Geen Subaru-toestanden voor de nieuwe generatie van de allerheetste Cayman.
Met de komst van de Porsche 718 Cayman (rijtest) was er de vrees dat de GT4-variant (rijtest) mogelijk ook een geblazen viercilinder boxer zou gaan krijgen. Deze ‘angst’ kan worden weggenomen, want via Car and Driver is duidelijk geworden dat Porsche gewoon weer een atmosferische zescilinder gaat lepelen in de nieuwe GT4.
Volgens Porsche GT-topman Andreas Preuninger passen natuurlijk ademende motoren beter bij de sportievere straatmodellen van het merk dan motoren met blaashulp. “Atmosferische motoren hebben iets speciaals. Meer emotie, een betere gasrespons en meer gevoel. Dat pure gevoel kan beter worden gerealiseerd met een hoogtoerige atmosferische motor dan een blok met een turbo.”
De vorige Cayman GT4 had de 3.8 boxer uit de 911 (991) Carrera onder de kap. De verwachting is dat de nieuwe GT4 een vierliter blok als hoofdingrediënt zal krijgen. Dit in combinatie met een iets minder spannende setup dan de nieuwe GT3 om niet in het vaarwater te zitten van de dikste 911 991.2.
De opmerking van Preuninger is overigens opmerkelijk te noemen, aangezien de 911 GT2’s het moeten stellen met een geblazen motor. De uitspraak van de topman moet je dan ook met een korreltje zout nemen. De verwachting is dat de nieuwe GT2 namelijk ook weer een sportauto gaat worden met een blaasinstrument onder de kap.
rufctr01 zegt
De nieuwe GT4 zal vast wel weer een heel gaaf speeltje worden!
ghost zegt
@rufctr01: ongetwijfeld maar gek genoeg had een geblazen 4-cilinder voor NL wel veel interessanter geweest. Sowieso een lagere uitstoot dus lagere BPM en lagere aanschafprijs. Daarnaast zijn er met een turbomotor meer tuningsmogelijkheden imo dan een atmosferische motor. Maar begrijp mij niet verkeerd, ik houd ook meer van groter en beter maar in NL maakt die gierige CO2-BPM regeling het gewoon zuur.
basjaski zegt
@ghost: Gelukkig is Nederland 1 van de weinigen met zo’n idioot systeem, en daarom is er gewoon een 6 cilinder boxer in de GT4. En tjoening mogelijkheden? Ik koop dus echt geen Porsche met 4 cilinder omdat ie betere te tjoenen is.
ghost zegt
@basjaski: ik bedoel meer dat als je een turbo blok rijdt, die CO2 lager is per km. En je daarna relatief makkelijk en eenvoudig(lees;chippen) al snel weer een vermogenswinst kan halen. Het is imo een makkelijke manier van geldbesparen, al ben ik het eens dat deze auto over het algemeen niet wordt gekocht door mensen met die instelling.
appelvis zegt
@ghost: dit soort auto’s worden toch wel gekocht. Puur liefhebberspul, prijs is dan minder belangrijk. Hoeveelheid liefhebbers meer; denk ik
stephane8200 zegt
Het een sluit het ander niet uit, toch, ten aanzien van de GT2? Het is en blijft een ‘GT’, grand tourer/gran turismo. Dat is bij de GT2 al jarenlang meer van toepassing dan de GT3.
keeper1 zegt
@stephane8200: porsche grand tourer 2?
stephane8200 zegt
@keeper1: ik snap wat je probeert te zeggen. Het gaat om de gedachte er achter.
viezefreddyw zegt
Nice! De GT4 is echt een leuke auto. Zal ik altijd verkiezen boven de 911.
berlinetta zegt
@viezefreddyw: Ik ook. Die GT4 lijkt me een van de lekkerste rijdersauto’s die je op het moment kan kopen. Laatst ook een filmpje gezien van de nieuwe GT3. Die auto lijkt me juist weer iets te hardcore voor op de openbare weg.
pomoek zegt
Is dat diezelfde meneer die zei dat ringtijden niets te betekenen hebben? Vlak voordat bekend werd dat de GT3 “loeisnel” was op de ring?
Ik word altijd een beetje wantrouwig wanneer auto fabrikanten het gaan hebben over emotie en gevoel. Dat ze in een auto gaan “inbouwen”. Alsof Porsche controle heeft over mijn gevoel zodra ik het gaspedaal intrap. Oh sorry, ik bedoel het gevoel dat ik krijg bij de “gasrespons”.
