• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Waarom Gasly Verstappen vandaag de winst kostte

Auteur: jaapiyo, gepost 4 augustus 2019 om 19:07 – 45 Reacties

gasly


Het is geen kwaaie pier die Pierre. Hij is alleen wat traag.

In een zinderende thriller (verslag) leek Max Verstappen vanmiddag op pad zijn eerste pole om te zetten naar zijn eerste zege vanaf pole. Maar we moeten daar nog even op wachten. Bij het sluiten van de markt griste Lewis Hamilton, de man die we al talloze malen vanaf pole hebben zien winnen, de overwinning bij Max uit handen. Misschien wel goed ook, want het stelt het moment wellicht even uit dat we verveeld raken van Max’ zoveelste zege vanaf pole.

Doch vandaag hadden we het eigenlijk graag anders gezien natuurlijk. Na de race was het dubben geblazen. Had Red Bull iets anders kunnen of misschien zelfs moeten doen met de strategie? Dat is een lastige. Max één ronde ná Lewis naar binnen halen was in ieder geval zeer tricky geweest. In zijn eerste ronde op nieuw rubber was LH44 meteen vlijmsnel, dus dat zou een krappe kwestie zijn geworden uitrijden pitstraat. Het enige wat misschien gekund had, was Max vóór Lewis binnenhalen. Maar ja, maak die beslissing maar eens vanuit gewonnen positie. Je geeft de Merc dan track position en je moet maar hopen dat je ‘m weer bijhaalt, laat staan terug inhaalt. Vanaf plek twee was die beslissing een stuk makkelijker te maken.

Maar dat had een reden, die ons brengt naar het onderwerp van dit bericht. Achter Lewis (en Max) zat er een enorm gat naar de nummer drie op de baan. Dat was op dat moment nog Charles Leclerc. Lewis kon dus stoppen en daarna meteen beginnen aan zijn opmars richting Max’ versnellingsbak. Alleen een paar achterblijvers zaten nog een beetje in de weg. Hoe anders was dat geweest als Lewis eerst nog even om positie had moeten knokken met een andere coureur. Dan had hij daarmee waarschijnlijk zoveel tijd verloren, dat hij waarschijnlijk nooit meer bij Max was aanbeland.

De aangewezen man om deze rol te vervullen was natuurlijk Max’ teammaat Pierre Gasly geweest. Als die zich zoals het een goede wingman betaamt op een gepaste afstand van ergens tussen de vijf en vijftien seconden achter Max op de baan had bevonden, had hij zich lekker breed kunnen maken om Hamilton wat op te houden. Waarschijnlijk had Mercedes het dan überhaupt al niet aangedurfd om voor deze alternatieve strategie te gaan. Maar helaas: Gasly reed niet op tien seconden van Max, maar op ongeveer anderhalve ronde achter Max. Je wordt bedankt, Pierre. Is Rubens Barrichello eigenlijk nog beschikbaar dezer dagen?

Ook interessant!

  • Video: Verstappen gaat voorbij aan Gasly
  • Blijft Max Verstappen de rest van zijn carrière bij Red Bull?
  • Salaris Max Verstappen stijgt niet mee met inflatie
  • Red Bull: "Hamilton moet een raceban krijgen"

Nieuwste artikelen

  • Renault Clio 2025 test
    Renault flirt wederom met terugkeer van Renault Sport dankzij nieuwe Clio
  • Welke merken gaat Stellantis killen?
  • Ga niet met je supercar naar Londen…
  • Minister Robert Tieman: niet zuipen en rijden
FacebookTweetPinLinkedIn

Charles Leclerc, Formule 1, Lewis Hamilton, Max Verstappen, Mercedes, Pierre Gasly, Racing, Red Bull Racing, Rubens Barrichello, Valtteri Bottas

Vorig bericht: « Alonso heeft een mening over Verstappen en Hamilton
Volgend bericht: EV’s zuigen alle stroom weg uit Amsterdam »

Lees Interacties

Reacties

  1. pomoek zegt

    4 augustus 2019 om 19:20

    Counter point: als Bottas niet door Leclerc eraf was getetst dan was Verstappen waarschijnlijk 3e geworden.

    Off topic: voor Leclerc is het wel fijn dat het vakantie is. Die is echt even de snelheid en scherpte kwijt.

