• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Nieuwe Lexus IS gaat Volkswagen Golf nadoen

Auteur: willeme, gepost 13 mei 2020 om 09:03 – 40 Reacties

Nieuwe Lexus IS

Voor de nieuwe Lexus IS hebben de Japanners zich laten inspireren door de VW Golf.

Het is het redelijke alternatief op een BMW 3 Serie: de Lexus IS. De Japanners doen alles net een beetje anders dan de Duitsers. De eerste IS (XE10) was een directe aanval op de Dreier en een goede. De achterwielaangedreven sportsedan met zes-in-lijn reed namelijk aanzienlijk sportiever dan zijn grote concurrent uit Beieren.

Volwassener

De tweede generatie Lexus IS (XE20) was een heel stuk volwassener, maar bood nog altijd uiterst prettige rijeigenschappen. Ditmaal vergezeld met een volwassener interieur. Ook was er een zeer brute IS-F met V8 en een uiterst onbetrouwbare IS220d. We zitten nu op de derde generatie Lexus IS (XE30) die er spectaculair uitziet, maar een nogal ‘meh’ rijdt.

Nieuwe Lexus IS

Aandrijflijn

Dat komt niet zozeer door het (alsnog puike) onderstel, maar door de aandrijflijn. Een atmosferische 2.5 Atkinson Cycle viercilinder met elektrische ondersteuning is ook niet het recept voor automotive verwennerij. Het is een stille motorcombinatie en je kan er verrassend zuinig mee rijden, maar met een Lexus IS wil je toch een beetje meer?

Zwart

Vierde generatie Lexus IS

Dat gaat gelukkig helemaal goed komen met de vierde generatie Lexus IS. Een tijdje geleden hadden we al het eerste bericht met informatie over een nieuwe Lexus IS. Dankzij de welingelichte bronnen bij Motor Trend weten we nu wat meer. Je zou namelijk kunnen denken dat de nieuwe Lexus IS ook op een bepaalde variant van het TNGA-platform gaat staan, maar niets is minder waar.

Nieuwe Lexus IS

Eigen onderstel

De nieuwe Lexus IS behoudt namelijk zijn eigen onderstel. Jazeker, Lexus ontwikkelt het platform gewoon door. Precies wat Volkswagen met de Golf VIII (en Golf VI) heeft gedaan. Dan de motoren. Er komen namelijk hele leuke aandrijflijnen aan. Het begint met de IS200t met een 2.0 turbo motor, goed voor 244 pk en 350 Nm. Een stap hoger staat de IS350 (met 260 pk en 320 Nm) met een krachtigere IS350 (met 315 pk en 375 Nm) daar weer boven. Die laatste twee zullen sowieso niet naar Nederland komen, hopelijk komt die IS200t wel, als alternatief op de Alfa Giulia 2.0T en BMW 320i. De geruchten dat de nieuwe Lexus met een BMW zes-in-lijn leverbaar wordt, kan dan ook in de ijskast in.

Zwart

Lexus-fan

De oplettende lezer en Lexus-fan zal aantekenen dat deze motoren ook bij de huidige IS leverbaar zijn op andere markten en dat klopt, het zijn doorontwikkelingen daarvan. Een groot verschil is dat alle Lexus IS modellen met AWD nu ook een achttraps automaat krijgen, dat was voorheen nog een zestraps bak. Ook interessant, de IS-F keert niet terug, maar als doekje voor het bloeden komt er wel een IS500, met 3.5 biturbo V6, goed voor 422 pk en 600 Nm. Zie het als een concurrent voor de BMW M340i.

Nieuwe Lexus IS

Styling

Qua styling moet je denken aan de LC en LS modellen (de auto’s op de afbeeldingen betreft het huidige model). Dus nog altijd met heel veel lijnen, vouwen, chroom en vlakken. Ook de Spindle Grille keert terug. Maar het geheel moet nu iets meer tot elkaar in verhouding staan. Qua interieur verwachten we een nieuw infotainment systeem en een hogere graag van afwerking en materiaalgebruik. Juist bij de LC en LS heeft Lexus daar enorme stappen gemaakt. Naar alle waarschijnlijkheid wordt de auto deze zomer al onthuld.

