Een vrij flinke som.
Niks ten nadele van Audi, maar komen die plug-ins van het merk niet een beetje laat? Voordat de volledig elektrische e-tron hun milieuvriendelijke paradepaardje werd, waren de A3 e-tron en Q7 e-tron er als de kippen bij om de tussenstap van benzine naar elektrisch te zijn. Die verdwenen toen weer uit de schappen, terwijl voor veel merken de PHEV’s ineens weer een goede uitkomst blijken. Audi was al bezig met semi-elektrificatie als het gaat om hun nieuwe modellen, die mild-hybrid techniek aan boord krijgen. Om er een schepje bovenop te doen trekt het merk daarom weer een blik PHEV’s open voor dit en komend jaar.
De return van de A3 e-tron, bijvoorbeeld. Maar als het iets duurder mag kun je ook terecht bij de A6 55 TFSI e en daarboven nog voor de A8 60 TFSI e. Overigens moet je die laatste benaming aanhouden, de e-tron-benaming zal in het vervolg alleen voor BEV’s gelden, de plug-ins zijn vanaf nu ‘TFSI e’. Anyway, voor alle drie de auto’s geldt dat de hybride aandrijflijn een flinke smak geld bovenop de standaardversie gooit. Nu heeft Audi op hun website ook een vanafprijs voor de A7 55 TFSI e en die bewijst dat eveneens.
Voor niet minder dan 97.920 euro mag de A7 met stekker mee. Dat lijkt stevig, maar behoeft toelichting. De A7 TFSI e wordt namelijk in eerstatie geleverd als ‘Competition’. Dus je krijgt items als 19″ velgen, S-Line exterieur en interieur, uitgebreide MMI, optiepakket zwart, vier zone airco, sportonderstel, privacy glass, Matrix-remlichten, leder-alcantara sportstoelen en ga zo maar door. In principe hoef je alleen metallic lak aan te vinken en je zit nog onder de ton. Niet goedkoop, maar je krijgt er wel wat voor terug. Zoals altijd willen we je graag een overzichtje geven van de concurrentie, maar de twee overduidelijke (BMW 8 Serie Gran Coupé en Mercedes CLS) zijn nog niet aangeboden met een stekker. Uniek, maar duur.
Blijft toch wachten op de Q4 e-tron dan.
In welk opzicht gaat de overheid je dan tegemoet komen als je deze auto koopt? Dat stuk mis ik ff.
@berlinetta: de overheid is je al tegemoet gekomen met deze aanschafprijs.
@berlinetta: BPM en korting op wegenbelasting.
@kroon: korting op wegenbelasting? Is dat zo bij hybrides? Nooit geweten.
@berlinetta: Dat klopt inderdaad. Zo betaal je voor een Passat GTE 35 eu/maand aan MRB. Voor een Audi q7 e-tron betaal je evenveel MRB als een audi a4 2.0tdi
Zou me niks verbazen als ze binnenkort deze regeling afschaffen.
@ot92: Oh ik dacht dat alleen EV’s minder of geen MRB hadden. Weer wat geleerd.
@berlinetta: moest even een linkje bij naar de miljoenennota, staat er ondertussen bij ;)
@720s: Ik zie het nu idd. Hele hoop opties voor een relatief zacht prijsje.
Dan maar gewoon een dieseltje…
Dus de A7 55 tfsi e kost 97.920eu terwijl de A6 55tfsi e 79.820eu kost? Behoorlijk prijsverschil…
@heiligehandgranaat: Maar dan heb je wel lekker minder hoofdruimte achterin. Daar doe je het toch voor?
@berlinetta: dan is zo’n A7 nog een goedkoop alternatief voor een Daihatsu Copen van 130k..
@heiligehandgranaat: de A8 55 tfsi kost 117.930, dus de A7 zit er mooi midden tussen.
@hehe: Alleen heeft die A7 niks extra’s te bieden ten opzichte van de A6.
Nette prijs.
Wat een motor aanduiding namen zeg!
Dan heb je een hele zware Audi met slechts een 2.0 TFSI blokje, die na 30 km 120km/h gereden te hebben geen elektrische PK’s meer heeft…….snap het concept PHEV niet zo……
Enige reden zou iets met minder belasting zijn
@slickrick: voor mensen die geen 30km rijden naar hun werk.
@slickrick: het is niet zo moeilijk, je tikt minimaal 30km per rit minder brandstof af (meer want remmen == meer electrisch bereik), en idd alle kleine ritjes gaan gewoon electrisch.
Zulke prijzen zijn heel normaal geworden in Nederland één ton voor een Audi achterlijk gedoe.
@cappie: Ik vind het inderdaad ook echt belachelijk. Een ton voor een Audi met een viercilinder.
De A7 TFSI e wordt namelijk in eerstatie geleverd als ‘Competition’. Dus je krijgt items als 19″ velgen, S-Line exterieur en interieur, uitgebreide MMI, optiepakket zwart, vier zone airco, sportonderstel, privacy glass, Matrix-remlichten, leder-alcantara sportstoelen en ga zo maar door.
Hee, ik snap dat men tegenwoordig blijer wordt van kraaltjes en kettinkjes en niet van harde pk’s, maar ik zou zelf wel graag willen weten in zo’n artikel hoeveel paarden er onder de motorkap verblijven en uit hoeveel liter die gebrouwen worden. ;)
@dare2think: Alle technische gegevens van de motor waren al bekend, die stonden in dit artikel (die ook in de tekst gelinkt staat ;-)):
https://www.autoblog.nl/nieuws/dit-is-de-extra-schone-audi-a7-sportback-55-tfsi-e-129948
@willeme: Dankje, ik kon de link in het artikel niet vinden.
Cool een 5.5 liter motor. Dit zien we niet vaak meer..
Mag op mijn occassijnlijst in 2025.