    Login om te reageren
    • gwnbmw zegt

      4 augustus 2019 om 21:17

      @pomoek: ik denk niet dat bottas de pace van ham-ver bij had kunnen houden vandaag. Ze zaten echt in hun eigen klasse.

      Login om te reageren
    • sirprize zegt

      4 augustus 2019 om 21:32

      @pomoek: is Bottas ook niet op een ronde gezet door Max en Lewis?

      Login om te reageren
    • Dutchdriftking zegt

      4 augustus 2019 om 21:36

      @pomoek: klopt. Leclerc is er enorm aan toe. Erg benieuwd naar de 2e helft van het seizoen!

      Login om te reageren
    • cloverleaf zegt

      4 augustus 2019 om 21:37

      @pomoek: je bedoelt dezelfde Bottas die de halve race achter een Renault vast zat? Die Bottas?

      Login om te reageren
      • pomoek zegt

        4 augustus 2019 om 22:28

        @cloverleaf: ik bedoelde de Bottas die 18 duizendste achter Verstappen kwalificeerde.

        Login om te reageren
        • E34M5Touring zegt

          4 augustus 2019 om 23:30

          @pomoek: 1 rondje op een lege baan is wat anders dan volk inhalen. Iets waar Bottas gewoon niet in uitblinkt. En de Mercedes ook niet gezien de rem issues. Op Sky zeiden ze dat de Benz zo op de grens loopt dat, wanneer ze niet 1-2 rijden of in veel verkeer zitten, die auto meteen issues krijgt. Vooral met temperatuur management.

          Login om te reageren
  2. Boomer zegt

    4 augustus 2019 om 19:23

    Iedereen vergeet voor het gemak dat in de eerste stint Hamilton 5 ronden of zo langer door reed. Hierdoor was hij ook in de tweede stint in een betere uitgangspositie omdat zijn banden nou eenmaal beter waren. Dus aan het eind waren Max zijn banden klaar geweest en had lewis wellicht alsnog Max gepakt.

    Login om te reageren
    • Dutchdriftking zegt

      4 augustus 2019 om 21:35

      @airc: klopt helemaal. Waar Mercedes vorige week zat te prutsen qua strategie deden ze dit nu perfect.

      Login om te reageren
    • pomoek zegt

      4 augustus 2019 om 22:31

      @airc: dat is de vraag. Hij kwam Verstappen niet voorbij op die 5 ronden jongere banden. Door te kiezen voor nieuwe banden moest Verstappen blijven pushen. Hierdoor joeg hij zijn banden over de cliff. Hij kwam boivoor rode banden omdat zijn witte helemaal op waren, hoewel ze eerder dachten dat hij hier de race op zou kunnen uitrijden. Als Hamilton op de witte was blijven doorrijden had Verstappen niet zo hoeven te pushen.

      Login om te reageren
    • Edge zegt

      5 augustus 2019 om 11:25

      @airc: Waarbij het woordje “wellicht” toch wel het sleutelwoord is. Zodra ze bij Red Bull zagen dat Hamilton op mediums zo enorm veel sneller was, moest Verstappen het uiterste van zijn banden vragen om Hamilton zo lang mogelijk achter zich te houden. En ja, dan jaag je ze over de klif.
      Als Hamilton op de harde band was blijven rijden, had ik het nog maar moeten zien. Zijn overspeed op Verstappen was dan lang niet zo hoog als dat ‘ie nu was, waardoor Verstappen ook met meer marge had kunnen rijden en zich langer breed had kunnen maken. Dan had ik nog maar moeten zien of Hamilton er voorbij was gekomen, of dat ‘ie à la Raikkonen in Spanje 2016 vast zat op die tweede plek

      Login om te reageren
  3. gertjan2012 zegt

    4 augustus 2019 om 19:25

    Gasly had hem misschien 2 bochten op kunnen houden maar meer ook niet. Met het tempo dat Hamilton reed en de versleten banden van Max zat er vandaag gewoon niet veel meer in dan P2. Ik zie Max ook veel liever winnen, maar vandaag liet Mercedes zien dat ze nog steeds marge (over) hebben.

    Login om te reageren
  4. harrie zegt

    4 augustus 2019 om 19:32

    Beetje gezocht allemaal, maar feit is inderdaad dat Max er compleet alleen voor staat dit seizoen.
    Ben benieuwd of Marko woord houdt of dat Kvyat de 2 seizoenshelft naast Max mag afmaken.

