• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Officieel: deze verplichte zaken komen naar Europese auto’s

Auteur: RubenPriest, gepost 26 maart 2019 om 12:49 – 98 Reacties

Lambo


Regeltjes!

Hoe moderner een auto, hoe geavanceerder het ding is. Best fijn op het gebied van navigatie, gebruiksgemak en comfort. Een nadeel voor de automobilist die liever alles zelf in de hand heeft. Langzaam maar zeker neemt de auto steeds meer zaken van de bestuurder over. In 2022 gaat het een stapje verder, dankzij een voorlopig akkoord dat is bereikt in Brussel.

De Europese Unie wil het aantal verkeersdoden fors terugbrengen. Dan kun je, zoals de RAI Vereniging oppert, auto’s op fietssnelheid laten rijden, of je gaat iets doen met de auto’s zelf. Dat laatste is de EU van plan. Per 2022 worden een aantal nieuwe veiligheidstechnologieën verplicht in auto’s voor op de Europese markt. Hieronder een korte opsomming wat ons te wachten staat:

Auto’s, bestelwagens, vrachtwagens en bussen
Waarschuwing voor slaperigheid en verstrooidheid van de bestuurder (bijv. smartphonegebruik tijdens het rijden), intelligente snelheidsondersteuning, achteruitrijbeveiliging met camera of sensoren en datarecorder bij een ongeval (‘black box’).

Auto’s en bestelwagens
Rijstrookassistentie, precrash-systeem en bij botsingen beter presterende veiligheidsgordels.

Vrachtwagens en bussen
Specifieke eisen om het directe zicht van bus- en vrachtwagenchauffeurs te verbeteren en dode hoeken te elimineren, en systemen aan de voor- en zijkant van het voertuig om kwetsbare weggebruikers op te sporen en te signaleren, vooral bij het draaien.

Met bovenstaande verplichtingen mikt de Europese Commissie een belangrijke bijdrage te leveren om het aantal verkeersslachtoffers terug te dringen. De EU denkt meer dan 25.000 levens te redden en 140.000 ernstige verwondingen te voorkomen tegen 2038. Onder het Vision Zero-pakket wil Brussel uiteindelijk 0 verkeersdoden realiseren tegen 2050. Een voorlopig nog zeer lastige opgave. Het aantal verkeersslachtoffers namen de afgelopen jaren juist toe.

Foto: Lambo op de Nederlandse snelweg. Via @hhitalia op Autojunk

Ook interessant!

  • Verplichte coronatest als je met auto uit risicogebied komt
  • BMW maakt officieel meest fotogenieke auto's
  • Video: auto wordt aangereden door onverzekerde auto
  • F1 2022
    BREEK: De Formule 1 auto voor 2022 is officieel

Nieuwste artikelen

  • Video: Automobilist schrikt zich het apezuur
  • Gespot – De enige echte Rimac op Nederlands kenteken
  • Ford maakt standaard onderdeel een betaalde optie (en met een goede reden)
  • Automerk maakt revven bewust onmogelijk in deze sportcoupé met verbrandingsmotor
FacebookTweetPinLinkedIn

europa-eu, smartphone, Techniek, veiligheid, Verkeer

Vorig bericht: « Dit doet Novitec met de Ferrari Portofino
Volgend bericht: Hoe dun is de toekomst van Smart? »

Lees Interacties

Reacties

  1. viezefreddyw zegt

    26 maart 2019 om 12:56

    In plaats van op auto’s kunnen ze ook eens de nadruk leggen op de bestuurders. Een beetje opletten in het verkeer lijkt voor veel mensen al een hele opgave. Al die rijhulpsystemen zullen daar weinig aan veranderen.

    Login om te reageren
    • eirmakk zegt

      26 maart 2019 om 13:08

      @viezefreddyw: helemaal mee eens met jou. Laatst nog een vw troc gereden met alle toeters en bellen erop. Ik was meer bezig om met al die opties te spelen dan met rijden. Er zit gewoon teveel opties in nieuwe auto’s waar je snel afgeleid wordt. Persoonlijk vind ik al die functies in een auto even gevaarlijk als een smartphone.

      Login om te reageren
      • hartman zegt

        26 maart 2019 om 14:21

        @eirmakk: Jij bent dus één van die bestuurders die freddy bedoelt.

