Zo ver komen deze EV’s in de echte wereld

Auteur: , 140 Reacties

Onderzoeken in de wereld van jij en ik.


Actieradius

EV’s zijn de laatste tijd hard bezig om range-anxiety zo goed mogelijk in te perken. En aangezien er modellen rondrijden die meer dan 600 km ver kunnen komen, lijkt het erop dat de angst voor stilvallen ten opzichte van een brandstofauto tegenwoordig passé is.

Die vlieger gaat echter alleen op als het rijbereik daadwerkelijk gehaald wordt. Vroeger, toen alle metingen volgens de NEDC-cyclus werden gedaan, mocht je blij zijn als je twee derde van je rijbereik kon realiseren. Met de nieuwe WLTP-methode moet dat ook achter de rug zijn. Het Engelse CarWow pakte een reeks huidige elektrische auto’s en ging gewoon doen wat je moet doen om zoiets te testen: rijden!

Het experiment

Het resultaat is te zien in bovenstaande video, maar wij zetten het natuurlijk even voor je op een rijtje. De zes auto’s in kwestie gingen op pad en het wordt een soort race. Wie als eerste afvalt, heeft het kleinste rijbereik. Duh! De auto’s in kwestie zijn de Audi e-tron 55 quattro, Jaguar I-PACE EV400, Kia e-Niro, Nissan LEAF e+, Mercedes EQC 400 en Tesla Model 3 Long Range.

Absolute winnaars

Vervolgens zijn de resultaten in twee vormen te meten. De eerste is de makkelijkste: welke auto bleef het langst doorrijden?

De eerste die de brui eraan gaf was de Mercedes. De EQC viel uit na 312 km. Niet veel later kwamen ook de Audi en Nissan stil te staan, na respectievelijk 331 en 334 km. De volgende om te gaan was de Jaguar na 359 km en daarna bleven de overige twee nog best een tijdje rijden. Toch viel na 410 km de Kia e-Niro uit en bleef de Model 3 doorrijden totdat er 434 km uit de batterijen gehaald kon worden. Daarmee is de Model 3 de winnaar van deze test.

Waarheidsgetrouw

Een andere manier om het te meten, vereist even wat (niet extreem hooggegrepen) wiskunde. Want welke fabrikant had het beste voorspeld wanneer hun auto stil zou vallen? Het is moeilijk om te meten, want in dit koude weer wat het in het VK is, presteert de auto anders dan bij een lekker zomers dagje bij een graad of 20. Toch kun je er best een cijfer uithalen en kun je kijken naar hoeveel procent van de behaalde actieradius de opgegeven WLTP-waarde is. De resultaten zijn dan als volgt:

  • Mercedes EQC (75 procent van opgegeven 415 km)
  • Jaguar I-PACE (76 procent van opgegeven 472 km)
  • Tesla Model 3 (78 procent van opgegeven 556 km)
  • Audi e-tron (81 procent van opgegeven 412 km)
  • Nissan LEAF (87 procent van opgegeven 385 km)
  • Kia e-Niro (90 procent van opgegeven 455 km)

Conclusie

Wie van deze zes modellen het verste wil komen in absolute getallen, komt uit op de Tesla Model 3 Long Range. Echter, 434 km mag dan een mooie afstand zijn: het is lang niet de meer dan 550 km die Tesla zegt dat je kunt rijden. Volgens deze test voldoet de Kia het beste aan de beloofde range.



