Kunnen de Italianen het tij keren?
Ferrari had voorafgaande aan het seizoen goede hoop door te kunnen varen op het momentum dat het had opgebouwd in 2018 en de wintertests. Niemand had dan ook voorspeld dat we wederom een bijzonder eenzijdig seizoen voor de kiezen zouden krijgen, maar dit is precies wat er tot op heden is gebeurd. Ieder van de eerste vier wedstrijden heeft Mercedes afgesloten met een één-twee, een record voor de Duitse renstal.
Hoewel Ferrari tevreden mag zijn dat het de dominante kracht was in Bahrein, wist het ook daar uiteindelijk niet met de zege aan de haal te gaan. Sebastian Vettel had te weinig tempo en maakte vervolgens ook nog een behoorlijke fout, terwijl Charles Leclerc zijn eerste overwinning in de koningsklasse als sneeuw voor de zon zag verdwijnen door tragische motorproblemen.
In een poging Mercedes bij te halen heeft teambaas Mattia Binotto besloten de Ferrari dit weekend al van een motorupgrade te voorzien. Ferrari was aanvankelijk van plan de upgrade te introduceren voor de Grand Prix van Canada, maar denkt nu dat het niet langer kan wachten.
“We are currently behind in the championship and we have to catch up, which we know means that our development work will be the key to this season. Having brought a new aerodynamic package to Baku, we will also bring some developments in this area to Barcelona. On top of that, we will have a new power unit that we are introducing ahead of schedule, as the second specification was due to be brought to Canada.”
In tegenstelling tot de motorupgrade waarmee Honda in Bakoe kwam aanzetten, is de nieuwe spec van Ferrari niet gericht op het verbeteren van de betrouwbaarheid. In plaats daarvan ligt de focus enkel en alleen op prestaties, ondanks dat de Italiaanse krachtbron door de paddock werd gezien als de krachtigste. Wees dus niet verbaasd als je dit weekend een Ferrari-V6 in rook op ziet gaan. Ferrari’s oliepartner Shell komt dit weekend overigens met een nieuw smeersel, die de prestaties eveneens moeten verbeteren.
“Shell, in close collaboration with our team, has developed a different formulation of race lubricant that will also be introduced with the new power unit, delivering increased performance. It’s only down to a big team effort with everyone pushing hard to make up ground that we have been able to bring these developments forward.”
Afgezien van deze technische upgrades komt Ferrari, net als alle andere teams, zoals gebruikelijk voor de terugkeer naar Europa, met een aantal ingrijpende aerodynamische verbeteringen. In de loop van het weekend zal blijken in hoeverre de Scuderia hier profijt van heeft.
subaru555 zegt
Klinkt goed, en een mooi vergelijk met de Winter-tests, al zullen de temperaturen wel anders zijn. Mercedes staat ook niet stil, helaas, en brengt tevens een update (net als de meeste teams natuurlijk).
killbugsfast zegt
Roses are red,
Violets are blue,
Ferrari is fastest,
Mercedes one-two.
dunhozzie zegt
@killbugsfast: 3de regel veranderen in: Toto and Lewis say Ferrari is fastest
blackmilo zegt
@dunhozzie: hozzie poezi dun dun
gertjan2012 zegt
@killbugsfast: Helaas is dit niets nieuws in de F1… Mclaren, Ferrari, Mercedes, McLaren, Red Bull, ze hebben allemaal zo’n periode gehad, alleen lijkt die van Mercedes nu wel heeeeel lang te duren.
mick0210 zegt
@killbugsfast: die heb je vast zelf verzonnen
soundgarden zegt
Deze was geniaal, stond volgens mij onder de race samenvatting op yt. Geweldig, en helaas waar haha
willeme zegt
Ja, Ferrari gaat een grote kans maken. Dat deden ze eerder ook al. Alleen hadden ze toen hun ruiten ingegooid alvorens de race van start ging. Bahrain had Ferrari moeten winnen, dat was een cadeautje voor Mercedes. Ook in Baku had het Ferrari er dichter bij moeten zitten. Zo groot als de afstand vooralsnog lijkt in de WK stand, zo groot is deze niet in het echt, ben ik van mening.
