
Het afgelopen jaar zijn er een aantal auto’s van de Nederlandse markt verdwenen. We zetten ze voor je op een rijtje.
Auto’s die we afgelopen jaar nog nieuw konden bestellen, maar komend jaar niet meer. Om sommige auto’s zullen we treuren, maar andere kunnen we missen als kiespijn. Net zoals vorig jaar, een overzicht.
Ferrari 458 Italia en Spider
Helemaal nog niet zo bejaard in onze ogen, maar toch was er vroeg dit jaar plotseling de 488 GTB. Je kan alleen nog een Speciale of Speciale Aperta bestellen momenteel.
Honda Insight
Het was überhaupt niet best dat onze ogen ooit kennis moesten maken met de Insight, gelukkig is dat nu opgelost. Uit het oog, na nooit in het hart te zijn geweest.
Infiniti Q40
De wát? De voormalige G37 werd recent vervangen door de Q30 crossover. De wát? Ja precies.
Land Rover Freelander
De kleine Land Rover Freelander moest het veld ruimen voor de Discovery sport, een Land Rover die eruit ziet als een te heet gewassen Range Rover Sport. De Defender ligt overigens ook op z’n sterfbed, maar die mag nog heel even door.
Mercedes ML
Op zich verdwijnt deze auto niet, Mercedes vond het alleen slim om hem een nieuwe naam te geven, zodat niemand meer begrijpt waar hij naar moet zoeken. Het antwoord is GLE. Of als je nog steeds valt voor die sexy SsangYong Actyon-swag: de GLE Coupé.
Mercedes SLK55 AMG
De goedkoopste V8 van Nederland is niet meer. De laatste natuurlijk ademende V8 van Mercedes is niet meer. We Kappers met achterbandenhaat zullen je missen.
MINI Coupe en Roadster
Omdat met de komst van de nieuwste generatie MINI het vrij makkelijk was deze niet al te best verkopende smaakjes te slachtofferen. Overigens gaan er geruchten dat BMW tóch weer nadenkt over opvolgers voor dit kleine spul.
Porsche 911 zonder turbo
The end of an era: instap-elfjes met natuurlijk ademende zescilinder boxermotoren verdwijnen na ruim vijftig jaar uit de kont van de 911. Doe er maar lekker melancholisch over, jullie hebben het zelf veroorzaakt doordat jullie veel te veel auto rijden vlees eten, poepen en ademen. En zo erg is het nu allemaal ook weer niet volgens Wouter. Voor de puristen: snel iets kopen op de tweedehands markt, want 911-prijzen stijgen als een malle.
Skoda Roomster
Paniek! Als de Skoda Roomster verdwijnt, hoe moeten we dan naar de gecombineerde nieuwjaarsborrel van de Nordic Walking vereniging en de ANWB?
Toyota IQ
Klein maar niet fijn genoeg, het is over en uit voor de Toyota IQ. Dikke pech voor de stadsrakkers, die zich nu tot Aston Martin zullen moeten wenden om geen Smart te hoeven rijden. Oh nee, wacht, de Cygnet is ook al een tijdje uit productie.
Welke van deze tien gaan jullie het meest missen?
Zou me verwonderen dat je de Speciale Aperta nog kan bestellen, die 499 exemplaren zijn al lang verkocht!
@bnny: Net zoals de dichte Speciale. James May heeft de laatste besteld.
De turboloze 458 met cleane zijkant ga ik trouwens wel steeds meer waarderen. Die uitgehakte zijkant met trappetje van de 488 en een turbo vind ik behoorlijke minpunten.
@clioracing: zag ze in oktober naast elkaar en dan zie je pas hoe lelijk die inlaat en heupen zijn van de 488 vergeleken bij de 458!
Jullie vergeten de RS4 / RS5, toch best wel een gemis……
@dutchdriftking: Die waren al niet meer te bestellen dacht ik.
@dutchdriftking: Hoezo? Nog een eindejaarsliquidatie gepland?
@E34M5Touring: Ja, en nu moet ik er weer eentje gaan jatten…..
@dutchdriftking: 1 voordeel, minder levertijd op die manier.
@dutchdriftking: die heerlijke V8 ga ik echt wel missen….man wat klinkt dat ding heerlijk richting de revlimiter die pas boven de 8000 rpm erin klapt…
Van deze 11 zeker de Mini Coupé.
Missen is misschien wat zwaar, maar ik vond de Freelander best een leuke auto.
@ruzzz: De eerste Frerelander (de hippo) vond ik leuk maar de Freelander2 vond ik geen karakter meer hebben, dodelijk saai met een aantal rare proporties.
Ik zal hem niet missen in elk geval.
Ik ga vooral de G37/Q40 missen. Vond het altijd wel een nette wagen.
Kan je njet nog steeds een 911 (4) gts bestellen?
@petrolhead95: De targa bedoel je? Ja die kan je NU nog bestellen zonder turbo.
Ik ga de Porsche 911 zonder turbo toch wel behoorlijk missen denk ik. Eerst hadden ze al afstand genomen van de luchtgekoelde motoren. Nu de atmosferische motoren. What’s next? De brandstof motoren?
