• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Omdenken: stel dat alle auto’s elektrisch waren…en iemand de verbrandingsmotor zou uitvinden?

Auteur: jaapiyo, gepost 16 augustus 2025 om 17:00 – 47 Reacties

motor

Als ik in iemands LinkedIn profiel het woord ‘omdenken’ zie staan, weet ik direct dat ik te maken heb met een gruwelijke paarse krokodil. Maar nou toch even he…wat nou als EV’s de standaard waren en iemand de ICE wilde pushen?

Als uw trouwe dinosauriër, ben ik natuurlijk niet zo’n enorme fan van elektrische voertuigen. Regelmatig als ik naar Utrecht rijdt, kom ik op een vierbaans snelweg waar je 80 mag, een autobedrijf voorbij. Omdat je zo traag gaat, heb je alle tijd de reclameleuzen te lezen. Er hangt een groot uitgemeten banner met daarop de tekst ‘als we elektrisch willen rijden, gaan we wel naar de kermis’. Heerlijk. Geniet0n. One of us, one of us! Er zijn gelukkig nog een paar mensen zoals wij in de wereld.

Omdenkers zijn gruwelijk. Mensen met banen, doorgaans direct of indirect dik betaald door de overheid, die je morgen kan schrappen. Waarna er niets verandert in de wereld. Behalve iets minder gedoe op de werkvloer en een iets lagere belastingdruk voor mensen die wél werken.

Maar toch…Ook als dino, moet je natuurlijk af en toe onderzoeken of je meningen nog wel kloppen. Of de feiten en aannames die tot de conclusies leiden nog valide zijn. Of *slikt een beetje vomitus weg* omdenkers, een punt hebben. Een man (m/v/i) die nooit van mening veranderd is, heeft immers waarschijnlijk nooit iets geleerd.

En zo stuitte ik op een filmpje van een internet marketingorakel. Grote scepsis vliegt dan direct mijn brein binnen. Doch het is iemand die soms wel eens goede dingen zegt. Dat helpt natuurlijk al om je hersens te openen. Dat je niet met Jesse Klaver ofzo van doen hebt. Enfin, de denker in kwestie komt met de hypothetische situatie op de proppen dat elektrische voertuigen de afgelopen honderd jaar de standaard waren. Iets wat zomaar mogelijk was geweest, omdat er toen ook al elektrische ‘auto’s’ waren. En dat dan nu…iemand voorstelt de brandstofmotor te gaan gebruiken…

Twintig keer meer bewegende onderdelen. Een explosief goedje dat in de tank moet. Een infrastructuur die opgezet moet worden om dit goedje veilig overal beschikbaar te maken. Een vermogensafgifte die een versnellingsbak noodzakelijk maakt. Ze maken geluid dat niet altijd fraai is. Je hebt een uitlaat waar brandstof voor bomen uitkomt. Goed, het laatste is niet zo erg. Maar de rest zou best raar zijn.

Kijken wij dan toch helemaal verkeerd naar deze kwestie. Of moeten we de Kool Aid van meneer marketing-goeroe -ondanks zijn magnifieke trui-keuze overigens- niet drinken? Laat het weten, in de comments!

Ook interessant!

  • Ford maakt nóg een iconische auto elektrisch
  • Oproep overheid: laad NIET 's avonds je auto op
  • Dit is de auto die Nederland wil (volgens Zeekr)
  • Best verkopende auto van Europa gaat titel verdedigen

Nieuwste artikelen

  • Verrassend. Een plan van de overheid dat niet werkt
  • De Chinezen vinden ons oerdom
  • Range Rover ontwikkelt de beste auto voor elke narcist
  • Snelwegblokkeerders lopen straks het risico op een flinke tik
FacebookTweetPinLinkedIn

Elektrisch, motor

Vorig bericht: « Zo veel geld moest Perridon betalen voor Bugatti Brouillard
Volgend bericht: Lijst: de 10 duurste kwartels bij de jaarlijkse veiling tijdens de Quail »

Lees Interacties

Reacties

  1. Pordon zegt

    16 augustus 2025 om 17:23

    Ik snap eerlijk gezegd die hele haat tegen EV’s niet zo goed. Uiteindelijk is een elektrische aandrijflijn gewoon een extra keuze, net zoals benzine, diesel, LPG of hybride dat ook zijn.

