Singer en F1-team Williams 911 met 500 pk is af

Auteur: , 58 Reacties

En het leuke is dat het ding nog geen 1.000 kilogram weegt.

I love it when a plan comes together, aldus John “Hannibal” Smith. Dat is zeker het geval bij deze Singer. Vorig jaar werd dit project, onder de naam Dynamics and Lightweighting Study (DLS), aan het publiek gepresenteerd. Op wat mooie specs en computerplaatjes na, was er nog geen tastbaar product.

We zijn inmiddels vele maanden verder en de auto is af. Man, wat is het een gigantisch lekker apparaat geworden. In samenwerking met Williams Advanced Engineering is deze Singer tot stand gekomen. Het merk spreekt over de meest geavanceerde luchtgekoelde 911 ooit. Naast Williams zijn er tal van andere technische partners verantwoordelijk voor het uiteindelijke resultaat, zoals Recaro, Michelin, Momo en BBS.

In de basis kijken we naar een 964. De standaard 3.6 liter grote boxermotor werd opgepompt naar 4.0 liter en is goed voor maar liefst 500 pk. Het blok jankt door tot 9.000 toeren per minuut. Dankzij het gebruik van magnesium, titanium en koolstofvezel wisten Singer en Williams het gewicht onder de 1.000 kilogram te houden.

Er komen 75 exemplaren van deze Singer. De auto is dit weekend te bewonderen op de Michelin Supercar Paddock tijdens het Goodwood Festival of Speed. Ook neemt de auto deel aan de heuvelklim. Wie niet in de gelegenheid is om dit weekend naar Goodwood af te reizen, krijgt later dit jaar een herkansing. De 911 is eind augustus ook aanwezig tijdens de Monterey Car Week.



58 reacties

Naar mijn mening een van de mooiste auto’s that money can buy.
@str8six: Jammer dat ze een paar panelen vergeten zijn en JDM stijl achtige flares gebruikt hebben. Ik vind dit zelfs voor Singer, to much!
@airc: pardon my language maar als je nu spreekt over ‘JDM’ stijl ‘flares’ dan moet je echt ff de geschiedenisboeken in van, noem maar wat, ieder Europees automerk wat een beetje competitie gereden heeft. Op deze auto lijkt het wel een mooie combi tussen de ’70’s RSR en de eerste GT2. Prima historisch verantwoord… Maw, stop de haat tegen uitgebouwde wielkasten!
@davelepeef: Momenteel zijn ze vooral hip in de JDM scene en aangezien de gemiddelde autoblog bezoeker 15,7 jaar oud is leek me dat het beste vergelijk.
@airc: 15,8 ondertussen*
@str8six: De mooiste.
@str8six:
Oké, op één na mooiste want Eagle Speedster
Ik heb niet zoveel met oude elfjes, maar hier word ik toch wel heel hebberig van. Wat een kunstwerk op wielen is dit zeg. Ben benieuwd hoe die klinkt als die met 9.000 rpm langs komt blazen.
Shut up and take my money! Als je maar 1 auto mocht hebben voor de rest van je leven, dan deze!
@dutchdriftking: Het is bijna vanzelfsprekend dat je nog maar 1 auto in je leven nodig hebt als het dit gok ik 1 miljoen kostend exemplaar mag zijn :D
@Jochempie: 1,8 miljoen dollar heb ik voorbij zien komen.. niet normaal
@dutchdriftking: ik zou er dan toch een nemen waar vier mensen in kunnen….maar goed, waarom beperken tot een?
Seks op vier wielen
Vandaar dat die wachtrij bij Singer zo lang is geworden. Als ze ineens 75 auto’s moeten gaan bouwen..!
Fantastische wagen… En het geluid zal wel hemels zijn
Setje normale kop- en achterlampen erin, en klaar. 1000 kg. Wow.

Eat that BMW M2 M performance goodies special edition packages parts limited. Naja, ‘eat that’ maar niet, want je bent al zwaar zat.
@postzegel:
Ik sluit me hier helemaal bij aan. Heldere koplampen op een klassieke 911 staan vreemd. En deze achterlichten ZIJN gewoon vreemd. Ook op een modernere 911 zouden ze niet mooi staan.
@postzegel: zou BMW een echte lichtgewicht M2 daadwerkelijk aan de man kunnen brengen als deze qua prijs naar Singer-niveau gaat?
@escort77: precies. Nogal appels met peren vergelijken als je de prijskaartjes in acht neemt.
@postzegel: Voor de prijs van deze Singer kan BMW die M2 ook wel naar 1.000 kg brengen.
@postzegel: als ik een M2 voor 1,7 miljoen laat verbouwen weet ik zeker dat hij minder weegt dan deze Singer en hem bij iedere bocht volledig zoek zal rijden.
Het mooie aan een Singer vond ik altijd die perfect gemaakte verbrede spatborden.
Wat is hier misgegaan?
@janjansen: Ze zijn waarschijnlijk vergeten de naadjes mooi weg te plamuren voordat de auto naar de spuiterij ging.
@janjansen: dat was subtiele sportiviteit. Dit heet motorsport :)
Als ik het geld had hè, áls ik dat had…

