‘Toekomstige auto’s worden generieke blokkendozen’

Auteur: , 35 Reacties

En wij maar denken dat auto's nu al veel op elkaar lijken.

Toyota E-Palette

Zoals jullie weten is Toyota één van de grootste autofabrikanten. Gek genoeg duurde het vrij lang voordat ze een aparte designafdeling en hoofdontwerper hadden. Vaak was de hoofdontwerper één van de ingenieurs of werd het uitbesteed. Gelukkig is niet al te lang geleden een nieuwe design-baas aangesteld bij het Japanse merk: Simon Humphries. Zijn visie op de auto van de toekomst is vrij duidelijk. Middenklasse massaproductie-auto’s zullen langzaam maar zeker uit het straatbeeld verdwijnen.

Toyota E-Palette Concept '18

Er zullen enorme vloten komen met autonome ‘auto’s’ met elektrische aandrijving. Met name bij grote bedrijven en leasemaatschappijen zullen deze auto’s de overhand krijgen. Dat is de praktische kant van de toekomst. Als auto’s autonoom zijn hoeven we ook niet meer per se achter het stuur te zitten. Ook is het niet meer nodig om de traditionele setup (twee stoelen en een achterbank) aan te houden. Met elektrische motoren en accu’s is er ook minder ruimte nodig, dus auto’s kunnen anders ontworpen worden. Volgens Humphries worden deze elektrische busjes de nieuwe toekomst. Althans, dat is de praktische oplossing, zelfs Autmotive Dinosauriër Bob Lutz is het daarmee eens.

Toyota FT-1 '14

Want ook Humphries begrijpt dat zo’n rijdende kleibint met WiFi de emotie niet echt aanspreekt. Hij denkt dat er nog altijd ruimte zal zijn voor raceauto’s en sportauto’s. “Er zal een oplossing komen om de emotie aan te spreken en een praktische oplossing. Waarschijnlijk zullen gewone auto’s komen te vervallen”. Toyota heeft natuurlijk al een voorproefje laten zien op de CES (Consumer Electronics Show) in Las Vegas dit jaar. Gelukkig komt er ook een nieuwe Supra aan. Maar de Corolla, Avensis en Camry lijken nu hun langste tijd te hebben gehad. (via: Automotive News)



35 reacties

Waarom de Opel Vivaro de ideale bus voor jou is, bekijk het hier!.
-edit: nutteloze bijdrage-
Zucht… Weer allemaal leuke ideeën die als dè toekomst gepresenteerd worden. Beleid, infrastructuur en financiën (subsidie, belasting) word allemaal op dit soort ideeën gebaseerd. Maar geen van die slimme koppen bedenkt dat er ook een wereld is buiten de stad. En geen van de journalisten is een beetje kritisch over hoe het in de rest van de wereld moet. Dit is al een groot probleem en word alleen maar groter.

Dit is leuk voor in de bbk. Maar volstrekt inefficient zodra je een snelweg op gaat. Of een uitgestrekte vlakte zoals je die in andere landen ziet. Dit is echt niet de toekomst van de automobiel, dit is de toekomst voor het stadsautootje. Er zal een hele andere vorm komen voor buiten de stad. Iets met meer actieradius, betere stroomlijn en waarschijnlijk meer bagageruimte. Kortom, een auto zoals we die nu kennen, maar dan autonoom en waarschijnlijk elektrisch.
@lekbak: Het probleem is in de binnenstad veel groter. De uitstoot zorgt voor overlast en er is geen ruimte voor de auto’s. Dus voor die omgeving moeten ze op zoek naar de oplossing voor dit wereldwijde probleem. Het gaat om de auto’s in de stad, van de stad en naar de stad.

Net als met veel andere dingen, zal het platteland later volgen. Daar is de nood vooralsnog minder hoog. Maar ook daar zal het, volgens heel veel geleerde mensen ;), naartoe gaan.
@willeme: Dag Willeme, respect voor je enorme autokennis! Maar op het gebied van platteland wil ik toch een kleine correctie maken. Toen destijds, back in the day, long time ago, sneller internet werd uitgerold werd begonnen in de buitengebieden omdat daar de snelheidswinst het hoogste was, de klanten er het meest op voorruit gingen en getest kon worden hoe stabiel alles was.
Vergelijk het met Tesla, ze beginnen met de absolute idioten van Tesla zelf, dan westcoast, oostkust en dan pas Europa. Voordat de auto in NL komt moet deze natuurlijk uit ontwikkeld zijn. Kortom, eerst de family, friends and fools.
@willeme: En terwijl ze in de stad lekker modern bezig zijn, wat totaal niet werkt buiten die stad, maken politici onder druk van hippe stadsmensen regeltjes om het moderne te stimuleren. Wat dus betekent dat er belastingen verhoogd worden op het ouderwetse gebeuren. Terwijl hele groepen mensen geen alternatief hebben.