    Hoe meer varianten er zijn, hoe beter – want dat betekent dat iedereen kan kiezen wat het beste bij z’n situatie en voorkeur past. Uiteindelijk delen we allemaal dezelfde passie hier: autorijden.

    Ik hou van een heerlijke V8 maar ik zou m’n EV als daily er nooit voor willen ruilen.

    Login om te reageren
    • tortuga zegt

      16 augustus 2025 om 19:41

      Over enkele jaren is er geen keus meer. Dat is net het gehaat.

      Login om te reageren
    • petroldrinker zegt

      17 augustus 2025 om 10:38

      De haat komt bij mij vandaan uit het feit dat een stel mensen die denken beter te weten beslissen voor mij wat ik wel of niet mag rijden over een paar jaar…. En het feit dat iedereen het maar blijft op heerlijken terwijl het gewoon een tragedie kwa vervoersmiddel als je meer dan buiten de stad moet komen.

      Login om te reageren
      • fanboy zegt

        17 augustus 2025 om 13:45

        @petroldrinker: Wanneer stop je nou eens met die onzin? Met de laatste generatie EVs doet het echt niet onder voor een brandstof auto in termen van reistijd terwijl het beter rijdt.

        Login om te reageren
      • Johanneke zegt

        17 augustus 2025 om 15:14

        Ja mensen beslissen dat voor jou. Dat is echt tering logisch. Je mag ook geen nieuwe auto meer kopen zonder katalysator. Dat hebben andere mensen ook voor jou besloten. Ga je daar ook over steigeren?

        Login om te reageren
      • EZT1 zegt

        18 augustus 2025 om 09:31

        Sorry, je stelling klopt gewoon niet. Een EV kan alleen goed presteren als de aërodynamica of het te verplaatsen gewicht niet te veel afwijkt. Ik rijd een EV, XC40 van 1,5 jaar oud. Het verbruik van deze auto ligt vele malen hoger dan het verbruik van de V60 die ik hiervoor had. Het rijcomfort ligt van de XC 40 wel veel hoger. Wat nu mega irritant aan het worden is dat de snellader stations steeds trager worden en de gewone laadpalen regelmatig niet werken. Snellader is nog steeds minimaal 40 min stilstaan. Tanken duurt echt geen 40 min. Een EV is een keuze en mag nimmer met verbied en verplicht socialisme door de strot worden geduwd. Er zal meer keuze in de vorm van waterstof moeten komen, net zoals er LPG, dieselen benzine is.

        Login om te reageren
        • fanboy zegt

          18 augustus 2025 om 10:24

          @EZT1: Wie nu nog gelooft in waterstof heeft echt een bord voor zijn kop. Er gaan alleen maar waterstof tankstations weg ipv dat ze erbij komen, en dat is wereldwijd.

          De XC40 is een prima auto maar niet erg zuinig mee. Om te stellen dat hij meer verbruikt dan een V60, zou ik toch even opnieuw gaan rekenen.

          Login om te reageren
        • mashell zegt

          23 augustus 2025 om 08:20

          Een elektrische auto moet je ook niet uitzoeken op reikwijdte maar op gemiddelde snellaadsnelheid. Op een lange reis is 3 maal twintig minuten pauze minder vervelend dan 1 maal 40 minuten verplichte pauze.

          Login om te reageren
    • gwnbmw zegt

      17 augustus 2025 om 11:21

      De haat komt vooral voort uit het feit dat ev’s nu nog niet heel goed zijn vergeleken met hun verbrandende tegenhanger, ze veels te duur zijn en verplicht worden gemaakt door de overheid.

