Dit is de nieuwe Mercedes-AMG GT R PRO

Auteur: , 34 Reacties

De AMG GT-familie is wederom uitgebreid, evenals vernieuwd.

Mercedes besloot om in 2014 ineens een Porsche 911-concurrent te bouwen. De ondertussen welbekende AMG GT (en GT S) zijn relatief betaalbaar, hebben de geniale 4.0 Biturbo V8 voorin en worden steeds krachtiger. Het overzicht in de AMG GT-familie is ondertussen een beetje verloren gegaan. De AMG GT is de absolute instapper met 462 pk, de S peutert er ietsje meer uit (510 pk). Bijna tegelijkertijd kwam de AMG GT als cabrio (de GT C met 557 pk) en als GT R (585 pk). So far so good, totdat Mercedes de GT S een facelift gaf en de GT C ook als coupé toevoegde. En toen de GT er ook als vierdeurs in GT 43, GT 53, GT 63 en GT 63S trim kwam, totaal parallel aan de CLS 43 en 53, werd het een beetje verwarrend. De oplossing daarvoor? Helemaal niks, er komt zelfs nog een model bij. De AMG GT R PRO.

AMG GT R PRO

Dit is de heftigste AMG GT ooit. De voor- en achterbumper krijgen extra carbon-goodies mee, wat de aerodynamica ten goede komt. Het interieur wordt vergezeld met een rolkooi. Door de toegenomen breedte en details als de koelgaten in de spatborden, zal je snel doorhebben of je met een GT R of een GT R PRO te maken hebt. De groene striping is namelijk optioneel. Dat de 585 pk van de GT R niet het maximum is van de 4.0 V8, bewijst de GT 63S. Die heeft namelijk 639 pk. De GT R PRO heeft dat niet. Die blijft op 585 pk, waardoor de auto qua krachtcijfers vrijwel gelijk is aan de normale GT R. De meerwaarde zit hem dus echt in de aero-bits of de groene streep.

Verder nieuw: een volledig digitaal instrumentarium en Audi-esque tiptoetsen in de middenconsole. Echter, voor die veranderingen hoef je niet over te stappen naar de PRO. De normale GT, GT S, GT C en GT R krijgen dit nieuwe interieur, samen met nieuwe LED-koplampen, in de vorm van een facelift à la C-Klasse. Qua motor blijft elke AMG GT gelijk.

GT S

De GT R PRO moet je zien als de 911 GT3 RS-versie van de AMG GT R. Heftiger voor op het circuit, maar de ook al heftige 911 GT3 blijkt ook een prima auto voor deels op het circuit en deels op de straat. De GT R PRO is voor de hardcore raceliefhebber, die het liefst alles opgeeft om een waar circuitkanon te hebben. De krachtigste AMG GT is en blijft de GT 63S.



34 reacties

Wie wordt er Vakantieauto van het jaar in de FUN categorie, bekijk het HIER!
Precies wat ze nodig hadden… nog een naam in het rijtje. Alsof een kleuter met zijn hand op het toetsenbord slaat
@freek1: AMG GTR PRO ULTRA HYPERHYPERHYPER 3000!
@2wheeler: AMG GT R PRO ULTRA TBI 63S V8 Limited Black Edition 2019 (nummer 001)
Maar wel een van de, zo niet dé, bruutste auto’s van Mercedes! Erg mooi model blijf ik ’t vinden.
@drdre1: ja helemaal mee eens.
Ik kan niet wachten op de Mercedes AMG GT R PRO CS Ultralight Competition Trophy+
@Edge: ik wacht wel op de black series daarvan.
@Edge: de pro sti tuee versie schijnt de kers op de tie.. taart te zijn!
Iemand heeft hier een filmpje gekeken van Schmee….
@ablogjunk: natuurlijk niet.
@ablogjunk: shit, betrapt. Shmee is natuurlijk hét mediapersonage van de autowereld en alle info gaat via hem. Je zou bijna zeggen dat het tijd wordt voor Mercedes om een media-website aan te maken waardoor bloggers en nieuwsschrijvers makkelijker aan nieuws kunnen komen. Een soort https://media.mercedes-benz.nl, zegmaar.
@ablogjunk:
Wie? 🤔
@ablogjunk: Wie? Laat ons toch niet in spanning afwachten man !
@ablogjunk: zodra hij zegt: ”Hello It’s Shmee!” en zijn scherm onder de kwijl zit, ben ik al klaar.
@piquet1986: “Hi guys i’m Shffmeeeeyy” *spetter* *spetter* *sis* *sis*
Ik wacht nog even op AMG GT R PRO black-series
Is dit niet een rolbeugel in plaats van een rolkooi? On topic.. Als ik een circuit waardige auto zocht zou dit voor mij toch te soft zijn, ik zie een vol lederen interieur, meerdere beeldschermen, dikke verstelbare stoelen. Daarnaast snap ik niet waarom er minder vermogen beschikbaar is dan wat er mogelijkerwijs uit gehaald kan worden, de GT3 RS had (en heeft? !) een atmosferische motor waardoor dit logisch was. Je zou namelijk denken dat een beter afgestemd onderstel meer vermogen aan zou moeten kunnen, zeker met een setje kwalitatief rubber.
@mondeoscti202: “dikke verstelbare stoelen” Je bedoelt die met leder bekleedde, carbon race stoelen?
@mondeoscti202: “Daarnaast snap ik niet waarom er minder vermogen beschikbaar is dan wat er mogelijkerwijs uit gehaald kan worden”.

