VAG: “Bentley MOET winstgevend worden, of anders…”

Auteur: , 50 Reacties

Zelfs met de Bentayga en een nieuwe Continental wil het nog niet opschieten.

Het klinkt als een onmogelijke situatie, maar toch bevindt Bentley zich wel degelijk in een lastig parket. Zelfs als prominent onderdeel van de Volkswagen Group wil het niet vlotten met de Britse maker van luxe auto’s. Blijkbaar gaat het financieel allesbehalve goed met het merk. In plaats van hun onvoorwaardelijke steun te betuigen en zich gezamenlijk achter de Britten te scharen, hebben de grootste aandeelhouders van de Volkswagen Group Bentley een ultimatum gegeven.

Om precies te zijn hebben de families Piëch en Porsche recentelijk aan de Britten medegedeeld dat als ze niet binnen twee jaar bakken met geld weten te genereren, ze linea recta uit het concern worden geknikkerd. Goed, tegenover de media willen ze nog niet over dergelijke keiharde gevolgen spreken, het is wel degelijk een reëel scenario. Zo heeft Wolfgang Porsche, het hoofd van de familie, het volgende gezegd:

“The important thing is for every [VW Group] brand to generate a reasonable contribution margin. That is not currently the case at Bentley, and we are not satisfied.”

Blimey! Hans Michel Piëch voegde hier overigens wel aan toe dat er de komende twee jaar nog geen sancties zullen volgen voor Bentley. Dat gezegd hebbende geven de families hier absoluut een duidelijke waarschuwing dat er potentieel rigoureze consequenties vastzitten aan het niet vervullen van de wensen van de Volkswagen Group.

Hoewel Bentley in de eerste negen maanden van 2018 bijna 140 miljoen euro verloor, is het oneerlijk om alle problemen af te schuiven op de Britten. Bentley haalt namelijk een aanzienlijk gedeelte van de onderdelen voor zijn auto’s uit Europa. Door de dreiging van een Brexit en de werking dat dit alles heeft gehad op de Britse pond, heeft de automaker deze onderdelen voor veel geld in moeten kopen. Daarbij heeft Bentley flink omzet misgelopen, omdat het zijn auto’s niet snel genoeg wist te preparen voor de WLTP-testcyclus die in september van kracht ging.

Ongeacht Bentley’s problemen is het voor de Volkswagen Group opmerkelijk om zo snel al dergelijke uitspraken de wereld in te slingeren. SEAT presteerde bijvoorbeeld jarenlang ondermaats, maar in deze treurige tijd werd er vanuit Duitsland bijzonder weinig (openbare) druk uitgewerkt op het merk. En kijk aan, ineens doen de Spanjaarden het vreselijk goed! (Bron: Automotive News)



50 reacties

Dat het met die Bentayga niet zo storm loopt, kan ik wel in komen. Dat ding is nog lelijker dan ik in de vroege ochtend. Maar die Continental vind ik echt een ware schoonheid die niet veel anders is dan zijn voorganger. Dan is het toch vreemd dat de vorige de Golf onder de rijken was en deze nieuwe niet wil verkopen.
@berlinetta: denk day die vorige gewoon meer als een stijlicoon werd gezien, net zoals een Escalade bijvoorbeeld. Maar deze Bentley is wat mij betreft nog mooier dan de vorige.
@drdre1: De bentaiga is in mijn ogen mooier dan de ursus. Die schijnt wel een lange wachtlijst te hebben. Wellicht is het bentley nerk wat stoffig?
@milieumeneertje: wat jammer is want de pedigree liegt er ook bij Bentley niet om. Luxe, snelle auto’s, zou toch voldoende klanten moeten hebben zou je zeggen.
@milieumeneertje: op de Urus mocht je in november 2018 minimaal 14 maanden wachten. Levering dus in 2020. Dan is tie volgens mij al bijna toe aan een facelift.. Koop je net een nieuwe, komt ie dan pas 😖
@berlinetta: of ze hebben van beide modellen nog niet genoeg verkocht om het winstgevend te kunnen noemen (pas vanaf X verkochte wagens zijn de ontwikkelingskosten er uit) en gaat de teller lopen.
@mashell: Die ontwikkelingskosten zullen voor een groot deel al door VAG zijn gemaakt? De techniek was er immers al.
@berlinetta: voor de basis waren er natuurlijk de Q7 en de Panamera maar er moesten een afwijkende carrosserien, afwijkend interieurs en nieuwe productielijnen ontwikkeld worden (dat kost geen miljarden, zoals een hele wagen) maar wel tientallen miljoenen.
@berlinetta: tegenwoordig gaat het er volgens mij niet meer om of iets heel mooi of heel goed is, maar vooral welk merkje erop staat. Lamborghini is nu wel hot, maar bentley lijkt ondertussen een imago van net iets te rijpe wannabe milfjes te hebben.
Tja, het spek op de botten van VAG zal door sjoemelgate en garantie met rammelende kettingen wel flink afgenomen zijn, dan moet je soms wat strenger zijn, en kan je simpelweg een merk niet zo lang laten aanmodderen als in het verleden mogelijk was.
@dutchdriftking: en garantie met kantelende zuigers, en met dsg’s, en met turbo’s, en met te hoog olieverbruik….
Met die vraag prijs zou de winst per verkochte auto toch gigantisch moeten zijn.
@dees: Vast wel, en dan nu nog genoeg verkopen en de overhead onder controle krijgen…
@svenska_aeroplan_ab: ik denk dat ze eerder bij een merk als Bentley moeten kijken hoe ze de doorlooptijden kunnen verkorten. Ik weet niet precies wat de levertijd voor een Bentley is maar het lijkt me dat hierin het meeste te halen valt.

