• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Verstappen heeft niet gewonnen, Ferrari heeft (weer) verloren

Auteur: ikschrijfookoverautos, gepost 1 juli 2019 om 20:03 – 49 Reacties

Verstappen heeft niet gewonnen, Ferrari heeft (weer) verloren


Grootse verwachtingen bestonden voorafgaande aan het seizoen voor het team uit Maranello. Sinds gisteren is Ferrari het enige topteam dat dit jaar nog geen zege heeft geclaimd.

253 dagen, zo lang is het geleden sinds Ferrari een overwinning op zijn naam heeft geschreven. De Italiaanse renstal won zijn laatste Grand Prix in de Verenigde Staten, precies 8 maanden en 10 dagen terug. Dit weekend had het de juiste papieren in handen om de droogtereeks te beëindigen, maar zo ver kwam het uiteindelijk niet. Een vastberaden Max Verstappen ging er met de zege vandoor.

Hoe dit heeft kunnen gebeuren, dat kunnen we alleen maar uitleggen aan de hand van een aantal ingrediënten die noodzakelijk bleken voor de uitkomst van dit recept.

Het moet gezegd worden: Mercedes heeft dit jaar puik werk geleverd. Hoe saai het de wedstrijden soms ook maakt, we zijn getuige van het meest overmachtige Formule 1-team dat de sport ooit heeft gezien. Toch is ook Mercedes niet perfect en dat kwam dit weekend op pijnlijke wijze naar voren: zelfs na enkele ingrijpende wijzigingen aan de auto kwam het niet aan de tijden van Ferrari. De koelingsproblemen – voortkomend uit de manier waarop de krachtbron achterin de auto is verpakt – waren op de Red Bull Ring simpelweg te groot. Ferrari had zelfs een zodanig voordeel in een rechte lijn dat het besloot meer downforce te kweken, zodat het sterker zou zijn in de bochten.

Verstappen heeft niet gewonnen, Ferrari heeft (weer) verloren

Toen Charles Leclerc – die wederom uitzonderlijk presteerde op een hoge snelheidscircuit met harde remzones – zijn auto op pole position had gekwalificeerd, Lewis Hamilton een gridstraf kreeg uitgedeeld en Max Verstappen de volgende dag zijn start verknoeide, stond Ferrari voor een open doel. Hoewel het één hand aan de trofee had, struikelde het alsnog op weg naar de hoogste trede van het podium.

Leclerc, met zicht op zijn eerste overwinning in de koningsklasse, vroeg na een aantal ronden aan kop te hebben gereden aan zijn team of hij voldoende snelheid had. Het team bevestigde en zei dat alles goed zou komen als hij 1:10’s bleef rijden. De 21-jarige Monegask luisterde trouw, hield deze snelheid aan en kwam gehoorzaam binnen nadat Bottas en Vettel tegelijkertijd de pitstraat hadden bezocht.

Verstappen heeft niet gewonnen, Ferrari heeft (weer) verloren

Dit is waar het voor Ferrari bergafwaarts ging. In retrospect hadden de Italianen het hoofd koel moeten houden en zelf durven na te denken. De Scuderia vreesde dat Mercedes met een undercut Leclerc zou passeren. In werkelijkheid dook Valtteri naar binnen als een reactie op de snelheid van Vettel. De viervoudig kampioen was Hamilton op dat moment al voorbij, dus besloten de strategen van Mercedes de gok te wagen en de Silberpfeilen eerder op de hardere band te zetten. Te veel lettend op de voorspelling van Pirelli (de zachte band van Leclerc zou maar 24 ronden mee gaan) en de tactiek van Mercedes, vergat Ferrari pardoes de aanwezigheid van Max Verstappen.

Terwijl Ferrari de banden van Vettel’s auto op halfbakken wijze wisselde, gaf het door aan Leclerc dat hij de volgende ronde binnen moest komen voor zijn pitstop. In plaats van de tijd te nemen en eerst de ware snelheid van Bottas te bekijken – het gat bedroeg voor de stop immers bijna 5 seconden – durfde het de banden niet te rekken en besloot het voor de veiligste route te kiezen. Et voilà: de doodsteek.