        Login om te reageren
        • Loek zegt

          30 maart 2019 om 09:34

          @hartman: beetje nuance is daar op zijn plek. Bij de meest basale taken in een auto zoals de radio verzetten, of bij Peugeot zelfs de airco aanpassen, moet al via het touchscreen. En een iPhone in je hand hebben is fout fout, maar een twee keer zo groot scherm waar functies in zitten die gewoon essentieel zijn tijdens het rijden, dat mag allemaal wel. De wens om zo veel mogelijk functies in je schermpje te hebben is goed voor je eerste wereldproblemen, maar qua afleiding in de auto is het echt een stap achteruit. Zelfs bij i-Drive-esque systemen waar je met een controller het scherm bedient, leiden af.

          Login om te reageren
      • tortuga zegt

        26 maart 2019 om 20:02

        @eirmakk: maar dat is enkel in het begin. Meer als 60% kent al hun opties niet eens in de wagen/vrachtwagen. Al bij al zijn er wel veel opties ontoegankelijk tijdens het rijden en vraagt het om veel te oefenen.

        Login om te reageren
    • kniesoor zegt

      26 maart 2019 om 13:09

      @viezefreddyw:
      Sterker nog : al die systemen geven de gemiddelde bestuurd(st)er het idee, dat de auto alle problemen zelf wel oplost en is dus des te meer reden voor dat soort volk om de aandacht er helemaal niet meer bij te hebben. Maar dat schijnen die dorpsmalloten in Brussel zich niet te (willen) beseffen.

      Login om te reageren
      • hartman zegt

        26 maart 2019 om 14:24

        @amghans: Maar is dat wel hun taak? Moet een overheid zijn bevolking opvoeden?

        Login om te reageren
      • tortuga zegt

        26 maart 2019 om 20:07

        @amghans: inderdaad. Ze zijn te nonchalant dan… vb: auto’s met dagrijverlichting, hoe vaak da ik niet naar mensen moet flikkeren omdat ze niet beseffen dat hun gewone verlichting niet brand. Levensgevaarlijk soms!

        Login om te reageren
    • pomoek zegt

      26 maart 2019 om 13:21

      @viezefreddyw: mee eens. Veel mensen weten niet eens hoe ze een paard alleen met de hielsporen moeten sturen en doen alles met de teugels! En laat me niet beginnen over jongeren die wel eventjes een vierspan denken te kunnen rijden! Levensgevaarlijk!

      Login om te reageren
    • rickross zegt

      26 maart 2019 om 13:22

      @viezefreddyw: precies, ik denk dat als mensen niet meer dronken in de auto stappen of op hun telefoon bezig zijn achter het stuur we een hoop narigheid besparen. Als de boete voor telefoongebruik achter het stuur €5000,- zou zijn vraag ik me af welke mensen het nog in hun hoofd halen om het nog een keer te doen.

      Login om te reageren
    • reactief zegt

      26 maart 2019 om 13:28

      @viezefreddyw: Jij sloopt je airbag er ook uit? En doet je gordel nooit aan?

      Login om te reageren
      • pomoek zegt

        26 maart 2019 om 13:41

        @reactief: en een anker in plaats van schijfremmen natuurlijk!

        Login om te reageren
      • viezefreddyw zegt

        26 maart 2019 om 13:42

        @reactief: Een airbag en een gordel vind ik toch een andere soort veiligheidsvoorziening dan een achteruitrijcamera of sensoren..

        Login om te reageren
        • BaRa zegt

          26 maart 2019 om 15:10

          @viezefreddyw: vanuit een stevige SUV heb je zero zicht op wat er zich “onder” je achterklep bevindt. Dat heeft in de States al veel te vaak een dode kleuter opgeleverd. Camera’s helpen daarbij. Dat ik er in mijn MX-5 weinig aan zou hebben, klopt natuurlijk wel. Maar voor de wet is er geen onderscheid tussen die SUV en mijn platte banaan.

          Login om te reageren
          • wimof zegt

            26 maart 2019 om 21:19

            @bara: bye bye daddy. (sic)

            Login om te reageren
    • jeroenwz zegt

      26 maart 2019 om 13:40

      @viezefreddyw: Tja. Aan de ene kant eens met je, maar de bestuurder, lees “de mens” is in het algemeen de zwakste schakel in het geheel. Volgens bepaalde utopische lieden is de volledig zelfrijdende auto binnen 10 jaar tijd realiteit. Zelf denk ik dat het minstens 50 jaar gaat duren, vooropgesteld dat ze er ooit komen. Dat laatste is volgens mij ook nog steeds een reële mogelijkheid.

      Login om te reageren
      • lekbak zegt

        26 maart 2019 om 16:03

        @jeroenwz: het ironische is dat dit soort maatregelen de mens alleen maar zwakker maakt. Het helpt niet als je de mens niet beter maakt.

