• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Volvo EM90 is de eerste MPV van de Zweden

Auteur: willeme, gepost 24 augustus 2023 om 07:51 – 21 Reacties

Volvo EM90

Eindelijk! Ze hebben In Göteborg het licht gezien en gaan een grote MPV bouwen in de vorm van de Volvo EM90.

Volvo was oorspronkelijk een merk dat groot geworden is met stationwagons. Dat veranderde na het millennium met de XC90, waarmee de focus kwam te liggen op SUV’s en crossovers. Tegenwoordig kun je nog wel een sedan of ‘Wagon kopen, maar de meeste keuze heb je als je ‘hoog wil zitten’. Sterker nog het aanbod verschraalt op dit moment want Volvo schrapt sedans en en stations.

Maar Volvo gaat nu dus eventjes compleet uit zijn comfortzone en komt met een MPV! De auto in kwestie heet de Volvo EM90 en het is volgens “Volvo een ‘bewegende ruimte waar u gewoon uzelf kunt zijn”. Dat is in een andere auto natuurlijk vrij lastig om jezelf te zijn.

Volvo EM90

Zonder gekheid, wij zijn stiekem wel heel erg blij met dit nieuws. Want denk eventjes mee: alle Volvo-kenmerken in een MPV. Gezien de naam gaan we er min of meer een beetje van uit dat de Volvo EM90 rond het zelfde formaat zit als de Volvo EX90.

Volvo EM90

Volvo weet te melden dat de auto ‘als een Scandinavische huiskamer’ aandoet. Nu is Volvo lekker bezig tegenwoordig als het gaat om interieurs, dus eentje met een ruimere opzet klinkt als ABBA in de oren.

Geliefd bij veel mensen, behalve kopers: de Mercedes-Benz R-Klasse ging in 2016 uit productie.

Sowieso, het idee klinkt natuurlijk als niets anders dan een wederopstanding van de geflopte Mercedes-Benz R-Klasse. Een hele grote luxe premium MPV is iets waar wij autoliefhebbers van verstoken zijn gebleven. De enige auto die wij kunnen bedenken is de Lexus LM500h. Jij bent vergeten hoe die eruit ziet? Nou zo dus:

Kiek dan! Een Lexus LM500h!

Kennen we dit recept niet ergens van?

Een groot verschil met die Lexus is dat de Volvo EM90 geheel elektrisch zal zijn. Wij gaan ervan uit dat er veel techniek van de eveneens geheel elektrische (flink vertraagde) EX90 gebruikt zal gaan worden.

Volvo EM90
Volvo EM90
Volvo hoeft niet lang inspiratie te doen voor het interieur, de EX90 is een perfect uitgangspunt.

Hoe lang moet je dan wachten op de nieuwe Volvo EM90? Nou, niet lang! De auto zal namelijk zijn debuut beleven aanstaande 12 november. Daarna is de auto te bestellen. Is er dan ook slecht nieuws? Jazeker, want de auto wordt in eerste instantie alleen in China geleverd.

Maar wacht eventjes, hoe kan Volvo zo snel een MPV op de markt brengen? We hebben een heel erg klein vermoeden, zeker als je even rekening houdt met het feit dat de EM90 voor China bedoeld is. In China bouwt Geely namelijk de Zeekr 009, dat is een grote luxe MPV en Zeekr is onderdeel van de Geely-groep, waartoe Volvo ook behoort. Die heeft overigens een 140 kWh accupakket, zes stoelen en 550 pk. Dus dat belooft wat voor de Volvo EM90.

Volvo EM90
De Zeekr 009 is een grote luxe MPV in de Geely-familie (waar Volvo dus ook onderdeel van is).

Er zijn ook bewegende beelden:

Ook interessant!

  • Volvo busje
    Volvo gaat een busje bouwen!
  • Heico C40
    Heico C40 is eigenlijk zoals deze hoort
  • Kijk, Volvo komt ook met een mini-EX90
  • C40 en XC40 AWD
    Volvo C40 en XC40 AWD hebben meer RWD

Nieuwste artikelen

  • Lexus LFA is terug als gelikte coupé
  • Zo stel je de goedkoopste Tesla Model 3 Standard van je dromen samen
  • Toyota GR GT is hier: V8, 650 pk, 850 Nm en een aluminium frame
  • Wat als je een supercar als schilderij gebruikt?
FacebookTweetPinLinkedIn

China, Elektrisch, em90, mpv, Volvo

Vorig bericht: « Programma GP Nederland 2023: alle races en events op een rij
Volgend bericht: Derde generatie Tiguan keihard gelekt »

Lees Interacties

Reacties

  1. Robert zegt

    24 augustus 2023 om 08:40

    Die R-Klasse was vooral geen succes omdat normale stervelingen dat ding niet konden betalen en de markt voor deze auto daardoor wel heel erg ‘niche’ werd. Deze auto richtte zich op een doelgroep met een vervoersbehoefte voor >5 inzittenden én tenminste 5x modaal inkomen.

    En ik vermoed dat dit de Volvo EM90 niet heel veel anders zal vergaan.

    Login om te reageren
    • pomoek zegt

      24 augustus 2023 om 08:43

      @robert, ik zit zelf ook niet op het ding te wachten, maar ik kan me best voorstellen dat het in China een succes(je) kan worden. Als ik de plaatjes bekijk die op internet rond zweven van dit model dan ben ik eigenlijk wel blij dat we dit niet op de Nederlandse wegen gaan zien.

      Login om te reageren
    • Hoflander zegt

      24 augustus 2023 om 09:38

      Die R-Klasse was toch ook vooral takke-lelijk…. Model X is duurder en wel een redelijk succes.