Na de stop van Charles Leclerc in ronde 23 hadden Max Verstappen en Red Bull alle tijd in de wereld om een beslissing te nemen. Verstappen, die op de mediumband was gestart en sowieso langer door kon dan Leclerc, gaf alles dat hij in zich had en bleef alles van zijn materiaal vragen, totdat ook hij naar binnen moest. Pas in ronde 32 werd Max door zijn team naar binnen geroepen, waardoor hij in feite veel verser rubber had – iets dat hem met name in de slotfase goed uit kon komen…

Ook interessant!

  • Video: Max Verstappen Grand Prix van Azerbeidzjan Track Guide
    Video: Max Verstappen Grand Prix van Azerbeidzjan Track Guide
  • Grand Prix Zandvoort
    Er komt GEEN tweede Grand Prix op Zandvoort
  • Uitslag Formule 1: Grand Prix van Rusland 2021
  • GP Frankrijk 2021
    Video: Verstappen geeft leiding uit handen

Nieuwste artikelen

  • Scoor deze ‘vergeten’ Saab op Marktplaats
  • Peugeot komt met meer GTI’s én goed nieuws
  • Audi’s grote verwarring staat binnenkort bij jou voor de deur?
  • James Bond-klassieker wordt van A tot Z opgefrist
FacebookTweetPinLinkedIn

Charles Leclerc, Ferrari, Formule 1, Max Verstappen, Mercedes, Racing, sebastian-vettel, Valtteri Bottas

Vorig bericht: « Dit is wanneer de BMW M2 CS wordt onthuld
Volgend bericht: Nieuwe BMW X6 lekt uit, dit moet ‘m zijn »

Lees Interacties

Reacties

  1. reactief zegt

    1 juli 2019 om 20:21

    Het is wel ontzettend populair om te roepen dat Ferrari eigenlijk alles moet winnen, maar dat ze het elke keer verkloten…

    Login om te reageren
    • utregcity zegt

      1 juli 2019 om 20:28

      @reactief: Het blijven Italianen, iets met heetgebakerd… ?

      Login om te reageren
    • jvthof zegt

      1 juli 2019 om 21:07

      @reactief: maar het is toch gewoon realiteit… hoeveel races had Ferrari al kunnen winnen maar verkloten ze door mismanagement…

      Login om te reageren
      • autoblogger zegt

        1 juli 2019 om 21:41

        @jvthof: precies! Mission Win Now ?

        Login om te reageren
        • blackmilo zegt

          2 juli 2019 om 03:13

          @autoblogger: mission win not

          Login om te reageren
      • reactief zegt

        1 juli 2019 om 22:36

        @jvthof: Winnen doe je door alles goed te doen. Mercedes wint ook niet omdat de rest het verkloot.

        Login om te reageren
      • terazino zegt

        2 juli 2019 om 09:28

        @jvthof: Precies. En daarom heeft Max daar ook niks te zoeken mocht hij aftaaien bij RB. De italianen gaan niet een WK pakken zonder een Ros Brawn, Jean Todt leider (icm met een winnende coureur). Teveel chaos, al jaren.

        Login om te reageren
    • boriske zegt

      2 juli 2019 om 09:17

      @reactief: Het blijft ontzettend populair om tegen Ferrari te zijn.

      Login om te reageren
      • jje003 zegt

        2 juli 2019 om 10:16

        @boriske: het blijft nog populairder om voor Ferrari te zijn, wat overigens de meest vervelende en minst ingelichte supporters zijn die maar wat roepen

        Login om te reageren
        • reactief zegt

          2 juli 2019 om 16:26

          @jje003: ow.. Ik dacht dat dat juist de Max fans waren!

          Login om te reageren
  2. verplicht zegt

    1 juli 2019 om 20:29

    Eigenlijk moet Ferrari alles winnen maar ze verkloten het elke keer.

