Zo weegt de Tesla Roadster op tegen de Agera RS

Auteur: , 46 Reacties

Twee auto's die op hun eigen gebied titanen zijn, maar welke is nu eigenlijk beter?

Zo weegt de Tesla Roadster op tegen de Agera RS

Toen Tesla vrijdag hun nieuwe Roadster onthulde en de wereld compleet overdonderde met idiote specificaties, veranderde het land der hypercars uit het niets. Hoewel het voorlopig in zekere zin nog gaat om fictie vs. feit, grepen wij de kans vast aan om hem tegenover de huidige King of Speed te zetten. De Agera RS, die inmiddels alweer enkele jaren meegaat, heeft immers bewezen successen. De wagen vestigde recentelijk nog een vijftal bizarre records, waarmee hij de volledig nieuwe Bugatti Chiron mooi even van de troon stootte. De wagen heeft tegenwoordig niet alleen de hoogste topsnelheid, maar rijdt bijvoorbeeld ook in bizar tempo van 0-400-0 km/u.

Dat laatste zou voor de Roadster eventueel nog mogelijk moeten zijn, maar wat betreft de topsnelheid pretendeert Tesla geenszins dat het dergelijke hoogtes gaat bereiken. Volgens Elon rijdt de wagen niet harder dan 250 mp/h, wat zich grofweg laat vertalen in 400 km/u. Maar gezien de idiote acceleratie van de elektrische raket is er misschien nog het een en ander om over te vechten. Om in 1,9 seconden naar de 100 km/u te knallen is namelijk ongehoord, zelfs voor wagens die er specifiek voor gebouwd zijn. De kwartmijl vreet hij in 8,8 seconden, wat meer dan een seconde sneller is dan de trots van Zweden.

Toch is de Agera RS absoluut geen zwakke speler. Als we de records even negeren en puur en alleen naar de specs kijken, zien we genoeg om van te smullen. Logisch natuurlijk, want de Koenigsegg is gemaakt om te imponeren. Met 1.176 pk en 1.280 Nm aan koppel uit een 5-liter V8 is het zonder meer een speciale bolide. Dat ‘ie deze cijfers in de praktijk ook nog kwijt kan maakt het feestje alleen maar mooier. Daarnaast is het ook nog eens een aerodynamisch wonder, terwijl nog maar moet blijken hoe goed de Roadster het op het circuit zal doen.

Dit gegeven wordt overigens niet geholpen door die enorm lading batterijen die de Tesla met zich meedraagt. Met maar liefst 200 kWh aan capaciteit zou hij met een beetje inzet zo’n 1.000 km ver moeten komen. Die afstand zal natuurlijk niet zomaar gehaald worden, zeker niet wanneer alle 10.000 Newtonmeters koppel een beetje vaardig worden gebruikt. Reken je gewicht en mogelijke oververhitting van het spul mee, dan lijkt de winnaar op dat gebied overduidelijk.

Over exclusiviteit hoeven we niet eens te beginnen. Koenigsegg bouwde in totaal 25 Agera’s RS, waarvan er maar liefst 10 nog voor het zien van de uiteindelijke wagen besteld werden. De ‘Founder Series’ van de Tesla Roadster zal met 1.000 exemplaren ook niet de meest voorkomende op de straten worden, maar hij komt bij lange na niet in de buurt van de uiterst zeldzame Koenigsegg. Dit blijkt overigens niet alleen uit de aantallen, maar ook uit de prijs. De Roadster in gelimiteerde oplage kost $ 250.000, terwijl de ‘normale’ versie voor een halve ton minder voor je deur staat. De Agera RS kon je bestellen voor enkele miljoenen.