      Login om te reageren
      • fanboy zegt

        18 augustus 2025 om 10:25

        @gwnbmw: Nog niet heel erg goed zijn? Het rijdt 10x beter als we het over gemiddelde auto’s hebben.
        En veel duurder is het inmiddels ook niet in het gemiddelde segment
        Met de kleine

        Login om te reageren
    • grrrrrene zegt

      17 augustus 2025 om 11:55

      Mensen kunnen gewoon slecht tegen verandering. Je gedrag aanpassen aan nieuwe technieken is moeilijk en niet iedereen wil dat vrijwillig. Is in principe prima, op enig moment moeten ze toch wel over en denken ze na een paar jaar “hmm, het is dus helemaal geen big deal”.

      De focus ligt op de nadelen. Er staat een prachtige video op YT over het risico van focussen op de nadelen, zonder de voordelen af te wegen. Zoek “The LED Traffic Light and the Danger of “But Sometimes!” van Technology Connections.

      Ik heb op deze site deze “omdenken casus” ook wel eens gepost. Daar krijg je nauwelijks een reactie op. De houding van een deel van de anti-EV-groep komt over als een kleuter die op de grond ligt te spartelen dat hij z’n zin niet krijgt in de supermarkt. Er zijn zeker valide argumenten om (nog) geen EV te willen hebben, ik heb er zelf ook nog geen. Maar haten? “Ik zal er nooit een kopen”? That won’t age well :P

      Login om te reageren
    • mashell zegt

      17 augustus 2025 om 12:39

      De haat komt van degenen die er geen kunnen betalen, die achterblijven in het verleden. Als ze over een jaar of 10 een gebruikte Kona kunnen betalen zijn ze de grootste evangelisten. Zo gaat het immers altijd.

      Login om te reageren
  2. ghengiskhan zegt

    16 augustus 2025 om 17:30

    Rationeel gezien is een electrodinges natuurlijk beter. Vandaag de dag.
    Maar 100 jaar geleden waren accu’s nog veel zwaarder dan nu en bovendien kon er weinig prik in. Een brandstoftank groter maken is relatief eenvoudig en de energiedichtheid van olie (in welke vorm dan ook) is vrij hoog.
    Ondertussen ben je inderdaad onderweg met een voertuig waarin honderden, nee duizenden explosies per minuut plaatsvinden, gevoerd door een bijzonder ontvlambaar goedje dat in flinke hoeveelheden in je wagentje rondklotst.
    Maar petrolheads worden niet zuiver door ratio gedreven.
    Net zoals de auto honderd ennogwat jaar geleden het paard bevrijdde van het arbeidsjuk is de elektromobiel misschien wel de redding van de echte auto: omdat het er straks relatief weinig zijn (want die kant zal het uiteindelijk wel op gaan, vrees ik) is de ‘overlast’ die recreatief gebruik met zich meebrengt acceptabel. Vooruit dan maar.

    Login om te reageren
    • jpjdemaat zegt

      17 augustus 2025 om 09:24

      “Rationeel gezien is een electrodinges natuurlijk beter.”
      Nou nee, een Dacia Spring is rationeel gezien inferieur aan – bijvoorbeeld – een Volkswagen Polo.

      Login om te reageren
  3. freez65 zegt

    16 augustus 2025 om 17:36

    Leuk gedachte experiment. Ik ben van huis uit een petrol head (aangeboren afwijking) en ik heb een technische opleiding.

    Als EV’s de standaard waren, dan werd het concept van een verbrandingsmotor op basis van inefficientie “afgeschoten”. De meeste energie die je opstookt gaat op aan warmte die verloren gaat, er gaat in het beste geval maar 30% naar de wielen. Belachelijk! Je kan wel heel gemakkelijk enorm veel energie tanken (60 liter benzine is meer dan 500 kWh) maar de afstand die je daar mee kan afleggen is relatief gezien erg matig. Acceleratie is bedroevend langzaam en het maakt herrie.