Als je de doorlooptijden verkort heb je minder onderhanden werk wat resulteert allerlei overheadkosten.

En hierbij hoeft vakmanschap natuurlijk niet uitgeschakeld te worden.
De rijkere voetballers en rappers zijn er blijkbaar op uitgekeken.
Straks naar de Chinezen, en die weten er wel geld mee te verdienen. Kijk maar wat geely met Volvo heeft gedaan.
@marinepower: Als VW slim is, maken ze gewoon zelf Bentleys in China. En geen meer in het zinkende schip genaamd UK.

Akkoord, verliest veel van z’n prestige daarmee, en verkoop in Europa zal misschien helemaal opdrogen, maar dan verkopen ze wel direct 10 keer zoveel in China als nu in de EU…
@Esprit_de_Flandre: promoot vooral productie in china als EU’er, China is natuurlijk enkel dreiging voor alle landen buiten de EU..

Onzin natuurlijk om dat te doen, ook tegen de UK onze naaste (en belangrijke economische) buren
@lekkaah: Ho, begrijp me niet verkeerd. Ik pleit er niet voor om dat te doen. Als Bentley de boel mooi weet draaiende te houden in de UK, fantastisch. Maar de optie die ik neerzet is de meest logische voor VW als het er op aan komt. Niet leuk, maar wel waar. Sowieso worden beslissingen bij alle grote spelers tegenwoordig gemaakt met de blik gericht op China. De rest van de wereld is bijzaak geworden in de langetermijnstrategie…
@marinepower: beter naar Ford. Die hebben wel meer Britten weer op de rails gezet, en hebben nog een béétje een Brits tintje. Moeten ze alleen niet als met de Premier Auto Group destijds dezelfde knopjes en sleutels gebruiken…
@marinepower: Geely doet het financieel niet bijster goed trouwens…
Vreemd, zeker met de wetenschap dat Rolls Royce wel een commercieel succes is.
Ik had altijd het idee dat Bentley’s best populair waren. Een korte Google search laat zien dat ze in 2017 net geen 11,000 auto’s produceerde. Met de nieuwe, geprezen, conti samen met de Bentega zal dat in 2018 nog een stukje hoger zijn.
Best een hoge output voor een exclusief merk.
Vreemd dat ze geen winst kunnen maken.
@mrbasa: en misschien nog wel het belangrijkste; ze halen onderdelen bij VAG vandaan wat gigantische ontwikkelingskosten scheelt.
Maken Seat en Bugatti wel winst dan?
@karaya: Seat maakt sinds 2016 weer winst.
@karaya: mag ik vragen wat jij op een autosite doet als je er niets van kent? Seat zit al een paar jaar in de lift en doen het nu ontzettend goed.
@leeno: Vroeger maakten ze oude Fiat’s met een andere grille. Nu afgeschreven VAG modellen met een scheut flauwe Gazpacho.

Niet echt een merk om je druk over te maken.
@leeno: dus als je niet weet wat fabrikant ‘X’ in jaar ‘Y’ aan financieel resultaat heeft behaald hoor je niet op een autosite thuis? Wat een vreemde redenering.
@ghengiskhan: Hee joh, ga eens een Chinese muur aanvallen ofzo
Wat een poppenkast.. Bentley was toch een op en top Duits merk? Er is althans niks Engels meer aan. Gaat het wat minder, wordt er meteen met het vingertje naar het buitenland gewezen. De schuld ligt natuurlijk bij het moederconcern die niet zo goed weet wat met het nieuwe metingsnorm moet en misschien een rede aanvoelt om een merk af te stoten en zo geleden verlies weer aan te toppen.
@giulio: er is helemaal niks aan de hand. Ze hebben twee nieuwe modellen, nog een hoop R&D af te schrijven en ook door de pondskoers hogere kosten. Als de Brexit doorgaat en slecht uitpakt verhuizen ze de productie naar Karmann, Magna of Valmet en alles weer goed.
@mashell: ik hoop het voor je.. het zou toch wat zijn als je geliefde wirtschaftswunders een deuk aan het lopen zijn..
@mashell: Je hebt helemaal gelijk. Lamborghini dan ook gelijk verhuizen naar Duitsland. Onderhuids is die rommel van VAG toch allemaal hetzelfde.
Mijn mening is dat er te veel VAG van af straalt. Bentley moet voor exclusiviteit staan en dat staat het naar mijn mening niet. Ik heb het al vaker gezegd en ik zeg het nog een keer BMW doet dat met Rolls-Royce veel beter. Ondanks dat er genoeg gedeeld wordt met BMW heb ik niet het gevoel dat je met BMW te maken heeft. BMW houdt het RR DNA goed in stand en maakt er ook winst op.

