
Je bent minder kwijt aan de pomp, maar dat is geen reden tot juichen.
Weet je wat, kabinet Schoof, hou je accijnskorting maar. Als het zo doorgaat met de wereld, dan is dat korting niet meer nodig. Donald Trump zorgt er hoogstpersoonlijk voor dat de olieprijs extreem laag is. Dat berekent zich ook door naar de prijzen aan de pomp bij jou om de hoek.
Waarom daalt de olieprijs?
Voor wie alleen zijn nieuws uit het Nieuwsblad Stedendriehoek haalt: hierbij een situatieschets van de rest van de wereld. Donald Trump is boos op iedereen en laat daarom bedrijven buiten de VS extra betalen om spullen te verkopen in de VS. Dankzij dit beleid zijn aandeelhouders nogal argwanend geworden. Zij trokken zich terug waardoor grote bedrijven miljoenen, zo niet miljarden verloren op de beurs.
De economische onzekerheid heeft ook effect op de olieprijs. Volgens de NOS is de olieprijs zelfs een soort graadmeter van hoe het eraan toegaat in de wereld. Gaat het goed met de economie, dan gaat de vraag naar olie omhoog en stijgt dus ook de prijs.

Dan is er nog iets aan de hand dankzij Trump. Een groep landen die samen olie oppompt – OPEC+ – pompt momenteel meer olie op dan verwacht. Dat zou volgens de NOS te maken kunnen hebben met de druk van de Amerikaanse president. Trump gaf de landen, de opdracht om de prijs te verlagen door meer olie naar boven te halen. Een andere oorzaak zou een intern probleem van OPEC+ zijn. Hoe dan ook, de economische stand van zaken die door Trump is aangetast, speelt hoe dan ook een rol.
Hoe laag is de olieprijs?
”Hoe dramatisch kan het zijn”, kun je nu denken. Nou, heel dramatisch. De olieprijs was vorige week nog zo’n 75 Amerikaanse dollar. Nu zit de prijs rond de 64 dollar. Dat is de laagste prijs voor een vat ruwe olie in vier jaar tijd!
Hoeveel is de benzineprijs gedaald door Trump?
Om te checken hoe duur de benzine gemiddeld in Nederland is, kijken wij altijd even op United Consumers. Gisteren lag de benzineprijs in Nederland op € 2,138. Vandaag is die gemiddeld € 2,130. Dat is nog lager dan de lage prijzen van vorige maand. De gemiddelde dieselprijs ging van € 1,855 naar € 1,844.
Je moet beseffen dat er meer factoren invloed hebben op de brandstofprijs dan alleen de kosten voor een vat ruwe olie. Energie-analist Hans van Cleef van Publieke Zaken vertelt aan De Telegraaf dat als de olieprijs met 10 procent omlaag gaat, de prijs aan de pomp met ongeveer 2,5 procent daalt.
Waarom is een lage benzineprijs slecht nieuws?
De lagere benzineprijs is dus een indicatie van hoe slecht het gaat met de wereldeconomie. Volgens Van Cleef kan dit weer zorgen voor een hogere inflatie en een hogere rente. Daarnaast ligt er nog steeds een handelsoorlog op de loer wat tot een recessie kan leiden. Op dat moment nemen bedrijven maatregelen die jou ook kunnen raken, zoals reorganisaties en forse prijsstijgingen.
Wat nog het engste van dit alles is: we hebben geen idee waar het naartoe gaat. Of zoals de energie-analist het formuleert: “Misschien dat Trump iets terugdraait als hij een mooie ‘prijs’ binnenhaalt. Maar niemand kan nu voorspellen hoe dit verder gaat.”
Wat nou als we allemaal Tesla’s kopen en stoppen met ze te bekladden? In ruil daarvoor spreken we met Elon Musk af dat hij Trump tot de orde roept. Deal?
Foto: Turbo S gespot door @hhitalia





Hel en verdoemenis op autoblog, nu nog even een kabinet dat valt, dat limbo maagbandje als nieuwe premier en het zooitje is helemaal compleet! Want als de angst regeert….. hahaha
Die prijsdaling valt me vies tegen. De afgelopen drie dagen is deze 2 cent per liter gezakt, maar in de week daarvoorafgaand steeg de prijs nog razendsnel, met 8 of 9 cent per liter.
Dat is altijd. Eerder zakken van de prijs door pomphouders betekent minder winst. Langer de prijs hoog houden is meer winst. Als je een bedrijf te runnen heb is het toch echt zaak om zoveel mogelijk winst te genereren.
Maar deze daling is gemaakt door 1 man.. Zou het geen graadmeter willen noemen de brandstofprijs op deze manier.