        Elk jaar verplicht naar een zaaltje om wat heftige filmpjes te kijken werkt beter. En als je een telefoon in je klauwen pakt dan helpt niks beter dan een EHBO cursus met een zooitje Lotus lui erbij.

        Login om te reageren
        • BaRa zegt

          27 maart 2019 om 09:21

          @lekbak: Auto-ongelukken maken de mens niet sterker. Waar je dat idee vandaan zou halen, is me een raadsel. Tenzij je een verkeerde lezing van Darwin’s evolutietheorie zou gebruiken.

          Login om te reageren
    • technofreak zegt

      26 maart 2019 om 14:03

      @viezefreddyw: In 20 jaar nog nooit achteruit ergens tegenaan geramd, totdat ik op vakantie een huurauto met sensoren reed. Vertrouwde zo blind op de piepjesdat ik niet meer in de spiegel of over m’n schouder keek en een overhangende rots op achterlichthoogte raakte. Die hing te hoog voor de sensoren, maar wel de achterkant aan gort

      Login om te reageren
      • Gulli zegt

        26 maart 2019 om 14:38

        @technofreak: reed laatst in een auto zonder sensoren achteruit. Het is dat ik het me halverwege besefte anders was ik mooi de auto van de buurman tegengekomen. Is wat, moest ik ineens zelf nadenken!

        Login om te reageren
      • tortuga zegt

        26 maart 2019 om 20:09

        @technofreak: Een ex baas heeft zo zijn achterruit stuk gereden op een vork van een vorklift omdat deze niet in beeld was van de achteruitrijcamera en sensoren ?

        Login om te reageren
    • jochempie zegt

      26 maart 2019 om 14:05

      @viezefreddyw: een bestuurder is binnenkort een achterhaald concept.

      Login om te reageren
    • Dutchdriftking zegt

      26 maart 2019 om 14:16

      @viezefreddyw: smartphone blokkeerder standaard in iedere auto. Wellicht helpt dat.

      Login om te reageren
      • dwfc zegt

        26 maart 2019 om 14:20

        @dutchdriftking: is op komst hoor …..

        Login om te reageren
      • crashingduke zegt

        26 maart 2019 om 15:45

        @dutchdriftking: als mijn telefoon verbinding maakt met mijn autoradio, blokkeert hij en houdt hij alle meldingen tegen.

        Login om te reageren
        • Dutchdriftking zegt

          26 maart 2019 om 15:54

          @crashingduke: Klopt, maar jij hebt dat denk ik vrijwillig geïnstalleerd? Als dit nu de standaard wordt, en de telefoon welke aan de carkit gekoppeld is niet bediend kan worden, dan bereiken we wat.

          Login om te reageren
    • basjaski zegt

      26 maart 2019 om 17:02

      @viezefreddyw: 100% gelijk! Wat ze nu proberen maakt het alleen maar makelijker voor de idioten…

      Login om te reageren
    • rob5nismo zegt

      26 maart 2019 om 17:19

      @viezefreddyw: ik vind dat al die hulpen de mens lui maakt dus nog minder gaat opletten

      Login om te reageren
    • nijhofp zegt

      27 maart 2019 om 13:53

      @viezefreddyw: helemaal mee eens. 80% zit tijdens het rijden op de telefoon en heeft geen idee wat er in het verkeer om hen heen gebeurt. Boetes voor dergelijk overtredingen moeten hoger en meer controle. Dan heb je helemaal geen systemen nodig.

      Login om te reageren
  2. barchettadriver zegt

    26 maart 2019 om 12:56

    Eigenlijk allemaal best wel zinnige zaken. Laten we wel wezen, we zijn met een stalen doos van 1300 kilo gemiddeld onderweg. Als we die doos iets beter op onvoorzienigheden kunnen laten reageren, is dat gewoon slim.

    Login om te reageren
    • technofreak zegt

      26 maart 2019 om 14:17

      @barchettadriver: Wat mij betreft is het eerder symptoombestrijding en achterdeur protectionisme/lobby.
      De gemiddelde Europeaan kan niet meer vooruitkijken en anticiperen en kijkt liever op z’n smartphone dan op de weg.

      Daarbij komt veel van dat gadget spul uit Duitse R&D afdelingen die “Freude am Fahren mit Vorsprung durch Technik, Nur das Beste oder Nichts!” als verdienmodel hebben. Natuurlijk willen die fabrikanten dat allemaal verplicht hebben, KASSA!

      Login om te reageren
      • mashell zegt

        26 maart 2019 om 14:28

        @technofreak: die “R&D afdelingen” verdienen geld door dingen die je wilt hebben juist optioneel te maken. Premium is een optionele asbak en neerklapbare achterban. Dus standaard en verplicht maken is juist niet goed voor hen.