Ik snap dat het probleem in de stad urgent is. Maar het is geen probleem op het platteland en daar is ook nog een deel van de wereld. Als jij als ‘journalist’/blogger het verschil niet opschrijft word het vergeten door de mensen die dat niet mogen vergeten. Iets wat nu dus al veel gebeurt. Beleidsmakers komen voornamelijk uit de stad, lobbyisten komen uit de stad en organisaties voor milieu en klimaat komen met name uit de stad. Vandaar mijn commentaar en mijn wens om dit verschil voortaan mee te nemen in de geschreven stukken.
@lekbak: Het is niet om ‘hip’ of vooruitstrevend te doen, vermoed ik.

De techniek ontwikkelt zich heel erg snel en er zijn voldoende milieuproblemen. die zich opstapelen. Elke dag staan de snelwegen vol met auto’s die afvalstoffen uitstoten. Dat heeft op een gegeven moment geen zin, dus dan lijkt deze nieuwe methode een goede oplossing.

Voor het platteland zit het wat anders. Er is minder verkeer en de problemen met uitstoot zijn minder groot. Dus is er ook minder noodzaak om de boel te veranderen en het lekker bij het oude te houden.

Waar je wel gelijk in krijgt is dat het ouderwetse gebeuren extreem duur wordt. Meerijden met autonome blokkendozen? Betaalbaar. Goed te doen. Perfecte mix tussen trein en auto. Wil je alleen auto rijden? Dan ben ik bang dat dat bijzonder prijzig wordt. Dus sportwagens, luxeauto’s en dergelijke zullen er wel even blijven. Maar de gewone Corolla zal te duur worden om te gebruiken.

Een dergelijke overgang hebben we 100 jaar geleden ook gehad met het paard en wagen. In de stad ging men sneller over op de auto. Op het platteland hebben ze nog lang vast gehouden aan vervoer met knollen. Uiteindelijk zijn daar nu ook auto’s ;).

Ik snap je punt: niet alle maatregelen in de stad zijn zinvol in de rest van het land. Leuk dat Ascher en Baudet zitten te bekvechten voor die paar Amsterdamse zeteltjes, maar het zet niet veel zoden aan de dijk als je in Wûnseradiel woont. Daar spelen andere issues. Maar we kunnen niet bij elk nieuwsbericht aangeven: hoe zit dat dan op het platteland?
@willeme: “toekomstige stadsauto’s worden generieke blokkendozen”

Combineer dat met enkele toevoegingen in de rest van het artikel en het is direct duidelijk dat dit alleen voor de stad is. En niet voor de auto in het algemeen zoals het nu geschreven staat. Blijf het onderscheid maken want anders word het vergeten door de mensen die het niet mogen vergeten. En juist van een specialistische site zoals autoblog verwacht ik dat dit soort details kloppen. De toon van het artikel is nu gewoon onjuist doordat het onvolledig is.
@lekbak: Het is niet enkel voor de stad. DZeker in Din het dichtbevolkte en kleine Nederland, waar nieuwe technologieën redelijk snel worden overgenomen zou het mij niet verbazen dat het voor 95% gaat gelden. Tuurlijk, in Delfzijl, Holward en Kimswerd zal het een paar jaar langer duren. Maar ook daar zal het uiteindelijk van toepassing zijn.
Waarom zou je nog meer verkeer op straat willen, wat inefficiënt is?
Blokkendoos of niet, het gaat niet werken, voor de toekomst. Minder wordt meer, dat zou het toekomstbeeld moeten zijn.
Verkoop je privacy(locatie en alles wat je koopt) voor korting op produkten, de commerciële natte droom van elke reclamemaker/adverteerder. Maar het werkt nu al niet en het besef en de bewustwording wordt alleen maar groter.
Dit is een droomwereld, die nooit tot volledige acceptatie gaat leiden. En dan ben je zo sterk als je zwakste schakel.
Dat wordt een heel duur en dom gevecht, tussen kunnen en niet willen.
Ik weet wie er gaat winnen, als je naar de geschiedenis kijkt.
@willeme: Probleem, of uitstoot, is in de binnenstad niet per definitie groter. Globaal leven er evenveel mensen buiten de stad als in de stad. De uitstoot is groter buiten de stad per hoofd van de bevolking omdat overal een voertuig voor gebruikt moet worden en langere afstanden voor afgelegd moeten worden. Mensen buiten de stad rijden ook vaker grotere auto’s die meer uitstoten. Ford pick-up truck is de meest verkochte auto over de hele wereld maar niet de meest geziene auto in NY, London of Shanghai.

Het enige verschil is dat dit soort ideeën efficiënter en makkelijker zijn toe te passen in steden en het moet de doorstroming in het verkeer verbeteren. Qua omvang is het beter te overzien en de kosten relatief laag. Het laatstgenoemde zorgt dat het beter te verkopen is omdat alle cijfers gunstiger zijn. Maar voor een schonere wereld hebben binnensteden niet per definitie de hoogste prioriteit.
@bassx: Toyota Corolla is de meest verkochte auto ter wereld gevolgd door de Ford F-series de Golf en dan de Civiczxx
@bassx: Geinig en verbazingwekkend feitje: Mensen in de stad rijden net zoveel als mensen buiten de stad.

