SEAT Leon CUPRA Black: 300 pk voor minder dan 40 mille

Auteur: , 33 Reacties
SEAT Leon CUPRA Black: 300 pk voor minder dan 40 mille

Laat het aantrekkelijke aanbod je niet afleiden van het feit dat SEAT met de wereld aan het sollen is.

Alvorens we die belachelijk aantrekkelijke prijs/pk-verhouding onder de loep nemen, schijnen we ons licht eerst even op de nog altijd uitermate verwarrende manier waarop SEAT de afgelopen maanden te werk is gegaan. De Spanjaarden sneden begin dit jaar de performance afdeling CUPRA los, maar blijven tegelijkertijd CUPRA-modellen maken voor SEAT. De onwaarschijnlijk goede deal even negerende, is dat toch iets waarvan onze wenkbrauw de lucht in schiet.

Wie een tijd terug dit lijstje van @willeme heeft bekeken, zal weten dat SEAT al een kleine reputatie heeft voor wat betreft het goedkoop aanbieden van onbehoorlijk veel vermogen. Met name de SEAT Leon CUPRA steekt er met kop en schouders bovenuit. Je zou denken dat de auto duurder wordt wanneer SEAT er een speciale editie van op de markt brengt, maar niets is minder waar. Het bijbehorende klantvoordeel van 3.000 euro trekt de prijs namelijk naar 39.950 euro.

SEAT Leon CUPRA Black: 300 pk voor minder dan 40 mille

Voor dit bedrag krijg je een 300 pk sterke 2-liter TSI-motor in combinatie met een handgeschakelde zesbak of een zestraps automaat. De ‘CUPRA’ schiet in ongeveer 5 seconden naar de 100 km/u en heeft een topsnelheid van 250 km/u.

De uitgebreide uitrusting van de CUPRA Black-uitvoering probeert de kopers verder af te leiden van het verwarrende naamspelletje. Wie de CUPRA Black kiest, krijgt allerlei matzwarte details (joh), 19″ velgen en een 8″ touchscreen op zijn hete Leon. SEAT brengt in totaal 50 stuks naar Nederland, zowel als vijfdeurs hatchback of ST.

Meer lezen over CUPRA? Check HIER de 11 hoogtepunten van het merk.

SEAT Leon CUPRA Black: 300 pk voor minder dan 40 mille



33 reacties

5 seconde is wel echt snel. Automaat er in, mooier dan een kale A4.
@porschepdk: is verplicht automaat en estate (ST)
@porschepdk: ja hele knappe prestatie maar dat haal je denk ik alleen in de beste omstandigheden. Ik haal met de 850R 6sec rond naar de 100 alleen als het warm en droog is en als er goed asfalt ligt. En zelfs dan heb ik nog last van wat nonstop wielspin. Zodra het koud is of vochtig kom ik nog niet eens in de buurt van dat getal
Zeker een goede deal. Je hebt een ruime auto waar alles op zit wat je maar nodig hebt. Je hebt meer dan genoeg power en hij heeft ook nog 4WD zodat je in de winter ook nog de straat uit komt. Je moet er alleen tegen kunnen om in het treurigste interieur sinds de geschiedenis van de automobiel te zitten.
@berlinetta: Hoe kom jij aan de 4wd info, ik dacht gewoon 2wd met sper?
@dutchdriftking: Je hebt gelijk. Ik was in de veronderstelling dat deze dezelfde set-up had als de Golf R. Blijkt dus niet het geval te zijn.
@berlinetta: scheelt weer 150kg :p
@dutchdriftking: Daardoor issie ook zo snel op de Ring.
@berlinetta: Voor de duiding (ik val in herhaling), de ST (estate) is er als 4drive 4wd icm de automaat. De rest van het Cupra aanbod is nog steeds FWD mét sperdifferentieel.
@onehp: Ik zit dus maar wat uit mijn nek te lullen. Had ik eigenlijk ook kunnen weten met die sprinttijd van 5 tellen. Dat ga je met een voorwielaandrijver niet redden.
Ook met 4WD te krijgen als station ?
@ghost: deze denk ik wel, de 280pk had voorwiel aandrijving, hoop het echter wel want de voorwielen wordt wel echt enorm getest en aangetast als je flink loopt te sturen
@henrikt: een goed sper zou al veel doen.
@kennone: alle FWD Leon Cupra worden geleverd met het VAQ sperdifferentieel.
@henrikt: Nee, waarom zou deze wel AWD zijn; omdat ie met een chippie 20pk meer heeft ? Nee, zijn expres FWD, anders bijt het de Golf R of A3 teveel …
@dawwg: Sinds de Cupra 300 wordt de Leon Cupra (ook?) met 4WD geleverd.
Wil je een relatief goedkope en snelle volkswagen -> Seat. Wil je een relatief goedkope en praktische volkswagen -> Skoda. Heb je zin om eens flink genomen te worden -> Volkswagen
@2wheeler: En waar plaats jij Audi?
@berlinetta: Dat is genomen worden in stijl en glijmiddel gemaakt van volle maan caviaar !
En ja, ik ben jaren tevreden Audi rtijder geweest :)
@berlinetta: vind ik een lastige! Ik zou in die categorie eerder kijken bij MB of BMW, daar heb ik wat meer mee. Maar bijvoorbeeld tussen een 1 serie, CL(A) of A3 sedan wordt het weer absoluut de boksbeugel.
@2wheeler: Die is lastig. De BMW is de fijnste auto qua sturen en komt met gratis petje, de Mercedes is het meest stijlvol en komt met gratis Gucci-tasje en de audi heeft het beste interieur en komt met gratis hip Starbucks drank. Ieder z’n ding!
@timobac: ja precies, gelukkig maar. Elk merk heeft z’n voor- en nadelen.
Zeker een mooi en snel ding, maar van die Seat interieurs ga je instant depressief worden, manmanman…
Dat is een goede deal!
Als het 8″ touchscreen ook matzwart is, dan heb je er niet zoveel aan… ;)
De estate (ST) is leverbaar met 4drive als automaat. De rest van het gamma is FWD en dan duurt de 0-100 wat langer, de 100-200 is dan weer wat korter (voor de autobahn gebruikers).