46 reacties

Tesla haters, kom er maar in!
@lippie: Als je het zo graag wilt. Dat ding zal wel eerst 30min opwarmen voordat je voluit kan gaan, tegen die tijd is de agera al 20 rondjes verder.
@unknown234: Nee want een Agera kan met een koude motor gelijk volle bak op het gas… Dat je liever voor de Agera kiest snap ik, dat zou ik ook doen, maar je moet niet zomaar wat gaan roepen natuurlijk.
@zwepp: Oh ik dacht dat al die recordpogingen met een koude motor, banden en zonder aanpassingen worden gedaan.
@lippie: Laten we eerst maar eens afwachten of dat ding überhaupt fatsoenlijk in productie gaat. Dan kunnen we heb daarna eens vergelijken met de concurrentie.
@robert110: precies wat ik dacht, leuk dat ze zowel een vrachtwagen als een roadster presenteren, allebei zeker indrukwekkend maar krijg nu eerst maar de productie van de model 3 op orde en daarmee een gezonde cashflow
@robert110: 25 stuks lijkt me geen moeilijke opgave.
@amg65: solliciteer eens bij spyker! Daar schijnen ze het wel lastig te vinden…
Het grote prijsverschil en de vrijwel identieke prestatiecijfers laten zien waar de toekomst ligt.
@flatsix010: al ben ik wel erg benieuwd of de tesla het ooit zal halen. Aangezien het nu niet heel erg goed gaat binnen tesla (eigenlijk heel slecht).
Het verschil is dat de Tesla een fantasie is van een slechts door beleggers gedreven merk. Bij Koenigsegg voert passie de boventoon. Wat wel bijzonder is bij Tesla, is dat ze jaar in jaar uit zo tegen de 1 miljard (even afgerond) per jaar verlies draaien en toch blijven bestaan dat is knap!
@quinn: En auto’ s blijven produceren. Ik zie ze toch dagelijks rijden. Of is dat mijn fantasie?
@pomoek: produceren is niet hetzelfde als iets zien rijden, of wel?
@jelteeuu: bedoel je dat al die Tesla’s niet geproduceerd zijn? Wie heeft ze dan gemaakt? Kaboutertjes? Ik ben in de war…..
@pomoek: ja, ze zijn geproduceerd. Ik doelde erop dat ze nu nog steeds geproduceerd worden. Dus op dit moment.
@pomoek: in Q3 220 Model 3 produceren waarbij je zelf dacht aan 1500. Dan mag je toch wel stellen dat het niet zo goed gaat…

UBS schreef onlangs interessant stukje dat de problemen met de productie nog wel lang aan kunnen houden. En dan willen ze daarnaast ook nog een semi en roadster produceren…. het zal mij benieuwen hoeveel verlies dat gaat worden..
@desalen: Tesla heeft problemen dat klopt, maar om het merk af te doen als een fantasie, zoals werd gesteld, is onzin.
Kan iemand mij iemand vertellen wat de roadster in Nederland zal gaan kosten?
@ff40: 257818 euro uitgaande van de huidige wisselkoers en 21% belasting. Aangezien er geen bpm op zit momenteel
Als ik het had zou ik voor de Tesla gaan en had ik nu al 50k naar Musk overgemaakt…

