
Niet alleen voor, maar ook na het kopen van een nieuwe elektrische Maybach ben je straks steenrijk. Omdat niemand er een wil, houd je namelijk tienduizenden pegels in je zak!
Goed nieuws afgelopen week in klimaatland. Niet alleen omdat wij onze EV 10-daagse hadden. Maar ook omdat diehard klimaatdrammers zoals Bill Gates eindelijk ook doorhebben dat het nog niet zo’n vaart loopt met de ondergang van de aarde. Toppie natuurlijk voor ons allen. Uw trouwe verslaggever probeert deze aangewakkerde angst die talloze welwillende mensen in haar greep houdt al jaren te nuanceren.
Maar het levert wel een probleem op voor de drammers en vooral degenen, die inmiddels in het verdienmodel van de klimaattransitie zitten. Hoe houdt men de angst bij de bevolking levend, als steeds duidelijker wordt dat de aarde nog bestaat en de zee maar niet verder komt? Hoe buit men straks nog arme drommels uit die hun tijd willen besteden door op de A12 te gaan zitten? En hoe houdt men zodoende draagvlak voor het vloeien van de subsidies en loonstrookjes?
Het antwoord lijkt een ouderwetse horizonverplaatsing te zijn. Nu de werkelijkheid zich opdoemt dat de zon in 2050 gewoon nog opkomt ongeacht wat we doen, wordt de apocalypse verschoven naar 2075 ofzo. Kunnen we dus nog even doorgaan met beleid om dit ‘af te wenden’. En in 2075 concluderen dat we enorm succesvol daarin zijn geweest. Straatfeest!
Ondertussen blijkt in autoland dat veel consumenten die alle keuzes hebben, niet zitten te wachten op EV’s. Onlangs hadden we het al over de blubberdikke korting die BMW uitdeelt op de BMW i5. Maar nog een paar stapjes hoger staat de Mercedes EQS 680 SUV. In Amerika kost deze blepper minimaal 181.050 Dollar, maar zoals veel dure EV’s blijkt het een onvervalste Ladenhütter te zijn. Dus kan ‘ie nu net als de i5 nieuw de duur uit met bijna 30 procent korting.

Dat betekent dat als je er nu een koopt, de dealer zomaar even 50.000 Dollar gratis op de motorkap legt van de über-luxe SUV met 649 pk. Voorheen gaf Mercedes klanten al 30.000 Dollar korting, maar dat blijkt dus alsnog niet voldoende mensen over de streep te trekken. Ook de gewone EQS (de blob) kreeg voorheen te maken met een soortgelijk lot.
Het blijft opvallend dat de top van de markt elektrisch niet ziet zitten. Dat mensen de neus ophalen voor een elektrische supercar zonder geluid is intuïtief nog te begrijpen. Maar in een luxe sedan of SUV zou je zeggen dat een elektrische aandrijflijn juist prima past. Op een of andere manier zien klanten kennelijk toch de waarde niet in een luxe auto met elektromotor. Wellicht toch dat idee dat zo’n apparaat net als andere elektrische apparatuur een wegwerpartikel is (dat dus keihard afschrijft)? Enfin, het is hoe dan ook slecht nieuws voor de fabrikanten, goed nieuws voor de rijkaard die een superdeal wil scoren. Koop dan!





Ik zie de EV juist vooral superieur in het A t/m D segment. Sneller, ruimer, comfortabeler, goedkoper in gebruik. Heel luxe, sportwagens, off roaders enzo, daar moet je lekker peut in blijven gooien.
Juist voor extreme luxe is een elektrische aandrijflijn toch ideaal? Fabrikanten als Mercedes (Maybach), Bentley en Rolls-Royce spenderen miljoenen om auto’s te ontwikkelen waarin je vrijwel complete stilte ervaart. Laag na laag geluidsisolatie in de deuren, dubbel glas, spiegels die zo min mogelijk windruis veroorzaken. Dan zou je toch zeggen dat een stille elektrische aandrijflijn juist helpt om dat luxegevoel weer wat naar een hoger niveau te tillen.
Ik denk juist niet. Ja het werkt top, een EV als super luxe wagen, maar de benzine versie is al heel stil en comfortabel en snel. Het verschil tussen een c segment benzine tor en EV is veel groter.
Word je daarvoor betaald ofzo? Je post het hier namelijk meer dan dat er kopers voor EV’s in het luxe segment zijn. Toch niet normaal meer?
Was het maar zo’n feest. Maar nee. Ben zelf wel aan het kijken, heb nu nog 13 maanden apk op mijn auto, en is de laatste. Volgend jaar koop ik een EV. Waarom zou ik nog 2500 euro per jaar aan benzine uitgeven als ik voor 500 euro oid elektriciteit per jaar in mijn auto kan gooien? En de EV zal altijd sneller en comfortabeler zijn dan wat voor benzine auto ik kan kopen voor +-15k. Plus heb makkelijk praten, mijn vrouw heeft nog een auto met een 2.0 benzine, en ik heb nog een “oldtimer”, dus wanneer de EV geen optie is ga ik door op peut.
