• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Volkswagen: “Benzineauto’s gaan veel duurder worden”

Auteur: jaapiyo, gepost 16 juli 2022 om 18:58 – 22 Reacties

Nieuwe Volkswagen honcho Thomas Schäfer voorspelt dat benzineauto’s nóg veel duurder worden.

Europa is bezig met een enorme inspanning om ‘duurzamer’ te worden. Dat soort inspanningen gaan meestal gepaard met grote investeringen en dat is in dit geval niet anders. Omdat dingen altijd uit de lengte of uit de breedte moeten komen, was scherpe denkers al lang duidelijk dat dit ons algehele welvaartspeil geen goed zou doen. Dat kan dan via een dikke vette crash en/of via enorme inflatie. Het lijkt erop dat onze overlords de voorkeur geven aan de laatste methode. Waarbij niet uit te sluiten valt, dat het uiteindelijk alsnog (ook) komt tot de eerste manier.

Enfin, voor nu zal het je al opgevallen zijn dat alles duurder wordt. Auto’s zijn daarop zeker geen uitzondering. Er gaat bijna geen week voorbij zonder dat een of andere grote EV maker aankondigt enorme prijsverhogingen door te voeren. Maar ook auto’s met een verbrandingsmotor worden duurder. En helaas zal die trend volgens Volkswagens nieuwe topman (van het merk Volkswagen dus, niet het concern) Thomas Schäfer alleen maar doorzetten.

Dat heeft alles te maken met de nieuwe Euro7 norm. Hierop is ook van andere fabrikanten al de nodige kritiek gekomen. Deze norm zal volgens vele insiders namelijk nauwelijks reëel effect hebben, maar fabrikanten en dus klanten wel op kosten jagen. De toch al geplaagde auto industrie krijgt daarmee weer een politieke beuk te verwerken. Cynici zullen zeggen dat dat exact de werkelijke bedoeling is van Euro7, maar officieel is dat natuurlijk niet het geval.

Wat Schäfer vooral voorziet is dat auto’s met een verbrandingsmotor aan meer en dure partikelfilters zullen moeten. Hij voorspelt zelfs dat de gemiddelde prijs van een auto met verbrandingsmotor hierdoor nog eens 3.000 tot 5.000 Euro zal stijgen. Volkswagen voorziet dat dit vooral een probleem is voor mensen met een krappe beurs die toch graag ‘nieuw’ rijden. De tijden dat je een auto kan kopen voor 10.000 Euro, is daarmee volgens de voormalig Škoda eindbaas spoedig voorbij.

Nou praat de beste man natuurlijk voor de Duitse markt, want in Nederland is die tijd al vrij lang voorbij. De goedkoopste auto die je kan kopen doet hier inmiddels al 13.990 Euro. Maar dat zal dus vermoedelijk ook (fors) meer worden als Euro7 een feit is. De invoer daarvan staat officieel gepland voor 2025.

Volkswagen, de naam zegt het al, zal het ongetwijfeld knaak vinden dat auto’s voor het volk steeds minder goed mogelijk zijn. Zelf heeft het de pijlen al gericht op de invoer van de ID.2. Dit elektrische model onder de ID.3 moet dan de reddingsboei zijn voor mensen met een nuttige baan die een nieuwe auto willen kopen. Zij zullen echter wel 25.000 Euro neer moeten kunnen tellen voor dat genoegen.

Ook interessant!

  • Volkswagen ID. Buzz rijtest video
    Volkswagen ID. Buzz rijtest video
  • Volkswagen ID.buzz pick-up
    Zeg het maar, moet Volkswagen deze ID.Buzz pick-up gaan bouwen?
  • Volkswagen Tavendor is knap staaltje kopieerwerk
  • Volkswagen met verbrandingsmotor wordt exclusief

Nieuwste artikelen

  • Goedkoopste 997 van Marktplaats is ook de opvallendste
  • Autosalon van Brussel 2026: dit zijn de primeurs
  • Kia viert 80-jarig bestaan met dit bijzondere apparaat
  • Scoor deze ‘vergeten’ Saab op Marktplaats
FacebookTweetPinLinkedIn

europa-eu, geld, thomas-schafer, Volkswagen

Vorig bericht: « Talloze fabrieksnieuwe BMW’s geruïneerd na ritje met trein
Volgend bericht: Zo weinig gaat er veranderen bij de nieuwe BMW Z4 »

Lees Interacties

Reacties

  1. mjpamsterdam zegt

    16 juli 2022 om 19:57

    Denk dat deze meneer gelijk heeft. Dus wij blijven nog langer in onze oude “ ICE-tjes “ (ik zelf inclusief). Gaat lekker met het terugbrengen van de uitstoot !