140 reacties

Geen nieuws dus
@lekkerlinksrijden: Vind het wel een leuke test. Ze zitten eigenlijk VEEL dichter bij elkaar dan ik dacht. Je zou kunnen zeggen: alle serieuze elektrische auto’s hebben ongeveer dezelfde range (rond de 350km). Ook kun je zeggen: als je de auto wat lelijker maakt komt ie een tikje verder (Model 3).
WLTP zegt 550 voor de Model 3, het systeem van de Model 3 zegt zelf 490km bij een volle accu.
@hiostu: Ligt natuurlijk aan de weersomstandigheden en dergelijke. En zou het ook niet maken hebben met de rijstijl van de afgelopen tijd? Mijn dieselauto geeft trouwens ook weleens aan dat ik nog 300km ver kom met een halve tank nadat ik flink heb doorgereden. Als ik dan weer rustig ga rijden loopt de actieradius weer op. Of werkt dat niet zo bij een EV?
@87sandyd: nee is altijd hetzelfde en is al vanaf dag 1. Bij iedereen die ik ken hetzelfde. Tesla geeft zelf realistischere cijfers, maar zijn verplicht WLTP te communiceren.
@hiostu: hee dat is grappig, bij mij varieert de ‘eindstand’ na het laden toch echt steeds binnen een range van enkele tientallen kilometers.. ik ga er vanuit op basis van eerdere rijstijl
@trasimo: bij mij altijd 490km op 100%. Zit nooit verschil in. Weet je zeker dat je niet voorverwarmd of hem langer laat staan na het laden voordat je kijkt?
@hiostu: ja ik begin te twijfelen na wat jij zegt, ik laad standaard tot 90% trouwens, zie dan steeds wel iets andere getallen. Voorverwarmen is dan niet aan de orde, maar ik weet niet zeker welke andere factoren daarop evt. van invloed zijn.
@hiostu: Same here, altijd 495 – 499. Long range AWD
@hiostu: Als ik @trasimo moet geloven dus niet ;)
@87sandyd: tja bij mij en aantal collega’s altijd hetzelfde getal, dus geloof wat je wil geloven.
@hiostu: Bij mij niet
@hiostu: jaren tesla gehad, actieradius na volladen verschilt weleens afhankelijk van rijgedrag/range van afgelopen tijd. Als he hem wat langer hebt en verschillende routes/rijgedrag hebt gehad zul je het een keer zien
@87sandyd: dat werkt idem in een Model 3 inderdaad. Als ik op de linkerbaan heb zitten jakkeren, heb ik na opladen ook ineens zogenaamd een mindere range.
@trasimo: Het is dan ook een GoM (Guess o Meter) Deze analyseert op verschillende punten, en raad een beetje dan hoe ver je kan komen. Zelfs mijn oude Opel Ampera regelt dit bij op basis van rijgedrag. Het is als een soort voortschrijdende filter.
@hiostu: en het voorspelde bereik 350km :p
@hiostu: er staat natuurlijk nergens dat de inschatting van Tesla het WLTP getal moet zijn. Tesla doet een schatting die zij voor realistisch houden.
WLTP is een universele test waarin het verbruik bij een bepaald gebruikspatroon gemeten wordt, het getal daaruit wordt met de batterij capaciteit geëxtrapoleerd tot een WLTP actieradius.
Dat mensen denken dat ze de WLTP actieradius zouden moeten kunnen halen is een denkfout die de verschillen tussen eigen omstandigheden en rijgedrag met de universele WLTP omstandigheden niet in acht neemt.
Dit soort “ga maar rijden” tests zeggen daarom veel meer.
Natuurlijk pak je dan ook de LONG RANGE tesla… welke zou het langst doorrijden…. vergelijk een smart met een jag xf20d..
@schuimbekje3:Ben benieuwd hoever je geraakt met warme of koude dagen als verwarming, airco en geklimatiseerde zetels hun werk doen. Zijn hier al tests op gedaan, misschien geraken we niet eens aan het volgende stopcontact 😅 pff
@mgeke: 🙏 crepito had het hele verhaal niet gelezen, mijn excusses
@schuimbekje3: Dit dus, belangrijkste voor mij zou zijn. Wat zijn de gemiddelde verbruik cijfers van deze auto’s per kilomerer. Hoeveel stroom heeft hij verbruikt per km. Dat is interessanter.
Je kan ook gewoon een benzine of diesel kopen
@baklava: Je kan ook een paard en wagen gebruiken. Ook achterhaald.
@hypertehk: Ik stap nog liever op een paard dan dat ik in een BEV moet rijden.
@baklava: goh dat was nog niet duidelijk genoeg na je andere 185673 anti-EV comments. Bedankt voor de verduidelijking!
@trasimo: graag gedaan!
@baklava: Heb je wel meer uitstoot, en stinken dat die uitstoot van een paard doet.
@baklava: Wordt lekker paardrijden voor jou dan over jaartje of 10
@HyperTeHK: Wat een vergelijking… Ik kan niks doen met zo’n beperkt rijbereik, dus totaal niet achterhaald. Uiteraard wordt er hier diesel gereden
@unknown32: ah u hoort bij die hooguit 2% van de mensen die structureel meer dan 400km per dag rijdt? Dan is diesel voor u zeker de betere optie inderdaad. Bovengenoemde auto’s zijn bedoeld voor die andere 98% voor wie 400km wel ruim genoeg is.
@trasimo: Waarschijnlijk minder dan 2%:-D
@unknown32: Paard en Wagen heeft een nog beter bereik dan benzine en diesel, als je tenminste een route langs graskanten kiest. Als het om snelheid gaat is een EV + Vliegtuig nog altijd sneller dan benzine of diesel.
@trasimo: ook dat is een versimpelisering van zaken. Ik rijd bijvoorbeeld meestal maar een kilometer of 60 per dag maar wel één keer in de week 700km (als ik van Beieren naar Nederland ga, of andersom). Ik vroeg laatst aan een Tesla rijdende collega wat de praktische range zo in Duitsland nou was. Die was 350km. Ik reageerde dat ik mijn gebruikelijke 700km dus met 1 laadstop zou kunnen halen, dus zonder tijdverlies want een pauze van drie kwartier houdt ik nu ook al wel. Hij zegt nou, als die superchargers om de 300km staan moet je alsnog twee keer laden.
Wat ik hiermee wil zeggen dat zelfs als je batterij 400km biedt er andere factoren kunnen zijn die de echte range verkleinen.
@mashell: dat is waar en hier komt ook voorkeur om de hoek en of je wel bereid bent om over laden na te denken op die ritten. Ik ken bijv. 2 Model S rijders waarvan er eentje wekelijks in Zwitserland en eentje in Italie moet zijn, en die interesseert het niets dat ze ‘m dan een paar keer aan een Supercharger moeten hangen tijdens de koffie. Maar it’s not for everyone.
@unknown32: heel goed. Bij 450 kilometer op een dag zou ik vooral een auto met een goede stoel zoeken. Zelf al zou je 115 km/u gemiddeld halen dan nog heb je vast een keer een atop gehad op de dag. Ik neem aan met een werkdag van 8 uur dat de auto ook 3-4 uur stil heeft gestaan. In die tijd kan je prima weer volladen voor je extra kilomters boven de 434 kilometer die je nog moet rijden.
@RutgerK: Ik heb een chauffeursbedrijfje. De autos van klanten die we rijden zijn zeker goed, de autos die we zelf hebben ook. Werkdagen duren vaak veel langer dan 8u, een stop van 3-4u komt zelden voor. Je moet altijd beschikbaar zijn gedurende de opdracht en je kan dus niet zo maar naar bangladesh rijden om daar dan een uur te staan opladen. Onderweg met de klant stoppen kan je ook niet maken. Afspraken volgen mekaar vaak snel op. Dat loopt sowieso een keer mis. Tanken duurt maar een paar minuten en tankstations heb je echt overal (hoewel je niet overal met die verdomde tankpas kan betalen). Klanten die veel kilometers maken (al dan niet met een van onze chauffeurs) hebben ook allemaal diesel/benzine. 1 klant heeft een tesla, die blijft vaker thuis dan wat anders (S500 heeft hij ook) door dat gedoe met laden.
@unknown32:
Maastricht Groningen doe je op één lading. Ik kan mij werkelijk niet voorstellen dat 2x 30 minuten laden niet in te plannen is op een dag. Zelfs als chauffeur heb je momenten dat je kan laden. Sterker nog, op een dag langer dan 8u is de werkgever verplicht om 45 minuten pauze voor te schrijven. In die 45 minuten kan je prima laden tijdens een lunch.

