
Het Volvo-broertje is het duidelijk niet eens met de nieuwe regels.
Ook de komende generaties Europese autoliefhebbers zullen weten wat een nokkenas, downpipe en bougie zijn. De verbrandingsmotor mag, in gereguleerde vorm, blijven bestaan in de EU. Het besluit kan op goedkeuring van verschillende autofabrikanten rekenen, maar er zijn ook tegenstanders.
Eén van die tegenstanders is Polestar. Het Geely-merk dat je kent van Volvo, gebruikt na de geweldige Polestar 1 geen plofmotoren meer. De EV-bouwer hoopte dat andere merken hier ook voor zouden gaan. Door de nieuwe EU-regels is dat niet het geval. En daar balen ze bij Polestar van.
Het Zweedse/Chinese automerk laat zelfs haar woede blijken. Polestar bestickerde een aantal Polestar 4’s. De stickers zorgen voor de tekst ‘Polestar, Still committed, Still Electric’ op de flanken van de auto’s. Vervolgens ging het konvooi naar Brussel. De auto’s reden in een stille stoet voorbij aan het gebouw waar de Europese Commissie geposteerd is. Weer eens wat anders dan een snelwegblokkade.


Niet alleen voor het klimaat
Polestar-baas Michael Loscheller licht het protest toe op LinkedIn. ”Een auto op fossiele brandstof die in 2035 wordt gebouwd, kan twintig jaar later nog steeds vervuilend zijn. Van een duidelijke doelstelling van 100 procent emissievrij naar 90 procent gaan lijkt misschien een kleine stap, maar als we nu terugkrabbelen, schaden we niet alleen het klimaat. We schaden ook het concurrentievermogen van Europa.”
Ook onze economie wordt beter van een Europese Unie zonder nieuwe benzinemotoren, volgens de CEO: ”Elektrificatie zal de komende decennia welvaart en banen creëren. Terugkrabbelen zou het tegenovergestelde effect hebben: het verlengt de levensduur van verouderde industrieën met een paar korte jaren, terwijl de rest van de wereld vooruitgang boekt.”
Europeanen lusten wel een EV
Daarom is het nu tijd voor actie, volgens hem. Het argument dat inwoners van de EU geen elektrische auto willen, is nonsens. ”Schone, elektrische oplossingen zijn beschikbaar en worden alom toegepast. Europa heeft geen vraagprobleem, maar een vertrouwensprobleem. Bij Polestar blijven we ervan overtuigd: elektrisch is de enige weg vooruit, en we zeggen nee tegen verbrandingsmotoren.”
Een mooi betoog, maar ik vrees dat het niets gaat veranderen aan de versoepelde regelgeving. En nu, hup aan het werk Polestar, want er moet een EV komen die maximaal 4,2 meter lang is.





Neen, we hebben een dictatoriaal probleem. De EV is ons opgedrongen door politieke partijen die de arrogantie hebben om 600 000 arbeidsplaatsen laten verloren gaan maar zichzelf grote inkomens gunnen!!!!
Het enige probleem zijn de fossiele dinosaurussen bij de grote duitse merken die hebben liggen slapen. Ze worden aan alle kanten voorbijgestreefd en het enige wat ze kunnen doen is lobbyen om nog maar zo lang mogelijk het onvermijdelijke uit te stellen. Let wel; ik ga wel goed op een smeuige zescilinder uit beieren. Maar dat is een marginale toekomst. De tijd dat een VW Golf een echte wagen voor het volk was, is allang geweest. Maar goed, blijf vooral te dure ‘premium’ zooi uitpoepen en dan klagen dat China en Tesla je keihard voorbij knallen met laten we wel wezen, prima EV’s voor het geld. Gelukkig heeft er iemand bij fucking Renault of all places het licht wel gezien.
Arbeidsplaatsen zijn verloren door slapen Europese autoindustrie.
Stop toch eens met dat gedram over arbeidsplaatsen, we hebben geen plan economie waar we moeten zorgen dat er voor iedereen een arbeidsplaats is.,
Mensen die ontslagen worden bij een autofabrikant die gaan gewoon wat anders doen. Banen zat om in te vullen, vaak maatschappelijk nuttigers dan auto’s monteren.
En als je de bestuurder aanvalt op z’n besluit doe dat dan inhoudelijk en niet op z’n inkomen, dat is zwakke onderbuik argumentatie waarmee je jezelf meteen als irrelevant kwalificeert.
Wij van wc eend zijn voorstander van een verbod op de concurrentie van wc eend…
Met een stoet van Chinese auto’s langs het EU hoofdkwartier rijden, dat is wel een tikkie provocerend.
Ja begrijp ik wel een beetje die reactie. Domme bureaucraten verzinnen een EV revolutie en denken in al hun onkunde en arrogantie dat je dat wel even kan opleggen aan de massa. Top van de auto industrie gaat mee in die bureaucratische onkunde want staan inmiddels net zo ver af van de realiteit als de politiek en ja die laatste dreigde tevens met een verbod van brandstof motoren. En nu loopt de boel in het honderd en komt er een uitstel van het verbod en daar zit je dan als overijverige volgeling van al die bureaucratische onkunde met een product wat op een aantal belangrijke punten nog altijd inferieur is aan de brandstof motor en geen enkel alternatief omdat je alle schepen achter je hebt verbrand. Dat is gewoon slecht beleid, ik heb er geen medelijden mee.
Domme autofabrikanten willen hun verdienmodel niet kwijt.
Het concurrentievermogen van Europa.. ik weet toch bijna zeker dat alle Polestars in China worden gemaakt Toch? Weliswaar ontwikkeld in Zweden, maar dat concurrentievermogen van Europa heeft ook graag de productie hier. Zoals broer Volvo in België.
Overigens, mooie auto’s die Polestars. Iets te prijzig, maar importtarieven kun je ook wegnemen door hier te produceren. Een hele dikke Polestar 2 zou best voor rond de 45 mille moeten kunnen na bijna 6 jaar productie. Maar is 60-70 mille euro.
Echter is onze arbeid in vergelijk veels te duur, de vraag is dus maar net hoeveel je daarmee opschiet. Maar we willen ook geen goedkope arbeidsmigranten. Dus kies maar. Gelukkig maken de fransen nog betaalbare auto’s voor de normale mens.