    Login om te reageren
    • jaapiyo zegt

      16 juli 2022 om 20:01

      Dat is idd zo (de gemiddelde auto in NL is een dikke tien jaar oud), maar uiteindelijk zullen ‘ze’ je middels regelgeving uiteraard dwingen om die oude gebakjes een trap te geven of het in ieder geval praktisch onmogelijk maken (via torenhoge belastingen) om er in te blijven rijden.

      Login om te reageren
    • macready zegt

      17 juli 2022 om 05:30

      Dat geldt wellicht voor de niet-leaserijders, maar de leaserijders rijden in auto’s van gemiddeld minder dan 2 jaar oud en dat is zo’n 15-18% van het personenwagenpark (25% van de bestelwagens) en flink groeiend in aandeel. Daarbij zijn dat ook de grote kilometervreters: gemiddeld 2,5 keer zoveel kilometers als de gemiddelde rijder met benzineauto zonder leaseconstructie.

      Login om te reageren
      • bischero zegt

        17 juli 2022 om 10:26

        Lease duur schuift rapjes op van gemiddeld 42 maanden voor COVID richting de mid 50 nu. Waar voorheen 60 of 72 maanden ondenkbaar was voor zakelijke lease, zijn er nu zelf maatschappijen die dit niet meer schuwen. De O in ROB is de enige onzekere factor omdat er door OEM geen vaste bedragen meer worden afgegeven na 60 maanden. Nog niet ☺️

        Login om te reageren
        • mashell zegt

          18 juli 2022 om 06:39

          Met de huidige levertijden en de snel stijgende bijtelling op elektrische auto’s is het inderdaad niet vreemd om je wagenparkbeheerder te smeken of je nog een jaar langer mag doorrijden.

          Login om te reageren
  2. mark383 zegt

    16 juli 2022 om 20:00

    Wat blijft die Passat B5.5 toch een fraaie wagen. Is dat een W8?

    Login om te reageren
    • jaapiyo zegt

      16 juli 2022 om 20:01

      Yas.

      Login om te reageren
  3. b088y zegt

    16 juli 2022 om 20:10

    Gisteren een polo 1.0 als Leenauto mee gekregen. Even kenteken check, ruim 26k.
    Addaptive cruisecontrol die erg geen k*t van snapt, navigatie die om de 3 meter de weg kwijt is.
    Doet wat dat betreft niet onder voor Audi :-)
    1x van Bmw overgestapt naar Audi, geen goed plan.

    Daar had je paar jaar geleden nieuwe 1-serie voor.

    Ook genoeg gejankt voor vandaag.

    Login om te reageren
  4. PunicaOase zegt

    16 juli 2022 om 20:14

    Werkt toch averechts.. mensen blijven doorrijden in hun oude gebakjes.. iedereen over naar elektrisch lijkt me het komende decennium ook kansloos door gebrek aan laadinfrastructuur, etc.

    Login om te reageren
    • Richmond zegt

      16 juli 2022 om 22:12

      Dat is kort termijn denken. Eerst euro 7 voor nieuw, daarna beleid aanpassen om mensen te bewegen een jonge schone occasion te kopen. Dat kan natuurlijk dmv allerlei slooppremies.

      Login om te reageren
      • dawwg zegt

        18 juli 2022 om 14:37

        Met ~9.5% inflatie, capaciteitstekorten op het stroomnetwork tot 2030; verhoogde CO2 uitstoot en toch gastekorten en leveringsproblemen met nieuwe auto’s gaat de overheid helemaal niet aan premies of subsidies meer optuigen en ik denk dat de gemiddelde leeftijd van een auto alleen maar op zal lopen de komend paar jaar.