gandini zegt
@willeme: Het grote probleem is alleen, dat de afstand in punten inmiddels wel al enorm is. En aangezien de concurrentie ook niet echt stil zit…
Ik gun het die gekke Italianen echt wel weer een keer hoor, maar ik ben er een beetje bang voor dat ze hele belangrijke punten hebben laten liggen, die op het eind keihard nodig zijn.
willeme zegt
@gandini: Bwoah. Vier races gewonnen is een lekkere voorsprong, maar niet voldoende. Het is niet dat Hamilton 4x de winst heeft gepakt. Ook denk ik niet dat Bottas zijn vorm vast houdt. LeClerc gaat nog een paar keer vlammen. Vettel kan ook een paar races winnen. Ik denk dat het nog een heel leuk seizoen kan gaan worden. Het gaat nog echt wel leuk worden, denk ik.
niex zegt
@willeme: ik vind je optimisme hartverwarmend maar nee. dit is een enorme achterstand in deze tijd waarin technisch uitvallen, vooral van een mercedes, niet vaak voorkomt.
willeme zegt
@niex: uitslag tot nu toe is nogal geflatteerd. Seizoen is nog lang. Komt goed.
SanderB zegt
@niex: als red bulk nog een stapje kan maken kan het zo zijn dat Hamilton 4de of 5de wordt en dan loopt ferrari de achterstand hard in natuurlijk. In 17 races kan een hoop gebeuren. Tikt Max bijv Hamilton er af verliest hij zo 25 punten
willeme zegt
Bwoah. Vier races gewonnen is een lekkere voorsprong, maar niet voldoende. Het is niet dat Hamilton 4x de winst heeft gepakt. Ook denk ik niet dat Bottas zijn vorm vast houdt. LeClerc gaat nog een paar keer vlammen. Vettel kan ook een paar races winnen. Ik denk dat het nog een heel leuk seizoen kan gaan worden. Het gaat nog echt wel leuk worden, denk ik.
flyerbunch zegt
Het is nog steeds het begin vh seizoen en er kan nog van alles gebeuren. Ferrari leek oppermachtig, maar kan het niet waarmaken. Mercedes had de zaakjes gewoon beter op orde. Ik vrees dat dit een wanhoopspoging is om snel wat extra punten te pakken terwijl hun strategie meer punten laat liggen. Max heeft al 2x goed gevaren hierdoor. We zullen zien..
amersfoorter zegt
Ok Ferrari laat maar zien…..Italianen en voorspellingen… gaap
harrie zegt
Mercedes tuft rustig rond op 95%, nu moeten ze hem openschroeven naar 96%.
En Hamilton zal wel roepen dat Ferrari vanaf nu titel favoriet is.
Spannend.
technofreak zegt
“Shell, in close collaboration with our team, has developed a different formulation of race lubricant that will also be introduced with the new power unit, delivering increased performance. ”
Is dat olie die wél binnen de regels kan worden opgestookt als brandstof? Of hoeft cheaten niet bij de scuderia?
VeniVidiVici zegt
@technofreak: Jean Todt… need i say more (zie zijn verleden)
bernoulli zegt
Zijn ze nóg sneller. In FP1, 2 en 3.
daniel1975 zegt
Ik ben op zich wel benieuwd wat voor een viscositeit olie ze gebruiken, want stel dat ze hypothetisch een 0W-10 gebruiken (ja, niet commercieel te koop), zou dat vermogen opleveren, maar betrouwbaarheid is ook belangrijk, maar ik geloof niet dat er een 10W-60 in zit.
emping zegt
@daniel1975: hypothetisch gezien, dan wel ja.
boriske zegt
Als ze hunnen bandentemperatuur niet onder controle krijgen zal die nieuwe motor niet veel helpen vrees ik. Maar alle beetjes helpen zeker?