Officieel: Lexus UX 300e, de eerste elektrische Lexus

Auteur: , 27 Reacties

Op basis van de compacte crossover UX presenteert Lexus hun allereerste volledig elektrische model.

Voordat we beginnen is het belangrijk om te benoemen dat dit niet alleen de eerste elektrische Lexus, maar überhaupt de eerste elektrische auto uit de Toyota-groep is. Uiteraard was er de iQ EV als ‘vooruit dan’ en de RAV4 en C-HR IZOA voor andere continenten. Een BEV van Toyota en Lexus hebben we in Europa nog niet officieel gezien. Geruchtmatig wordt er gesproken van een ‘boycot’ op EV’s vanuit Toyota, getuige het feit dat het dus zo lang heeft geduurd en dat Toyota met bijvoorbeeld de Mirai een hele andere boeg in slaat.

Maar goed, elektrisch rijden lijkt momenteel hetgene waar massaal op wordt ingezet. Je kan als fabrikant bijna niet je eigen pioniersplan gaan trekken: inspelen op elektrisch is het handigst. Daar komt de nieuwe Lexus UX 300e in beeld. De compacte crossover die zijn platform (TNGA-C) deelt met de C-HR, is de auto waar Lexus hun eerste BEV op baseert. Die is momenteel alleen verkrijgbaar als UX 250h, een benzine- en elektromotor.

Lexus UX 300e

Qua uiterlijk kun je de elektrische UX alleen herkennen aan de UX 300e-badge achterop en het woord ‘Electric’ op de achterdeuren. Het meest kenmerkende aspect van de UX is zowat identiek aan zijn broer met verbrandingsmotor: de grille. De Lexus-grille is een fenomeen geworden, omdat die op elk model het gros van de voorkant in beslag neemt. Of er ook echt luchtgaten in zitten is maar de vraag.

Lexus UX 300e

Op het gebied van aandrijflijn is er goed en slecht nieuws. De initiële specs zijn zeker niet waardeloos: een 54,3 kWh groot accupakket levert 204 pk (precies 150 kW, daarom zie je dat getal zo vaak bij elektrische auto’s). Snelladen is mogelijk bij de UX 300e. De actieradius is 400 kilometer en dat klinkt heel netjes. Maar, dat is gemeten via de NEDC-cyclus. Deze cyclus staat garant voor het nogal optimistisch maken van rijbereik, daarom is men overgestapt op WLTP. Kijkend naar de vergelijking tussen de cycli zal de UX 300e dus op zo’n 300 km WLTP uitkomen.

Zo’n rijbereik is het probleem niet, als de prijs er naar is. Lexus geeft ons nog geen concreet bedrag. Kijken we naar de benzine-UX, dan zal die prijs niet precies voordelig worden. Goed, de 44.495 euro die de UX 250h in Nederland kost is veel: Nederland is nog niet zo vriendelijk voor de hybride modellen van Toyota waar geen (PH)EV op staat. In omringende landen gaat de hybride UX voor een rug of 35 de deur uit en de ervaring leert dat elektrische auto’s altijd duurder uitvallen. Bovendien zal Lexus niet inleveren op hun kwaliteit en dat kost ook geld. In een uitgebreid overleg met @willeme komen we uit op een bedrag van rond de 50.000 euro. Lexus spreekt zelf over acht procent bijtelling, maar het is nog maar de vraag of dat over het hele bedrag zal zijn.

Medio 2020 zal de UX 300e leverbaar worden in Nederland.



27 reacties

Goedemorgen iedereen, bijna weekend nog even doorrammen vandaag YEEEUUHHJJ. We gaan massaaal dieselen zwart rookpluimen how dare youuu
@ozzytrk: je hebt er zin in?
*hoor
@ozzytrk: Top plan, ik heb net mijn bus gestart zonder voor te gloeien!!!.
@ozzytrk: mijn fiets stoot geen diesel uit helaas
@baklava: Ach, maar jij stoot zelf wel stikstof uit. Je draagt ook je steentje bij hoor!
@berlinetta: ik eet ook vlees
Achterlijk dat de range volgens NEDC wordt opgegeven. Willen ze daarmee aangeven dat ze lichtjaren achter lopen ofzo…
Ik heb de houding van Toyota t.o.v. EV’s altijd heel spijtig gevonden. Ik rijdt al jaren met veel genoegen als daily een Toyota hybride en had graag hierna de overstap naar een ToyotA EV gemaakt. Maar dit maakt weinig indruk. Sowieso aardig aan de prijs omdat het een Lexus is, maar de range valt gewoon vies tegen.

Een Corolla station met Toyota kwaliteit en betrouwbaarheid met een WLTP range van 500 km zou toch gewoon top zijn! Kom op ToyotA jullie kunnen beter dan dit!
@tenaci: Eens. Een auto met de (bewezen) betrouwbaarheid van de Prius en een fatsoenlijke accu zou bij mij praktisch een instant buy zijn.
@tenaci: bijzondere reden waaarom je 2x ToyotA met hoofdletter A speld?
@wachtmaartotmijnvtecinkicktyo: dat is nog niet zo storend…’ik rijdt’ daarentegen. Overigens wel eens dat je van Toyota/Lexus iets meer zou verwachten.
@wachtmaartotmijnvtecinkicktyo: shift zit beetje dicht bij de a op een iPhone
Weer een fabrikant die per sé met een crossover moet beginnen, durf het haast niet te zeggen maar dan heb ik toch zeer de voorkeur voor een Tesla.
@racerx: hear hear. En als je dan kijkt hoe die bij een beetje doorrijden qua range al inkakt (lees: 130 kmh+) dan geloof ik nooit dat er bij al die hoge hokken met een nog kleiner accu pakket ook maar iets fatsoenlijks van over blijft.
@karhengst: inderdaad. Onbegrijpelijk.
Ik heb anderhalf jaar terug bij een pre-release van de nieuwe Corolla met iemand van Toyota gesproken over het ontbreken van een vol elektrische Toyota. Het kwam er op neer dat Toyota niet de eerste maar wel de beste wil zijn met hun EV. Ze zijn achter de schermen druk bezig met een ander type accu (de exacte details zijn me ven ontschoten) welke makkelijker en sneller te laden is, minder weegt en voor een beter bereik zorgt. Schijnbaar loopt deze ontwikkeling toch niet zo vlot als gehoopt, daarom wellicht deze “doekje voor het bloeden” Lexus?
@gewoondirk: Klopt, en die techniek heet Solid State accu’s….
@svenskaaeroplanab: Dat was ‘m inderdaad, dankjewel voor de opfrisser.
@gewoondirk: wat ze in ieder geval al goed doen is de mogelijkheid bieden om zowel links als rechts te stekkeren
Toen ik ‘boeg inslaan’ las wist ik wie de schrijvert was..!
Zelfde releasedatum als een paar zwaar gehypte VW producten.
@baidu: die gehypte VW producten rijden verder en zijn goedkoper dus VW – Toyota 1:0
@mashell: een Fiat Panda rijdt ook verder, en is goedkoper dan een Ferrari…
@mashell: Dat zal bewezen moeten worden in de praktijk…de vraag is of die vw het einde vd range haalt of eerder uitvalt door panne
Als je gezegd had dat het een Aziatische auto was, had ik het ook geloofd.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).