Dat het interieur zó hard afgekraakt wordt begrijp ik niet. Het is zwart, zoals bij velen, en er zitten wat chromen randjes op hier en daar, zoals het geval is bij andere merken ook. Verder is het functioneel, het infotainmentscherm zit ergonomisch hoog, en doet zijn werk goed. Voor de rest kijk ik hoofdzakelijk naar buiten, door de ramen, dus ik maak me meer zorgen over hoe lelijk sommige auto’s zijn van buiten ;)
@onehp: de buurman kijkt naar de buitenkant van je auto, jij naar de binnenkant. Het interieur is dus belangrijk. En de Leon is ergonimisch inderdaad prima in orde (het is immers een VAG product) maar het ziet er zo verschrikkelijk inspiratieloos uit. Het is helemaal bedoeld om je het gevoel te geven dat Seat het budgetmerk van VAG is en je de volgende liever iets meer voor een Skoda of VW zou moeten uitgeven.
@mashell: ik ga zeker niet beweren dat het het meest inspirerende interieur op de markt is. Enkel dat ie wel heel erg hard afgekraakt wordt, terwijl alvast ik de rest in deze categorie nauwelijks beter vindt qua ‘stijl’, en vaak ergonomische slechter ook.

Mogelijke verklaring is misschien dat men vaak enkel de meest karige Leon heeft gezeten, terwijl een Golf vaak wat meer opties heeft? Beetje scheef vergelijk dan natuurlijk…
@onehp: ‘k vind er niks mis mee, met het Seat interieur. Misschien wat te veel zwart maar als je dat niet zo’n ramp… de materialen zien er prima uit. Het is i.i.g. meer bijzonder dan een Golf. En het rijdt minstens zo goed.
Zou ‘m wel even door-tjoenen tot 400+ pk’s.
@Onehp: snap ik ook niet zo goed. Prima interieur, alles zit op de juiste plek!
Ik vind het een strak ding!
*gaat leasemaatschappij bellen*
Geen VAG fan, maar voor dit ding loop ik wel warm.
Alleen dat sper diff… Niet mechanisch zeker?
Zou zomaar eens de volgende kunnen worden na de OPC. Ongeveer dezelfde performance met een grote koffer…
@cossiekiller: wel mechanisch maar elektronisch regelt hij het vermogen naar elk wiel van 0 tot 100%. Eigenlijk een mech sper 2.0

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).