeten de dynamieken in de markt herkennen. In het bijzonder die van de Chinese markt.” Hij wijdt het dus, net als verschillende concurrenten, aan de stroeve verkoop in China.
Gaat Maserati nog meer EV’s cancelen?
Volgens Ostermann moet Maserati de verwachtingen omtrent de elektrificatie van de luxemarkt bijstellen. Het is de vraag welke modellen Maserati nog als prioriteit ziet binnen het luxesegment. Voor 2027 staat een elektrische Levante gepland. De elektrische Quattroporte had dit jaar al moeten komen, maar komt bij nader inzien pas in 2028. Als Maserati dan nog wel bestaat…
Ik wel. PleurT maar op de oprit, hoorrrr
Rimac krijgt zijn peperdure super EV ook niet verkocht en die van Lotus zie je ook nergens. Verkeerde gok!
De Lotus hier in Vlaanderen toch al hier en daar gezien hoor. Zeer mooie auto ook wel imho
@ericc Rimac krijgt ook geen ICE verkocht…
Nou, er stond van de week zowaar een electrische Lotus bij mijn sportschool. Dat SUV model van ongeveer een ton in euro’s waar Wouter nog een tripje Autobahn in had gemaakt. Geen zin om de naam op te zoeken. In ieder geval dat ding wat echt op zijn Brits altijd kapot gaat.
Dus ze zijn er wel. Waarschijnlijk bij de dealer voor reparatie.
Stichting open deur much? voor daily use kan ik het nog enigzins begrijpen een saaie EV, maar als hobby auto wil je iets wat niet saai is….
Den echt rijke mens laat zich niet tot communisme overtuigen voor dat beetje belastingontwijking wat een EV brengt. Vreemd dat dit niet eerder duidelijk was.
Het is inderdaad niet duidelijk wat communisme met elektrische auto’s te maken heeft.
@waterisnat De Taycan doet het echter toch een stuk beter dan de Panamera. Het ligt denk ik ook gewoon aan de EV zelf, die is bij Maserati gewoon slecht en achterhaald qua techniek.
Even los van de restwaarden dan, want die zijn bij de Thee-Kan natuurlijk volledig ruk…..
Volledig ruk? Je bedoelt interessant om als jong gebruikte auto op naam van de zaak te zetten? :D
Veel van de taycan rijders rijden er een omdat het fiscaal aantrekkelijk is. Als de overheden een 6.0 V12 fiscaal voordelig gaan maken morgen, rijdt ondernemend Benelux daar morgen mee rond. Maak je geen illusies, de taycan’s worden niet gekocht uit liefhebberij. Meestal staat er een GT2 of GT3 in de garage voor het plezier.
Maar waarom die stroeve verkoop in China? Ik zal ze helpen: niemand zit te wachten op de achterlopende techniek van Maserati icm met de belachelijk hoge prijs..
Elektrisch is fantastisch bij normale auto’s omdat je voor bijvoorbeeld 60K, of minder, zeer snelle auto’s kunt hebben die veeeel duurdere sportwagens het leven zuur kan maken. Zeker met de EVs die wel wat hogere topsnelheid hebben en goede wegligging.
Daarboven wint elektrisch nog steeds wel op veel vlakken maar het verkoopt gewoon niet.
Je kan prima sportief rijden met elektrisch maar het verkoopt nauwelijks. Volgens mij alleen de Lotus verkoopt in dat segment?
Electrisch is zelden fantastisch. Misschien bij het stoplicht even, maar in de mix van verbruiksvormen is het een minder praktisch alternatief voor een ICE.
Begrijpend lezen is ook een uitdaging. Er is “weinig” vraag naar het model, is iets anders dan “geen” vraag. Dat dus “niemand, maar dan ook echt niemand” het wil is een gotspe.
