Tien trekauto’s waar je mee gezien kunt worden

Auteur: , 92 Reacties

De zomervakantie staat voor de deur en dus halen duizenden Nederlanders hun caravan onder het stof vandaan voor het jaarlijks retourtje Zuid-Frankrijk. De zwoegende Bluemotions met overbeladen caravans zorgen voor de nodige frustraties bij de haastige automobilist. We zetten 10 trekauto's op een rij die het leed verzachten.

BMW 7 Serie met caravan

We kunnen nu natuurlijk alle Ferrari’s, Maserati’s en andere supercars met trekhaak opnoemen, maar dat deden we eerder al. Dit keer halen we trekpaarden van stal die op dit moment officieel nieuw met trekhaak leverbaar zijn en waarin je helemaal het mannetje bent, ondanks dat je er een caravan achter hangt.

Cadillac Escalade 6.2 V8
Cadillac Escalade
Gewoon omdat het kan, en omdat-ie waarschijnlijk groter is dan je caravan. De Cadillac Escalade zal met een aanhanger van maximaal 3100 kg enigszins dorst krijgen en het koppel van 463 Nm zal aan de krappe kant zijn, maar zijn formaat alleen al maakt dit tot een bezienswaardige caravantrekker. Wel even opletten dat de achterkant van je caravan de grond niet raakt, de trekhaak van de Escalade zit behoorlijk hoog.

BMW M550d (Touring)
BMW M550d Touring
Mijn persoonlijke favoriet en mega-ideaal voor de Nederlandse vakantieganger. Biedt alle ruimte en luxe voor heel het gezin, zet 381 pk en 740 Nm op alle vier de wielen af en trekt sleurhutten tot 2000 kg. En misschien nog wel het belangrijkst, je hoeft niet elke 300 km een tankstation op te zoeken, want deze dikke dieselaar is gewoon serieus zuinig ook.

Porsche Panamera (Turbo S)
Porsche Panamera Turbo S Executive
Een beetje fout is het wel, maar caravan trekken zal die doen als de beste. Grote kans dat de Porsche Panamera Turbo S je 2200 kg wegende caravan binnen de 10 seconden op de 100 km/u per krijgt. Want 570 pk en 750 Nm koppel bij 2250 tpm. Solo goed voor een 0-100 tijd van 3,9 seconden, leuk voor op het campingpaadje.

Volkswagen Phaeton Lang (3.0 TDI)
VW Phaeton
In de underdog categorie de verlengde versie van de Volkswagen Phaeton. Met 245 pk en 500 Nm sterke 3.0 TDI voldoende krachtig en bomvol luxe. Geschikt voor iedere camping want de gemiddelde mensch denkt tenslotte toch dat je een Passat hebt. Alleen deze trekt ongeveer twee keer zoveel kilo’s (2500 kg) als de gemiddelde Bluemotion middenklasser van het merk.

BMW M4 Coupé
BMW M4 Coupe
BMW’s nieuwe M4 mag een caravan trekken! Maximaal 1700 kg aan huis kan er achter de snelle Duitser. Geen probleem met 431 peekaatjes en 550 Nm koppel. Wel even uitkijken dat je geen rotondes rond drift, vinden de meeste caravans niet zo leuk.

Toyota Land Cruiser (V8 4.6 VVT-i)
Toyota Land Cruiser facelift
Ook wel de Land Kruiper. Een oerdegelijke, ingetogen maar toch luxe tank die met zijn V8 moeiteloos de 3500 kg zware vakantiewoning de Alpen in trekt. Werkelijk koning te rijk, neem daarvoor wel de benzineversie met 318 pk en 460 Nm koppel. Meeneemtip: de spaarkaart van je favoriete tankstation.

Audi RS6 Avant
Audi RS6 Avant
Een maximaal trekgewicht van 2100 kg, vierwielaandrijving en ruimte voor het hele gezin + fietsen op het dak. Klinkt als de ideale vakantiekar. Oja, heeft ook een V8 met 560 pk en 700 Nm koppel. Uitkijken met het rechtervoetje dus, het chassis trek je zo onder de caravan vandaan.

Land Rover Range Rover 4.4 SDV8
Range Rover
De Range Rover mag natuurlijk niet ontbreken in het lijstje van trekkers. Heeft de stijl die een BMW X5, Audi Q7 of Porsche Cayenne mist en is met het 339 pk en 700 Nm sterke V8-blok en zijn geavanceerde vierwielaandrijving prima in staat je caravan de modder door te slepen.

