Geen Subaru-toestanden voor de nieuwe generatie van de allerheetste Cayman.
Met de komst van de Porsche 718 Cayman (rijtest) was er de vrees dat de GT4-variant (rijtest) mogelijk ook een geblazen viercilinder boxer zou gaan krijgen. Deze ‘angst’ kan worden weggenomen, want via Car and Driver is duidelijk geworden dat Porsche gewoon weer een atmosferische zescilinder gaat lepelen in de nieuwe GT4.
Volgens Porsche GT-topman Andreas Preuninger passen natuurlijk ademende motoren beter bij de sportievere straatmodellen van het merk dan motoren met blaashulp. “Atmosferische motoren hebben iets speciaals. Meer emotie, een betere gasrespons en meer gevoel. Dat pure gevoel kan beter worden gerealiseerd met een hoogtoerige atmosferische motor dan een blok met een turbo.”
De vorige Cayman GT4 had de 3.8 boxer uit de 911 (991) Carrera onder de kap. De verwachting is dat de nieuwe GT4 een vierliter blok als hoofdingrediënt zal krijgen. Dit in combinatie met een iets minder spannende setup dan de nieuwe GT3 om niet in het vaarwater te zitten van de dikste 911 991.2.
De opmerking van Preuninger is overigens opmerkelijk te noemen, aangezien de 911 GT2’s het moeten stellen met een geblazen motor. De uitspraak van de topman moet je dan ook met een korreltje zout nemen. De verwachting is dat de nieuwe GT2 namelijk ook weer een sportauto gaat worden met een blaasinstrument onder de kap.
38 reacties
Ik word altijd een beetje wantrouwig wanneer auto fabrikanten het gaan hebben over emotie en gevoel. Dat ze in een auto gaan “inbouwen”. Alsof Porsche controle heeft over mijn gevoel zodra ik het gaspedaal intrap. Oh sorry, ik bedoel het gevoel dat ik krijg bij de “gasrespons”.
Porsche: Bouw nou maar gewoon goede en snelle auto’s en laat het gevoel en de emotie aan je klanten over.
Dus is het goed nieuws dat het bevestigd is dat de. nieuwe GT4 wederom een atmosferische zescilinder krijgt. Wel degelijk nieuws dus.
Klaarblijkelijk laten ze de GT4 de richting van de GT3 volgen. Over de motor. Om niet in het vaarwater van de GT3’s te komen: een 3,8 boxer met 430 pk, zoals die al in de GTS en S met x51 optie (400 pk + 30 pk)?
Mooi dat hoogtierige niet turbo’s blijven bestaan. GT3 klinkt beter dan GT2.
http://www.autoblog.nl/nieuws/porsche-718-cayman-gt4-krijgt-wel-weer-zescilinder-89170
Beetje jammer dat er nog slechts een handvol mensen zijn die nog echt verstand van carburateurs hebben, en dat die mensen nu in rap tempo sterven. Terwijl een goede carburateur weinig onder doet voor moderne injectie, en zelfs op punten beter is.
Opmerkelijke uitspraak van een manager bij een merk waar het topmodel van de 911 als meer dan 30 jaar Turbo heet. En de topmodellen van de Macan, Panamera, Cayenne ook Turbo heten.
Ik ben benieuwd of GT topman Andreas Preuninger zich toevallig ziek meldt de dag dat zijn merk de über GT, de 911 GT2 aankondigt.