    We hebben hier thuis twee auto’s, een electrische en nog een “ouderwetsche” diesel station waar ik graag in rijd. Bovenstaande tekst is wat een beetje technische autojournalist mogelijk zou melden.

    Freez

    Login om te reageren
  4. nineelevenheaven zegt

    16 augustus 2025 om 18:15

    De enige reden waarom de verbrandingsmotor populair blijft, is dat de EV geen échte oplossing biedt.

    “Een goed product verkoopt zichzelf” en op dit moment moeten kopers nog worden overgehaald.

    De EV als totaalpakket is nog steeds damesplasser. Zolang de brandstofmotor goedkoper, praktischer, waardevaster en betaalbaarder is voor 95% van de voertuigbezitters kun je omdenken wat je wil.

    Login om te reageren
    • duckmefaddy zegt

      16 augustus 2025 om 22:11

      Een goed product verkoopt zichzelf is zeker waar probleem is alleen dat de EV een probleem oplost wat de automobilist zelf niet direct heeft. Je merkt er zelf dus geen verschil in maar dat betekend niet dat het product gelijk slecht is.
      Daar heb je voldoende andere mogelijke argumenten voor

      Login om te reageren
    • fanboy zegt

      17 augustus 2025 om 13:48

      @nineelevenheaven: ik weet niet of je op hebt zitten te letten maar de EV markt blijft gewoon lekker doorgroeien in wereldwijde verkopen.
      Er zijn ook genoeg particulieren die bewust overstappen naar EV.
      Zakelijk zal het ook steeds meer EV zijn waar mogelijk, want als iets goedkoper is om te draaien in een vloot dan doen ze dat

      Login om te reageren
  5. Johanneke zegt

    16 augustus 2025 om 18:21

    1 van de redenen dat een EV nu nog niet overal lekker werkt is ook de infrastructuur die volledig op benzine en diesel auto’s in ingericht. Stel we hebben een veel zwaarder stroomnet, genoeg stroom, overal tering snelle laders, voor iedere rijtjeswoning een kabelgootje, ga zo maar door, accurecycling is standaard, en automonteurs weten niet beter dan dat ze iedere EV kunnen fixen, inclusief losse accucellen, etc etc etc. Dan zou er helemaal niemand meer zitten te piepen. Maar die infra is er nog niet. Wordt aan gewerkt. Mijn volgende auto wordt ook een EV. Maar een aut op benzine zal ik tot mijn dood blijven rijden, want vind het veel te leuk. Over 20 jaar als ik mijn kinderen het huis uit gekickt heb lekker aan mijn oude barrel sleutelen en ritjes maken, rev matchen, leuk toch.

    Login om te reageren
    • kas_par zegt

      16 augustus 2025 om 19:26

      De infrastructuur voor EV is nu al dik op orde? Overal laadpalen en dusdanig veel snellader dat laadstress nooit meer aan de orde is.

      Login om te reageren
      • Johanneke zegt

        16 augustus 2025 om 21:30

        In een aantal westerse landen.

        Login om te reageren
      • nineelevenheaven zegt

        16 augustus 2025 om 22:24

        Dik op orde…?
        Plan eens een roadtrip van 3 weken van Groningen naar Skopje en terug.

        Login om te reageren
        • fanboy zegt

          18 augustus 2025 om 10:27

          @nineelevenheaven: Tja dat zal voorbij Slovenië wel wat uitdagender worden maar met een EV die 400+km doet niet echt een issue op drie weken.

          Login om te reageren
      • racerx zegt

        17 augustus 2025 om 08:11

        Valt tegen, misschien in de grotere steden/Randstad gebied. In mijn woonwijk weet ik 2 laadpalen te staan op minstens 200 huishoudens.