Audi S5 Cabrio
Audi S5 Cabriolet
Al voordat je op bestemming bent in het zonnetje voor de caravan zitten, kan met de Audi S5 Cabrio. Met kap open fungeert je woonwagen als windscherm en toef je op je gemak naar de kust. Of als je haast hebt met wat meer snelheid, want de S5 heeft met zijn 333 pk en 440 Nm genoeg kracht om de maximaal 1900 kg wegende aanhanger in beweging te zetten.

Mercedes-Benz G65 AMG
G65 AMG
Wie graag op de mooiste plekjes wil komen met zijn tandemasser en deze meteen met een 1 kilo CO2 per kilometer wil vervuilen, neemt de übersleurhuttrekker; de G65 AMG. Met 612 pk en 1000 Nm koppel voel je niks van die 3500 kg zware Tabbert en raas je al het verkeer op de autobahn met twee vingers in de neus voorbij. Om vervolgens even gemakkelijk de meest steile bergpassen te trotseren. Nadeel: met zijn 96 liter benzinetank kom je met G-Klasse naar schatting slechts 200 km ver.



92 reacties

Wie wordt er Vakantieauto van het jaar in de FUN categorie, bekijk het HIER!
Alleen de Land cruiser trekt het altijd.
Voor de rest is vakantie de ultieme tijd om te slaommen tussen de caravans die in de weg rijden..
@norge: Plus met een Land Cruiser bereik je altijd je bestemming bij sommigen is het zelfs de vraag of je het haalt :)
@norge: Alleen de afgebeelde Land Cruiser Prado hierboven is er nooit met een V8 gekomen. De echte Land Cruiser V8 (200) is wel even een maatje groter. Oftewel deze big boy: Image
@e550: En je hebt nog de Lexus LX 570 dan vraag ik mij af wat de verschillen zijn met de Toyota Land Cruiser V8. Is het de motorinhoud of zijn er meer verschillen?
@agera: Simpel gezegd het zit hem in de styling en motorisering. Prado’s bestaan alleen met 4-cilinder benzine en dieselmotoren en een V6. Zo hebben we in NL volgens mij de Prado met een 4L V6 benzine en een 3 liter diesel motor.

Land Cruiser Prado’s bestaan sinds 1984 en de gewone Land Cruiser (dus zonder Prado) is het model die al sinds 1951 bestaat.

OT: Doe mij ook vooral de Land Cruiser maar als trekauto. Anders volstaat de echte gemiddelde terreinwagen/SUV wel
@toyotafortuner: Thanks :) maar ik bedoelde de verschil tussen de Toyota Land Cruiser V8 en de Lexus LX 570?

Maar klopt dankzij de Toyota Land Cruiser heb ik ook sympathie gekregen voor SUV’s en andere terreinwagens.
Inderdaad de Land Cruiser alleskunner petje af voor de prestaties en ooit komt die er :)
@agera: het verschil zit hem denk ik vooral in de (standaard)uitrusting en motorisering. Waar de Lexus LX bijna overal dezelfde 5.7L V8 (licht terugetuned voor de non-Amerikaanse en Canadeze markten) heeft, is er in Hongkong geen 5.7L V8 maar een 4.6L V8. Interessant genoeg die 2 motoriseringen zijn er ook voor de Land Cruiser.

Ook een verschil is de mate van beschikbaarheid:

Waar de LX alleen te krijgen is in landen als Amerika en Indonesie, is de Land Cruiser wereldwijd te krijgen. En in landen waar de LX te koop is, kan je ook de Land Cruiser kopen.

Dus ja, het verschil: uitrusting, motorisering en beschikbaarheid.
@toyotafortuner:Wist ik niet bedankt voor de opheldering, vrij beperkt verkrijgbaar de LX dus. Aan de andere kant ook wel te begrijpen met de LandCruiser als de beste terreinwagen.
@agera: Zag vorige week nog een gefacelifte LX uit Moskou hier in Amsterdam.
@e550: Jammer dat je hem niet gespot hebt :) Zou zo’n LX graag in Nederland willen zien. Ook meer Land Cruisers zijn welkom.
@agera: Hier zijn het beide auto’s die je regelmatig tegenkomt.
@norge: Hoeveel kost zo’n Land Cruiser eigenlijk in Noorwegen?
@agera: V8? Hou je vast,…200.000 Euro, plus minus..
@norge: En wij maar hier zeiken over de prijzen in Nederland :)
@agera: Toen de Landcruiser nog als V8 leverbaar was in NL kostte hij ook 150k. Op geel kenteken welteverstaan.
@E34M5Touring: http://www.autoblog.nl/toyota-land-cruiser-v8-heerlijke-benzineslurper

