Ook supermarktketen Jumbo gaat elektrisch

Auteur: , 39 Reacties

De sponsor van Max zet de groene bloemetjes buiten.

Daf CF Electric '18

Supermarktketens zijn doorgaans niet een onderwerp van gesprek bij Autoblog. Gek genoeg is Jumbo dat wel. De trotse sponsor van Max Verstappen wordt namelijk geleid door petrolhead Frits van Eerd. De man is dusdanig auto- en autosportgek dat hij niet alleen Formule 1 coureurs sponsort alsmede Le Mans raceteams, maar ook daadwerkelijk plaats neemt achter het stuur. Vandaag gaan we het niet hebben over de prive-collectie van Frits van Eerd, maar het wagenpark van Jumbo supermarkten.

Jumbo heeft zichzelf het doel gesteld om hun carbon footprint terug te dringen. Het doel is om in 2020 een een halvering van de CO2-uitstoot te realiseren ten opzichte van 2008. Om dat te halen, moet de vloot vrachtwagens aangepakt worden. Nu zijn deze al een stuk schoner dan voorheen, maar diesel blijft diesel en er zijn nieuwe technieken beschikbaar. Zoals een elektrische vrachtwagen.

Daf CF Electric '18

Uiteraard had Jumbo kunnen wachten op de Tesla Semi, maar voordat die auto gebruiksklaar is en de kinderziektes eruit zijn, is het al 2025. Gelukkig zijn er meerdere fabrikanten die zich bezighouden met elektrische vrachtwagens. Sterker nog, Jumbo heeft gekozen voor een zeer Nederlands product! Het is namelijk een Daf CF Electric (video). Deze Daf CF is een medium grote vrachtwagen, uitstekend geschikt voor distributiewerk.

Daf CF Electric '18

De motor is ontwikkeld door VDL. De elektromotor levert een maximumvermogen van 210 kW, omgerekend zo’n 286 pk. Bij vrachtwagens is vermogen niet zo heel belangrijk, het koppel des te meer. De elektromotor levert vanaf 0 toeren direct 2000 Nm. De vrachtwagen beschikt over een 170 Kwh accu. De actieradius is wel een dingetje, want na 100 km is de accu alweer leeg. Jumbo gebruikt de elektrische vrachtwagen in eerste instantie als proefballon om ervaring op te doen.

Of Rubens Barichello en Jan Lammers de vrachtwagens gaan besturen is niet bekend, maar lijkt vrij onwaarschijnlijk.



39 reacties

100km range hoop niet dat dat WLTP is in de zomer zonder lading.
@porscheboy: gaan alleen rijden rond om Veghel
@bartsss: lekker dan dat wordt dus een negatieve milieuwinst
best wel beeunhaas 100 km, blijft 70 van over in de winter, en 50 met volle lading? dit is meer een pr stunt dan een serieuse poging naar ev vervoer.
@gove: Ligt er maar net aan hoe / waar die ingezet wordt. Lijkt me stug dat daar niet over nagedacht is…
@notsobig: Zoals hierboven vermeld, alleen in de regio Veghel vanaf het dc daar.
@gove: Of ze zijn heel concervatief met de cijfers. Als ze bij winters weer met lading 100 km kunnen halen dan is dat getal nog best redelijk. Kwestie van tijd voordat dit een allerdaagse verschijning is.
@gove: gaan er alleen mee rijden in omgeving Veghel.
@gove: toch is in de calculatie rekening gehouden met diverse omstandigheden.
@gove: je moet ergens beginnen, toch?
@gove: Bij vrachtwagens zijn ze over het algemeen iets eerlijker over de cijfers. Liegen heeft ook geen zin want er zit geen voordeel aan. Bedrijven komen er snel genoeg achter wat het verbruik is en wie het zuinigst is.
@lekbak: aha, mss had Volkswagen ook vrachtwagens moeten maken dan. 🤔
Gaat nog heel lang duren voordat mijn bedrijf overstapt op elektrische vrachtwagens. Voorlopig lekker doorrijden met de V8 diesel.
@maxidyne: Alleen al voor het geluid moet dat blijven😍
Wil in 2020 ook meer subsidie ..

En nog iets van milieu ofzo ..
Fiets pikken denk ik ..
Schitterend Brabants onderonsje tussen Jumbo, VDL en Daf.
@tenaci:

Absoluut .. mooie private onderneming dat VDL .. soort van Heineken imperium ..
“De motor is ontwikkeld door VDL.”
Dat is onjuist. De motor is ontwikkeld door Siemens en de aandrijflijn is ontwikkeld door VDL in samenwerking met DAF. Mooi om te zien dat twee Nederlandse bedrijven op deze manier samenwerken en wij als Nederlanders ook nog iets kunnen betekenen in de wereld van de grote Automotive industrie.
@bram95: hier in de brainport werk alles samen. Met elkaar. Voor elkaar. Als er een stukje uitvalt. (Brand van de week) dan voelen ze dat hier overal.
Wat een belachelijk grote sleutels, dat zou je anno 2018 toch niet meer verwachten!
Hoppa op de valreep nog ff comment van het jaar. (Y) bedankt voor mijn lachmomentje op deze grauwe dag.
Tja, ik ga even iets heel raars zeggen, maar ik denk dat er diverse takken van transport zijn waar deze range meer dan voldoende is. Ik vermoed dat er voldoende gerangeerd wordt op de terreinen van Jumbo. Deze werkzaamheden waarbij veel gekoppeld, veel stationair gedraaid wordt en er zeer weinig km’s met veelal koude motor wordt gereden zijn uitermate geschikt om elektrisch te doen. Kortom, lekker elektrisch voorladen die trailers!
Een lijstje van de autocollectie van Frits zou anders best interessant zijn lijkt me, weet dat hij onder andere een klassieke Alfa, een AM en een Bentley bezit.
@6speed: En een rs6 niet te vergeten.
@6speed: en een van de grootste verzamelingen f1 auto’s. Waaronder die van Senna
Als de range te klein is pleuren ze er toch een zootje extra accu’s in?
Ruimte genoeg, lijkt me.
@cazzo046: meer accu’s = meer gewicht = minder laadvermogen. Niet ideaal dus.
@bram95: Mogen een ton of 20 laden?
Dan zal extra accu’s geen probleem zijn, denk dat Jumbo met hun producten hier niet vaak aan komt.
Weet je hoe lang kaden en lossen duurt? In die tijd kun je veel bijladen.
@kouwi: laden bij het distributiecentrum en lossen bij de supermarkt oet juist zo kort mogelijk duren. Misschien net iets langer als een pitstop bij de F1 maar geen uur.
@kouwi: Met 25 minuten per winkel heb je het wel gehad.
@zelfbenoemdingenieur: toch 25 min laden
Genoeg ruimte voor een groter accupakket
Denk dat mijn moeder hier wel blij van wordt. Ze wordt nu iedere ochtend veel te vroeg gewekt door de Jumbovrachtwagens die vanaf het DC te Breda vertrekken.
Politiek correct van meneer van Eerd, onderwijl lekker gummen met een co2 uitbrakende Dallara op Le Mans.
@toniominestrone: laten we de laatste druppels aardolie aan dit soort leuke dingen besteden i.p.v. ze op te laten stoken door saaie vrachtwagens met 81km/u op de rechterbaan.
Lekker braaf doen. Politiek correct. Wat zijn we toch groen….(kots)
Er zal voor de trailer wel een aparte accu zijn en de koelmachine voorop draait gewoon op diesel

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).