Porsche: Bouw nou maar gewoon goede en snelle auto’s en laat het gevoel en de emotie aan je klanten over.
lekbak zegt
@pomoek: goede en snelle auto’s zijn saai. Het is juist aan porsche om de uitdaging aan te gaan een snelle auto te maken die wel gebreken heeft, en dan precies die gebreken die de klanten gek genoeg waarderen.
pomoek zegt
@lekbak: Dat kan natuurlijk ook. Maar gevoel kun je nu eenmaal niet in een auto schroeven.
stfu zegt
Snap dit soort nieuws nooit helemaal. Dingen roepen over een nieuwe model die er nog niet is en een GT4 al helemaal niet de aankomende jaren. Erg voorbarig want je weet nooit wat de toekomst brengt.
gekketurbo zegt
@stfu: Je zou bijna zeggen dat ze bij Porsche Tesla aan het kopiëren zijn wat betreft uitspraken over niet uitgebrachte modellen…
fanboy zegt
@gekketurbo: Met als verschil dat het met Tesla nog lekker overzichtelijk is qua hoeveelheid modellen en uitvoeringen.
gekketurbo zegt
@fanboy: NOG wel ja, is ook niet onlogisch als je beginnend fabrikant bent
fanboy zegt
@gekketurbo: Zo belachelijk veel modellen en uitvoeringen als Porsche zullen ze nooit gaan doen. Heeft ook geen doel
willeme zegt
@stfu: Excuses voor mijn komende uitspraak, maar dat is zeuren om het zeuren. Een enorm belangrijk onderdeel van de Porsche GT4 is die atmosferische motor. De opvolger van dit blok (Carrera S + Power Pack) is een twin turbo zespitter.
Dus is het goed nieuws dat het bevestigd is dat de. nieuwe GT4 wederom een atmosferische zescilinder krijgt. Wel degelijk nieuws dus.
stfu zegt
@willeme: excuus, bedoel niet dat jullie het niet moeten schrijven. Dat snap ik helemaal. Maar merken roepen wel vaker wat maar veranderen toch wel eens van mening.
deora zegt
De GT2 heeft al sinds de 993 een turbo motor dus zo gek is dat niet. Het is wel jammer dat de Turbo modellen van Porsche altijd als stofzuigers klinken. Dat doen andere merken toch beter.
nopetrolnofun zegt
Mooi dat er een atmosferische 6 pitter in blijft. Die 718 modellen klinken belachelijk slecht.
cossiekiller zegt
Er zijn ook genoeg Subaru’s met een atmosferische 6 cil Boxer…
Dutchdriftking zegt
Weer een verzamelaars object….
intimrasiert zegt
Dat belooft wat voor de nieuwe Spyder! Hopelijk ook met PDK dit keer
911targa zegt
De GT3 en GT2 zijn de top “of the pack” van de 911’s. De eerste met hoog roerige atmosferische motoren en de tweede met turbo motoren. De GT2’s zijn sterker, maar iets zwaarder. Zeker geen toerwagens.
Klaarblijkelijk laten ze de GT4 de richting van de GT3 volgen. Over de motor. Om niet in het vaarwater van de GT3’s te komen: een 3,8 boxer met 430 pk, zoals die al in de GTS en S met x51 optie (400 pk + 30 pk)?
Mooi dat hoogtierige niet turbo’s blijven bestaan. GT3 klinkt beter dan GT2.
911targa zegt
Hoog roerig en hoogtierige is natuurlijk hoog toerige…..
berlinetta zegt
Ik weet niet of ik de GT2 een sportief model zou noemen. Dat is gewoon een auto voor mensen die suïcidaal zijn.
perry_snijders zegt
Een zescilinder in de volgende Cayman GT4? Remember where you’ve read it first ;-)
http://www.autoblog.nl/nieuws/porsche-718-cayman-gt4-krijgt-wel-weer-zescilinder-89170
willeme zegt
@perry_snijders: Dat was toen nog een gerucht, nu heeft Preuninger het bevestigd ;)
perry_snijders zegt
@willeme: Nou, gerucht… het werd toen gezegd door degene die verantwoordelijk is voor het ontwikkelen van die motor. Die weet er waarschijnlijk (nog) meer van dan Preuninger.
stephane8200 zegt
@perry_snijders: zo houden we elkaar lekker bezig. Prima, toch? Hebben jullie ook weer wat te doen.
perry_snijders zegt
@stephane8200: Het was verder geen klacht, eerder een bevestiging van het bericht dat Car & Driver nu heeft ;-)
SimonMc zegt
Als het hem te doen is over gasrespons, kunnen ze beter die drive- by-wire hap schrappen en terug carburateurs gebruiken.
lekbak zegt
@SimonMc: en het klinkt ook nog eens lekkerder!
Beetje jammer dat er nog slechts een handvol mensen zijn die nog echt verstand van carburateurs hebben, en dat die mensen nu in rap tempo sterven. Terwijl een goede carburateur weinig onder doet voor moderne injectie, en zelfs op punten beter is.
Jochempie zegt
De GT2 is dan ook wel iets hele aparts. Daar draait het niet om hoe fijn de auto aanvoelt op het circuit, maar hoe veel bagger je in 1 rondje ring kunt schijten.
100octane zegt
Wsl wordt het een rs-variant met een 4.0 atmosferische motor.
mashell zegt
“Volgens Porsche GT-topman Andreas Preuninger passen natuurlijk ademende motoren beter bij de sportievere straatmodellen van het merk dan motoren met blaashulp.”
Opmerkelijke uitspraak van een manager bij een merk waar het topmodel van de 911 als meer dan 30 jaar Turbo heet. En de topmodellen van de Macan, Panamera, Cayenne ook Turbo heten.
Ik ben benieuwd of GT topman Andreas Preuninger zich toevallig ziek meldt de dag dat zijn merk de über GT, de 911 GT2 aankondigt.