        Login om te reageren
      • petroldrinker zegt

        17 augustus 2025 om 10:41

        in ons dorp maximaal 4 laders, ja tis echt “dik op orde”….

        Login om te reageren
        • E-V8 zegt

          17 augustus 2025 om 21:05

          In mijn dorp 4 stuks 11KW laders binnen een straal van 500 meter. En nog tientallen verspreid over het dorp (25.000 inwoners). Een vriend in Kootwijkerbroek heeft verleden week ook een EV gekocht en ik was verbaasd hoeveel 11KW laders er in dat kleine dorp wijn (ANWB App). Ik ga naar Terschelling volgende week en was ook daar verbaasd, dat je op dat kleine eiland zoveel laadpunten hebt. Dus het zal op sommige plekken niet perfect zijn, maar het is gemiddeld in Nederland dik in orde.

          Login om te reageren
  6. HZW zegt

    16 augustus 2025 om 18:36

    De eerste elektrische auto’s doken al op in de 19e eeuw, lang voordat benzineauto’s populair werden.
    Hoewel er al eerder experimentele voertuigen bestonden, wordt de Flocken Elektrowagen uit 1888 vaak beschouwd als de eerste praktische elektrische auto voor productie, volgens Polestar.
    In de beginjaren van de 20e eeuw waren elektrische auto’s zelfs populairder dan benzineauto’s, vooral in stedelijke gebieden.

    En toch is het nog steeds in de minderheid.
    Het is vanaf toen niets geworden, en ik vermoed dat het nog lang gaat duren, voordat het wel wat wordt.
    Ik verwacht dat ik in mijn leven niet mee ga maken dat de hele wereld elektrisch rijd.
    En ik heb vermoedelijk nog wel een jaartje of 25-40 te gaan.

    Login om te reageren
    • jaapiyo zegt

      16 augustus 2025 om 22:51

      Gezien de omstandigheden in de wereld maak ik daaruit op dat je ongeveer 5 jaar oud bent. Knap dat je dan al tot zo’n tekst komt.

      Login om te reageren
  7. JelmerS zegt

    16 augustus 2025 om 19:25

    Wat een verademing qua bedieningsgemak hadden die eerste EV’s moeten hebben t.o.v. de eerste ICE. Die dingen moest je handmatig starten, choken, zelf ontsteking bijstellen, geen synchromesh, lawaaiig, stinkend, lopend op gelode benzine en onderhoudsinterval van 2.000km omdat het oliefilter niet was uitgevonden. En wilde je tanken dan moest je naar de kruidenier. Met dat niveau aan techniek is het een wonder dat het toch nog wat is geworden, hedendag had niemand er in gezien willen worden als EV de standaard was. Aan de andere kant: misschien had de kruidvat wel met tankjes benzine gestunt met 1+1 gratis..

    Login om te reageren
    • racerx zegt

      17 augustus 2025 om 08:13

      Je vraagt je obv je uiteenzetting dan af hoe onmogelijk de EV optie was als mensen de genoemde nadelen voor lief namen.

      Login om te reageren
  8. kas_par zegt

    16 augustus 2025 om 19:29

    ICE wagens mooi vinden uit een stukje nostalgie is helemaal prima. Begrijp ik best.
    Maar buiten een stuk nostalgie nog steeds elektrisch pertinent weigeren of er zelfs op haten? Sorry, maar dan heb je het echt niet begrepen.
    De wereld is niet plat, we lopen al langer dan 6000 jaar op deze wereldbol rond en elektrische auto’s zijn de slimste keuze (en rijden ook nog veel fijner) als je het kunt betalen (want de kosten zijn nog steeds wel een dingetje)

    Login om te reageren
    • Jurgen zegt

      16 augustus 2025 om 21:20

      Blij dat ik het dan niet begrepen heb…ik rij heerlijk in mijn benzine slurpende BMW X3M competition. Kan prima bijna alle elektrische auto’s betalen, maar vind nieuwe auto’s de laatste jaren gewoon verschrikkelijk lelijk, niet alleen de buitenkant, maar vooral die klinische ipad dashboards vind ik helemaal niks, geld overigens ook voor nieuwe ICE modellen. Blijf gewoon lekker rijden op 98 benzine, qua snelheid en acceleratie totaal niets te klagen en gewoon lekker idrive met fysieke knoppen. Aldus een petrol dino.