Interieur

Ook interessant!

  • De prijs van de nieuwe Lexus NX is niet niks
    Lexus gaat Porsche na-apen
  • Deze Lexus heeft officieel het grootste scherm
  • Gelekt: de gloednieuwe Lexus NX
  • Lexus ES heeft een nieuwe voorkant en verbeterd interieur

Nieuwste artikelen

  • Renault Clio 2025 test
    Renault flirt wederom met terugkeer van Renault Sport dankzij nieuwe Clio
  • Welke merken gaat Stellantis killen?
  • Ga niet met je supercar naar Londen…
  • Minister Robert Tieman: niet zuipen en rijden
FacebookTweetPinLinkedIn

is, Lexus

Vorig bericht: « Dievengilde slaat toe, steelt Volkswagen California
Volgend bericht: Smart gaat overleven in opmerkelijk roerige tijden »

Lees Interacties

Reacties

  1. berlinetta zegt

    13 mei 2020 om 09:18

    Het lijkt me echt een enorm fijne auto, maar hij heeft net wat teveel lijntjes in het design zitten die mij irriteren. Daarom zou ik waarschijnlijk toch sneller kiezen voor een 3-serie.

    Login om te reageren
    • Arno's zegt

      13 mei 2020 om 11:35

      Of een Golf. Daar zitten minder lijnen in…

      Login om te reageren
    • PunicaOase zegt

      13 mei 2020 om 11:40

      @berlinetta: mwah, heb een keer een uitgebreide proefrit gemaakt en vond de afwerking en infotainment echt ondermaats. Mijn vriendin: wat een saaie auto ?
      Hij reed wel comfortabel en het design vind ik top.

      Login om te reageren
      • berlinetta zegt

        13 mei 2020 om 11:53

        Ik hecht persoonlijk wat minder waarde aan afwerking en infotainment. Ik koop geen auto omdat die van binnen aanvoelt als babybilletjes of een flitsender scherm heeft dan de nieuwste Macbook.

        Login om te reageren
        • bischero zegt

          13 mei 2020 om 12:09

          @berlinetta: ik kijk 99% van de tijd naar de binnenkant van een auto, gebruik het infotainment heel frequent en hecht in grote mate aan een scherp maar niet te straf onderstel. Bij mijn leaseauto. ?

          Privé is dat anders, daar doe ik minder kms mee, maar is beleving en looks bovenliggend. Dus komt er snel weer een Alfa ?

          Login om te reageren
  2. neeszz zegt

    13 mei 2020 om 09:27

    -edit: dank u, is inmiddels gefixt-

    Login om te reageren
  3. Yzord zegt

    13 mei 2020 om 09:27

    De naam IS? Ik zou mijn merk echt geen naam IS willen geven. Eeet dat de verhouding super krom is, maar toch

    Login om te reageren
    • bernoulli zegt

      13 mei 2020 om 09:41

      Ha, ze hebben daar een negatief voorspellende gave met namen. Toyota Corona, Toyota Celica Tsunami, Lexus IS.

      Zullen we dit jaar wel de orkaan Avensis krijgen.

      Login om te reageren
      • fanboy zegt

        13 mei 2020 om 10:43

        Je bent de Toyota Isis vergeten.
        En zo zijn er nog meer, zoals Toyota Opa e.d.

        Login om te reageren
    • faalhaas zegt

      13 mei 2020 om 09:45

      @yzord: Ja, en wie vernoemt zn biermerk nou naar een vreselijke ziekte???

      Login om te reageren
      • mashell zegt

        13 mei 2020 om 10:25

        Covid bier, dat klinkt als een huismerk in een Scandinavische Lidl.

        Login om te reageren
      • bernoulli zegt

        13 mei 2020 om 11:06

        Het Syndroom van Stella-Artois?

        Login om te reageren
  4. dolledries zegt

    13 mei 2020 om 09:36

    Gelukkig doen ze de Golf niet na. En zetten ze een mooie auto neer.

    Login om te reageren
  5. moveyourmind zegt

    13 mei 2020 om 09:43

    Mooie wagen geworden. Kan de designrichting die Lexus de laatste jaren volgt wel waarderen. Het is misschien wat druk met al die verschillende lijnen en vouwen en die typische grille, maar het is wel heel eigen en gedurfd.