Zo heb ik dat ook met Lamborghini. Nu heb ik dat minder met de Huracan en Aventador maar als je weer naar Urus kijkt dan zie ik daar weer te veel VAG in.

Enfin das mijn mening er over…
@Rick-dos: nu je het zo zegt inderdaad, RR zou ik niet zo snel denken dat het van BMW is maar iedereen weet dat Bentley daarbij hoort en daardoor maak je Bentley niet exlusiever.. alhoewel ik de nieuwe Conti wel heel erg lekker vind
@rick-dos: De meeste mensen willen nou eenmaal een motor voor de vooras..
Dat ze porsche verkopen aan iemand anders zodat ze bentley nog een paar jaar in leven kunnen houden. Zou een zonde zijn om bentley te verliezen.
@trolle: Porsche SE heeft statutair de meerderheid (50,7%) in het gehele Volkswagen concern. Porsche is een blijvertje schat ik zo in!
@iphonistvongates: weet ik, jammergenoeg :(
@iphonistvongates: Porsche SE is niet hetzelfde als de autofabrikant Porsche. Die laatste is namelijk gewoon deel van de Volkswagen Group. Dat de Holding die de Group overheerst ook Porsche heet hoeft geen probleem te zijn om de autofabrikant Porsche af te stoten. En een holding kan makkelijk van naam veranderen.

Maar ja, is natuurlijk wel een beetje heel erg een prestigekwestie, dus zal wel niet gebeuren…
Tja dat wordt dan nog meer onderdelen uitwisselen..

Dat argument over Brexit/pond/etc kan je als excuus gebruiken voor de cijfers van 2018, maar waarschijnlijk wordt het dan dit jaar nog erger. Hopelijk voor Bentley ligt het probleem voornamelijk bij het niet tijdig voorbereid zijn op de WLTP, anders zullen het twee zware (laatste) jaren worden bij VAG
Dat kunnen ze dus wel schudden. Het zou een enorm wonder zijn als Bentley niet nog veel meer stevige tikken krijgt van het hele Brexit gebeuren.

Uiteindelijk moet winst zeker mogelijk zijn, maar niet in twee jaar, terwijl de economie klappen krijgt.
Tja, zo gaan die dingen, toen Bentley werd ingelijfd klotste het geld bij het Volkswagenconcern tegen de plinten. Of werd de schijn in elk geval hoog gehouden door geld te investeren in allerlei bodemloze dure projecten, zoals Bugatti, Lamborghini, Bentley, de Phaeton en de glazen fabriek. Er werd nergens naar gekeken en het kon niet op…

Je zou het kunnen vergelijken met een stel patjepeeërs die een leuk geldbedrag hebben verdiend door op de markt vormloze grijze onderbroeken te verkopen en besluiten een oude tochtige villa te kopen in het Gooi en proberen indruk te maken op de buren, vrienden en kennissen door dure sportwagens aan te schaffen, een dikke jacuzzi in de tuin te zetten en noem maar op…

Totdat het even tegen zit en ze geen nagel meer aan de kont hebben door al die mooidoenerij. Dan kan de bontjas van mevrouw en de rest van de zooi op Marktplaats en is het uit met de pret.
Veel te veel uren handarbeid van echte vaklui, dus te duur en de productie naar China verhuizen gaat in de geval niet 😎
Bentley is toch wel een beetje een oude van dagen merk naar mijn mening.
Ze zouden er goed aan doen om behoorlijk sportiever te gaan worden en dan bedoel ik niet met nog sterkere motoren.
Als je nu eens een veel sportievere en beduidend lichtere auto (ook kleiner) gaat bouwen die ook jongere mensen aanspreekt dan kan het nog wel wat gaan worden.
Je bouwt een Bentley in formaat-tje A5 hangt daar de W12 in “achter de vooras” en dan alleen met achterwiel aandrijving en dat maximaal 1450 Kg laten wegen.
En je heb in klap een auto voor een heel andere categorie mensen/kopers.
@HZW: top idee, maar pak dan lekker de VAG V8, meer dan prima prestaties. De w12 gebruik je toch alleen voor de luxe overdaad.
Grote SUV’s laten géén groei meer zien en de concurrentie is groot. De markt van coupé’s is zelfs dood. Tip: Bentley kom met een kleinere SUV op basis van de nieuwe Audi Q5.
Misschien is het ook nog wel een goed idee om Audi te vervangen door Bentley in de DTM.
Daardoor zou het imago ook nog eens een sportievere wending kunnen krijgen.
Ik denk dat Bentley vrij snel winstgevend kan zijn. Het zijn de families achter Porsche die klagen. Misschien zien die wel te veel concurrentie voor hun geliefde merk.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).