        Login om te reageren
        • technofreak zegt

          26 maart 2019 om 15:08

          @mashell: Dat lijkt maar zo. Stel je ontwikkeld een supergaaf piepje voor als je over een witte streep rijdt. Eerst verkoop je dat als optie om de ontwikkelkosten eruit te halen, dan maak je het standaard als concurrentievoordeel “kijk ons eens geavanceerd zijn tenopzichte van die andere ouderwetse pauperbakken” en als dat voordeel langzaam opdroogt, zorg je dat het verplicht wordt.

          Gaan KIA, Hyundai, LandWind, Toyota, Honda, Ford, GM, enz. enz. zelf de R&D kosten dragen, of kopen ze het component dat VAG/BMW/Mercedes al samen met Hella of Bosch hebben gemaakt? Ze moéten nu mee met hun Dacia Duster: door het zelf te maken, of door het in te kopen en royalties over de patenten te dokken.

          Hoe denk je dat het kan, dat meerdere fabrikanten -nagenoeg tegelijk- met dezelfde techniek komen? Omdat ze dezelfde toeleverancier hebben en gezamenlijk de kosten dragen. Alle Duitsers kwamen tegelijk met LEd en daarna met Laser bijv.

          Login om te reageren
          • mashell zegt

            26 maart 2019 om 15:47

            @technofreak: patenten hebben we in de automotive bijna niet. Uiteraard wordt vrijwel alles door toeleveranciers (ik werk al jaren bij zulke toeleveranciers) gemaakt. Als iedereen verplicht, dus ook de Dacia Duster, parkeersensoren moet hebben dan zal de prijs van die componenten door de grote afname naar beneden gaan. De premium fabrikanten moeten dus wat anders verzinnen om marge mee te kunnen maken. De reden dat iedereen nu LED heeft, is dat het goedkoper is dan xenon. Bij xenon was een wasinstallatie verplicht, bij LED niet.

            Login om te reageren
  3. ghost zegt

    26 maart 2019 om 13:01

    Wellicht gewoon sommige mensen een opfriscursus geven? Vooral die types die om 01:00 uur ‘s nachts het nodig achtten om op de 1 na linker baan van de 5-baans A2 te rijden met 90km/u terwijl ze heerlijk op hun telefoon zitten..

    Login om te reageren
    • hiostu zegt

      26 maart 2019 om 13:06

      @ghost: Ik doe niet eens meer de moeite om dat soort mensen in dat soort gevallen links in te halen. Gewoon minimaal 1 baan ertussen rechts inhalen.

      Login om te reageren
      • e36thuglife zegt

        26 maart 2019 om 13:53

        @hiostu: ik hoop dat je ze nog wel even grootlicht, toeter en remproef geeft??

        Login om te reageren
        • hiostu zegt

          26 maart 2019 om 15:09

          @e36thuglife: Nee, ik ben geen totaal malloot.

          Login om te reageren
      • basman147 zegt

        26 maart 2019 om 15:57

        @hiostu: Of demonstratief trak eromheen en je knipperlicht aan laten staan terwijl je van de meest linkse naar de meest rechtse baan opschuift. Soms zie je dan mensen ineens wel opschuiven…

        Login om te reageren
      • sulobb zegt

        27 maart 2019 om 21:15

        @hiostu: Doe ik ook, maar dan zonder die één baan ertussen. Wanneer ik voorbij ben schuif ik er snel voor dat die er wakker van wordt…

        Login om te reageren
  4. janmetdelangeachternaam zegt

    26 maart 2019 om 13:01

    De Punto staat binnenkort sterren in de min volgens de NCAP

    Login om te reageren
  5. trustmeiamanengineer zegt

    26 maart 2019 om 13:02

    Nadeel is dat met elk systeem extra men zich veiliger gaat voelen. En dus harder rijdt, minder afstand houd en minder oplet…. Ik denk dat we ook serieus eens wat aan de rijvaardigheid van de gemiddelde bestuurder moeten gaan doen, want allemaal autonoom gaat echt nog wel even duren.

    Login om te reageren
  6. rikv99 zegt

    26 maart 2019 om 13:02

    pfoe… was toch even bang (voordat ik de tekst had gelezen) dat er een snelheidsbegrenzer tussen de punten zou staan.

    Login om te reageren
    • xjs678qr zegt

      26 maart 2019 om 13:06

      @rikv99: wat te verstaan onder intelligente snelheidsondersteuning dan?