Dit is een turbomotor. Hoeveel kan er dan uit gehaald worden? Moeten ze er dan 1000 pk uithalen? Vergeet ook niet dat de GT 63S een compleet andere auto is. Veel zwaarder én 4-wiel aandrijving.
@mondeoscti202: gelukkig voor jou verkopen ze ook een AMG GT3 en GT4 die uitsluitend voor circuit is!!! Snel naar Affalterbach rijden om er eentje te bestellen!!!
@mondeoscti202: als ik me niet vergis hebben alle AMG GT Coupé/Cab vaste geometrie turbo’s, terwijl er onder de kap van de GT 4deurs plaats is voor variabele geometrie turbo’s waar ze er dus, binnen hun strikte normen voor bedrijfszekerheid, meer vermogen uit kunnen halen.
De échte toegevoegde waarde van dit compleet nieuwe model, sorry maar die zie ik niet
@janmetdelangeachternaam:
De echt toegevoegde waarde zit vooral bij Mercedes, die verkopen er weer een paar extra 😏
@janmetdelangeachternaam: ze hebben jou ook advies zeker niet gevraagd? Slordig
Ze hebben dit ding nu inmiddels wel genoeg uitgemolken.
Zo jammer dit… De AMG GT was zo’n mooie auto toen hij net uitkwam. De basislijn is prachtig: Sterk, toch sierlijk. Klassieke Coupé lijn, toch modern ogend. Dat hele basisontwerp is inmiddels compleet verkracht, met dit anabolen-hok als culminatie!
@svenska_aeroplan_ab: Zo gaat het meestal bij sportauto’s van Mercedes. De SLS was een schoonheid toen hij uit kwam. De Black Series zag er niet uit en dat uitzwaaimodel (ben de naam even kwijt) al helemaal niet. Hetzelfde met deze AMG GT. De basisversie was het mooist en het wordt er weer steeds lelijker op.

Aan de andere kant: ze willen een 911-concurrent en daarvoor geldt hetzelfde in mijn ogen. De Carrera’s/Targa’s vind ik het mooist. Zodra er Turbo of GT2/3 op komt te staan, vind ik het niet meer uit zien.
Moeten we dit model dan nu ook zien als de nieuwe Black Series? Aangezien de naam Black series niet meer gebruikt zou worden.
@simon550i: jup, al is het niet bekend of dit label ook naar andere modellen komt. Ik denk het wel, overigens.
De eerste minst krachtige met de diamond grill is de mooiste
Hoeveel AMG GT’s zijn er nu wel niet? Blijkbaar is het toch niet zo een geweldig ding.
Mmmm. Moest meteen denken aan een breedbekkikker en een bladblazer…

Vette bak, dat dan weer wel!
Ik snap er geen drol meer van, van al die uitvoeringen ….
Je bent tenslotte pas een échte 911 concurrent als je veeeeel speciale modellen hebt!

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).