Ala je er een beetje goed over na wil denken is het prima mogelijk in Nederland.
@RutgerK: Stel: je zet de klant af op zijn meeting die normaal 1u gaat duren. Je wil dus zeker 15min voor dat 1u terug zijn, je hebt dus 45min de tijd om naar een laadstation te rijden, te laden en terug te rijden. Dat redt je met dit verkeer al bijna nergens. Als de laadpaal al vrij is. Chauffeurs hebben pauze zat (tijdens al die meetings stoel achteruit en massagefunctie op), maar niet altijd de tijd voor bovenstaande zever. Chauffeurs moeten ook voldoende rusten en hun kop niet breken over die laad bullshit. Meestal ga je het redden, maar je moet altijd overal te veel marge rekenen om op tijd terug te zijn bij de klant. Klant betaald echt niet om dan te gaan wachten… Daarbij moet je vaak veel te hard rijden (in Duitsland) om op tijd te geraken, dus jouw bereik haal je niet + airco/verwarming volle bak + stoelverwarming (staat bij mij altijd op – favoriete optie ^_^).
Prive zou ik perfect elektrisch / hybrid kunnen rijden (ik rij benzine), maar zakelijk neem ik dat risico niet. Waarom zou ik, als diesel/benzine de perfecte brandstof is (voorkeur diesel).
@HyperTeHK: de paard en wagen komt weer voorbij. Super voor mijn bingo kaart.
@detroitv8: kunnen we ‘panelgaps’, ‘bijtelling’, ‘interieur’ en ‘elon musk rookt joints’ ook al afstrepen?
@hypertehk: Als benzine/diesel achterhaald was hadden elektrische auto’s geen belastingvoordeeltjes nodig.

Ofwel minimaal 600 km realistische range en volledig laden binnen 2 minuten. (en een concurrerende aanschafprijs zonder cadeautjes die benzine en diesel rijders moeten ophoesten)
@karaya: Hoevaak moet jij tanken als je met een volle tank begint.
600km range is onzin zelfs als je dagelijks 1500 km aflegd.
@HyperTeHK: mimimimimimi plofmotor slecht. Zoom motor goed mimimimimimi
@hypertehk: ik ben niet anti EV, maar benzine of diesel is nog steeds praktischer voor 90% van de populatie en dus allesbehalve achterhaald.
@racerx: de gemiddelde Nederlander reist maar 29 kilometer per dag. Hoe kom je er dan bij dat een whopping 90% van de mensen blijkbaar niet genoeg heeft aan een auto die 350+ km op 1 lading kan afleggen? Je mag best een hekel aan EV’s hebben maar wat is dit een onzin zeg…
@trasimo: de gemiddelde nederlander woont in een vrijstaand huis met oprit en gelegenheid tot opladen. Ow wacht… de gemiddelde Nederlander woont 12 hoog in een flat zonder mogelijkheid tot opladen ;-) Iets genuanceerder mag wel, leuk dat je hier voor je bev staat te preken (het lijkt welhaast een religie voor sommigen). Maar niet voor iedereen is een bev haalbaar en het is ook niet “de” oplossing. Uiteraard wel onderdeel van de oplossing maar voorlopig gaan we naar een mix van bev/ice/hybride en op termijn waterstof. Uiteindelijk op zeer lange termijn (lees minimaal 50 jaar) zal de mix waarschijnlijk waarschijnlijk waterstof/bev zijn met een klein aandeel ice/hybride maar reken er niet op dat we dat op korte termijn gaan mee maken.

Dat is nog even buiten om dat er voor het klimaat bij wegtransport het minste te halen valt, andere sectoren (landbouw, energie opwekking & industrie) kunnen een veel grotere reductie leveren ten aanzien van uitstoot gezien het wegtransport niet het grootste deel van de taart is voor wat betreft uitstoot.
@melcon: daar kan ik alleen in meegaan als je het over budget zou hebben en laden is voor de ‘flatbewoners’ uiteraard geen issue met het aantal publieke laadpalen wat we inmiddels zien verschijnen.

Ik zeg nergens dat ik denk dat de transitie in een paar jaar klaar is, en ook niet dat EV’s het milieuprobleem gaan oplossen, dat haal jij erbij. Ik reageer er alleen op dat iemand in het wilde weg roept dat ‘EV’s voor 90% van de mensen niet zouden werken”; da’s immers best heel zwaar overdreven.
@trasimo: Dat vormt toch echt een drempel, zeker als het aantal publieke laadpalen te weinig is en/of zelden vrij zijn. Het klopt dat het aantal publieke laadpalen toeneemt maar het is zeker nog niet overal voldoende. Budget is inderdaad een tweede, maar wat dat betreft denk ik dat veel bev’s inmiddels binnen bereik beginnen te komen op de 2e hands markt. Uiteraard met een beperkter bereik als een nieuwe maar desalniettemin kan het voor veel mensen een optie worden binnen niet al te lange tijd.