Gek, want toen ik in de stad woonde had ik de auto echt nergens voor nodig behalve woonwerk verkeer en om mijn familie in friesland te bezoeken. De bus of tram was eigenlijk altijd sneller en goedkoper als het te ver voor de fiets was. En nu moeten zowel mijn vrouw als ik een auto hebben want hoewel er meer dan 2000 mensen in het dorp wonen stopt er geen bus. Je komt gewoon niet weg, helemaal niet met kinderen.
@lekbak: Dan hoor je toch niet bij het gemiddelde. Volgens een Europees onderzoek reist maar 30% met de auto die in steden wonen.
@bassx: Het gaat er niet om of ik bij het gemiddelde hoor. Maar dat een autobezitter in de stad net zoveel km rijdt als een autobezitter op het platteland. In nederland trouwens.

En dat vind ik dus opvallend omdat mijn persoonlijke ervaring is dat je prima zonder auto kunt leven in de stad. Een beetje afhankelijk van je werk.
@willeme: Eureka! Oplossing voor vervoer in de binnenstad! Een tweewielig voertuig dat door spierkracht via een overbrenging, bijvoorbeeld een ketting, voorwaarts bewegen kan. Ik ga snel een patent aanvragen!
Klinkt super logisch ja. De rek is eruit bij de Corolla en Avensis. De Supra is de toekomst…
Geniaal idee die SRV-wagen met sneakers…

Dé oplossing voor jonge en oude lui die te lui zijn om naar de schoenenwinkel te lopen…

En waarschijnlijk sowieso te lui zijn om te lopen…

Je zou je bijna afvragen waarom ze schoenen nodig zouden hebben….
@moveyourmind: je zou het kunnen gebruiken om generiek te gaan zijn. Begreep altijd dat generiek zijn vraagt om een kwaliteitsneaker zoals Filling Pieces. Daarom snap ik die generieke blokkendoos als sneakerstore heel goed.
@moveyourmind: @lincoln, ben jij dit?
@weetikveel: nee die schrijft met ..
@moveyourmind: ik wil er ook een met speakers.
Hey gatver Willeme, staat op de bovenste foto een ‘generieke blokkendoos’ met een wel heel ranzige invulling. Fablab!

Ik dacht nog aan een generieke blokkendoos als, mobiele bakker, bibliotheek, cryptomuntenhardwarewallet.

Maar nee, de viespeuken willen starten met een FABLAB. Gaan we dan ook generiek seksen met elkaar?
@marklevinson: Een FabLab (komt van Fabrication Laboratory) is een werkplaats met een aantal computergestuurde machines, waarmee gebruikers ideeën kunnen omzetten naar een tastbaar prototype of naar een concreet product.
@marklevinson: faplap

When somebody masturbates and ejaculates all over their lap.
@henk_he: hahahaha, en dan rijdend wordt het nog ingewikkelder. Dan weet je zeker dat het start-stop systeem soepel moet gaan, of het openen van de deuren op een strategisch moment.

Vind ride sharing toch ook wel een beetje lastig. Zijn de generieke blokkendozen bedacht door patienten van seksuologen?
@moveyourmind: je zou het kunnen gebruiken om generiek te gaan zijn. Begreep altijd dat generiek zijn vraagt om een kwaliteitsneaker zoals Filling Pieces. Daarom snap ik die generieke blokkendoos als sneakerstore heel goed.
Zolang er emotie in het spel is, en dat is er bij auto’s, zal dit niet gebeuren.
@str8six: Mijn vriendin rijdt in een Kia C’eed uit 2008. Nuff said…
@cloverleaf: Gecondoleerd
Het is de zogenaamde toekomst atonoom, elektrisch en deelauto. Met een appje je benodigde voertuig bestellen en afrekenen per kilometer. Zelf rijden doe je maar op het circuit in een hele dure elektrische auto. En heel duur omdat de aantallen klein zijn. Zelf rijden wordt voor de “happy few”. En auto emotie dat verdwijnt als sneeuw voor de zon als de auto niet meer van jou is of je deze zelf mag besturen. Je hebt immers ook weinig emotie bij een trein of vliegtuig.
Volgens mij zijn het al generieke blokkendozen. Alleen weten ze er nu nog een enigszins ander velletje omheen te draperen, maar onderhuids verschillen auto’s minder dan wat de fabrikanten ons willen doen geloven.
Ik ga effe in me bed janken met al met model auto’s
het zal er op neer komen dat je vanaf het moment je in de “auto” stapt je werkdag begint, je kan dan al mails en telefoons doen, eens op kantoor kan je dan direct aan een vergadering beginnen met collega’s lokaal en over de video.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).