      Login om te reageren
      • koekwaus zegt

        26 maart 2019 om 13:33

        @xjs678qr: kan ook een soort van adaptive cruise control zijn misschien

        Login om te reageren
      • cupsport zegt

        26 maart 2019 om 13:37

        @xjs678qr: automatische snelheidsherkenning door middel van een camera en navigatiedata. Met daaraan gekoppeld een suggestie functie voor de cruise control.

        Login om te reageren
  7. haaren zegt

    26 maart 2019 om 13:04

    zou toch ook wat aan fietser willen voor stellen, die malloten kijken nergens naar en krijgen over het algemeen gelijk in geval van een ongeluk ondanks de fietser ernstig in de fout gaat.

    Login om te reageren
    • xjs678qr zegt

      26 maart 2019 om 13:07

      @haaren: dat is exact waarom ik meer en meer de fiets neem en minder en minder de ivergereguleerde auto.

      Login om te reageren
  8. gove zegt

    26 maart 2019 om 13:06

    ooei black box ben ik niet zo’n fan van, krijg al rillingen bij het idee dat ze je overal kunnen volgen, plus de stap is al snel gemaakt naar automatisch boetes versturen als je iets te hard rijd of niet aan eht opletten / op de telefoon zit. dat stukje privacy inleveren is mij die paar doden per jaar niet waard

    Login om te reageren
    • mperformance zegt

      26 maart 2019 om 13:40

      @gove: Vergeet verzekeringsmaatschappijen niet. Als die toegang krijgen tot zo’n doos na een ongeval buiten jouw schuld waarbij je 66 reed waar je 60 mocht. Geen prettig idee.

      Login om te reageren
      • sportevo zegt

        26 maart 2019 om 15:12

        @mperformance: nog enger: dat ze terug kunnen kijken en je misschien wel pakken op die paar km/u die je een week terug te hard reed.

        Login om te reageren
    • spykerboy zegt

      26 maart 2019 om 13:51

      @gove: helemaal mee eens, doden heb je ook gewoon nodig hoe wreed dat ook klinkt, iets met overbevolking waar we toch al mee te kampen hebben….

      Login om te reageren
    • dwfc zegt

      26 maart 2019 om 14:18

      @gove: als je niet wil dat je ze steeds monitoren, zet dan maar telkens je mobieltje af !
      Och, met al de camera’s op de baan weten ze nu reeds wat je uitspookt.
      In BE gaan ze er nog massaal bijplaatsen.

      Login om te reageren
      • gove zegt

        26 maart 2019 om 15:19

        @dwfc: heb ik geen last van

        -sent from my nokia 3310

        Login om te reageren
  9. e36thuglife zegt

    26 maart 2019 om 13:07

    Door al die rubbertegelsystemen krijg je reverse evolution. De zwakke broeders worden in leven gehouden. Natuurlijke selectie is niet meer. Het menselijk ras wordt gepussyficeerd.
    Niet gaan janken als er over 1000 jaar alleen nog maar ladyboys in Europa lopen.
    Nou ik boek dus nog wel ff door in me E36.

    Login om te reageren
    • lekkaah zegt

      26 maart 2019 om 13:52

      @e36thuglife: Maak er maar gerust maar 50 jaar van

      Login om te reageren
    • bmwe46m3balling zegt

      26 maart 2019 om 13:57

      @e36thuglife: gepussyficeerd ??

      Login om te reageren
    • tge1 zegt

      26 maart 2019 om 14:51

      @e36thuglife: Exact

      Login om te reageren
  10. goodolddays zegt

    26 maart 2019 om 13:13

    Wat een gezeik weer, echt geweldig dat EU…

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      26 maart 2019 om 14:31

      @goodolddays: keihard aanpakken al die mensen die geen standaard opties op hun auto willen.

      Login om te reageren
      • lekkaah zegt

        26 maart 2019 om 17:16

        @mashell: LOL, hiermee wordt jouw nieuwe 3 serie gewoon nóg duurder hoor..

        Login om te reageren
        • mashell zegt

          26 maart 2019 om 17:53

          @lekkaah: maar minder duur dan als die dingetjes optioneel zouden zijn en ik ze wel zou willen hebben.

          Login om te reageren
  11. pomoek zegt

    26 maart 2019 om 13:18

    Veel moderne, duurdere, auto’s hebben een geavanceerd camerasysteem dat vooral wordt gebruikt om in te parkeren. Je hebt dan een soort real time birdeye view op je omgeving. Het zou mooi zijn als dit verplicht wordt gesteld op vrachtwagens. Dan zijn dodehoekdoden hopelijk definitief verleden tijd.

    Login om te reageren
  12. emping zegt

    26 maart 2019 om 13:20

    En dan een headerfoto van iemand die met zijn telefoon in de auto foto’s maakt van passerende auto’s, lekker bezig ?