      Login om te reageren
      • fanboy zegt

        17 augustus 2025 om 13:57

        @Jurgen: Dat is, zeker in NL, wel een vrij dure vorm van autorijden. Helemaal prima als dat een keuze is.
        Maar ga dan inderdaad nooit zeuren over kosten, een EV rijdt veel goedkoper.

        Login om te reageren
    • ejpotter zegt

      17 augustus 2025 om 18:47

      Rijden nog veel fijner?

      Dat is iets subjectiefs.

      Login om te reageren
      • fanboy zegt

        18 augustus 2025 om 10:32

        @ejpotter: Opzich subjectief, maar er zijn wel een aantal zaken objectief. Zoals altijd koppel, soepel doortrekken zonder onderbrekingen. En one pedal driving als je dat wil.
        Ik vind mijn oude sportwagentje ook leuker rijden maar de gemiddelde auto op de weg zou ik altijd inruilen voor een elektrische variant. Geluid kun je dan missen als kiespijn, en het is langzaam met schakelmomenten.
        Soms staat er iemand links opgesteld bij het stoplicht die dan nauwelijks snel op kan trekken, en vervolgens de tweede versnelling moet zoeken. Tja, dan krijg je wel een beetje het gevoel zoals in dit artikel.

        Login om te reageren
  9. scrmeagle zegt

    16 augustus 2025 om 21:31

    Ach voor ieder wat wils!!

    Login om te reageren
  10. werf76 zegt

    17 augustus 2025 om 06:24

    Tot de eventuele solid state accu’s en een overal verkrijgbare oplaadmogelijkheid zonder de ice auto’s in de weg te staan en dan ook nog financieel binnen bereik, veranderd er hier helemal niks. Oh ja, nu nog een overheid dat aan lange termijn visie doet. Tot die tijd geef ik helemaal geen 30k uit.

    Login om te reageren
  11. drdre1 zegt

    17 augustus 2025 om 08:35

    Omdenkers zijn gruwelijk? Hoe dat zo? En een paarse krokodil staat voor overdreven bureaucratie. Dus begrijp ‘m niet in deze context. Wil je eens toelichten?

    Ik houd wel van Omdenkers. ’t Zijn veelal wijsheden die worden gedeeld door mensen. Niks mis mee om zo nu en dan even stil te staan en iets te lezen wat helpt om ’t leven beter te begrijpen.

    Login om te reageren
    • jaapiyo zegt

      17 augustus 2025 om 13:30

      Echte omdenkers zijn oke. Mensen die ‘omdenker’ in hun bio hebben staan niet.

      Login om te reageren
      • drdre1 zegt

        17 augustus 2025 om 23:31

        Oh! Nee! Eens! 😂 🤣 Net als mensen die zichzelf prettig gestoord vinden. Tenenkrommend.

        Login om te reageren
      • mashell zegt

        23 augustus 2025 om 08:25

        Helemaal met je eens, dat hele omdenken gedoe is nogal een commercieel gebeuren met twijfelachtige “wijsheden”. Gewoon schaamteloze exploitatie van licht beïnvloedbare mensen.