0-100 in 1,9 seconde en de snelste 50.000 naar 0 USD tijd ooit… Bijna niet voor te stellen hoe snel…
Hoe krijg je 10.000 nm op de weg zonder gigantische wheelspin? Zelfs met 4×4? Hoeveel van dergelijke sprintjes kan je trekken voor er iets breekt?
@hollow: Volgens mij is het grootste probleem ook de grip indien het gaat om een 0-100 tijd.
@audirijder: je kan er nog 20.000 nm in stoppen, je beperkende factor is grip. Auto’s die drag races doen, doen dat niet op normaal rubber. Je ziet bij Hypercars dat het doorbreken van de 2 seconden quasi onmogelijk lijkt. Die schommelen allemaal rond de 2,5 seconden.
En dan nog het belangrijkste, welke klinkt beter😂😂😂stille elektrische auto’s zijn echt niet met dezelfde beleving te rijden dus elke supercar wint het van tesla
@peterpann3nkoek: de Tesla zal hetzelfde gierende geluid produceren als de compressor van een Ariel Atom.
@peterpann3nkoek: inderdaad want het geluid, dat is pas écht belangrijk als we het over auto’s hebben. Dingen als snelheid, schoonheid, techniek en value for $ is natuurlijk onzinnig.
@peterpann3nkoek: van het weekend zat ik in een elektrische kart, heerlijk om in stilte over de baan te gaan!
Het belangrijkste verschil is er: De Koeningsegg bestaat daadwerkelijk, de Tesla roadster alleen op papier.
@dieselkameel: hoezo alleen op papier? Nog geen echte productie, maar er zijn er al gebouwd. https://youtu.be/Ogbo0Vg5huM
@hiostu: En dat is het basis model, benieuwd wat het option package gaat brengen!
Ik snap dat Autoblog op sommige dagen wat extra vulling op de website kan gebruiken, maar dit artikel slaat toch echt nergens op… Sorry…
@hiostu: Dankjewel :)
@hiostu: toch wel, namelijk over 2 verschillende auto’s. Waarbij duidelijk 2 verschillende kampen horen. Te weten kamp 1, elektrisch (in specifiek geval Tesla ofwel emotie loos), kamp 2, verbrandingsmotor (in specifiek geval een ongeëvenaard geval van pure passie die voor enkele maar berijdbaar is)

Evengoed heeft Autoblog meerdere malen bewezen ook informatievere artikelen te kunnen schrijven dan deze.
@sbmmaxx: Kap toch met dat emotieloos. Het is een totaal andere ervaring. Dat is zeggen dat een achtbaan ook geen sensatie heeft. En dat ding is een hybride..
“Toch is de Agera RS absoluut geen zwakke speler.” Oh echt
Een dag geen Teslanieuws is een dag niet geleefd.
die tesla is helemaal niks, gast niet boven de 350 km per uur uitkomen en doet op het rubber waarop ie geleverd wordt de 0-100 even snel als de model s.

tesla is over 3 jaar dood, aangezien de duitste 3 dan al auto’s hebben met vergelijkbare prijs, die over 2 weken en niet over 5 jaar geleverd kunnen worden met dezelfde specs.
Fictie? Die auto is al rijdend dus heeft al die prestaties.
Zou het eigenlijk niet veel leuker zijn als Tesla een echt betaalbare auto maakt formaat fiesta/polo die In een Seconde of 7 a 8 naar de 100km sprint en 200km kan aantikken en een actieradius rond de 500km voor een prijs van 15000 euro…. Daar hebben we allemaal wat aan lijkt me
Ik heb dit weekend voor het eerst in een elektrische kart gereden ook al waren de karts wel redelijk snel ik miste toch het gebrul en geknal van de benzine motor.
@rob5nismo: ik niet. Elektrisch karten rijdt veel fijner dan die pruttelende en schokkende karts die traag optrekken.
@stfu: maar toch is de beleving anders en ja de manier van optrekken was wel soepel
Maar ik hou ervan de benzine karts
Beetje Casio vs Rolex. De Casio kan beter de tijd weergeven… maar je blijft Rolex liefhebbers houden.
De keuze tussen de 2, zal makkelijk zijn. Ik zal met veel plezier de Koenigsegg uitkiezen.
Al is er 1 die mij echt een feest lijkt, de Hennesey Venom F5.

De van 0 naar 100 in 1,9 seconden, weet dat een F1 auto en een LPM1 LeMans hybride daar ook zeer dichtbij in de buurt van zitten, al is die $ 250.000 dan wel spectaculair goedkoop van de Tesla roadster.
Om als recordhouder voor de dag te komen moet je er een minimum aantal van produceren en verkopen. En dan is de Bugatti nog altijd recordhouder.
Corectie: LMP1 moet het ziijn. Le Mans Prototype.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).