Dat ze voor 90% van de mensen niet zouden werken is wellicht wat overdreven inderdaad ;-) Op dit moment is het vooral weggelegd voor mensen met een zeer royaal inkomen of een goed leasebudget.
@racerx: niet als je in NL woont en denkt dat de wereld ophoudt bij Venlo. Dan bedien je je van statements als: “achterhaalde techniek”, “paard en wagen was ook ooit modern” en “welcome to the new world”.
Mensen die wel begrijpen dat de wereld uit 7 miljard bestaat en niet uit 17 miljoen waarvan er 100.000 zich Muskofiel mogen noemen, kijken naar Wouters reportage in Brussel en wat zien we daar? Hybride, hybride en nog eens hybride. Waar gaan we dus in de rest vd wereld overduidelijk naar toe? Precies, naar hybride.
De steeds efficiëntere fossiele motor voor de snelweg, de schone elektro voor in de stad en mogelijk de 2e, kleinere auto is een EV.
@superfunky: Mwoah hybride is meer een gevolg van het Europees beleid van 95 gram .

Autofabrikanten hebben nog teveel moeite om een goede EV neer te zetten (en dus er zeker van te zijn dat die verkopen) , een mooie tussenstap om die 95 gram naar beneden te krijgen is een hybride / plug-in.

@superfunky: er is geen enkel land waar een auto gebruiker gemiddeld per dag 100 km of mee rijdt. Ja in Duitsland en Frankrijk zijn de afstanden wat groter maar ik daar komt het gros niet veel verder dan 50 km per dag.
@pramm: ik vraag me af wat de bron van je cijfers is, met het huidige verkeersaanbod kan ik me dat niet voorstellen.
@eelco74: De huidige verkeerssituatie geeft daarin geen correct beeld. Verkeersdruk zegt niets over gemiddeld aantal KM.
https://www.asscompact.de/nachrichten/so-viele-kilometer-legen-die-deutschen-autofahrer-pro-jahr-zur%C3%BCck

Gemiddeld 11888 km per jaar. Dus ook ca. 32 km per auto per dag. Als we er vanuit gaan dat ze meer door de weeks rijden dan in het weekend, kom je nog niet verder dan 47 km.
@pramm: Ik vraag me af of een onderzoek van 1 verzekeringsmaatschappij representatief is voor het gehele wagenpark in een bepaald land. De zakelijke rijders, prive lease rijders etc. vallen zo buiten de boot.
@HyperTeHK: wanneer kunnen we minnetjes geven ipv alleen plusjes? Just kidding. Of toch niet?
@baklava: ik ben voor, maar alleen vanaf een 6 cilinder alles daar onder schaffen we af.
@Dickie: 5 doet wat mij betreft ook mee, klinkt mooier :)
@joerek: vooruit dan dan maar, dan kan mijn transporter ook nog even wat roet uitstoten.
@baklava: Mijn auto haalt met moeite 450 km en daarmee moet ik gemiddeld 1x per week tanken (soms 1x in de 2 weken), dus waarom zou ik met een Tesla range angst hebben?
Ben benieuwd hoever je geraakt met warme of koude dagen als verwarming, airco en geklimatiseerde zetels hun werk doen. Zijn hier al tests op gedaan, misschien geraken we niet eens aan het volgende stopcontact 😅 pff
@mgeke: voor de E-Niro die voor de deur staat scheelt het niet veel. Daarnaast is de rijstijl veel invloedrijker dan eventuele naast verbruikers. Maar het scheelt een kilometer of 10-20 afhankelijk van de blaas snelheid, en hoeveel er verwarmd moet worden tijdens deze koudere maanden. Er is ook een driver only knop, dit scheelt maar net 1 kilometer in range. Hierbij worden alleen de blaas openingen rondom de bestuurder en rondom de ramen gebruikt.

Voor stoel- en stuurverwarming weet ik niet zo een juist antwoord. Er gaat namelijk geen fysieke range af, echter verbruikt de auto wel meer. Ook bij onze andere elektrische auto wordt er niet range in mindering gebracht door gebruikt te maken van de stoelverwarming. Echter is het bij die duidelijk als de verwarming/airco aangezet wordt. Deze is namelijk erg inefficiënt en verbruikt de auto zomaar 3 kWh/100 km meer. Deze is dan ook al 6 jaar oud en een cabrio, hierbij wordt de auto natuurlijk sneller vochtig van binnen en koelt eerder af.

