• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Peperdure Italiaanse exoot krijgt motor van eenvoudige komaf

Auteur: willeme, gepost 29 oktober 2019 om 16:57 – 25 Reacties

Afbeelding Peperdure Italiaanse exoot krijgt motor van eenvoudige komafAfbeelding Peperdure Italiaanse exoot krijgt motor van eenvoudige komafAfbeelding Peperdure Italiaanse exoot krijgt motor van eenvoudige komafAfbeelding Peperdure Italiaanse exoot krijgt motor van eenvoudige komafAfbeelding Peperdure Italiaanse exoot krijgt motor van eenvoudige komafAfbeelding Peperdure Italiaanse exoot krijgt motor van eenvoudige komafAfbeelding Peperdure Italiaanse exoot krijgt motor van eenvoudige komafAfbeelding Peperdure Italiaanse exoot krijgt motor van eenvoudige komaf

DeTomaso P72 '19
Kunnen wij ons daar overheen zetten?

Zelden was een supercar zo goed gelukt als de DeTomaso P72. Het merk DeTomaso werd weer opnieuw leven in geblazen, er werd een schitterende koets ontworpen. Die koest moet volgens DeTomaso denken aan de P70 raceauto uit de jaren ’60, maar volgens Scuderia Glickenhaus lijkt de P72 vooral heel erg op zijn eigen creaties.

Ook bij het interieur is er overduidelijk inspiratie opgedaan bij een ander merk. Het is niet zomaar een hoedtik naar Pagani. De combinatie van overdadig veel leer, carbon, glimmende metalen is bijna exact hetzelfde. Het is absoluut bijzonder fraai te noemen. Het totaalpakket is ook erg geslaagd. Is de motor dan wel origineel?

DeTomaso P72 '19

Nee, ook dat niet. Aanvankelijk was het de bedoeling om een atmosferische V12 te gebruiken. Die worden nauwelijks meer gemaakt en zijn bijzonder duur. Dus wat doe je dan als fabrikant? Simpel: je gaat shoppen bij de Amerikanen waar je veel pk’s krijgt voor betrekkelijk weinig geld. De keuze is gevallen op een 5.0 Coyote V8 van Ford.

Roush Mustang ~Coyote Stage 3 V8 '19

Dat is de motor uit de Mustang, inderdaad. Het zal echter niet de standaard V8 zijn, de motor in de P72 wordt namelijk door Roush onderhanden genomen. Het geschatte vermogen is ongeveer 700 pk, net zoals bij de Roush Jackhammer. Meer dan voldoende, dus. Ook qua koppel hoef je niet te klagen: 824 Newtonmeters staan klaar om de achterbanden te martelen. Ondanks dat de V8 is voorzien van een mechanische compressor, belooft DeTomaso dat de V8 het karakter heeft van een atmosferische motor. Overigens is de V8 van Ford historisch helemaal verantwoord, want de DeTomaso Panthera had óók een Ford V8 en zelfs de DeTomaso P70 uit 1965 had een door Shelby getunede Ford V8.

DeTomaso

Dan de nadelen. Ten eerste de prijs. Ondanks de Ford-motor mag je gewoon de volle mep betalen, Louwman biedt ‘m aan voor 750.000 euro exclusief BTW én BPM. Reken op een miljoen als je ‘m op gele platen wil zetten. Ondanks dat die Ford-motor uitstekend is, wringt het wel een beetje. Af en toe zie je op Autoblog artikelen voorbij komen met bizar goedkope Mustangs en F-150’s die voorzien zijn van (minimaal) 700 pk en voor 35 tot 50 mille in dollars nieuw voor de deur staan. Het hele Blue-collar imago van die motor strookt niet echt met een dure Italiaanse exoot. Nog een nadeel, het zal een zeldzame auto blijven. Er zullen namelijk slechts 72 van de band rollen. Hoeveel daarvan nog beschikbaar zijn, is niet bekend.

Ook interessant!

  • Ford GT krijgt
    Ford GT krijgt nu de enige echte goede motor
  • Roush Stage 3 Mustang GT
    Roush Mustang biedt 785 pk voor €50k
  • Ford Bronco Raptor is 400 pk sterk topmodel
  • Heet! Land Rover Defender V8 met 525 pk is hier

Nieuwste artikelen

  • Autoblog Spots Uploterij: win een cadeaubon t.w.v. €100
  • Groter, sneller of bizar: BYD doet het
  • Is de nieuwe Mercedes GLB stiekem een omgebouwde Smart?
  • Nieuwe 5 Serie-concurrent met verbrandingsmotor komt uit zeer onverwachte hoek!
FacebookTweetPinLinkedIn

detomaso, Ford, P72, roush, V8

Vorig bericht: « De traagste Brabus G-Klasse is hier
Volgend bericht: Deze 911 Cabrio is stiekem toch een sleeper »

Lees Interacties

Reacties

  1. JamesBond007 zegt

    29 oktober 2019 om 17:07

    -edit: dank u, is inmiddels gefixt-

    Login om te reageren
    • dappers zegt

      29 oktober 2019 om 17:19

      @jamesbond007: inderdaad, al hoop ik dat de ‘blue-dollar’ een bewuste is.

      Login om te reageren
  2. mats106rallye zegt

    29 oktober 2019 om 17:08

    Oke dit is janken

    Login om te reageren
  3. Edge zegt

    29 oktober 2019 om 17:14

    Aangezien De Tomaso’s vroeger ook Ford power hadden vind ik het een prima historisch verantwoorde keuze. Toch vind ik het ergens wel jammer dat men niet bijvoorbeeld bij Ferrari heeft aan kunnen kloppen voor een lekker hoogtoerige V12, dat past in mijn ogen beter bij het uiterlijk van deze auto.