    Login om te reageren
  13. kennone zegt

    26 maart 2019 om 13:25

    Ik ben van mening met al die hulp middelen dat je er zelf alleen maar luier van word..

    Login om te reageren
  14. reactief zegt

    26 maart 2019 om 13:30

    Lekker negatief allemaal. Stel je voor dat de auto’s veiliger moeten worden.
    Zo’n dodehoeksensor voor vrachtwagens, echt kul. Tot je eigen kind in zijn/haar onwetendheid een beetje dom langs een afslaande vrachtwagen piept en eronder ligt.

    Login om te reageren
  15. roadrage78 zegt

    26 maart 2019 om 13:32

    Europa wil minder verkeersdoden en dat is een goede zaak. Wellicht kunnen ze meer resultaat behalen door een Europese norm voor rijvaardigheid op te stellen… Misschien ook maar gelijk een Europese Bob-campagne toevoegen.

    Login om te reageren
  16. ab1963 zegt

    26 maart 2019 om 13:40

    Intelligente snelheidsondersteuning….volledige snelheidscontrole dus.

    Login om te reageren
  17. intimrasiert zegt

    26 maart 2019 om 13:41

    Alles wat actief ingrijpt in de besturing of remmery leidt alleen maar af – hopelijk kan je die dan uitzetten. Visuele indicaties en gordels OK.

    Login om te reageren
  18. Dickie zegt

    26 maart 2019 om 13:45

    “Waarschuwing voor slaperigheid en verstrooidheid van de bestuurder”

    Verstrooidheid heb ik al jaren last van dat gaat met een waarschuwings systeem niet meer beter worden.

    Login om te reageren
  19. spykerboy zegt

    26 maart 2019 om 13:46

    Wat een betutteling toch weer van de EU….

    Ze kunnen beter de regelgeving omtrent rijbewijzen aanpassen, gewoon op bepaalde leeftijd niet meer de weg op gaan, etc etc daar bereik je meer mee dan dit, dit zorgt alleen maar voor meer onoplettende chauffeurs, als ik kijk wat voor rare acties mijn auto soms al doet met adaptive cruise control etc… vreselijk, en ben er nog niet achter hoe ik dat naar normaal cruise control moet overzetten, dus….

    Login om te reageren
    • dwfc zegt

      26 maart 2019 om 14:14

      @spykerboy: handleiding eens lezen …

      Login om te reageren
      • spykerboy zegt

        26 maart 2019 om 20:00

        @dwfc: die is doorgespit, maar volgens de handleiding vd stelvio qv kan je het niet deactiveren… je kan de auto met een adaptieve of normale kopen, wij hebben helaas de adaptieve

        Login om te reageren
    • mashell zegt

      26 maart 2019 om 14:30

      @spykerboy: als jij niet met je adaptive cruise control om kunt gaan ben je waarschijnlijk al te oud om te kunnen autorijden….
      Het is heel simpel. Als je tot 70 moet werken kun je minstens tot 85 veilig autorijden voordat er keuringen of zo nodig zijn. Het gevaar ligt eerder bij jongere leeftijden (denk aan de roekeloze twintigers) dan bij de senioren.

      Login om te reageren
      • tge1 zegt

        26 maart 2019 om 14:43

        @mashell: Ik werd er alvast gestoord van. Ik heb proefgereden in een Toyota CH-R en vond dat bemoeizuchtige gedrag van die auto mateloos irritant. Gelukkig heeft onze laatst aangeschafte auto (Yaris GRMN) maar één hulpmiddel en dat is mijn gezond verstand en inzicht.

        Login om te reageren
      • spykerboy zegt

        26 maart 2019 om 20:02

        @mashell: ik ben zelf 25.. maar de afstand die dat ding houd is belachelijk, een austalian roadtrain past er nog tussen op de meest “dichtbijzijnde” stand, waardoor iedereen er tussen gaat en je nog verder vertraagd, dus ga je gas bijgeven, laat je die een tikje los gaat de auto haast vol in zn abs om terug te gaan naar de afstand die dat domme systeem nodig acht…

        Login om te reageren
        • wimof zegt

          26 maart 2019 om 21:32

          @spykerboy: Ben het met je eens, dit systeem wil ik niet op mijn wagen, laat geen fluide rijstijl toe en op de koop toe gaan hun remlichten nog branden zodat de achterrijdende trein nog verder ontregeld raakt.