Voor beide auto’s geldt, rustig aan met het stroompedaal, gebruik het regenereren maximaal, en houd je snelheid eventueel wat lager op de snelweg (de motor draait hoge toeren en moet meer vermogen leveren voor een constante snelheid waardoor deze meer verbruikt). Dan is met de Smart 14-17 kWh haalbaar. Ooit eens 11,3 kWh gehaald. Met de E-Niro is 14 eenvoudig haalbaar, durf Sport mode aan te zetten en het verbruik gaat richting de 18-19 kWh/100 km.
De E-Niro nog geen zuinigheid test met uitgevoerd, en het verbruik bij hogere temperaturen heb ik ook nog niet kunnen testen omdat de auto nog niet zo oud is.
@jelle_dekort: Bedankt voor je uiteenzetting, jij spreekt al van ervaring ☺️ . Bestaan er tests met EV’s wanneer men deze belast bv. met een beladen aanhanger van 750kg of 3500kg, of een caravan , zowel op korte als op lange afstanden. Heel wat EV’s zouden het er lastig mee hebben. Fabrikanten hebben nog een hele weg af te leggen.
@mgeke: Heb je überhaupt gelezen of gekeken? Deze test is in UK winter gedaan, met verwarming aan. En ze hebben regelmatig even gestopt om van chauffeur te wisselen.
En nu kappen met dat EV nieuws! Geen playmobil nieuws hier. Alleen diesel en benzine dampen
@jometdebanjo: diesel en benzine is zo zeros we leven nu in 2020 daar is geen ruimte meer voor dat soort ouwe meuk.
@hypertehk: Wel een gigantische sprong op 5 jaar tijd.
@hypertehk: kijk eens een keer uit het raam naar het straatbeeld… zucht, die EV brigade is net zo irritant als de anti-EV beweging.
@jometdebanjo: Ok boomer.
Wltp slaat alsnog nergens op, je kan het halen als alles meezit, 15 graden, verbruikers uit, bergafwaarts, achter een vrachtwagen met spiegels ingeklapt op de ecostand met 80 km/h achterop een trailer.
@nopetrolnofun: Eens maar het is een stuk beter dan NEDC. WLTP is niet onmogelijk te halen, EPA is misschien nog wat realistischer als je rekening houd met menselijke fouten, kou en tegenwind.
@hypertehk: Heb voor een klant die maar bleef herhalen dat de opgegeven verbruikscijfers onhaalbaar waren, bewezen dat die bewering totaal onzinnig was.
Moraal van het verhaal: alles is relatief !
@wimof: met wat heb je het bewijs geleverd? Oprechte vraag
@lekkerlinksrijden: Ik heb de wagen volgetankt en we zijn samen lekker gaan toeren, stad, snelweg, secundaire wegen en daarna terug volgetankt.
Zelfde tankstation en uiteraard vol.
En omdat hij (de klant) het in twijfel trok, nog eens herhaald met hetzelfde resultaat.
@wimof: Maar heb je het nu gehaald of niet? En onder welke omstandigheden.

Het is inderdaad altijd relatief, net als met brandstof tanken.
Veel hangt af van de omstandigheden. voor de tweedehands markt is het nog simpel, gewoon kijken op spritmonitor of een andere stroom/brandstof verbruik site.
@nopetrolnofun: Nedc was ook prima haalbaar, vermits de producent niet bewust de randen van de regelgeving opzocht.
Mijn alfa 147,159 jtdm en mijn latere 159 2.4 jtdm verbruikten allemaal exact wat er volgens nedc opgegeven was.
Gelukkig voldoen benzine en diesels wel aan het opgegeven bereik. Kuch…
@healey: dat zeggen ze ook in de video: ook diesels en benzines halen maar circa 75% van hun opgegeven range
@nemus: maar er is helemaal geen opgegeven range. Dat is een berekeningsresultaat, een extrapolatie maar ook een illusie. Het WLTP getal dient alleen maar om auto’s onderling onder dezelfde omstandigheden te kunnen vergelijken. Met jou en mijn praktijk heeft het niets van doen.
Op een bepaald ogenblik gaat de verloren accijnzen verhaald worden.
Wegenbelasting aangepast volgens de geldende parameters.
Hoe gaan we dan reageren?
Gaan we dan nog “en masse” op een model 3 springen?
@wimof: ja. Ten eerste omdat de Model 3 een verdomd fijne bak is om dagelijks mee te rijden, maar ook omdat de overheid bij evt. nieuwe maatregelen zoals rekeningrijden, zonder twijfel de EV’s nog steeds (prijs)voordeel zal geven boven de ouderwetse plofmotoren. Die hele trend zie je nu al, aan de recente verhoging van de brandstofaccijns en verhoging van motorrijtuigenbelasting specifiek voor bepaalde diesels. Dat is allemaal misschien niet wat je wilt horen, maar wel de waarheid, don’t shoot the messenger.
@trasimo: Het was niet zozeer dat ik tesla zijn succes niet gun maar eerder de gunstmaatregel die van toepassing zijn en die de toevlucht tot, verklaren.
De overheid loopt gigantische inkomsten mis en dat(kan)(zal) niet blijven duren.
@wimof: ben ik met je eens hoor, ik vind de overheidsmaatregelen ook veel te extreem en we weten inderdaad dat de overheid z’n geld links- of rechtsom toch wel binnenhaalt. Met een EV zal je langer uit de wind zitten wat dat belastingen betreft, maar betalen doen we uiteindelijk allemaal…
@wimof: de overheid moet eens stoppen met het binnenharken van zo veel mogelijk inkomsten. Ze zien zich als bedrijf,wat ze niet zijn.
@auto62: niet zoveel mogelijk, maar het liefst wel genoeg. Er is ruimschoots zorg te kort en dat komt voornamelijk door geldgebrek
@joerek: er is een vrij enorm begrotingsoverschot. Al een paar jaar lang overigens.
@auto62: precies, de overheid gedraagt zich als een bedrijf met een monopoliepositie: arrogant en vragen wat ze willen want de mensen betalen toch wel.
@wimof: Klopt. Nu worden we nog gematst met een EV. Als over 30 jaar er alleen nog maar EV’s rijden betaal je daar weer maximaal wegenbelasting voor en is het stroomtarief met 500% omhoog gegaan. Als de overheid je geld wil hebben, dan krijgen ze dat toch wel.
@87sandyd: van mijn 22ct/KWh gaat al ruim 15ct naar belasting.. dmv energiebelasting,energieopslagbelasting en de btw. Dus /- 2/3 van je stroomrekening is al belasting…
@alassad: Moet je nagaan als het stroomtarief dan 5x zo hoog is. Dan betaal je dus 110ct/kwh. En gaat er zo’n 72ct naar de belasting ;)

Ik bedoel er maar mee aan te geven dat als er geen benzine of diesel verkocht word, dan halen ze het wel ergens anders vandaan.
@87sandyd: dus nu een EV kopen zodat je kunt mee profiteren….
@rogers: Ik wacht eigenlijk op de eerste station EV. Ik zou wel een soort 3-serie touring EV willen met een iets kortere neus waardoor er iets meer binnenruimte is. Rij nu zelf een 3 serie touring en baal ervan dat de kinderen de achterkant van de voorstoelen smerig maken ‘:D De auto is mij eigenlijk net te klein.

