• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Snelheidsboete in Amsterdam om bijzondere reden teruggedraaid

Auteur: Bas Leesberg, gepost 22 maart 2025 om 10:02 – 9 Reacties

Ben jij laatst geflitst in A’dam? De kans bestaat dat je snelheidsboete niet hoeft te betalen!

Kun je je een moderne F1-auto nog voorstellen zonder halo? Ik ook niet. En dat terwijl ook ik zwaar tegen de beschermhoepel was. Zo zie je hoe verandering tijd nodig heeft om eraan te wennen. Zo gaat dat ook met de nieuwe maximumsnelheid van 30 km/u in Amsterdam.

Een Autoblog-lezer genaamd Wouter (nee, niet die @Wouter) probeerde zich wel al aan te passen aan de nieuwe limiet, maar slaagde er niet in. Hij kreeg een snelheidsboete binnen. Wouter reed met een naar eigen zeggen ”duivelse 37 km/u in een voormalig 50 km/u-gebied. Maar betalen, dat deed Wouter niet.

De scheurneus maakte bezwaar tegen de boete. Volgens Wouter zouden de bebording en weginrichting niet overeenkomen met een 30 km/u-zone. Even later kreeg hij de volgende reactie van het Openbaar Ministerie: “Uit de door de verbaliserende instantie ter beschikking gestelde gegevens blijkt niet voldoende dat de bebording en/of belijning op aanwezigheid en voldoende waarneembaarheid zijn gecontroleerd. Daarom kan de beschikking niet in stand blijven. De officier van justitie verklaart het beroep gegrond. De beschikking wordt vernietigd. U hoeft de opgelegde sanctie en de administratiekosten niet te betalen.” Oftewel; Wouter, je hebt gelijk, sorry pik!

Het zit net even anders

Als echte onderzoeksjournalisten hebben we contact gezocht met het Openbaar Ministerie en de gemeente Amsterdam. Voor dit soort zaken moet je bij het OM bij het Parket Centrale Verwerking Openbaar Ministerie zijn. Zij gaan over verkeerszaken en handhaving van de openbare orde.

De persvoorlichter van het Parket CVOM bevestigt dat de snelheidsboete inderdaad door het bezwaar van Wouter is vernietigd. Maar dat komt niet door de redenering van de AB-lezer. ”De reden daarvan is echter niet dat de weginrichting of bebording niet klopt. Voor de start van de handhaving is de situatie en de bebording bekeken en getoetst. Deze was en is in orde om te mogen handhaven”, schrijft de woordvoerder.

Waarom de boete is vernietigd?

De daadwerkelijke reden ligt bij een nalatigheid van een agent. Het Parket CVOM schrijft: ”De politie moet de bebording periodiek schouwen om daarmee telkens vast te leggen dat de borden nog aanwezig zijn en correct staan. In één van die schouwrapporten is de afstand tussen de bebording en de flitspaal niet genoemd. De beoordelaar van het betreffende beroep heeft daarop geconcludeerd dat het schouwrapport niet compleet was en heeft daarom de boete vernietigd.”

De persvoorlichter benadrukt nog maar eens dat de bebording en weginrichting gewoon klopten. Het bord waarvan geen afstand tot de flitser was opgegeven, was een herhalingsbord. ”Ook uit alle schouwrapporten daarna blijkt dat de werkelijke situatie aan alle eisen voldoet om te mogen handhaven”, zegt de woordvoerder.

Kan ik mijn boete laten kwijtschelden?

Het is nu natuurlijk de vraag of er meer boetes zijn uitgedeeld in Amsterdam die je kunt laten vernietigen als je bezwaar maakt. Dit sluit onze contactpersoon van het OM niet uit, maar kan ze ook niet exact achterhalen. Om soortgelijke situaties in de toekomst te voorkomen, is de politie ingelicht zodat de agenten het schouwrapport weer volledig invullen.

Samenvattend schrijft de persvoorlichter: ”De feitelijke situatie was dus gewoon in orde, en het gaat om een herhalingsbord (er staat al eerder een bord met 30 km/u op deze weg). Dus de afstand van het bord tot de flitspaal speelt dan eigenlijk geen rol, er mag gewoon gehandhaafd worden. Het is meer administratief dat er een vakje in het schouwrapport openstond wat dan bij een beroep gecheckt wordt.” En daar heeft Wouter dankbaar gebruik van gemaakt.

Mijn tip als je in afgelopen weken/maanden in de 30 km/u-zone van Amsterdam geflitst bent: probeer het met een bezwaar. Wie weet kun jij ook gebruik maken van de administratieve misstap van de politie. Ook boetes uit Duitsland moet je niet klakkeloos betalen.

Foto: de snelheidsduivel uit het verhaal

Ook interessant!

  • Amsterdam gaat tóch niet voor slimme stoplichten, teveel nadelen
  • Blijf weg uit Amsterdam. Ik herhaal, blijf weg uit Amsterdam!
    Blijf weg uit Amsterdam. Ik herhaal, blijf weg uit Amsterdam!
  • Gespot - Een typische Amsterdam Oud-Zuid combo
  • Gemeente Amsterdam verliest zaak over foutparkeren
    BREEK: Parkeerbeheer Amsterdam heeft WEL menselijke trekjes!