Ik ben de prijzen even nagegaan de meest update prijzen van de Land Cruiser hij begint bij 130K en inderdaad loopt op tot 153k. Nog steeds veel geld alleen wel een pak minder dan die 200K. Hier in NL kun je wat leuks erbij kopen voor dat bedrag. Als ik zie wat auto’s tegenwoordig moet kosten is de Land Cruiser zijn prijs meer dan waard vind ik.
Gewoon geen caravan. Niks is hinderlijker dan zo’n sleurhut op de weg die met 1 km/h snelheidsverschil 45 vrachtwagens gaat inhalen op een 2 baans Autobahn richting Zuid-Frankrijk. Dan maakt het geen ruk uit of het een M550d, Panamera Turbo S of G65 AMG is, je mag gewoon niet harder. Eenmaal op plaats van bestemming is een S5 of M4 toch wel fijn om bij je te hebben.
@gijsso: in Frankrijk mag je 130kmh rijden met je klompenhok op wielen mits het goed weer is
@bmwpowerm5: Nope je mag als je combinatie meer dan 3500 weegt maar 90. Daarbij komt dat als je nog maar 2 jaar of minder je rijbewijs hebt ze snelheid ook daalt naar 110 dus die 130 km/h is al heel snel verdwenen als je een auto van 2000+ kilo hebt en dat is met een g klasse panamera of een flinke caravan al snel het geval
@gijsso: Het zal hier wel vloeken in de kerk zijn, maar dat is voor mij de reden om het liefste met de motor op pad te gaan. Kloffie aan, goeie rugtas achterop en gaan! Dan is dat slalommen ineens best wel grappig ;-)

Alleen de actieradius valt n beetje tegen, die blijft steken op zo’n 250km (15l tanken en weer door)
@gijsso: autobahn richting Zuid Frankrijk….
@roppp:
Yep, de Autobahn tot aan Basel en dan of via Frankrijk of via Zwitserland en Italië naar de Riviera.
Dat laatste doe ik, dat schiet het meeste op en de Autostrada dei Fiori krijg je dan nog als bonus.
MrBrown, je schrijft echt heel vermakelijk.
@alexh: Vind ik ook ;)
De gewone Range Rover meer stijl dan andere SUV’s? Nee, eerder voor te dikke oude mannen met een jachtgeweer en te oude kleding.
@faster: Dat bedoelt hij dus, stijl.
@ruben_koldeweij: Stijl noem ik eerder een nieuwe Maserati en een Italiaans maatpak.
@faster:
Tja, penozestijl kun je natuurlijk ook stijl noemen..
Ik kan me nog een Audi Q7 V12 herinneren. Volgens mij wil dat apparaat ook wel een caravan in tweeën trekken.
@jerry: maar die is niet meer verkrijgbaar (nieuw)
Geef mij maar de BMW M550d. Genoeg ruimte voor de bagage… De sleurhut laat maar in Nederland. Ik slaap liever in een tentje, stacaravan of bungalow. Of hotel natuurlijk, aangezien ik met BMW Privileges in veel hotels korting krijg (mits gereserveerd).
Zonde om zo’n phaeton voor zoiets te gebruiken, maar het is wel DE wagen ervoor.
De RS6 is mijn ideale sleurhut trekker maar ehm ik mis de G63 AMG 6×6 in dit rijtje ;-)
@MrBrown: of je probeert clichés te vermijden of je hebt geen vrouw of kids. Al rij je een vrachtwagen, er moet elke keer zoveel zooi mee dat je auto vol zit. En heb je 100 liter meer bagageruimte omdat je de volgende generatie leasebak hebt, dan is ie vol (gepland! Inladen is en blijft vaak een mannenklus) voor dat je met je ogen geknipperd hebt.
@dunhozzie: Ik weet het. Vlieg je met een budgetvliegmaatschappij heb je aan handbagage genoeg, ga je met een station + caravan moeten er 30 soorten en kleuren kaarsen, kleding voor alle weertypes en 40 kilo aan tijdschriften mee. :)
Ik zie maar 2 auto’s waar ik mee gezien wil worden, maar dan wel zonder sleurhut..
@tupperware: Ik weet dat jij niks van de Panamera, Phaeton, S5 Cabrio, Rs6 Avant moet hebben dus die vallen af.