Ik kan natuurlijk de kinderen achterlaten maar dat is ook zo wat.

Maar op dit moment zijn er alleen maar SUV’s of sedans te koop valt mij op. De SUV snap ik nog, hoe raar dat ook klinkt. De bodemsteuctuur van een SUV is uitermate geschikt voor een EV. Veel ruimte om de accu’s kwijt te kunnen. Echter bewijst Tesla dat je ook een sedan EV kan maken, waarom dan geen station?
De winnaar is de Niro in mijn ogen. Deze haalt gewoon de 90% waar de rest nog maar mager scoort. Tuurlijk komt de tesla ver, maar niet zo ver als beloofd.
@ablogjunk: Natuurlijk niet, want ga nu eens 1200 kilometer rijden met alle auto’s rijden (naar een vakantiebestemming of zoiets). Pas dan ga je de échte kracht van “complete pakket” van Tesla zien.
@TheMaster: Komt die Tesla dan ineens verder ofzo? Het gaat hierbij om de range. Het gaat er niet om met welke (on)gemakken je daar komt. Alle auto’s hebben gewoon dezelfde gemakken aanboord en alle auto’s rijden met dezelfde functies. Het bewijs is dus dat de KIA gewoon het dichste bij zijn opgegeven verbruik komt, dáár gaat het. En dát doet de Tesla gewoon niet zo goed.

Overigens ga ik ervanuit dat als je 1200km moet rijden dat je dan veel meer hebt aan het pakket van de Audi, Mercedes en de Jaguar. Dat zijn auto’s die imo verl verfijnder zijn.
@87sandyd: als je 1200km wilt afleggen met een BEV is een verfijnd interieur inderdaad van veel groter belang dan een goede snellaadvoorziening…
@trasimo: Nja, dat is natuurlijk ook wel een beetje smaakgevoelig. Ik rij zelf in de zomer ook naar het zuiden en dan stop ik om de 300/350km ook even om mijn benen te strekken en een bakkie te doen. Als ik dan een half uurtje kan laden dan vind ik dat prima. Volgens mij zijn de genoemde auto’s dan ook aardig vol toch?

Ik maak dan liever gebruik van de voor mij fijnere reisauto. Maar he, ieder zijn ding natuurlijk
@87sandyd: het zal vast lukken, maar meer gedoe met zoeken, laadsnelheden en verschillende pasjes heb je wel. Een Supercharger is inpluggen, klaar en laden met volle snelheid. Aangezien de Model S op luchtvering staat en de Model 3 juist bekend staat om z’n stuurgevoel, zijn dat beiden ook reisauto’s van formaat en zit het werkelijke verschil haast alleen maar in de interieurs. Die hebben bij de merken die je noemt inderdaad veel meer luxe/allure. Waar de keuze dan op valt is inderdaad een kwestie van smaak/prioriteiten.
@trasimo: haha, ik daag alle Model3 eigenaren uit om deze zomer met de auto op vakantie te gaan, zou veel beter zijn voor het milieu dan met het vliegtuig… je moet alleen niet gek staan te kijken als je met 100 auto’s of meer staat te wachten op je supercharger a minimaal 20min laden per stuk…. ik vermoed dat het gross dit niet zal doen en toch liever gaat vliegen of met de 2e auto op vakantie gaat.
@bitd: Ik heb mn vakantie al gepland. Midden Italië ! 1700 km enkele reis.

Ik onthou m, zal tegen die tijd je weer op de hoogte stellen.