Denk dat Maserati niet te redden is.. Unique selling point was het waanzinnige geluid icm met een redelijk chique verschijning.. Inmiddels is het meer een (lelijke) dino die niet best meer klinkt en in alles achterloopt.. Alleen de prijs is nog sky-high.. Wel jammer!
Een EV supercar zal pas goed verkopen als het ook qua sportiviteit meerwaarde brengt. Bijvoorbeeld dat Neue Klasse M studiemodel, met vier electromotoren en 18.000 (!) Nm koppel. Of de Ioniq 5 N, bizar veel vermogen voor dat segment.
Probleem is nu dat teveel merken express hun EV’s een beetje afremmen, om de ICE niet teveel te kannibaliseren, maar daarmee maken ze er een totaal oninteressant product van. Zie VW met de GTX modellen, te zwaar en te weinig vermogen.
Ik denk dat dat gebeurt om de range van hun EV’s nog een beetje in de buurt te laten komen van hun ICE’s…
Stellantis is voor de Italianen een groot fiasco.
Alfa Romeo – mijn merk – is op sterven na dood en Maserati nu ook al.
Allemaal door die kut managers met hun diversiteits- en duurzaamheidsgeneuzel.
Vijfenenhalf jaar geleden kocht ik mijn Stelvio Q4. Toen al was er sprake van dat er een PHEV Stelvio & Giulia zouden komen. Die staan nu nog steeds niet in de showroom.
Wel een Tonale-gedrocht en de véél te kleine Junior.
En dan de smoesjes dat het Alfa Giorgio platform geen hybrid techniek aan kan, kijk wat Maserati er wel allemaal van maakt.
Die markt dynamiek is heel simpel: lever iets betrouwbaars in plaats van een auto waarbij je bij elke rit moet bidden dat hij er niet de geest aan geeft voordat je bestemming bereikt hebt
Het hoeft niet zo moeilijk te zijn om weer wat geld te verdienen en auto’s te verkopen. Neem de complete line up van Jeep (inclusief hybride aandrijflijnen) en maak daarmee 3 mooi gelijnde (De Levante is prachtig) SUV’s van klein naar (echt) groot. Zorg voor net wat meer vermogen en geluid en prachtige lijnen buiten en binnen…. Kies vervolgens een realistisch prijspunt, in de buurt van Porches en Range Rovers, maar net iets er onder, net iets completer…. Ik durf te wedden dat je binnen no time flink wat auto’s gaat verkopen. Dat doen ze niet omdat er een soort nostalagisvh verheven gevoel zit bij de Italianen dat ze zo een merk te grabbel gooien….
Maserati samen met Alfa Romeo verkopen aan Ferrari. Korte lijnen, volledig aanvullend programma en heritage.
Dat is niet geheel verassend..
Als je Maserati koopt, koop je emotie.. Beleving.. En ja hoe je het ook went of keert.. Dat heeft (zeker een Maserati) ice, Zo veel meer…
Tuurlijk ik wil hem wel.. Maar voor dat geld.. Toch liever een ice.. Al is het langzamer, duurder, meer onderhoud.. Etc. Een EV is toch wel een beetje een als een biertje 0.0. Beter, verstandiger.. Maar (altijd) iets minder lekker.. En ja ik rij BEV.. 🙈😉
Ik kan mij nog een interview herinneren met e.o.a bobo van Maserati , net na de overname door Fiat (van het DeTomaso tijdperk, de bi-turbo’s). “Maserati had zijn auto’s veel te goedkoop verkocht, het moest een duur premium merk worden” . Nou, dat is gelukt. Duur zijn ze. Maar verkopen? Ho maar. Helemaal achterhaald met de techniek en volkomen misplaatst geprijst. Het geheim van Alfa vroeger was ook: net wat meer bieden dan de Duitse top en iets goedkoper. Dan haal je de liefhebber wel over de streep. Dus niet, zoals nu met Maserati: duurder en minder bieden.
Maar ja, ik ben geen auto marketing man…..