• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Jaarcijfers laten zien hoe enorm slecht het met Stellantis gaat

Auteur: Bas Leesberg, gepost 26 februari 2025 om 13:02 – 10 Reacties

Fiat 500 elektrisch rijtest

Dankzij de jaarcijfers wordt duidelijk waarom Stellantis de grote baas ontsloeg.

Inmiddels is het al vier jaar geleden dat PSA en FCA trouwden en samen Stellantis vormden. Het stel huisde in Amsterdam en leefde nog lang en gelukkig. Of toch niet? Het rommelde het afgelopen jaar binnen het grote autoconcern. Zo erg zelfs dat Stellantis-baas Carlos Tavares moest opstappen. Nu presenteert Stellantis de jaarcijfers van 2024. En die zijn niet mals.

Geen paniek: de omzet en winst lopen nog steeds in de miljarden. Maar vergeleken met het sterke jaar 2023 was 2024 een rampjaar voor Stellantis. De netto-omzet daalde met 17 procent van € 189,5 miljard naar € 156,9 miljard. Dit heeft volgens Stellantis vooral te maken met tegenvallende vrije kasstromen. Dit is wat er overblijft na aftrek van alle kapitaaluitgaven. De vrije kasstromen waren in 2024 € 6 miljard, in de min! In 2023 was dit nog + € 12,9 miljard.

Nettowinst daalt enorm!

Het meest veelzeggende cijfer uit de jaarcijfers van Stellantis over 2024? De winst. Het bedrijf verdiende onder de streep nog steeds geld, maar wel een stuk minder dan in 2023. De nettowinst daalde in 2024 ten opzichte van het jaar ervoor met 70 procent! Om dat in euro’s uit te drukken: van € 18,6 miljard naar € 5,5 miljard. In het tweede deel van 2024 is Stellantis € 100 miljoen verloren. In het eerste helft jaar was de winst namelijk nog € 5,6 miljard.

Toegegeven, 2024 was ook een investeringsjaar voor Stellantis. Het bracht de platformen STLA Medium (e-3008, DS 8 etc.), STLA Large (Charger Daytona, toekomstige elektrische Giulia etc.), en de Smart Car (ë-C3, Frontera, Grande Panda) uit. Daarnaast is het STLA-frame voor pick-ups en grote SUV’s bijna klaar.

Hoe nu verder?

Het is wel zo handig om een eindverantwoordelijke te hebben. Totdat Tavares’ opvolger is gevonden, neemt John Elkann tijdelijk de leiding. Het proces om een nieuwe baas te vinden is in volle gang, aldus Stellantis. Voor de helft van dit jaar (dus zeg maar ergens tussen juni en juli) moet er een nieuwe CEO zijn.

Tevens stelt Stellantis een aantal acties op om de resultaten op korte termijn te verbeteren. Denk aan het uitdunnen van de voorraad, betere samenwerkingen tussen de onderlinge merken en met de leveranciers en intensiever politiek lobbywerk.

Meer benzineauto’s?

Ook wil Stellantis ”beter gebruikmaken van de flexibiliteit die de CO2-regelgeving biedt om risico’s te beperken en tegelijkertijd de emissies te blijven verminderen”. Klinkt alsof verbrandingsmotoren weer wat belangrijker worden. Komt er dan misschien toch nog een Giulia met een plofmotor? Neem dan meteen ook wat meer risico door de Giulia als wonderschone coupé te houden in plaats van er een crossover van te maken.

Ook interessant!

  • Er is weer een nieuwe elektrische cabrio!
  • Gespot - de nieuwe Polestar 4
  • Dealers Stellantis zijn doodsbang voor de toekomst
  • Stellantis komt met de perfecte McDrive-accessoire

Nieuwste artikelen

  • Scoor deze ‘vergeten’ Saab op Marktplaats
  • Peugeot komt met meer GTI’s én goed nieuws
  • Audi’s grote verwarring staat binnenkort bij jou voor de deur?
  • James Bond-klassieker wordt van A tot Z opgefrist
FacebookTweetPinLinkedIn

carlos-tavares, geld, john-elkann, Stellantis

Vorig bericht: « Video: Tesla Cybertruck vs sneeuw
Volgend bericht: Hoera: de V12-motor sterft voorlopig NIET uit! »

Lees Interacties

Reacties

  1. mashell zegt

    26 februari 2025 om 13:09

    Bijzonder dit, Stellantis is toch een stuk minder afhankelijk van de verdwijnende Chinese markt dan de Duitse fabrikanten.

    Login om te reageren
  2. Tonnie zegt

    26 februari 2025 om 13:22

    Dat is een bijzonder kleine winstmarge dan. Hopelijk komen ze erbovenop, wat mij betreft hebben ze de gunfactor. Een mooi merkenportfolio en vrijwel alle merken krijgen een kans zich te bewijzen. Ik hoop vooral dat Alfa en Maserati erbovenop komen en zou het mooi vinden als Lancia zich terug in de markt kan zetten, het liefst met onderscheidend design. De Ypsilon is een aardige eerste stap.

    Login om te reageren
  3. Joris24 zegt

    26 februari 2025 om 13:23

    “Geen paniek: de omzet en winst lopen nog steeds in de miljarden. ” Nou, bijna 20% minder omzet is toch wel gigantische reden tot paniek. EBITDA (“winst”) is nog wel een manipulatief begrip, daar kun je boekhoudtechnisch nog vanalles onder zetten zodat je resultaat mooier lijkt.