Moet alleen nog even en 30m verlengsnoer vinden om ter plekke te laden :’)
@louisvdd76: Besteld ! Haha
Vandaag getwijfeld tussen n X3 3.0i of 3.0e hybride. Toch maar de i genomen. Leve de benzineauto! Ik kan weer 10 jaar vooruit. Daarna maar eens kijken wat t elektro tijdperk brengt.
@pablo1971: en na 10 jaar is hij niks meer waard. Have fun
@fransananas: Dat is heel goed advies wat je geeft. Als deze man (m/v/x) iedere dag met een grote glimlach in zijn X3 stapt voor de komende 10 jaar dan heeft hij toch een fantastische aankoop gedaan? Ik dacht dat autoblog daar een beetje over ging. Plezier hebben met het rijden/sleutelen/kijken met je auto.
@daihatsucuore: ik zeg toch ook have fun. Nadeel is dat we een enorme crisis te gemoet gaan van nu al diesel en straks ook benzine auto’s.
@fransananas: Dat zal wel meevallen, ze hebben het over goede restwaardes voor elektrische auto’s. Je lacht je dood wat je EV waard is als je hem na een jaar weer wilt inruilen, door de steeds betere accu’s zou ik mij daar eerder zorgen over maken.
@nopetrolnofun: voor de grap weleens opgezocht wat een gemiddelde Model S uit 2013 nu nog moet opbrengen? Tussen de 35 en 45k, vrijwel allemaal met tellerstanden boven de 100.000 maar ook velen boven de 200.000km. Een hele dikke 5-serie uit hetzelfde bouwjaar met vergelijkbare kilometerstand? Komt niet boven de 20k uit.
@trasimo: Tuurlijk, maar die koopt ook niemand particulier, ik doelde meer op de ‘betaalbare’ elektrische auto’s.
@nopetrolnofun: Heb net zo’n tweedehandse elektrische auto gekocht met range extender. Kan ik 55km mee rijden op dit moment. Soms wel meer. En straks in de zomer helemaal. Kan hiermee mijn werk kilometers doen. Koste mij onder de 15k euro aankoop. 70k km op teller. En rij voor dat bedrag lekker goedkoop. Er zijn genoeg beginnende EV autos te koop voor de particulier. Die 55km kost mij 2 euro aan stroom. 43 euro wegenbelastig per maand. Verzekering allrisk 70(dat hangt van jezelf af) bekende kosten zijn 160 euro. Zonder onderhoud en afschrijving. Vorige auto waren de bekende kosten bijna 400. En de omderhoud waarschijnlijk een stuk meer dan deze. Schat ik.
Elektrische autos van tussen de 12 en 20k euro zijn kosten technisch heel goed als ze passen bij je rijgedrag.
@trasimo: toevallig net nog even naar zo’n 5 gekeken (aangezien ik op zoek ben naar een leuke F11 5 serie, op benzine ja)… er zijn er maar weinig die ónder de 20 zitten met rond de 125000 op de klok. Wil je een hele dikke (540i) gier je rustig naar de 30, een 550 zit makkelijk tegen de 40 of meer. Tesla brilletje even af aub en geen onzin praten. Als je al wat verkondigt, doe dan in ieder geval een poging het te onderbouwen met feiten. Ik heb nu wel naar Tourings zitten kijken, maar kan me niet voorstellen dat een sedan er zoveel onder zit. Uitrustingsniveaus ook gelijktrekken aub, logisch dat een kale 520 niet op prijsniveau Model S zit, dat was qua nieuwwaarde ook niet zo namelijk.
@racerx: ik keek naar diesels tussen de 100 en 200k tellerstanden, prima vergelijk aangezien het vaak om de zakelijke (veel)rijder gaat, en ik immers ook Tesla’s heb opgezocht met dezelfde tellerstanden. Dan pik ik eenvoudig een 535d Xdrive High Executive uit 2013 op voor € 19.950 om maar een voorbeeldje te noemen. Met een fiscale waarde van een ton, is die vergelijking zeer terecht. Benzine is ook goed hoor, ik zie direct op de 3e plek in m’n zoekopdracht al een afgeladen 535i Xdrive High Executive Mpakket etc. voor 22.900. Nog làng niet in de buurt van Model S prijzen dus.

Ik wilde alleen het comment van de meneer hierboven weerleggen dat de restwaarde van EV’s toch zo zou tegenvallen, dát valt heus wel mee.
@daihatsucuore: plezier met een X3? Dat is een suv dus dat is per definitie onmogelijk…
@pablo1971: gefeliciteerd met je keuze, gewoon lekker kiezen waar je zelf zin in hebt.
Is er eens een praktijktest, lopen er toch mensen te miepen. Kijk naar de cijfers en trek een eigen conclusie.
Dit is een EV vergelijk en niet diesel of wat anders.
De Ford Model T had een range van 195 km en dat was ongeveer 23 jaar na de Mercedes Otto. Als we dan nu gemiddeld 350 km ver komen met elektrische auto’s die zwaarder maar ook veel meer luxe aan boord hebben dan de Model T dan is de ontwikkeling van de elektrische auto in vergelijking met de benzineauto duizelingwekkend te noemen.
Wacht maar af. Over 10 jaar heeft niemand het meer over range anxiety.
@Rick-dos: ah komt die super batterij er dan eindelijk? Dat moet ik namelijk al jaren aanhoren..ze zijn er mee bezig…
@boomhauwer: Wellicht en wellicht ook niet want wie zegt dat de oplossing bij de batterij moet liggen? Waarom zou de infrastructuur tegen die tijd niet zodanig zijn dat range anxiety geen rol meer speelt? Kan ook zijn dat de techniek van de auto zelf verbeterd wordt, want waarom haalt de KIA e-Niro 90% van het geclaimde en de rest niet?
We zijn op dit moment in de ontdekkingsfase van deze techniek net zoals we toen de Model T op de markt kwam ook nog aan het onderzoeken waren.

Maar ik begrijp dat jij geen geduld hebt. Jij wilt het nu en niet morgen. Helaas werkt de wereld niet zo. Ik kan begrijpen dat huidige generaties waar alles a la minuut ter beschikking staat dat wel denken maar helaas…
@rick-dos: Dat vergt idd wel meer tijd, idem voor Kernfusie …
@Rick-dos: gaat we ook al “over-the-air” laden?
@boomhauwer: Superman bestaat ook niet :-)
En vervolgens werden ze met een dieselvrachtwagen getakeld!!!😎
De video van een Model 3 eigenaren die een goed stuk autobahn meepakten hadden mij reeds over de streep getrokken een dikke diesel te bestellen in plaats van een Tesla.

Dan maar geen extra fiscaal voordeel maar wel een grote grijns op m’n gezicht voor zo lang ik het nog kan en mag genieten. Voor slechts 1 of 2 keer per jaar een lange rit waar meer dan 1 keer volgeladen moet worden had ik echter m’n voordeeltje wel gepakt.
@karhengst: vandaag ook een diesel besteld.
@karhengst: persoonlijk hier ook een sportwagen gehad die 250km/u kon begrensd. Maar… ik kreeg niet zo’n grote grijns op de autobahn van het snelrijden.
Wat wel leuk is, is de acceleratie. Laat nou juist die heel leuk zijn bij een elektrische auto.
@nissanfairladyz: Een sportwagen is doorgaans ook flink luider op zulke snelheden dan een luxe diesel sedan. Daar kan ik dus zeker inkomen. Maar op een vrijwel lege weg de flauwe bochten aan te zetten met een snelheid ruim boven de 200 heeft ook wat. Bovendien gaat dat gewoon beter en beheerster dan bergweggetjes en een verlaten dijk.