Ik gok dat je kiest voor de M4 en de G65 AMG?
@agera:
Nein, hoewel ik mijn voorkeur voor Mercedes niet onder stoelen of banken steek, heb ik niks met SUV’s en al helemaal niet met een proletenbak als de G65.
Ik blijf dus gewoon (zoals altijd) met beide beentjes op de grond, de M4 had je goed maar je miste de m550d.

Je gaat dus niet door voor de magnetron..
Rs6 pretty please
Fijn als je auto een beetje caravan kan trekken, maar remmen is toch minstens zo belangrijk.. Waarom maken ze er geen maximaal remgewicht van
@WoutH: Dat is minder van belang omdat zware aanhangers hun eigen remmen hebben die grotendeels de krachten opvangen.
Voor mij de Land Cruiser graag. Daarmee kun je naar plaats van bestemming rijden en ook daarna nog plezier beleven, waar de meesten zelfs vast komen te zitten in een zandweggetje.
M550xD met trekvermogen van 2000kg valt mij eerlijk gezegd een beetje tegen. Mag mijn Hyundai Sante Fe 4WD ook.
@spidermann: Het maximale trekgewicht is niet alleen afhankelijk van de motorisering. Meer van de constructie en het gewicht van de auto. Er zijn auto’s die motorisch veel meer kunnen trekken dan hun maximale trekgewicht, bijvoorbeeld de M550d. Maar er zijn ook auto’s waar je motorisch echt niet het maximale trekgewicht achter wil hebben hangen (bijv. de Range Rover TDV6 2003: 177 pk, 3500 kg).
@MrBrown: duidelijk verhaal!
@MrBrown: En bijv. in Duitsland hebben ze ook 2 trekgewichten op kenteken. Afhankelijk van de hellingshoek die je wilt rijden (weet die niet zo uit m’n hoofd). In NL pakken ze helaas het laagste gewicht, omdat we zoveel bergen hebben hier zeker? ;)
@MrBrown: Dat valt ook reuze mee, ik heb een transportbedrijf en rijd zelf regelmatig met een Race shuttle en eclusief en zwaar spul erin, of een lange trailer met twee auto’s erop. Veel internationaal, ook italie en oostenrijk. Ik rijd alle zware combinatie voorbij als het flink omhoog moet. kan vrijwel altijd 80 tot 100 aanhouden naar boven. Mijn L322 Vogue is het beste trekapparaat wat ik heb gereden, plus luxe vanbinnen en 750km op de tank met aanhanger TOP auto!
@spidermann: zowat elke 3 l diesel suv mag 3500kg trekken. De audi Q7 V12 TDI “slechts” 3300 kg. Vind ik ergens ook tegenvallen.

Weet niet wat een X5m50d mag trekken, maar zal ook wel tussen de 3000-3500 liggen.
Ja joh, een G65 AMG. Kom je op de camping, heb je alleen het onderstel nog….
@E34M5Touring: @sacha doet het…
@e1000bmw523i: ik dacht ook al meteen aan de camping foto van sacha, jammer dat hij geen (mercedes) reviews doet, vond ze altijd leuk om te kijken.
Ok hij is atmosferisch, maar een 6.2 liter v8 met maar 463 nm aan koppel… zal wel zeer moderne techniek zijn… –‘
@humpyourdog: de gegevens die ik heb kunnen vinden over de huidige 6.2 V8 is dat die motor 460 lb-ft levert, wat neerkomt op ongeveer 623 Nm. Dat lijkt er meer op.
Off topic: wat denkt de AB community van het volgende. Momenteel is het remsysteem van de aanhangwagen (caravan, trailer met boot etc) mechanisch-hydraulisch. Waarom in 2014 niet electronisch?
@spidermann: Ik zeg goed idee, mits storingsvrij!
@spidermann:
Alstublieft niet, al er iets tegenwoordig een ramp is dan is het wel de combi, auto en elektronica.
Mechanisch/hydraulisch doet het bijna altijd en die zeldzame keer dat er iets niet werkt kan elke boer in de bush bush het repareren. Met de moderne elektronica kan je gelijk het steunpunt van de ANWB bellen voor een trailer..
2014 ram 1500 crewcab ?? Dikke 5.7 hemi in het voor onder 401pk en 580nm koppel.. en een trek gewicht met juiste trekhaak van 4100 kg..
Als dat niet genoeg is voor jullie waarden.. 2014 2500 met een 6.7 lijn 6 cummins met 370pk en 1300nm koppel en met een luchtdruk reminstalatie kan je op kenteken gewichten van over de 12000 kg als trek gewicht krijgen
@dodge-hemi: oh een F-150, of een Tundra ;)
@thomcarspotter: dan meteen een F-650! Laat ik de sleurhut wel thuis, plek zat in die vrachtwagen ;)
@awesome: Aangezien je voor die F-650 toch al een vrachtwagenrijbewijs nodig hebt, kun je beter meteen voor de Volvo FH16 met D16 motor en naafreductie gaan. Met 750pk, 3550nm kopppel en 120000kg maximale treklast weet je zeker dat je je schoonmoeder ook kunt meenemen ;)