@lpgbarrel: Nee het is Amerika met zijn OPEC vriendjes. OPEC bepaalt gewoon de prijs, door de kraan verder open of dicht te draaien. Het is allemaal vrij kunstmatig. De vraag is er toch wel, en ze bepalen als een kartel niet de directe prijs maar wel hoeveel er geproduceerd wordt.
En de rest van de wereld (die verslaafd is aan olie) heeft dat maar te slikken. Dus, des te meer reden om die olie vraag te verminderen.
Ook als individu geldt dat je het maar te doen hebt met de prijs aan de pomp.
Hoewel de prijs van elektriciteit ook flink op en neer gaat, heb ik daar toch veel meer controle op doordat ik zelf op kan wekken of op goedkoop moment kan verbruiken.
Volgens mij betekenen tarieven op Europese producten dat de Amerikanen zelf er meer voor gaan betalen.
Ik kan me niet voorstellen dat wij onze exportprijs ineens met 35% gaan verlagen, zodat importeurs in US hun consumenten dezelfde prijs kunnen blijven voorschotelen.
Europese producten zullen veel duurder worden daar, waardoor waarschijnlijk afname zal verminderen
Maar er lopen veel mensen bekend met handel rond hier. Please correct me
Ik heb geen idee wat ie er mee wil bereiken. Straks is alle zooi duur, en heeft ie alle immigranten het land uit gezet die in zijn eigen land goedkope zooi kunnen maken. Uiteindelijk spekt ie zijn eigen staatskas ermee denk ik? Als je nu een laptop koopt in de VS en er zit 30% tarief op, ik noem maar wat, dan gaat uiteindelijk de consument die 30% extra betalen, en die gaat weer naar de staatskas.
Het is een ontmoedigingsbeleid. Op het moment dat de lokale producenten op prijs weg worden geconcurreerd door buitenlands aanbod, dan zet je importheffingen op dat buitenlandse aanbod. De Europese Unie doet dit ook. Zo wordt, om Volkswagen et al te beschermen, de Chinese import zwaar belast. Vandaar ook dat bericht deze week dat de Chinese export was ingestort. Er is echter een manier om eronderuit te komen : lokaal fabriceren.
Politici hebben echter een probleem. Ze overzien de consequenties niet zo goed. Of eigenlijk niet. America’s Finest, de Ford F-150, wordt misschien wel in de USA gebouwd, maar het staal en aluminium komen uit Canada. Niet alleen dat, onderdelen gaan in half fabrikaat de grens over. De zuigers worden in de USA gemaakt, en dan wordt de motor weer in Canada in elkaar gezet.
Er zitten overigens ook wat voordelen aan. De prijs van de Dollar doet hetzelfde. Zakken. Dat wil zeggen dat Amerikaanse producten voor ons weer goedkoper worden. Iets anders wat we nu zien is dat onze afhankelijkheid van Amerikaanse tech te groot is. Ik heb ergens gelezen dat dat ook goed is voor de Amerikaanse staatsschuld, die buiten alle proporties is opgelopen. Dus heel langzaam onstaat een shift naar EU tech. Amerika kan zo de tap dichtdraaien. China kan Taiwan binnenvallen etc. We zijn TE afhankelijk van de wereldhandel. Als iedereen lief en aardig met elkaar bleef doen dan konden we nog lang genieten van goedkope Chinese hardware en prullaria. Die tijd lijkt nu aan een einde te komen.
Een laatste voordeel is gegund aan Oekraïne. De dalende olieprijzen zorgen er ook voor dat Putin zijn zwarte goud tegen bodemprijzen moet aanbieden. De cash flow naar Moskou droogt daarmee op en daarmee ook het geld om oorlog te voeren.
Wat Trump wil is dat bedrijven daar gaan produceren ipv importeren
We moeten samen de nederlandse BPM verlagen of stapsgewijs afschaffen.,
Wat heeft Autoblog toch met Tesla? Geen fan van EV’s maar Swasticars zijn salonfähig. Promoot alle EV’s (liefst zonder Tesla, die moet nog boeten voor een jaar wangedrag van hun roerganger). En verder gewoon over de grens tanken.
Ik denk trouwens dat de benzineprijs daalt door de importheffingen. Het hele spel rondom beïnvloeding met olie en protectionisme is overhoop gehaald. Benzineprijs is afhankelijk van veel meer dan de oliebron zelf. Transport, raffinage, opslag, afnemers (voertuigen): alles is onzeker doordat tarieven gewijzigd zijn, nog kunnen veranderen en dat handelsakkoorden zijn opgeblazen. “Dan maar oppompen” is waarschijnlijk het adagium. Als voorlopige zekerheid van inkomsten.