Nieuwste artikelen

  • Video: Mijn knipperlicht staat aan, DUS ik kom
  • Porsche pakt de beste Carrera op de juiste wijze aan
  • Nee maar! Keert de leukste hot hatch terug?
  • De PORSCHE 997.2 Turbo Cabrio van Dick heeft het ALLEMAAL #MijnAuto
FacebookTweetPinLinkedIn

amsterdam, boete, boetes, flitsen, flitser, geld, nederland, openbaar-ministerie

Vorig bericht: « Kwalificatie GP China 2025: wie weerhoudt Hamilton van zijn volgende succes?
Volgend bericht: 3A3, Ravon? Welke rare merken zijn er nu weer geregistreerd? »

Lees Interacties

Reacties

  1. reactief zegt

    22 maart 2025 om 10:26

    Ja lekker altijd bezwaar maken tegen een terechte boete omdat je gewoon te hard rijdt….

    Mijn inziens ben je dan gewoon een beetje zielig. Neem je verantwoordelijkheid gewoon, je weet het speelveld waarin je je bevindt. Met een onnodig bezwaar belast je het systeem alleen maar, komen er nog meer bullshit banen en worden de boetes alleen maar hoger.

    Daarmee wil ik niet zeggen dat ik de 30km/u zones overal een goed idee vind. En ja, ik rijdt ook wel eens te hard.

    Login om te reageren
    • Friez zegt

      22 maart 2025 om 12:51

      Ik vind dit soort reacties altijd zo typisch. Tot een aantal jaren geleden mochten we nog 120/130 op de snelweg en iedereen vond het prima. Als je nu -overdag- 120 rijdt op een snelweg ben je ineens een enorme aso en wegpiraat.

      Zelfde geldt voor de 30 zone in A’dam. Op de meeste plekken slaat het gewoon helemaal nergens op en is 50 echt een prima snelheid (gescheiden fietspaden, geen zebrapaden etc), maar met 37km/h ben je toch weer die wegpiraat…

      We zouden allemaal eens wat meer zelf moeten/mogen nadenken in dit land.

      Login om te reageren
      • mashell zegt

        22 maart 2025 om 13:23

        Natuurlijk ben je een wegpiraat als 120 rijdt overdag. De maximumsnelheid overdag is 100 en die geldt voor iedereen die geen baan heeft waarbij blauwe zwaailichten in het arbeidsvoorwaardenpakket zitten. Dat is toch niet zo moeilijk?
        Het is inderdaad jouw taak om te beslissen wat een passende snelheid is voor de verkeersomstandigheden maar boven de maximumsnelheid mag die niet uitkomen, het wordt je gemakkelijk gemaakt! Nadenken over wat die maximumsnelheid moet zijn is de taak van politici en ambtenaren en zij wegen onzichtbare eigenschappen als geluid, uitstoot en gevaarzetting mee, iets wat voertuig bestuurders door de bank genomen niet of onvoldoende doen.

        Login om te reageren
        • reactief zegt

          22 maart 2025 om 15:32

          Haha.. Je kan ook overdrijven. Maar met trots een piraat dan soms ;)

          Login om te reageren
      • baardmijt zegt

        22 maart 2025 om 15:16

        Volgens mij reageer je op een andere reactie?
        Er staat toch niet dat je sowieso een aso bent als je te hard rijdt? Er staat alleen dat als je te hard rijdt en daar een boete voor krijgt, dat je die dan beter gewoon kunt betalen, met daarbij wat argumenten daarvoor. Ben ik het overigens helemaal mee eens.

        Dat die 30 km/u op veel plekken in Amsterdam misschien niet zo nodig was geweest staat er ook. En ook daar ben ik het van harte mee eens.

        Zelf nadenken en regels buigen omdat je het er niet mee eens bent vind ik dan weer niet zo handig.

        Login om te reageren
      • reactief zegt

        22 maart 2025 om 15:30

        Mijn reactie typisch vinden terwijl je het niet eens goed leest.

        Ik geef juist aan dat ik zelf ook wel te hard rijdt en iemand die te hard niet per definitie een wegpiraat vind.

        Maar ken de regels en als je die bewust (of onbewust) overtreedt, ga dan niet zielig doen en bezwaar maken, hopende op een vormfout of iets dergelijks. Ik kies er soms bewust voor om te hard te rijden en als ik dan een boete krijg baal ik ook. Maar het is wel mijn eigen verantwoordelijkheid geweest. Ondanks dat ik het er ook niet mee eens ben.

        Login om te reageren
  2. bietje zegt

    22 maart 2025 om 12:16

    Uhh… de politie ?

    De handhavers bedoelen ze waarschijnlijk. Alsof de politie tijd heeft voor dat soort flauwekul 😂

    Login om te reageren
  3. petroldrinker zegt

    22 maart 2025 om 14:03

    “Kun je je een moderne F1-auto nog voorstellen zonder halo?” elke keer als ik de huidige F1 autos zie denk ik nog altijd wat zijn ze lelijk geworden met de Halo….

    Login om te reageren
  4. maarteno zegt

    23 maart 2025 om 07:57

    Wilde al zeggen….je wordt echt doodgegooid met de 30 bordjes en zelfs op de straat staat bijkans over 30303030303030303030303030, dacht ff ben ik nu ineens in Utrecht!?

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North