          Login om te reageren
  20. Edge zegt

    26 maart 2019 om 14:37

    Deze verkeersmaatregelen gaan in mijn ogen te ver, en zoals velen hierboven stellen vind ik dat we ook veel meer aandacht moeten geven aan de bestuurder, in plaats van de auto. Strengere eisen aan de rijvaardigheid maken veel van de in het artikel beschreven systemen overbodig. Maar goed, Europa is sowieso lekker bezig vandaag. Die dinosauriërs van het Europarlement hebben ook ingestemd met een verwerpelijke nieuwe auteursrechtrichtlijn.

    Login om te reageren
  21. unknown234 zegt

    26 maart 2019 om 14:54

    Black box bij een ongeval? Dat is waar het mee begint en een x aantal jaren later eindigt met een korting op je premie als je netjes rijdt.

    Dan zegt de data nog niet eens alles bijv. over de verkeersomstandigheden en de lichamelijke lichamelijke toestand.

    Schiet mij ook ineens te binnen dat oudere auto’s zonder een black box dan waarschijnlijk meer gaan kosten in de loop der jaren voor de verzekering.

    Zolang mensen zelf blijven rijden, vallen er altijd doden. Get used to it.

    Login om te reageren
    • hartman zegt

      26 maart 2019 om 15:20

      @unknown234: Dat zeiden ze vroeger ook over de F1.

      Login om te reageren
      • unknown234 zegt

        26 maart 2019 om 15:38

        @hartman: Jep, maar goed dat alle bomen, rivieren, kruispunten en fietsers weg zijn gehaald en alcohol is verbannen.

        Om nog maar te zwijgen dat hulp daar binnen een halve minuut naast je staat.

        Login om te reageren
        • hartman zegt

          26 maart 2019 om 15:49

          @unknown234: Vroeger ging je nog dood aan longontsteking. Daar is een beste inhaalslag gemaakt. Kanker in zijn meeste vormen is nog steeds dodelijk. Door te zeggen “Zolang mensen zelf blijven rijden, vallen er altijd doden. Get used to it.” accepteer je een ongewenste situatie. Gelukkig denkt de medische wereld anders.

          Login om te reageren
          • unknown234 zegt

            26 maart 2019 om 18:33

            @hartman: Ik accepteer het niet, constateer het alleen. Er zijn simpelweg teveel factoren waardoor je kan te komen overlijden in het verkeer.

            Een vergelijking met de medische wereld/longontsteking gaat niet echt op lijkt mij. Bacteriën kunnen we enigszins goed bestrijden, virussen niet. Ik snap serieus de vergelijking/hypothese niet?

            Login om te reageren
            • hartman zegt

              26 maart 2019 om 19:14

              @unknown234: Ik interpreteer “Get used to it” oftewel “Wen er maar aan” als weinig inspirerend. Als acceptatie. Als berusting. Als de medische wereld ook zo had gedacht waren heel veel ziektes nu nog dodelijk. Zo kwam ik tot dit vergelijk.

              Login om te reageren
    • mashell zegt

      26 maart 2019 om 15:56

      @unknown234: “Dat is waar het mee begint en een x aantal jaren later eindigt met een korting op je premie als je netjes rijdt.”
      En verzin maar eens met een goed argument daar tegen. Gaat je niet lukken, iedereen moet netjes rijden. De openbare weg is geen circuit.

      Login om te reageren
      • karhengst zegt

        26 maart 2019 om 16:29

        @mashell: Netjes rijden kan je niet altijd aan G-krachten en snelheid afleiden.

        Iemand die zonder te spiegelen inhaalt is gevaarlijker dan degene die 130 rijdt en gestraft wordt omdat hij moet remmen. Hetzelfde wanneer je een ruk aan het stuur moet geven om uit te wijken voor iemand die “netjes” 85 reed en druk was met z’n telefoon, op de snelweg.

        Login om te reageren
        • hartman zegt

          26 maart 2019 om 17:08

          @karhengst: Als jij een ruk aan het stuur moet geven, omdat jij moet uitwijken voor iemand die met 85 voor je rijdt op de snelweg, let je niet goed op. Die auto komt niet ineens van opzij of zo! Die auto rijdt immers de hele tijd al voor je. Je loopt op hem in. Als je ´m dan niet ziet, let niet goed op. En daarom is afstand houden zo belangrijk, om tijdig te kunnen zien wat er voor je gebeurt. Hoef je ook geen ruk aan het stuur te geven.