De tijdswinst is daarnaast op jaarbasis eveneens in dagen uit te drukken, wat ook erg fijn is. Dat zou met een Tesla toch echt wegvallen omdat je dan het snelste uit bent met het optimaliseren van je range in plaats van je gemiddelde snelheid.
@karhengst: wel leuk om te zien dat het eerst de dieselrijders waren die door de petrolheads belachelijk werden gemaakt met hun satansap, en dat ze zich nu gebroederlijk verenigen in de strijd tegen EV’s :) I guess times can change…
@trasimo: Vooropgesteld, ik ben juist niet tegen EV’s maar ben dus iemand uit de boven genoemde 2% voor wie het oprecht te onpraktisch is door m’n rijprofiel.

Ik had wel graag een PHEV gehad om fiscale redenen, maar die waren in de lease dusdanig duurder dat het fiscale voordeel teniet zou worden gedaan. Het betreft overigens een zwart-wit kenteken, voor de context.

Wat betreft EV vs ICE denk ik dat de argumenten die benzine rijders aanhaalden om geen diesel te willen (soepele loop, rust, vermogen) nu ineens in het voordeel van de EV gelden tov de benzine. Dit terwijl diesel almaar gecultiveerder zijn geworden en auto’s beter geïsoleerd. Uit mijn perspectief zijn diesels dus nog ideaal voor de veel- en langrijder en EV’s voor degene die beter af waren met een 3- of 4-pittertjer. Die laatsten valt met uitzondering van een paar modellen niet genoeg plezier en emotie uit te halen om de voordelen van een EV teniet te doen.
@karhengst: mee eens, ik heb zelf ook lange tijd met veel plezier diesel gereden en heb zelfs voorkeur voor diesel boven benzine vanwege het extra koppel wat ook nog eens zo lekker vroeg beschikbaar is. Ik ging van een 170pk diesel naar een 210pk benzine -> de diesel was fijner, dus voor lange afstanden is er volgens mij niets beters.
Helemaal leeg rijden dan krijg je dit.
In de praktijk hou je graag 50 km over.
Doe mij maar een lekkere diesel in plaats van zo’n fiscaal bevoordeelde soy boy wagen.
@kempenaer: waarom zou je met zo’n lawaaiig koppelarm blok willen rijden, hou je van wat vertraging op je gaspedaal?
Ik wacht wel op een op kernenergie aangedreven auto met onbeperkte range
Mooie en glasheldere tabel in %-tages.
Kia de grote winnaar in rendement dus.
Ook belangrijk om te melden is dat Tesla zijn batterij 100% ‘open zet’ en andere merken tot +/- 85 % open draaien om de levensduur te verlengen. Dat scheelt ook weer een aantal Kms.
@dwfc: Tesla zet de batterij ook niet 100% open. Ik ken niet alle getallen uit mijn hoofd. Maar bijvoorbeeld een Tesla Model S85 (is batterij die tot 2016 is gebruikt) kende een totale capaciteit van 83kWh, en 77 kWh bruikbaar.
Daarbij, wordt een tesla standaard tot 90% geladen. Dit om de batterij zo goed mogelijk te houden. Indien gewenst kan de gebruiker dat op 100% zetten voor langere afstanden. De auto gaat daarna overigens zelf weer terug naar laden tot 90%.
@pramm: Voila : https://www.autovisie.nl/nieuws/dit-maakt-de-porsche-taycan-de-inefficientste-elektrische-auto/

Beperken van het laadvermogen
Porsche kiest voor het beperken van het laadvermogen van de batterij zodat hij langer meegaat. Het accupakket kan door de beperking het efficiëntst opgeladen worden en niet degraderen zonder dat de Taycan-eigenaar hier iets van doorheeft. Tesla kiest voor minder levensduur en geeft de klant toegang tot 100% van de accu, maar geeft wel tips voor het beste opladen en dergelijke. Daarmee zorgt Elon Musk ervoor dat zijn voertuig een veel groter bereikcijfer haalt dan de Taycan.

Daarnaast zijn er nog wat andere factoren die ervoor zorgen dat de Porsche Taycan niet optimaal scoort op efficiëntie, maar die laten we aan Jason om uit te leggen in onderstaande video.
Of kia is gewoon conservatief in de opgegeven range.
Ik vind persoonlijk de absolute range veel belangrijker dan dit %.
Tesla wint dus.
De goedkoopste (gokje) Kia is niet zo mooi of snel als een Tesla of Audi, maar in de praktijk heb je er dus toch het meeste aan. Mooie opsteker voor het merk.
@dutchdriftking: als je de oplaadsnelheden negeert wel ja.
Wat een armoede zo’n volledig elektrisch ding. PHEV boven BEV als je zeker wilt zijn van voldoende range in alle weers- en verkeersomstandigheden.
En dan 80% van dit bereik nemen, aangezien dat het percentage is wat er wordt bijgeladen in de praktijk (thuislader daargelaten).
Begrijp dat ballenknijpen niet zo; een elektrische auto is als tweede auto/stadsautootje een prima/beter alternatief, langere afstanden/veel km’s daarentegen kansloos tegen het gemak van ice.
Als je kijkt naar de aanschafprijs, dan is de KIA de betere keuze.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).