        Login om te reageren
  12. verdebosco zegt

    17 augustus 2025 om 15:38

    Paar weken terug was er een vergelijkbare reactie van een van de lezers van AB. Tjah, ik denk dat benzine net zoiets is als een LP. Of wordt. Je voelt meer communicatie met de auto, een benzine-auto is ook lichter en je hebt geen tig kaartjes nodig om te kijken op die laadpaal daarop aansluit. Bij regen ren je meteen naar binnen bij de klant. Je hoeft niks aan te sluiten, en, je hoeft ook niemand te bellen als dit laadkabel er niet afgaat. Maar ja, houd je van lage kosten, stilte, acceleratie, korte draaicirkel, ruimte. Dat soort dingen. Dan is de EV de winnaar.

    Login om te reageren
    • E-V8 zegt

      17 augustus 2025 om 21:15

      Tig kaartjes? Dat was wel heel lang geleden. Bij regen meteen naar binnen rennen, ook dat was al jaren geleden. Laadkabel, tjonge ook al jaren geleden. Toen ik in 2012 een nieuwe lease auto uit mocht zoeken, toen was het nog pionieren. De Opel Amera-e had gepast. Ik reed gemiddeld 170 km per dag en 2 dagen per maand 320 km, dus 1x bijladen overdag. De meeste klanten vonden het toen al goed als je je snoertje uit zou rollen, want klanten laadpalen hadden de meeste bedrijven nog niet. Uiteindelijk was mij werkgever mentaal nog niet zoveel en is het een diesel geworden. Nu is het echt bela heerlijk simpel om EV te rijden. En die 2012 problemen? Dat was in 2012 niet in 2025.

      Login om te reageren
    • hardleersbv zegt

      18 augustus 2025 om 13:48

      Zijn dat echt de argumenten? Ben je van suiker? Qua communicatie? Mijn Polestar 2 rijdt echt vele male strakker dan 70% van de ICE auto’s op de weg, prima rijderswagen. Ok, hij is zwaarder, maar elke moderne benzine-auto heeft ook obesitas in vergelijking met 15-25 jaar geleden. En m’n laadkabel tot nu toe altijd teruggekregen van meneer laadpaal. Nee, lekker op weg naar huis nog langs een tochtig station moeten om in de kou en wind te staan tanken. Ik mis het niet.

      Login om te reageren
  13. FrLW68 zegt

    17 augustus 2025 om 16:09

    Je vertelt niet het hele verhaal. Stel dat ze erbij zeggen dat je eindelijk een fatsoenlijke caravan kan trekken, en dat je binnen 5 minuten weer 600km verder kan rijden en dus niet een half uur of langer bij dat stomme laadstation hoeft te wachten in de stromende regen. En dat je auto 500kg lichter is en je minder wegenbelasting hoeft te betalen (vanaf 2030). Dan wordt een benzineauto ineens aantrekkelijk.

    Login om te reageren
    • E-V8 zegt

      17 augustus 2025 om 21:21

      Gelukkig hebben de meeste Nederlanders geen caravan waar de het overige verkeer mee ophouden 3 weken per jaar. Als ik op de weg rij zie ik zo verschrikkelijk weinig aanhangers, dat ik gerust durf te stellen dat dit probleem een marginaal probleem is, dus ik het de waarde geef die het waard is. De overige voordelen voor de rest van het jaar zijn overweldigend groot. Het is inderdaad onderken en er is nu verschil tussen mensen die het ultieme gemak hebben van “thuis tanken” en mensen die op de openbare weg in de buurt moeten tanken. Met benzine en diesel was iedereen “gelijk” en ik vermoed dat daar het echte probleem voor sommige mensen zit

      Login om te reageren
    • fanboy zegt

      18 augustus 2025 om 10:37

      @FrLW68: 500kg lichter klopt geen hout van.
      Daarnaast zie je, als je thuis op kan laden “dat stomme laadstation” vrijwel nooit.
      Met caravan is zeker wat lastiger, maar wordt voor kortere vakanties al vaker gedaan. Heb deze zomer nog paar keer gezien.

      De rest van het jaar is beter. Je hoeft nooit naar dat “stomme tankstation” om geld te stoppen in het OPEC kartel en het rijdt gemiddeld gezien veel beter.

      Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North