    Login om te reageren
    • amauryg zegt

      29 oktober 2019 om 17:22

      @edge: Een ferrari sourced V12 zou helemaal geweldig zijn, echter zie ik Ferrari z’n V12 niet zomaar uitdelen aan de eerste de beste fabrikant die langskomt met een supercar. Route van Pagani en de Mercedes V12 lijkt me dan een betere keuze, hoewel dit natuurlijk heel dicht bij Pagani komt zo..

      Login om te reageren
      • tdu2zonda zegt

        29 oktober 2019 om 17:40

        De V8 is natuurlijk wel historisch verantwoord. Maar het prototype heeft een Ferrari V12 (F12 6,3), dezelfde als de Apollo IE. Het zijn in de basis natuurlijk ook dezelfde auto’s. Of in ieder geval het prototype. Maar van de Apollo worden er nog geen 10 stuks gebouwd en van deze 72, zal daar ook iets mee te maken hebben waarschijnlijk.

        Login om te reageren
  4. dees zegt

    29 oktober 2019 om 17:21

    Mazzel dat ze juist een van de betrouwbare Ford motoren hebben gepakt.

    Login om te reageren
    • elemento zegt

      29 oktober 2019 om 17:24

      @dees: idd

      Login om te reageren
      • dees zegt

        29 oktober 2019 om 17:47

        @elemento: Zag laatst een stuk op Youtube over de slechte ervaringen van garages met diverse motoren van Ford.
        Het stuk begon met de DCT van Ford waar ze klauwen aan geld kwijt zijn aan onderhoud onder garantie .

        Login om te reageren
  5. karaya zegt

    29 oktober 2019 om 17:23

    In een DeTomaso hoort een Ford V8. Goede keus dus.

    Login om te reageren
  6. reactief zegt

    29 oktober 2019 om 17:24

    Ik vond die V12 juist een rare keus.

    Een oldskool Amerikaanse V8 past beter bij DeTomaso, dus prima verandering.

    Echter vreemd dat ze hem eerst presenteren met V12 en nu overstappen op de V8. Lijkt me dat de ontwikkeling nog niet echt in een ver stadium is dan..

    Login om te reageren
  7. Dutchdriftking zegt

    29 oktober 2019 om 17:34

    Ik dacht dat Werner Budding al een rijtest had gedaan met het V12 model?

    Login om te reageren
    • baardmijt zegt

      29 oktober 2019 om 17:55

      @dutchdriftking: Ben je niet in de war met de Minotto? Dat is overigens geen Italiaan…

      Login om te reageren
      • Dutchdriftking zegt

        30 oktober 2019 om 05:58

        @baardmijt: je hebt helemaal gelijk. Ik ga mij schamen.

        Login om te reageren
    • JanJansen zegt

      29 oktober 2019 om 22:46

      @dutchdriftking: Werner Budding doet niet aan testen. Die maakt alleen maar reclame voor fabrikanten die zijn reisjes betalen.

      Login om te reageren
      • MaartenD zegt

        30 oktober 2019 om 08:52

        @janjansen: hahaha…ouch

        Login om te reageren
  8. Justawheelchairguy zegt

    29 oktober 2019 om 17:42

    Heb de P72 nu 2x in het echt mogen aanschouwen en het is op recht de allermooiste auto ooit. De V8 past er ook prima bij gezien de historie van DeTomaso. Deze auto staat zeker weten in mijn top 5 auto’s ooit!

    Login om te reageren
  9. maferick74 zegt

    29 oktober 2019 om 18:02

    Dus glickenhause zegt dat deze auto lijkt op zijn creaties…. tja maar waar lijkt zijn creatie op, de ferrari 330 p4 dacht ik, wat een gezeur .

    Login om te reageren
  10. dwfc zegt

    29 oktober 2019 om 19:45

    Dees is beter : https://www.hln.be/auto/mogelijke-opvolger-alfa-romeo-8c-maakt-internet-gek~a3396e84/

    Login om te reageren
  11. retsok zegt

    29 oktober 2019 om 20:35

    Waarom niet gewoon een getweakte atmosferische v8 met 500 a 550 pk. Dan kun je in iedergeval nog es een keer lekker vol gas een bocht uit accelereren. De pk wedloop is zijn doel voorbij geschoten. Zonde.

    Login om te reageren
    • retsok zegt

      29 oktober 2019 om 20:36

      @retsok: Fantastisch mooie en retrotastische wagen overigens!!

      Login om te reageren
  12. antoombom2000 zegt

    29 oktober 2019 om 20:56

    Ja een v12 klinkt beter. Maar een betrouwbare supercar die ook niet al teveel kost om te onderhouden is ook niet verkeerd.

    Login om te reageren
  13. thomasthomas zegt

    29 oktober 2019 om 23:54

    Best raar ik heet Thomas mijn achternaam begint met een P en ben van ‘72 . Precies een auto die bij me past… nu het geld nog even.

    Login om te reageren
    • cossiekiller zegt

      30 oktober 2019 om 08:40

      @thomasthomas: *even = erven. ;-)

      Login om te reageren
  14. lithiumion zegt

    30 oktober 2019 om 10:26

    Kan iemand mij vertellen waarom het ontwikkelen van een motor, een V8, of een V12, zo schreeuwend duur is? Is het dan werkelijk zo dat ze ‘bottom scratch’ beginnen met ontwikkelen? Dan zou ik het namelijk nog snappen. Ik ben een absolute leek in dat proces, maar is het niet “kort door de bocht”, finetunen van een bestaande motor? OT, wat een verschrikkelijk mooi design en daarom zonde dat er maar 72 van komen!

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North