    En hulde voor Lexus dat niet alleen het klokje analoog is, maar ook nog een groot gedeelte van de middenconsole. Gewoon fysieke knoppen voor het bedienen van de audio en airco. Zelfs nog met mooie verlichte tekst erbij, makkelijk én mooi.

    Login om te reageren
    • bartteeuwen zegt

      13 mei 2020 om 11:41

      @moveyourmind: de auto op de afbeeldingen is de huidige IS en niet de nieuwe. Die moet nog onthuld worden namelijk.

      Login om te reageren
      • moveyourmind zegt

        13 mei 2020 om 11:46

        Dankjewel. Dan ziet de oude er nog fris uit.

        Login om te reageren
        • neeszz zegt

          13 mei 2020 om 13:02

          op het stuur na

          Login om te reageren
  6. snorrie zegt

    13 mei 2020 om 09:45

    Er zullen een hoop IS aanhangers bij komen.

    Login om te reageren
    • ukbob zegt

      13 mei 2020 om 10:01

      @snorrie: dat weet ik nog niet zo zeker.. je weet de huidige IS niet zo vaak met trekhaak :)

      Login om te reageren
  7. Poulusma zegt

    13 mei 2020 om 10:01

    @willeme

    Gaat dit wel goed? ?

    “Een stap hoger staat de IS350 met 260 pk en 320 en een krachtigere IS350 met 315 pk en 375 Nm.”

    OT

    Zo blij hoeven we helemaal niet met dat excentrieke uiterlijk te zijn. Het is gedurfd, maar dat wil niet zeggen dat het mooi is ?

    Login om te reageren
  8. Henk_he zegt

    13 mei 2020 om 10:06

    Mooie auto om te zien, maar het dashboard van van de huidige IS vind ik ronduit goedkoop ogen. Ok, de F30 had ook geen suoermodern dashboard maar, naar mijn mening, wel een hoogwaardigere uitstraling.

    Login om te reageren
  9. Dutchcarwizard zegt

    13 mei 2020 om 10:09

    Topauto. Maar de Golf heeft juist geen eigen platform, beetje vergezocht..

    Login om te reageren
    • willeme zegt

      13 mei 2020 om 10:19

      @baidu:

      Lexus IS staat op het Toyota N-Platform, zoals Golf op het MQB-platform staat. Beide zijn dus doorontwikkelingen. Klopt volgens mij gewoon.

      Login om te reageren
      • Dutchcarwizard zegt

        13 mei 2020 om 10:43

        @Willeme, dat ze de Golf nadoen vind ik vergezocht…..VW zou willen dat ze zulke goede hybridetechniek hadden ;-)

        Login om te reageren
        • willeme zegt

          13 mei 2020 om 10:50

          @baidu: ? IS is met een eenvoudige hybride aandrijflijn leverbaar, Golf heeft twee PHEV opties.

          Login om te reageren
          • Dutchcarwizard zegt

            13 mei 2020 om 12:05

            What’s your point? Er zijn legio auto’s die doorontwikkeld worden.

            Login om te reageren
        • mauwerd zegt

          13 mei 2020 om 19:34

          Andersom bedoel je denk ik. met zo’n Lexus heb je een DAF schakelsysteem als in de Prius, er kan geen ook aanhanger achter. Bij een Golf plug in kan je ook nog veel zuiniger rijden als het je daarom te doen is. En het rijdt veel natuurlijker.

          Login om te reageren
      • Poulusma zegt

        13 mei 2020 om 10:53

        Misschien moet je dit artikel eens lezen, dan snap je wat MQB is ?

        https://www.autoblog.nl/volkswagen-mqb-eindelijk-zijn-alle-autos-een

        Wel een interessant verhaal!

        Login om te reageren
  10. kennone zegt

    13 mei 2020 om 10:54

    Denk dat de NM verwisselt moeten worden.