          Login om te reageren
          • karhengst zegt

            26 maart 2019 om 20:24

            @hartman: Ik heb het over situaties die je niet aan hebt zien komen en jij hebt het over situaties die je wel aan ziet komen. Ik neem aan dat je het verschil snapt?
            Het is gewoon een feit dat er een hoop figuren rondrijden die hun pasje niet waard zijn, en die bewust of onbewust voor gevaarlijke situaties zorgen die enkel door een snelle reactie van de ander niet in een ongeval resulteren. Je hebt dan twee personen:
            1. Degene die met een lage, constante snelheid reed
            2. Degene die een hogere doch legale snelheid reed, maar schielijk remde of pardoes een scherpe stuuruitslag had

            Verkeerstechnisch is persoon 1 fout, de zwarte doos zal met de vinger naar persoon 2 wijzen. De dag dat een dergelijk ding verplicht wordt is een goede dag om in een dashcam te investeren.

            Login om te reageren
            • hartman zegt

              26 maart 2019 om 22:56

              @karhengst: Waarom zie jij de situatie zoals jij die schetst niet aankomen? Denk daar maar ‘ns over na.

              Login om te reageren
        • mashell zegt

          26 maart 2019 om 18:01

          @karhengst: klopt. Maar iemand die netjes rijdt, die zoals @hartman zegt voldoende afstand houdt, zich aan de maximum snelheid houdt, die zal veel minder van dit soort incidenten hebben dan degene die zelf als een opgefokte Max Verstappen achter het stuur zit. Iemand die netjes rijdt kan gewoon gemakkelijker anticiperen en vaak de fouten van anderen opvangen. Zo’n blackbox zal na zo’n 10.000km een heel goed beeld van de bestuurder kunnen schetsen.

          Login om te reageren
      • unknown234 zegt

        26 maart 2019 om 18:42

        @mashell: Ik begrijp je volledig, maar tussen netjes rijden en rijden op een circuit zit nogal een groot grijs gebied.

        Je zal sowieso die begrippen moet afbakenen.

        Dan zijn er nog tal van situaties waarbij je niet de altijd benodigde afstand houdt t.o.v. van je voorganger. File rijden..

        Een keertje je knipperlicht vergeten? Strafpuntje. Niet 300m van tevoren je knipperlicht aandoen bij een afslag? Puntje. Vol gas invoegen op de snelweg? Weer een strafpuntje. Harder rijden dan toegestaan om een werkbusje in te halen die al je zich belemmert? Puntje.

        Je kan niet alles zwart wit klakkeloos overnemen. Daarnaast denk ik dat het rijden dan maar een krampachtige bedoeling wordt.

        Login om te reageren
  22. astonmajin zegt

    26 maart 2019 om 15:24

    Nou vraag ik me twee dingen af: hoe willen ze dit gaan bereiken in oude auto’s, die nog in grote getale van het wegennet gebruik zullen blijven maken? En hoe willen ze de verstrooidheid van de bestuurder meten? camera’s?

    Login om te reageren
  23. amersfoorter zegt

    26 maart 2019 om 15:29

    EU. Bah

    Login om te reageren
  24. kliko zegt

    26 maart 2019 om 17:19

    Gelukkig zijn er mooie ontwikkelingen op Nederlandse bodem om de dode hoek volledig weg te nemen bij bussen, vrachtwagens en andere grote voertuigen! https://www.orlaco.nl/mirroreye

    De nieuwe regels zijn er eigenlijk op aardig korte termijn, fabrikanten, toeleveranciers maar ook de RDW/TUV zullen hun handen vol hebben om alles goedgekeurd de weg op te krijgen.

    Login om te reageren
  25. brentvdschelde zegt

    26 maart 2019 om 17:41

    Dat betekent dus nu leuke auto kopen omdat later er dan al die rotzooi niet op zit…… of moet je er dan mee rijden en worden alle autos zonder systemen verboden?!

    Login om te reageren
  26. joostlab zegt

    26 maart 2019 om 20:42

    Dan zullen ze eerst de privacy wet aan moeten gaan passen

    Login om te reageren
  27. appeltaartislekker zegt

    27 maart 2019 om 11:42

    Gelukkig kunnen we nog oude auto’s kopen zonder al die nieuwe veiligheidsmaatregelen. Bovendien hoeft de auto nog niet eens zo oud te zijn. Dat is ook nog eens een stuk milleu vriendelijk dan de aanschaf van een compleet nieuwe auto.

    Login om te reageren
  28. nijhofp zegt

    27 maart 2019 om 13:57

    Spijtig dat ze hij bestelbusje wel kiezen voor en blackbox maar bij personenauto’s niet. Eveneens zou het niet onverstandig zijn om eens te kijken naar het verplicht installeren van een surround camera systeem. Dat neemt veel discussie weg bij ongevallen en mensen gaan zich heel anders in het verkeer gedragen als ze weten dat ze gefilmd worden en zelf ook beelden maken.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North