Jij denkt daadwerkelijk dat de “brandstof”kosten van een EV lager blijven? Dat is hetzelfde als zeggen dat de belastingen naar beneden gaan in de toekomst…
Ze kunnen moeilijk mijn zonnepanelen extra gaan belasten eh.
Enne, stel over 5 jaar maken ze EV rijden significant duurder. Stel eh. Dan heb ik toch 10k bespaard.
Ik snap je redenatie maar de grote gok blijft toch de afschrijving icm mogelijke oplopende wegenbelastingen en laadprijzen. Leasers interesseert het geen hol maar als je er zelf een moet kopen zou ik nog wel ff 3x de berekening maken vgl met een vergelijkbare ICE.
Ik snap je redenatie maar de grote gok blijft toch de afschrijving icm mogelijke oplopende wegenbelastingen en laadprijzen. Leasers interesseert het geen hol maar als je er zelf een moet kopen zou ik nog wel ff 3x de berekening maken vgl met een vergelijkbare ICE.
Welke afschrijving? Rij de auto toch weer op. Of het nu een benzine of een EV is. Krijg er tegen de tijd dat ik er van af wil toch nauwelijks meer wat voor.
EV zal misschien t probleem niet eens zijn.
Maar dit hok heeft toch gewoon nul komma nul uitstraling?!?! Zou het daaaar misschien aan liggen, Mercedes?
Mss kan Jaapiyo ook stukjes schrijven voor de Telegraaf. Het niveau matcht in ieder geval.
Dank!
Vier alinea’s klaag klaag klaag en dan pas beginnen over het eigenlijke onderwerp…. chapeau
Nee nee, heugelijk nieuws! De wereld vergaat niet!
Een prima betoog Jaapiyo. Er zijn nog wel genoeg milieuproblemen op de aardkloot, maar het CO2-verhaal… In 2075 zal uitkomen dat toenemende activiteit van de koperen ploert verantwoordelijk is voor een warmere planeet. Daar is weinig aan te doen, misschien een grote parasol om de aarde heen plaatsen. Elon kan dit over een paar jaar wel bekostigen als hij de biljonairstatus bereikt.
Wat betreft de slecht verkopende Merc’s, ik zal het merk niet missen mocht het verdwijnen, hoe sneller hoe beter.
Je kan het klaag klaag noemen maar ze verkopen niet. Dus…
Rolls Spectre loopt anders best lekker
Waarom wordt het woord ‘niemand’ zo vaak misbruikt? Dus er is nergens in de wereld zo’n model verkocht?
Dikke bak hoor!!!
In het luxe segment gaat het vooral om (meetbare) status zoals bijv ook het aantal cylinders, motorinhoud, beleving etc.
Die Maybachs gaan volgens mij vaak naar China en die hebben inmiddels hun ‘eigen’ Maybachs. Waarbij je, als je het heel gek maakt, net aan de ton komt. Veel vaker tussen 40-80k of daaronder. En dan bedoel ik het niveau slagschip.
Dus Jaapiyo, dit is gewoon een kwestie van vraag en aanbod op wereldniveau. Door concurrentie van autofabrikanten elders.
En ja, Trump is nog steeds aan drillen, billen, trillen.
Dit ding lijkt op een GLA die op 120% is gekopieerd.
Als je toch voor luxe gaat, ga je of voor een echt uiterlijk met een statement. Of je gaat je laten vervoeren in een echt omgebouwd bussie.
Van buiten is dit gewoon niks.
Van binnen is het misschien wel prima; zolang het Mayback-optie pakket alle goedkope kraakjes en piepjes heeft aangepakt natuurlijk.
Hoezo niemand? Ik zou m best willen maar dan wel voor een andere prijs. Met een WLTP van nog geen 600km (dus niks speciaals) een laadvermogen van 200kwh(ook niks speciaals) geen 800v enz enz waarom zou je dit gaan betalen als je voor minder dan de helft autos kunt kopen die dit wél hebben? Ja de luxe is misschien een ander niveau maar dat zijn bijkomende zaken als je EV wilt/moet rijden. Dan wil je gewoon de beste actieradius en zsm kunnen laden…
Aan de andere kant…. Deze wagen gebruik je niet om naar Zuid Frankrijk te rijden. Deze wagen gebruik je om naar Eindhoven airport te rijden waar je privé jet staat die je naar Zuid Frankrijk vliegt. Ook is dat wachten bij de snellader iets wat je chauffeur doet in plaats van jijzelf.
Heb het idee dat Mercedes even niet meer weet wat de klanten willen. De elektrische G is ook een flop en dan hebben we de C63 die nu gelukkig verdwijnt. Dit soort aandrijvingen horen niet in deze kaliber auto’s!