    Login om te reageren
  3. gertjan2012 zegt

    1 juli 2019 om 20:42

    Teveel italianen aan de macht… kijk maar naar de geschiedenis, zodra er wat “niet-italianen” in aan de macht komen dan is er een grotere kans dat er weer een steigende lijn in komt.

    Login om te reageren
    • Design_Driven zegt

      2 juli 2019 om 00:29

      @gertjan2012: Nou te veel Duitsers aan de macht wil ook wel eens problemen geven als we dan toch de geschiedenis er bij pakken.

      Login om te reageren
      • berlinetta zegt

        2 juli 2019 om 08:57

        @sketcher: Eigenlijk was het een Oostenrijker ;)

        Login om te reageren
  4. karaya zegt

    1 juli 2019 om 20:43

    Als je goed had opgelet tijdens Q2 had je kunnen weten dat Verstappen het snelste was. (in Q3 schroeven Ferrari en Mercedes het vermogen omhoog)

    Als hij z’n start niet had verkloot had hij de race met twee vingers in z’n neus gewonnen.

    Login om te reageren
    • vaakbenjetebang zegt

      1 juli 2019 om 21:48

      @karaya: Toen zag je het lijk potentieel al wel drijven inderdaad. Je zou zeggen dat Ferrari snapt dat ze dan in de race een zo lang mogelijke stint uit ‘rood’ moeten persen en dat ze dan tijdens de race als dwazen zitten te rekenen om te kijken of ze nog buiten moeten blijven. Kennelijk dus letterlijk buiten Red Bull gerekend. Slordig.

      Login om te reageren
  5. torsen zegt

    1 juli 2019 om 20:49

    Vettel had een stuk nieuwer rubber dan Max maar was nog steeds niet sneller.

    Login om te reageren
    • rob5nismo zegt

      1 juli 2019 om 21:26

      @torsen: daar was verkeer ook de oorzaak van want vettel wilde nog gaan voor de snelste ronde maar te veel achterblijvers

      Login om te reageren
      • reactief zegt

        1 juli 2019 om 22:40

        @rob5nismo: Ja, maar buiten de snelste ronde kwam hij nauwelijks dichterbij en waren de laatste 20 rondetijden nagenoeg gelijk aan Max.

        En die 10 ronden extra op rood voor Leclerc had ook vertraging opgeleverd door degradatie. En dan had hij waarschijnlijk net zo goed ingehaald geweest.

        Login om te reageren
      • Robert zegt

        1 juli 2019 om 22:49

        @rob5nismo: dat verkeer was ook een factor voor zowel Leclerc als Verstappen.

        Het was tekenend dat Max niet alleen de snelste raceronde reed op tot de draad versleten harde banden (zeker in vergelijking met de verse softs van Vettel), maar dat hij eerst een seconde per ronde dicht reed op Leclerc en vervolgens ook nog eens 2,7 seconden van hem wegreed in de laatste twee ronden

        Login om te reageren
  6. pomoek zegt

    1 juli 2019 om 20:54

    Toch is de factor pech wel een dingetje hier. Nemen ze risico: Gaat het mis (kwalificatie Leclerc in Baku). Spelen ze het op safe dan reest iedereen ze om de oren. Ik vond het wel opvallend, overigens, dat de onderlinge verschillen in de top 3 redelijk klein bleven. Dat is toch echt anders als MB op kop rijdt.

    Login om te reageren
  7. Dutchdriftking zegt

    1 juli 2019 om 21:00

    Italianen en strategie…..

    Login om te reageren
  8. supertjeduc zegt

    1 juli 2019 om 21:11

    Ze hadden gewoon op de geleband moeten kwalificeren / starten
    Of leclerc had als een dolle van start moeten gaan en een voorsprong van een 20 sec moeten nemen op de rode
    Ze reden nu op gele snelheid op de rode band

    Login om te reageren
    • reactief zegt

      1 juli 2019 om 22:41

      @supertjeduc: En dat is dan ook de reden. Ze konden niet sneller dan dit.