@clarkson: Als ik de rijtesten moet geloven, is het helemaal geen ramp. Het nieuwe turboblok blijkt namelijk steengoed te zijn. Vooruit, je levert ietsjes in op sensatie. Je kunt namelijk iets minder ver in de toeren jagen (500 rpm geloof ik?) en het geluid is iets gedempter. Nu vond ik het 911-geluid nooit echt mooi dus ik vind het geen gemis.
@berlinetta: Ik durf het niet te zeggen. Ik heb nog niet met de nieuwe 911 gereden. Sommige autobladen/shows vinden het geluid niet veel minder en andere vinden het een drama.
Ik weet wel dat het vorige model (atmosferische) meer dan genoeg vermogen had en een geweldig geluid produceerde.
Geen van deze auto’s zou ik persoonlijk missen. De Defender echter die er niet tussen staat……
@sketcher: En hoe wel hij nog gebouwd wordt kun je hem al niet meer bestellen.
De Roomster en de IQ zwaaien wij allemaal uit met een bijzonder brede glimlach
De non-turbo 911 en de 458 zal ik missen. Nee, ik zal ze nooit kunnen betalen maar de 458 was en is een geweldige auto. Echt ontzettend goede auto met een fantastisch blok. Hoe goed de 488 GTB ook is, hij zal nooit zo worden als de 458.
De enige auto van dit rijtje die ik zou kunnen missen is de 911 met atmosferische motor. Of de Infiniti, je ziet ze niet vaak maar ik vind het een erg mooi model. De rest is voor mij nooit bijzonder of mooi geweest dus ik zal ik ook niet missen.
Van de meeste maak t geen reet uit maar er staan er toch wel in ieder geval 2 in waarvan het wel zonde is
Ik de 458 spider ik wilde er net graag een kopen dan maar tweedehands
@meijer: in Hengelo staat nog een nieuwe 458 Spider….
De 911 en SLK. Alletwee zeer fijne auto’s die nog echte motoren hadden waarmee je ook moest leren hoe er mee om te gaan. Dat kunnen we van die klote turbo blokken niet zeggen. Gaan ook meer verrot dan dat ze rijden.
Die Q40 en 458 zijn niet de mooiste, maar je mist ze zodra je weer een goede foto ziet en bedenkt hoe hun opvolgers het straatbeeld opfleuren.
Als je de Merc ML opneemt in dit lijstje, dan moet je ook de Citroën DS3, Citroën DS4 en Citroën DS5 noemen. Die zijn er stiekem ook nog wel, maar dan onder de DS merknaam.
Bugatti veyron of ben ik nu helemaal de weg kwijt?
@thimochand: emotioneel missen zullen vele niet
Hetgeen ik echt ga missen is de motor van de 458. De laatste NA V8 van Ferrari. Heel erg jammer. Ik vind de 488 echter in elk opzicht beter en mooier, slechts het geluid is minder.
Daarnaast ga ik de NA motoren van Mercedes en Porsche ook wel missen, maar er zijn goede motoren voor in de plaats gekomen. Het geluid is bij beiden wel wat minder, maar er valt mee te leven.
De rest zwaai ik lekker gedag.
Ik denk dat Groen Links de Lamborghini Asterion stiekem gaat missen.
Wat ga ik de SLK 55 AMG missen :'( en al helemaal de Black series.. Nu moeten we het doen met een niet-AMG V6 motor doen..
Autorijden wordt steeds saaier. De enige merken die niks inleveren qua sound zijn Jaguar en Lamborghini. En waarom? Omdat deze geen turbo’s hebben.
De laatste Pininfarina Ferrari. Jammer.
Toch wel het meest jammer van de 458
Wat een schatje die Toyota iQ!
Mocht ik in fatsoenlijke stad wonen kocht ik mezelf er eentje.
De Ferrari Italia was in ieder geval véél mooier dan de nieuwe 488. Ook het geluid was veel beter. En ach… dat die nou twee tiende van een seconde langzamer naar de honderd gaat…. Het oor en de ogen willen ook wat en dat mist de nieuwste Ferrari helemaal!!!!!!!!!!!!
Dan ga ik de SLK toch wel het meeste missen. Heerlijk, zo’n lompe V8 in een kleine roadster. Een Engelse sportwagen uit Duitsland zal ik maar zeggen. Misschien niet de mooiste roadster ooit, maar zeker niet de lelijkste. Het geluid maakt veel goed.
Waarom is de iq zo’n verkoop flop geworden? Ik ‘m vele malen mooier dan de aygo..
@janmetdelangeachternaam: Simpel: die Aygo was groter én aanzienlijk goedkoper. En daarnaast had Toyota ook de Yaris nog: ongeveer even duur maar aanzienlijk groter.
Of het echt een flop is geweest zou ik niet durven zeggen trouwens. Gezien de prijsstelling denk ik dat Toyota nooit verwacht heeft dat het een hoogvlieger zou worden. Hij is hier toch 6 jaar op de markt geweest en in die tijd zijn er zo’n 2750 van verkocht. Ter vergelijking: Lancia heeft in die periode amper meer auto’s verkocht – totaal!
Mitsubishi lancer evo X…
De ML blijft wennen. En dan vooral de Coupe die heeft geen model aanduiding maar is de GLE coupe.
Ik mis Saab…
Hoezo missen?
Ze zijn niet allemaal afgefikt toch, wat een onzin,
En er zal er niet een gemist worden … zelfs die 911 zonder turbo niet.