        Login om te reageren
    • maotje zegt

      16 juli 2022 om 23:41

      Binnen 10 jr hoeft ook niet 100% over te zijn naar elektrisch. Kan natuurlijk ook helemaal niet de tweedehamds markt blijft gewoon nog in tact. Over 25 jr rijden er nog steeds benzine auto’s rond. Maar dan zul je waarschijnlijk wel zien dat evs de overhamd hebben.

      Login om te reageren
    • okdoei zegt

      17 juli 2022 om 01:53

      En gebrek aan portomonnee grootte van heel veel mensen, dat lijkt me een belangrijkere reden. De EVs die nu nieuw zijn, zijn prima, maar ik schat dat deze over 10 jaar 2de hands nog steeds €10k+ zijn. En dan heb je waarschijnlijk voor €10k niet veel soeps.
      Voor veel mensen is €10k veel geld. Maarja dat snap je als kamerlid/kabinetslid niet als >€100k per jaar verdient.

      Login om te reageren
      • bischero zegt

        17 juli 2022 om 10:28

        Ook met 100k per jaar is het niet eenvoudig om een 10k duurdere auto te kopen. Voor ambtenaren niet en privé ook niet. Er is een magische grens waarop je beter minder kunt verdienen dan meer. Iets met teruggaven, toeslagen enz.

        Login om te reageren
  5. Dutchdriftking zegt

    16 juli 2022 om 21:11

    Het enigste wat ik zie is een beeldschone B5 W8.

    Login om te reageren
  6. Rick-dos zegt

    16 juli 2022 om 21:33

    “Volkswagen voorziet dat dit vooral een probleem is voor mensen met een krappe beurs die toch graag ‘nieuw’ rijden.”

    Als je een krappe beurs hebt en toch graag nieuw wil blijven rijden dan heb je je prioriteiten verkeerd en wellicht een reden dat je een krappe beurs hebt. Ik zou me eerder druk maken hoe ik een betere baan kan krijgen met een beter salaris dan wat de buurman van mij denkt in welke auto ik rij.

    Login om te reageren
    • jaapiyo zegt

      16 juli 2022 om 21:36

      Dat is op zich wel een punt, doch vanuit het standpunt van Volkswagen (en andere fabrikanten van ‘Volks’wagens) bezien is het wel lekker als mensen nieuwe kleine auto’s blijven kopen.

      Login om te reageren
    • p993 zegt

      17 juli 2022 om 08:49

      Dat, ja. Daarnaast snap ik de aantrekkingskracht van nieuw rijden eigenlijk niet als je de afschrijving in de eerste jaren bekijkt.

      Login om te reageren
  7. W115 zegt

    16 juli 2022 om 22:51

    Heb vertrouwen in Ursula. Wij komen er wel, ooit.

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      17 juli 2022 om 07:16

      Ursula is verliefd op Zelensky, die doet niks nuttigs meer. Snel vervangen door Merkel!

      Login om te reageren
  8. audirs3 zegt

    17 juli 2022 om 18:26

    “de norm zal nauwelijks reëel effect hebben”? Misschien niet als ze gaan sjoemelen. Maar als ze dat niet doet, dan is het verschil tussen euro6 en euro7 een halvering van de stikstofoxiden uitstoot en nog maar 10% van de fijnstof uitstoot. Is gewoon een hele goede zet die euro7!

    Login om te reageren
    • dawwg zegt

      18 juli 2022 om 14:44

      Behalve dat Schiphol, de Rotterdamse haven, de zware industrie (hoogovens, etc) en vrijwel al het bouw-verkeer vrij gesteld worden; dat zorgt voor minstens 70% van de ‘op papier’ gemeten uitstoot (vervuiling van vliegtuigen wordt maar tot 100m boven de grond doorgerekend; daarboven ‘vervuilt’ een vliegtuig op papier niet meer !); dus in de praktijk ruim 90%.

      Tel daar bovenop dat volgens het ING economisch rapport van 2021 de netto uitstoot van vrachtverkeer ondanks alle leuke EURO 6 normen gewoon elk jaar netto blijft stijgen door de toegenomen file-druk; en de burger betaalt uiteindelijk de rekening voor helemaal geen beter milieu of schonere lucht … Pak juist de groot en vieste-vervuilers eerst aan zou ik zeggen …

      Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North