      Login om te reageren
      • blackmilo zegt

        2 juli 2019 om 03:15

        @reactief: het was heet

        Login om te reageren
  9. Rick-dos zegt

    1 juli 2019 om 21:13

    LeClerc zelf zei dat RBR beter met de banden kon omgaan dan de Ferrari. Het kan zomaar zo zijn dat met de wijzigingen aan de RBR ze weer het beste met de banden om kunnen gaan zoals ze dat vorig jaar ook deden.

    Max bleef constante tijden rijden zelfs toen de mediums ouder waren dan de banden van de concurrentie. Hij kon het gat constant houden. Ik denk dus niet dat het aan de nieuwere banden ligt. Er is een fundamentele verbetering aan die auto doorgevoerd. Ook het kwalificeren ging uitzonderlijk goed.

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      2 juli 2019 om 07:47

      @rick-dos: het lijkt er inderdaad op dat het “heilige vuur” bij Verstappen weer terug was. Alsof het team iets gevonden heeft in de aërodynamica of in de motor en tegen Max gezegd hebben “Psst, nu kan het”. Laten we hopen dat het structureel is, dan kan het alsnog een mooi seizoen worden.

      Login om te reageren
  10. gilettelubbers zegt

    1 juli 2019 om 21:16

    Wat een janksmoel joh die Leclerc

    Login om te reageren
    • dracae zegt

      1 juli 2019 om 21:49

      @gilettelubbers:
      Ik heb erg weinig met Leclerc, maar we moeten wel eerlijk zijn.

      Het is toch volstrekt normaal dat je na zoiets teleurgesteld bent?
      Hij heeft direct na de uitslag van het onderzoek door de stewards Verstappen ook gewoon netjes gefeliciteerd.

      Login om te reageren
      • gilettelubbers zegt

        1 juli 2019 om 21:54

        @dracae: ah ja dat wist ik dus niet. Ik zag wel wat hij na de race deed, niet praten tegen hem of klappen bij opkomst. Begrijp best dat je behoorlijk baalt na zoiets, maar dit hoort wel bij je werk in mijn ogen

        Login om te reageren
        • vaakbenjetebang zegt

          1 juli 2019 om 22:04

          @gilettelubbers: Dus je was niet volledig geïnformeerd maar had desondanks wel meteen een mening klaar over Leclerc. Chique.

          Login om te reageren
          • brammetjedeb zegt

            1 juli 2019 om 22:09

            @vaakbenjetebang: hij had wel een beetje een janksmoel. Verstappen zou meer een oorwurm zijn…

            Login om te reageren
            • vaakbenjetebang zegt

              1 juli 2019 om 22:16

              @brammetjedeb: Touché. Wie herinnert zich nog de professioneel zure grimas van de heer Verstappen toen hem het redelijk triviale record ‘jongste pole sitter’ in extremis door de neus werd geboord? Dan mag Leclerc zéker ‘salty’ zijn als zijn eerste GP-zege hem zo ontglipt.

              Login om te reageren
              • peug206 zegt

                2 juli 2019 om 13:30

                @vaakbenjetebang: en tevens recordhouder voor jongste gp winnaar als ik het goed heb?

          • gilettelubbers zegt

            1 juli 2019 om 22:24

            @vaakbenjetebang: zoals je hierboven kunt lezen heb ik het vooral over z’n houding na de race, zoals op het podium.

            Login om te reageren
          • loutervanplezier zegt

            1 juli 2019 om 23:02

            @vaakbenjetebang: Wat Leclerc heel mooi zei bij SkySport; “ik ben in de auto heel anders, dan buiten de auto.”.
            Ik dacht. dat is zo, buiten de auto ben je de rustige en kalme jongen en binnen de auto, met helm op, de coureur die heel onzeker overkomt en bij alle piepjes miept, maar des ondanks toch wel snel kan rijden met zijn bollide, maar alleen te veel op andere vertrouwt en nog te weinig zijn eigen instinct volgt. Maar ja, tweedejaars Formule1 coureur en eerstejaars Ferrari-piloot, dat valt ook niet mee.
            Max is al vijfdejaars coureur en vierdejaars Red Bull-piloot, dat verschil merk je duidelijk en Max is veel zelfverzekerder en weet hoe hij dingen moet aanpakken en er mee om moet gaan.
            Leclerc komt er wel, het duurt alleen nog zo’n anderhallf jaar, voor hij zo ver is, de gewone leerschool álà Formule1.