    “De vrije kasstromen waren in 2024 € 6 miljard, in de min!”
    Dus wederom paniek, als je (net) gross free cash flow 6 miljard negatief is met zo’n omzet/resultaat heb je dus gewoon veel meer uitgegeven dan je binnengekregen hebt. Ben heel benieuwd wat ze nog voor mekaar krijgen om het tij te keren.

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      26 februari 2025 om 14:51

      EBITDA is net als WLTP, het dient om onderlinge vergelijkingen te kunnen maken in zuivere omstandigheden maar over de praktijk zegt het eigenlijk niets.

      Login om te reageren
  4. kennone zegt

    26 februari 2025 om 13:46

    Ik denk dat ze bij veel modellen iets te snel over zijn gegaan naar volledig elektrisch. Als je alleen al naar Fiat en Abarth kijkt. Die verkochten voorheen als warme broodjes, nu licht de productie gewoon stil..

    Login om te reageren
    • Johanneke zegt

      26 februari 2025 om 14:59

      Jup. Achteraf was de tactiek van BMW zo gek nog niet. Kia en hyundai hebben het ook gedaan. 1 platform waar je zowel hybride als elektrische auto’s op bouwt. Nu zijn dat niet de beste elektrische auto’s, maar qua ontwikkelingskosten is het wel een prima tussenstap.

      Login om te reageren
  5. PunicaOase zegt

    26 februari 2025 om 14:18

    Ik zit hard te denken, maar het enige leuke Stellantis-product vind ik de Abarth 595 Competizione.. Giulia GTA vind ik nog wel aardig, maar er is beters, en Maserati is z’n sound/ziel kwijt en loopt hopeloos achter.. De rest is meuk naar mijn mening..

    Login om te reageren
    • vaakbenjetebang zegt

      26 februari 2025 om 16:24

      @PunicaOase: Tja. Zoals al een miljoen keer geschreven: vrijwel geen enkele auto is leuk. Leuk is voor aan de borreltafel, maar wat verkoopt is grauwe en functionele middelmaat. 30 jaar geleden was dat een Kadett, Escort of Golf en vul verder maar in. Recent was het een Qashqai, Tiguan, 3008-dinges, een Outlander et cetera Allemaal vreselijk suffe hokken; automobiel witgoed om een gezin mee naar de woonboulevard, uitwedstrijd met de D-pupillen en de camping te slepen. Dat is echt niet een exclusief Stellantis-issue – alsof je in de showrooms van de VW-groep of Mitsubishi een stramme plasser zou krijgen van enthousiasme.

      Login om te reageren
  6. HZW zegt

    26 februari 2025 om 19:57

    Een aantal jaren geleden waren de FIAT Panda en 500 niet aan te slepen.
    De Panda is de nek omgedraaid door steeds meer te bezuinigen op het model en totaal geen doorontwikkeling uit te voeren.
    De FIAT FIRE 1242cc VVT 69 pk motor was prima, en dat had gewoon doorontwikkeld kunnen/moeten worden naar een Mild Hybrid motor.
    De 875cc 2 cilinder TwinAir Turbo (85 en 105 pk) was ook prima en maakte van de Panda en 500 leuke vlotte autootjes.
    De TwinAir motor is ook nooit gebruikt waarvoor hij ontwikkeld is geworden, het op offeren van 2 cilinder was bedoeld om er Plug-in Hybrid techniek toe te voegen, met 2 cilinders minder kwar ruimte voor een electro motor tussen ICE motor en V-bak
    Dan had de hele GSE Firefly motor serie niet ontwikkeld hoeven worden.
    De Abarth’s 595/695 zijn ook de nek omgedraaid vanaf de 2016 facelift, door ook daar niet meer door te ontwikkelen, en het maar uit blijven melken van een zwaar achterhaald concept en techniek.

    De Abarth’s 595/695 hadden bijvoorbeeld al lang vanaf 2016 een moderne 6 versnelling handbak moeten krijgen, en er had ook gewoon een Dual Clutch V-bak moeten komen.
    Motorische had de overstap naar de 1332 cc 4 cilinder GSE Firefly motor plaats moeten vinden, of zelf naar de 1.5 ltr Mild Hybrid versie.

    De 500e is de nekslag geworden van het best verkopende FIAT model, door volledig elektrisch te gaan, en met achterhaalde techniek, zo zijn ze alle 500 kopers kwijt geraakt.
    FIAT zou nu werken aan veel betere batterijen om een range van ± 400 WLTP te kunnen halen, met de facelift 500e.
    De in alle haast te ontwikkelen 500 Mild Hybrid, gaat hem ook niet worden als dat ook een Peugeot techniek kloon gaat worden.

    Een Italiaanse auto met franse techniek wordt zeker geen verkoop succes IMHO.
    Een 500 Mild Hybrid wordt alleen wat als ze daar de FIAT Firefly 1.5 Turbo T4 Hybrid 130CV motor in hangen.

    Login om te reageren
    • ouwedibbes83 zegt

      27 februari 2025 om 09:24

      Jouw diepgaande analyse van Fiat komt grotendeels neer op een gebrek aan ontwikkeling en het uitmelken van successen ipv investeren in nieuwe technologie. Zou dit gebrek breder getrokken kunnen worden naar andere merken onder de oude FCA paraplu?

      Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North