p.s. Wist je dat er ook een Ford F-750 bestaat? Niet groter/anders dan een F-650 qua omvang maar mag wel ruim 3500kg meer trekken dan de zwaarste F-650
@Edge: hahaha! je kunt idd beter een echte truck nemen.
van die 750 wist ik niet, zal gelijk eens zoeken!
@awesome: kan ook ;)
@thomcarspotter: f150 lol vergeet het maar. Die mag het minste trekken van de 3 grote pick-ups.
@dodge-hemi: niet verkeerd.
@dodge-hemi: De Dodge Ram 1500 6.7L Cummins I6 is inderdaad toch wel een van de vetste werkpaarden. Maar voor een caravan is deze vrachtwagen misschien wat overdreven.

Maar hij is vast goedkoop in de wegenbelasting! *kuch*
@dodge-hemi: daar hang je ook geen caravan achter, gewoon een dikke fifth wheeler, veel leuker dan een caravan, vooral in Europa qua uitstraling.
@dodge-hemi: Uhm, de zwaarste Ram 2500 (inderdaad die 6,7L Cummins) mag met dat remsysteem bijna 18000 lbs trekken, wat zich vertaalt naar ongeveer 8200kg. Toch wel even een verschil met die ‘meer dan 12000kg’.
@Edge: dat klopt.. maar dan praat je over standaard remmen.. ik heb het hier over een later ingebouwd systeem
G 6×6! Anders de M550d met een extra krachtkuurtje. Kan nooit geen kwaad! (sarcasme)
Ohh. Shit. Guido van Woekom strikes back. Autoblog is geïnfiltreerd door de Kampeer en Caravan Kampioen.
vind een ML met een boot erachter ook wel een prima setje om mee naar gardameer te rijden
Laat die rs6 en m550 d maar zitten, doe mij maar een mercedes-benz e63 amg S 4 matic zoveel beter. Of een brabus cls 850 nog beter
Wel toevallig, wij gaan ook elk jaar naar het gardameer met onze boot erachter en onze s5 ervoor
Die E65 mag er ook zijn Prachtig
@jawi94: E65?
@thomcarspotter: De BMW 7-serie die bovenaan is afgebeeld met die caravan bij de tankstation. Als is het een e66 als ik het goed heb.
Waarom de m550d en niet de x5 m50d? Die mag namelijk 3500 kg trekken en heeft hetzelfde triturbo blok.
Haal die land cruiser er eens tussen uit, dat is een gedrocht zonder ziel.
@sketcher: dat is? dat vindt jij. Ik houd er wel van, alleen heel erg jammer dat de LandCruiser ondergewaardeerd wordt. Geld trouwens ook voor Lexus.
Maakt het nou niemand wat uit dat ongeveer de helft van deze auto’s niet met trekhaak geleverd kan worden?
Een grote Hobby achter de Safrane Biturbo komt zelfs in de wintersport goed.Dat heeft die ouwe goed geregeld.
Oprotten met die rs6 onze 3.2 v6 passat mag 2200 kg trekken.
@thomasboot: haha, er staat tien trekauto’s waar je in GEZIEN wil worden dus vergeet die passat maar.
@MAB: hoezo dat?
En nu nog 10 caravans waar je mee gezien kunt worden….

1: airstream,
2:……..?
Audi Q7 V10 TDI ?
Bij mij staat er een Touareg 5.0 V10 tdi voor. Speciaal hiervoor gekocht :-)
Als je zulke trekauto’s kan permitteren, ga je toch niet met zo’n wit plastieken sleurhok op reis?
@gerrelekker:
Juist wel, heerlijk rustig, die willen echt niet met zo’n enkelbandje om hun pols tussen het plebs liggen..
Ik lees hier alles en nogwat over AMG’s , RS6, M5 +/- 800 pk, 1500 NM koppel .. etc….

Gewoon een Simpele Scenic, volbeladen 1.4 16v met airco, ANWB wegenwacht erop, en laat het avontuur beginnen! Dat noem je vakantie……..
@miezemiez: dat noem je afzien geen vakantie,

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).