    Login om te reageren
    • ghost zegt

      4 augustus 2019 om 22:58

      @harrie: ik zie Leclerc nog eerder in de stoel van Gasly zitten dan Kvyat…?

      Login om te reageren
  5. HZW zegt

    4 augustus 2019 om 19:35

    Gasly rijd zo gebrekkig dat een 2de plek bij de constructeurs er ook niet snel in zal zitten.

    Login om te reageren
  6. flutterby zegt

    4 augustus 2019 om 19:43

    Als Gasly anderhalve ronde er achter reed had hij ongeveer gelijk gereden met LeClerc op 3…

    Het was mooi om te zien dat Max en Ham hun eigen race aan het rijden was, helaas zat winst er vandaag niet in. Maar zeker geen schaamte in de tweede plaats.

    Login om te reageren
    • bbjorn zegt

      4 augustus 2019 om 20:58

      @flutterby: leclerc reed op 60 seconden, 1,5 rondje is ongeveer 2 minuten dus je berekening klopt niet helemaal

      Login om te reageren
      • flutterby zegt

        4 augustus 2019 om 22:15

        @bbjorn: volgens mij was de snelste tijd 1.18 en niet 2 minuten. LeClerc reed inderdaad op 1 minuut achterstand en Gasley lag daar ongeveer 30s achter.

        Login om te reageren
        • frank_smit zegt

          5 augustus 2019 om 00:06

          @flutterby: en dus is anderhalf rondje ongeveer 2 minuten

          Login om te reageren
  7. hehe zegt

    4 augustus 2019 om 19:44

    Op zich geen verkeerde analyse, met dan deze wijziging: niet Gasly, maar Scuderia Ferrari hadden daar moeten rijden. Het feit dat Vettel en Leclerc zo traag waren heeft Mercedes deze strategie gegund.

    Login om te reageren
  8. pielemuis zegt

    4 augustus 2019 om 19:56

    Max is gewoon een prutser. Weg easy win.

    Login om te reageren
    • camber24 zegt

      4 augustus 2019 om 19:58

      @pielemuis: je had zelf mee moeten doen, met zo kort door de bocht te gaan had je vast een kans gemaakt.

      Login om te reageren
      • Robert zegt

        4 augustus 2019 om 20:52

        @camber24: sarcasm is a bitch, right?

        Login om te reageren
  9. camber24 zegt

    4 augustus 2019 om 19:57

    Als m’n tante kloten had gehad, was het m’n oom geweest…

    Over de race; ik ben dit seizoen weer beginnen te kijken, na jarenlang niet volgen (optocht achter Mercedes, oersaai).

    Ook deze race vond ik ruk. Ja, Max en Lewis streden om de winst. Maar mijn God, wat gebeurde hier bar weinig. Ik mis het tanken, de verschillende bandenfabrikanten, gewoonweg meer elementen die de race bepalen. De vorige races waren vermakelijk, dit was weer k met peren.

    Login om te reageren
    • bluebird zegt

      4 augustus 2019 om 20:09

      @camber24: grappig, dat verschil in perspectief. Ik ben het wel blijven en dan ben je juist positief omdat het (de laatste paar races dan) nu de goede kant op lijkt te gaan. Had ik inderdaad ook een paar jaar geleden gestopt, dan had ik er nu waarschijnlijk hetzelfde naar gekeken als jij..

      Login om te reageren
      • camber24 zegt

        4 augustus 2019 om 21:38

        @bluebird: de voorgaande races vond ik wel tof. Alleen deze dan weer niet. Het was alleen even spannend tussen 44 en 33. Meer niet. Ik hoop dat de komende races weer wat meer actie hebben.

        Login om te reageren
    • paginl zegt

      4 augustus 2019 om 20:11

      @camber24: andere race gekeken?

      Login om te reageren
      • camber24 zegt

        4 augustus 2019 om 21:40

        @paginl: nee. Maar ik kijk niet met een oranje bril, ik ben geen Verstappen fan. Ik kan me voorstellen dat je als MV fan het wel als spannend ervaren zou kunnen hebben. Maar dat doet er mijns inziens niet aan af dat er verder weinig actie in de race was.

        Login om te reageren
        • paginl zegt

          5 augustus 2019 om 07:17

          @camber24: er was heel veel actie zowel strategisch als op de baan. Van midfield tot aan de kop van de race.