Dan ging ik naar RUF voor een CTR. Singer is de weg een beetje kwijt als je het mij vraagt, rare mix van modern en klassiek. En die opplakspatbordentrend ben ik ook een beetje klaar mee.
@CasperH: precies de goeie mix tussen modern en klassiek
GADVERDAMME! Hoe haal je het in je hoofd om zo’n ontiegelijk lekkere automobiel te maken! Het zou verboden moeten worden!
Prachtig!
1.8 miljoen dollar lees ik net op topgear.com
@tvklarenbosch: als ik het had…. dan kocht ik deze auto. <1000 kg. 500pk tot 9000 toeren. En maar 75 stuks. Manmanman.
@tvklarenbosch: kan me moeilijk voorstellen dat ze voor dat geld 75 kopers weten te vinden
@jochen: Makkelijk
Ik dacht dat we altijd een NSFW melding kregen bij porno materiaal. Want deze is te lekker om te kijken onder werktijd 😂.
Op die achterlichten na is het toch wel een heerlijk apparaat zo.
Zal wel lekker sturen zo’n Williams..
De ultieme natte droom
Heel dik!!
Pure porno op wielen.
En waar gaan jullie er mee rijden? Nieuwe wijn in oude vaten. Is toch een uitgemolken concept zo’n 911 en dat voor die prijs.
De toerenteller naar 11… mooi Singer detail
Wat een overdreven reacties zeg. 1000 kg is zo spannend niet voor een auto uit die tijd. Er zijn genoeg 9 elfjes die met goedkopere aanpassingen onder de 1000 kg zitten. Bijna 2 meloen betalen voor een samenraapsel van BBS , recaro , stroll , en de langzaamste auto van de F1 grid en een oude Porsche ? Mooi is ie wel, maar er is veel beters te koop voor dat geld.
@autopetje:
Voor een auto, die qua carrosserie waarschijnlijk net zo stijf is als een moderne 911, over een redelijk volwaardig interieur – vermoedelijk inclusief airco – en de nodige verstevigingen me het oog op veiligheid beschikt is onder de 1000 kg een he-hoor-lijk laag gewicht. Kan je niet vergelijken met een leeggesloopte auto uit die tijd, die in vergelijking met dit apparaat nog tordeerde als een wokkel.

p.s. : wat vind jij ‘veel beters’ voor dit geld ?
@amghans: Dit zal niet meer of minder stijf en stug zijn dan bijv een 911 ST. Die zitten rond de 170k en wegen rond de 900kg. Begrijp me niet verkeerd maar soms moet je waken dat je niet in elk marketing verhaal tuind. Wat ik liever zou kopen Voor dit geld ?
Liever een BMW CS , M1 , Mercedes gulwing etc. Maar goed , mensen die dit geld uitgeven kijken anders tegen geld aan en hun bankrekening zal niet bewegen bij dit soort uitgaven.
@autopetje: meen je nou echt dat een bedrijf van F1 niveau eigenlijk niets verbeterd heeft ten opzichte van een 911 uit het jaar kruk, wat de carrosserie betreft???
Bij de eerder gebouwde Singer’s like ik mijn vingers echt af. Die zaten vol van fraaie, vaak zeer subtiele details, die het verschil maakten tussen een leuke restomodded 911 en een Singer. Ze hebben een trend gecreëerd, door de beste materialen toe te passen op een manier waardoor het er esthetisch een buitengewoon fraai klassiek ogend geheel van wordt.

Bij deze zijn zoveel moderne foefjes en dingetjes toegevoegd op esthetisch gebied er modern uit ziet, en dat verprutst het Singer-concept in mijn idee. Ik vind hem als auto mooi, ik vind hem als 911 ook zeker fraai, maar voor mij mag er een Singer in de eerdere filosofie voor de deur worden geparkeerd i.p.v. deze Singer op anabolen.
@ultimora: zit wat in, maar natuurlijk wel goed dat ze met een voor hen echt nieuw product/concept komen. Daarnaast zoeken ze hiermee wel een soort grenzen op, waar de andere modellen wat meer op stijl leunen. Was het een vervanger, dan was het misschien jammer. Maar als product erbij is het toch alleen maar een verrijking!?
Leuke wagen voor het weekend… zonder dollen, wat een porno op wielen is dit zeg.
Mooi ding, belachelijke prijs.
Voor de helft bouw ik een lufti met 501 PK en een mooier interieur dan deze meuk.
Hou ik nog een zak geld over ook.
Wel prima marketeer die Robbie.
@cazzo046: :S De composiet carrosseriedelen maak je ook ff?
@davelepeef: Carbon spatborden, motorkappen, daken, kofferdeksels voor 911-jes kun je gewoon kopen.
Zijn genoeg specialisten die dat maken.
Even speciaal ingelogd om hier een reactie te plaatsen. Mooiste Porsche ooit. Die details. De kleur. Echt prachtig.
Ik geloof dat Singer tot nu toe zo’n 100 auto’s heeft gebouwd/verkocht. Dus ze zijn wel ambitieus met die 75 stuks.
Beetje over the top. Mijn ‘baas’ wil graag een Singer; maar niet eentje van 1.8 mio. Guess dat ze nu vrij druk zullen zijn met dit soort 1.8 mio versies dat ze er eentje voor de ‘gewone’ man waarschijnlijk vrij onderaan de lijst zullen zetten.
Leuk, maar doe mij maar de nieuwe GT3
Droomauto! Punt.
Wow, qua uiterlijk 1 van de lelijkste Singer imo. Ze lijken wel een beetje de weg kwijt. Die uitlaten, mijn god wat foeilelijk. Motorisch lijkt het mij wel een topper.
meer dan 150000 vind ik hem niet waard…. een standaard carrera s2 voldoet prima

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).