      Login om te reageren
      • Edge zegt

        24 augustus 2023 om 10:00

        @Hoflander: De Model X is nou ook niet heel erg fraai. Ik denk dat voor de Model X ook het principe van de juiste tijd op de juiste plaats geldt. Dat ding is zo’n succes omdat het lange tijd de enige premium (althans, premium geprijsde) SUV met een volledig elektrische aandrijflijn was die kon meeliften op het groter wordende klimaatprobleem. Alle milieubewuste celebs wilden erin rijden. Alle CEO’s en managers die ineens moeten doen alsof ze wat om het klimaat geven bestelden er een. En alsof dat nog niet genoeg was, heeft de auto ook nog allerlei snufjes die je (in eerste instantie) alleen bij Tesla kon krijgen én coole vleugeldeuren. Daarmee spreek je ook de technerds en Jan Driekeermodaal aan.

        Login om te reageren
        • karhengst zegt

          24 augustus 2023 om 10:26

          Vergeet ook niet dat de Model X uitkwam in een tijd dat EV’s optimale fiscale voordelen genoten, waardoor de TCO flink lager lag dan wat de catalogusprijs zou doen vermoeden. Dit is appels met knollen vergelijken wat dat betreft.

          Login om te reageren
          • mashell zegt

            24 augustus 2023 om 11:54

            Het instorten van de verkoop van de Model X in Nederland bewijst je argumentatie.

            Login om te reageren
            • HelldogBE zegt

              24 augustus 2023 om 14:31

              De model S en X zijn beide ook globaal redelijk gecrashed niet?

              Login om te reageren
              • Flutterbear zegt

                24 augustus 2023 om 16:41

                Welke merken verkopen in die prijsklasse wel die aantallen? Volgens mij is 60-70k auto’s boven de 100k echt geen “crash”. Verder hebben ze zelf ook aangegeven dat de Model 3 en Y beter voor de financiën zijn en de focus daarop ligt gezien de “missie”.

      • Robert zegt

        24 augustus 2023 om 10:27

        Die R-Klasse was voor veel mensen toch ook wel een guilty pleasure hoor. Voor mij in ieder geval wel. En de instappers met V6 diesel zijn net betaalbaar geworden. Alleen die running costs… die zijn echt nog steeds killing voor de modale portemonnee.

        Login om te reageren
      • kennone zegt

        24 augustus 2023 om 12:51

        Een ook takke-lelijk

        Login om te reageren
      • pomoek zegt

        24 augustus 2023 om 13:22

        Ja, maar ik had/heb wel een zwak voor de R-klasse. Een absolute guilty pleasure van mij.

        Login om te reageren
  2. Fernando zegt

    24 augustus 2023 om 08:46

    Laat maar in China want hier in de EU is er geen markt meer voor.

    Login om te reageren
  3. PunicaOase zegt

    24 augustus 2023 om 08:49

    Ziet er van binnen meer uit als de wachtruimte in een modern ziekenhuis..

    Login om te reageren
  4. xj220 zegt

    24 augustus 2023 om 09:13

    Als ie 6 of 7 persoons wordt en qua prijsstelling gaat concurreren met KIA EV9 dicht ik deze goede kansen toe. Hebben thuis ook een 7 persoons Peugeot 5008 en heel veel betaalbaar aanbod (naast een Kia Sorento) is er niet (X5/X7 of GLS zijn niet te betalen). Ik word hier blij van!!

    Login om te reageren
    • Flutterbear zegt

      24 augustus 2023 om 15:02

      De EX90 is eerder de tegenhanger van de EV9. Als elektrische 7 zitter laat ik de EV9 trouwens links liggen, veel geld voor een enorm saaie auto. Kia’s verouderen helaas erg snel. De EX90 en Model X spreken mij dan meer aan. Zelf een gebruikte Model X voelt voor mij moderner dan de EV9, al heb je voor 115k tegenwoordig ook een nieuwe X.

      Login om te reageren
  5. MarcoM zegt

    24 augustus 2023 om 09:13

    Groot, groter, grootst.

    Login om te reageren
  6. Vreddy_B zegt

    24 augustus 2023 om 09:40

    China en misschien de VS? Al is de MPV daar natuurlijk ook op sterven na dood. Daar zijn natuurlijk super veel SUV’s op de markt met 6 zitplaatsen.

    De R-klasse is inderdaad best tof. Maar prijs en gewicht (ruim 2 ton) is natuurlijk altijd een probleem geweest. Zelfs tweedehands zijn ze nog aan de prijs. Als je een gezin met 4 kinderen hebt en zo’n apparaat wil hebben. En je moet ruim 10-15K neertellen voor een auto van +/- 15 jaar oud en behoorlijk wat km’s op de klok. Is dat natuurlijk niet heel veilig.

    Login om te reageren
  7. mashell zegt

    24 augustus 2023 om 11:55

    Een klassiek schuifdak in combinatie met een panoramadak, bijzonder.

    Login om te reageren
  8. Alfarobert zegt

    24 augustus 2023 om 13:46

    Als een scandinavische huiskamer? Interieur van IKEA dus,haha

    Login om te reageren
  9. mp014 zegt

    24 augustus 2023 om 17:37

    Ik denk dat dit eerder moet gaan concurreren met de IDbuz van VW en dan vrees ik dat die zomaar 10k basis duurder zal zijn en de ID toch wel wat leuker is. Ben benieuwd

    Login om te reageren
  10. martijnev zegt

    25 augustus 2023 om 00:45

    Niet alleen voor China. Quote van Volvo’s website:
    “De Volvo EM90 debuteert wereldwijd op 12 november 2023. Klanten in China kunnen vanaf dezelfde datum bestellen.”

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North