    Login om te reageren
  11. SvenskaAeroplanAB zegt

    13 mei 2020 om 10:59

    We kloppen (helaas) een paar dingen niet aan het verhaal… Het echte verhaal is dat de V6 Twin Turbo uit de LS nu ook in de IS komt, als uitzwaai model. Ook komt er nog een facelift voor MY2021. Daar zijn online al foto’s van te vinden, de foto’s in dit artikel zijn van het huidige model. Een volledig nieuwe IS staat op de rol voor 2023, en zal het achterwiel aangedreven Lexus platform houden. Deze komt als hybride en als volledig elektrische auto, en Lexus mikt erop dit de eerste auto met Solid State accu techniek te laten worden.

    Login om te reageren
    • meetsysteem zegt

      13 mei 2020 om 11:20

      Als Lexus al in ’23 een solidstate accu breed zou kunnen inzetten, neemt het Toyotaconcern weer een flinke voorsprong. Ik denk dat de ss-accu pas na 2025 een rol van betekenis gaat spelen en dan de échte doorbraak wordt van het EV. Dus ? voor de Japanners.

      Login om te reageren
      • SvenskaAeroplanAB zegt

        13 mei 2020 om 12:11

        @meetsysteem: technisch is het Toyota concern al zover heb ik begrepen. Het gaat meer om legal zaken nu. Toyota heeft dit samen met Panasonic ontwikkeld, maar Panasonic levert ook vrijwel alle Tesla accupakketten. Dus zijn Toyota en Tesla in een legale fitty op dit moment.

        Login om te reageren
      • SvenskaAeroplanAB zegt

        13 mei 2020 om 12:14

        @meetsysteem: Dit verhaal is de aanleiding: https://www.forbes.com/sites/greggardner/2020/02/03/toyota-and-panasonic-launch-joint-ev-battery-venture/

        Login om te reageren
        • meetsysteem zegt

          13 mei 2020 om 12:29

          Mooi verhaal. Er wordt op veel plaatsen gewerkt aan de volgende generatie accu’s. Denk aan John Goodenough, de uitvinder van de Lithium-Ion batterij n.b., heeft met zijn team al grote stappen gezet. Lijkt me fijn om straks met een ruime stationcar meer dan 1.000 km te rijden zonder laden. Wel jammer van mn vertouwde diesel, in de tussentijd maar plug-in denk ik..?

          Login om te reageren
  12. ttr6 zegt

    13 mei 2020 om 11:06

    Tja…..smaken verschillen maar ik vind dat de huidige IS qua design niet kan tippen aan de tweede generatie. Veel teveel vouwen en strepen en niet meer die hele kleine strakke voor-overhang. Bijna op elke hoek een wiel en schitterend strak model. Ik heb hem bijna 9 jaar gereden en vond het met de V6 een zeer goed BMW alternatief. Nu niet meer…..dus rijd ik nu een Giulia :)

    Login om te reageren
  13. vpowert zegt

    13 mei 2020 om 12:22

    Bijzonder dat Lexus nog een grondige facelift doet voordat het volledig nieuwe model komt in samenwerking met Mazda. Car & Driver had ’t vorige maand nog over de Mazda-Toyota/Lexus samenwerking (https://www.caranddriver.com/news/a32109038/mazda-6-rwd-confirmed-2022/). Zo te zien komt de Lexus IS uit die samenwerking een stuk later?

    Login om te reageren
  14. Dutchdriftking zegt

    13 mei 2020 om 13:45

    Het is een schitterende wagen, maar de CVT maakte altijd dat het rijden toch een stuk minder was. Hopelijk gaat dat beter worden.

    Login om te reageren
    • mauwerd zegt

      13 mei 2020 om 19:47

      vond ik ook, heel naar dat geloei en amper vooruit komen. ben bang dat je die automaat houden want dat zit in het hybridesysteem inbegrepen

      Login om te reageren
  15. erikabarth zegt

    13 mei 2020 om 23:25

    Vreselijk dat huidige design van lexus.
    De 1e generatie IS was zo’n mooie wagen, alleen jammer dat de 200/300 6 cilinder echt niet overtuigend was. De 330i had veel betere specs.

    Login om te reageren
    • Dutchcarwizard zegt

      14 mei 2020 om 11:24

      De Lexus 6 in lijn is daarentegen (wel) bullit proof.

      Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North