          Login om te reageren
    • potver7 zegt

      4 augustus 2019 om 20:45

      @camber24: met meerdere bandenfabrikanten had je geen andere race gehad hoor, dat wordt net zo voorspelbaar als ’t nu is.

      Login om te reageren
    • pielemuis zegt

      5 augustus 2019 om 07:54

      @camber24: in de tijd van tanken, bandenfabrikanten enzo was het Schumacher die race na race won.

      Login om te reageren
  10. edhageman zegt

    4 augustus 2019 om 20:06

    mijn moeder zei altijd: “as (als) is verbrande turf”,

    Login om te reageren
  11. Mukmans zegt

    4 augustus 2019 om 20:20

    Dit was gewoon het maximaal haalbare. Lewis is de hele race sneller geweest. Punt.
    Mooi om te zien toch hoe de twee nu aan elkaar gewaagd zijn?! Gaat nog een hoop mooie actie brengen!

    Login om te reageren
  12. Nerekop zegt

    4 augustus 2019 om 20:22

    @jaapiyo, ik ga me toch een partij stuk om die foto! Kuddo’s!

    Login om te reageren
  13. willeme zegt

    4 augustus 2019 om 20:37

    Geen wingman, geen Ferrari’s die in de wegzitten en een bloedsnelle Hamilton. Ga er maar aan staan.

    Eerste keer Pole, tweede positie en snelste ronde. Er zijn slechtere weekenden dit geweest. Sterker nog, het is de eerste P2 van Verstappen!

    Login om te reageren
    • VeniVidiVici zegt

      4 augustus 2019 om 20:46

      @willeme: Exact, daarom vind ik dat Max zich als sitting duck enorm goed, krachtig en lang staande heeft gehouden! En Lewis weet nu 1 ding… that guy is f*cking fast upcoming!

      Login om te reageren
  14. peke zegt

    4 augustus 2019 om 20:58

    Vreemd artikel
    Als als als…

    Wat als bottas Max dwars had gezeten? Had Hamilton hem al veel eerder kunnen pakken.

    En dan was de wereld te klein geweest.

    Nu liet Bottas zowel Max als Hamilton passeren wat sportief is gezien een mooi verder verloop van de strijd.

    Kortom: race is gereden zoals hij gereden moest worden en Hamilton bleek de sterkere.

    Al met al gewoon fraai om te zien, jammer dat Max zijn positie moest afstaan; maar we hebben toch gewoon een mooie race gezien? Ze zijn lekker op weg bij rbr

    Login om te reageren
    • VeniVidiVici zegt

      4 augustus 2019 om 21:04

      @peke: Kleine correctie… team Mercedes bleek de sterkere (2de pit call voor de soft tire)

      Login om te reageren
  15. brammetjedeb zegt

    4 augustus 2019 om 21:27

    Suf artikel…

    Login om te reageren
    • dwfc zegt

      4 augustus 2019 om 21:29

      @brammetjedeb: Met je eens. Yaapie heeft wat veel last van hallucinaties.
      Ik zal eens een tekstje plaatsen wat Max er van vond, die zal het wel bter weten zeker …

      Login om te reageren
  16. grasvreter zegt

    4 augustus 2019 om 21:31

    Wat mij vooral bijblijft van deze race is de minuut voorsprong die max en lewis hadden op de nummer 3. Wat is dat zielig zeg. Niveau verschil tussen die 2 en de rest is echt belachelijk.

    Login om te reageren
    • VeniVidiVici zegt

      4 augustus 2019 om 22:09

      @grasvreter: Nogal triestig en verbazingwekkend tegelijk. M.a.w. Hamilton begint eindelijk een echte top battle opponent te krijgen om de competitie mee aan te gaan. The men are separate from the boys now!

      Login om te reageren
  17. alcantara zegt

    5 augustus 2019 om 08:43

    Wat is het toch een slome joekel idd, snap niet hoe deze zondagsrijder ooit in deze sport is beland.

    Login om te reageren
  18. bmwzcsi zegt

    5 augustus 2019 om 09:38

    Al reden er 10 coureurs tussen Hamilton en Verstappen… hij had de race onmogelijk uit kunnen rijden op die banden.

    Login om te reageren
  19. hans75 zegt

    5 augustus 2019 om 14:53

    ik stel voor om Kubica als teamgenoot te nemen…die is zo langzaam dat hij meerdere malen een vertragend obstakel was geweest.. of Magnussen, die had den Lewis gewoon van de baan gerosd..

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North