            Overigens een goed geschreven stuk, ik was deze visie nog niet tegen gekomen, maar ik deel hem volledig.

            Login om te reageren
            • hiostu zegt

              1 juli 2019 om 23:39

              @loutervanplezier: je gaat een jaartje te hard. Dit is het 4e seizoen voor Max in de F1 (2015 gestart) en het 3e seizoen bij RBR (2016 eerste race). En hij is pas in de 5e race van 2016 in de RB gestapt. Dus eigenlijk heeft hij er nog maar net 2 jaar opzitten bij RBR.

              Login om te reageren
              • viezefreddyw zegt

                1 juli 2019 om 23:53

                @hiostu: Rekenen is niet jouw sterkste eigenschap of wel?

              • hiostu zegt

                2 juli 2019 om 06:40

                @viezefreddyw: zo inderdaad zeg…

        • FB_100001036415374 zegt

          1 juli 2019 om 23:22

          @gilettelubbers: Ikzelf ben een grote Verstappen fan en ik vind het fantastisch dat hij gewonnen heeft, maar laten we wel eerlijk blijven. Als de rollen omgekeerd waren (Leclerc die Max inhaalde voor P1) dan had Max waarschijnlijk dezelfde attitude gehad die Leclerc aannam. Het is niet zo dat Max nooit een “Janksmoel” had he? Mexico 2018 na het missen van Pole? De aanrijding met Ocon? (overigens terecht).
          Leclerc baalde enorm, begrijpelijk, maar om hem nou meteen een janksmoel te gaan noemen terwijl je ook zegt dat Verstappen dat niet zou doen is niet waar.

          Login om te reageren
  11. lotuselises2 zegt

    1 juli 2019 om 22:09

    Mooie analyse

    Login om te reageren
  12. cloverleaf zegt

    1 juli 2019 om 22:40

    Fout 1: starten of softs
    Fout 2: reageren op Bottas z’n ‘undercut’
    Fout 3: chaos bij stop Vettel
    Fout 4: de deur wagenwijd openzetten.

    Login om te reageren
  13. W115 zegt

    1 juli 2019 om 23:07

    Honda power natuurlijk

    Login om te reageren
  14. exclusieviteitsfreak zegt

    2 juli 2019 om 02:22

    Persoonlijk ben ‘k ook al geruime tijd ’n voorstander en liefhebber van Max, maar ze moeten het (toch) race per race waarmaken . . .

    Login om te reageren
  15. lekkaah zegt

    2 juli 2019 om 07:53

    Het is gewoon knap, met zon budget en al die middelen gewoon niet kunnen winnen

    Login om te reageren
  16. boriske zegt

    2 juli 2019 om 09:18

    Zowaar een correct artikel op autoblog, zonder op te scheppen over Max. Dat ik dat nog mag meemaken.

    Login om te reageren
  17. ericd zegt

    2 juli 2019 om 09:52

    Verstappen in de snelste (en betrouwbaarste) F1 auto… Dat zou een nieuw record kunnen inluiden: die van meest gewonnen races binnen een seizoen. Leuk in eerste instantie… maar ook saai op de lange termijn.

    Login om te reageren
  18. lambowambo zegt

    2 juli 2019 om 10:07

    Hoewel het wel makkelijk is om op Ferrari te blijven bashen slaat dit artikel wat mij betreft wel de spijker op z’n kop. Het is eigenlijk gewoon beschamend hoe een team dat zo veel ervaring, budget én klasse coureurs heeft en dus op papier zeer sterke kaarten heeft, het niet voor elkaar krijgt de zaken op orde te krijgen. Zeker als je dan kijkt hoe een team als Haas (niet specifiek deze race, meer totaalbeeld) presteert in de korte periode dat ze meedoen.

    Login om te reageren
  19. kminne zegt

    2 juli 2019 om 13:15

    Uitstekende analyse

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North