Ricciardo doet een boekje open over 2018.
Volg je de Formule 1, dan zullen de afgelopen jaren een bijna pijnlijk beeld hebben geschetst van de stand van zaken. Sinds de start van 2014 heeft Mercedes vrijwel ieder jaar gedomineerd, terwijl Red Bull en Ferrari om beurten tevergeefs poogden hen te stoppen. Wat echter opvalt is dat van de drie topteams, Red Bull zich gedurende het seizoen het sterkst heeft ontwikkeld, maar er juist het slechtst aan is begonnen.
Ricciardo echoot de ernst van de situatie, door aan Autosport te vertellen dat ze ieder jaar het gevoel hebben op tijd te zijn begonnen. De geschiedenis leert echter dat ze keer op keer starten met een achterstand, en hun filosofie dus niet lijkt te werken. In een poging dit op te lossen, trekken ze de aanvang van hun werkzaamheden wéér verder naar voren. Omdat deze werkwijze tot op heden weinig resultaten heeft opgeleverd, lijkt dit misschien een beetje een onbenullig idee. Toch heeft Red Bull vertrouwen in hun plan, vooral omdat de regels voor komend jaar vrijwel niet veranderen.
Onze eigen Max voegt hier overigens nog aan toe dat ze voortaan minder ambitieuze deadlines voor de introductie van hun bolides zullen zetten, zodat ze het onderste uit de kan kunnen halen. Met een beetje geluk kunnen ze volgend seizoen vanaf race één meestrijden om het zilverwerk.
Naast Red Bull biecht ook het team van Williams op dat ze in september al besloten hun aandacht op het komende jaar te richten. Dat is wel nodig ook, want met de uitzondering van een aantal fortuinlijke races aan het begin van het seizoen waarin ze rijkelijk wisten te scoren, rijden ze de laatste tijd veelal achteraan. Voor volgend jaar is het dan ook hoognodig om er grip op te krijgen dat de upgrades die ze meebrengen ook daadwerkelijk zullen werken.
15 reacties
(VAG grappen over olieverbruik en instappen in de Formule 1, kom er maar in.)
Dat is leuk en aardig, maar je kunt als topteam niet blijven aanmodderen en dan Newey weer naar de F1 halen om de boel recht te trekken. Die man moet er vanaf het begin staan of aangeven niet betrokken te willen zijn bij de F1 wagen van komend jaar. Wil ‘ie dat niet? Geen probleem, dan kan men James Key (die het al jaren erg goed doet met het beperkte Toro Rosso budget) doorschuiven.
Voor de F1 dummies, met rake wordt bedoelt de hoek waarmee de vloer van de auto aan de achterkant hoger is dan aan de voorkant. Een hogere rake moet zorgen voor een maximaal ‘ground effect’ onder de auto.