Zoveel vliegende auto’s heeft Pal-V verkocht in Nederland

Auteur: , 40 Reacties

Hint: het zijn er veel meer dan je denkt.

Zoveel vliegende auto's van Pal-V komen er in Nederland

Het Nederlandse Pal-V is inmiddels alweer twaalf jaar bezig met het ontwikkelen van zijn vliegende auto. Hoog tijd dus dat het bedrijf met de eerste exemplaren van de ONE op de proppen komt. In de Nationale Autoshow van BNR heeft Marco van den Bosch, CCO van Pal-V, uit de doeken gedaan dat de vliegende auto binnen twee jaar bij de kopers afgeleverd zal worden.

Al sinds het bedrijf zijn plannen bekend heeft gemaakt, vragen wij ons af hoeveel animo er nu daadwerkelijk bestaat voor dergelijke voertuigen. Immers, lang niet alle automobilisten zijn in het bezit van een vliegbrevet, laat staan dat ze geld en/of zin hebben een vliegende auto aan te schaffen voor een torenhoog bedrag.

In de Nationale Autoshow heeft van den Bosch kunnen aankondigen dat er wel degelijk een groot aantal mensen zijn dat naarstig zit te wachten op een vliegende auto als de Pal-V ONE. Hoewel de CCO niet in de positie was om de internationale verkoopcijfers mede te delen, kon hij wel vertellen dat er in Nederland precies 25 stuks zijn verkocht. Zeker geen verkeerde afzet, aangezien de ONE een kleine half miljoen euro schijnt te kosten.

Volgens van den Bosch wordt de Pal-V ONE rond de jaarwisseling van 2020 geleverd bij de eerste klanten. Daarmee loopt het iets achter op schema. Het bedrijf uit Raamsdonksveer zegt nog ruim anderhalf jaar nodig te hebben om de ontwikkelingsfase af te ronden. Hoewel er al testvluchten zijn uitgevoerd, moet er nog ongeveer 100 uur worden gevlogen ter verificatie. Aankomende zomer zal de auto worden getest op het asfalt.

Meer lezen over de Pal-V ONE? Klik dan HIER voor een artikel, of bekijk onze video (klik) met Marco van den Bosch.



40 reacties

Paar voor (semi)overheid, paar voor wat bedrijven en dan nog stuk of 10 gekkies dan ben je dr wel. Zeker gezien hoe lang men dr al me leurt lijkt t me okay. Vraag is natuurlijk hoeveel er daadwerkelijk geleverd worden. Ff 10k storten voor reservering is natuurlijk zo weer terug gehaald
Toch wel geinig. Je bandjes 3mm laten uitsteken of een ‘carbon wing’ op je ‘92 Civic is een mooie prent waard maar dit wordt waarschijnlijk gewoon goedgekeurd.
@detroitv8: Yup. Dat komt omdat driewielers vallen onder een ander voetuigreglement. Dat is overigens zo in de meeste landen. Ze worden gezien als driewielige motorfietsen. Uitstekende delen en crashtest criteria zijn niet van toepassing.
@ericd: snap ik. Wel krom, niet?
@detroitv8: na de test wel ja.
@ericd: driewielers zijn voor kleuters.
Ingewikkelde oplossing op zoek naar een probleem…

Wat heb je aan een auto die kan vliegen, maar die net zoals een regulier vliegtuig niet zomaar van een willekeurige plek mag opstijgen en zomaar ergens mag landen?
@vaakbenjetebang: je kunt naar een lokaal vliegveld rijden, opstijgen en op een lokaal vliegveld landen en dan naar de eindbestemming rijden.
@w0o0dy: Dat snap ik. Vet handig. Daar sta je dan met je vliegende auto, in de file tussen de Aygo’s.

Shut up and take my money! 💸
@vaakbenjetebang: ik denk eerlijk gezegd dat het ding ook niet echt is ontwikkeld met NL als primaire toepassingsgebied. Denk eens aan de VS of Australië. Ruimte te over en dus veel meer plaatsen om hiermee uit de voeten te kunnen.
@w0o0dy: Het lijkt me nog geen feestje om dit in de USA op de weg/in de lucht te krijgen, als het al mogelijk is. Hoe dan ook: “It’s got law suit written all over it.”

Buiten dat, het artikel ging over verkochte exemplaren in Nederland.

Lijkt me wel een leuke “Top Gear Race”: met een gewone auto aanschuiven in de file, of met de PAL-V naar de dichtstbijzijnde plaatselijke startbaan, het ding configureren om te vliegen, etc, etc, etc. Mijn geld staat op de conventionele auto.
@w0o0dy: zelfs in Duitsland heeft elk gehucht met meer dan anderhalf huis en een kroeg een eigen vliegveldje. Nederland is echt een uitzondering met zo’n lage dichtheid aan vliegveldjes.
@lekbak: Nederland heeft anders ook meer dan 20 vliegvelden en 17 zweefvliegvelden hoor. Vrijwel ieder gehucht in Nederland heeft binnen een half uur rijden toegang tot een of ander (zweef)vliegveld. Het is alleen de vraag nog of deze PAL daar wel zou kunnen landen. Alles hangt af van wat de minimale baanlengte moet zijn. De meeste van de velden hier hebben baantjes van maar een paar honderd meter lang.
@w0o0dy: Je mag in NL zelfs met een heli niet buiten een vliegveld landen… Daar staan giga boetes op begreep ik. Ik zie het nut dus ook niet van dit ding in NL
@w0o0dy: Hilversum – Beek is aanzienlijk sneller en comfortabeler via de lucht hoor. Geen files en doordat vliegtuigen redelijk duur zijn (zo 200k) kan dit voor sommige wel een uitkomst zijn.
@vaakbenjetebang: gadget. Wat heb je aan een G 63 AMG 6×6?
@dakarbemo: Niks. Maar zelfs dat ding is nog minder dwaas op conceptueel niveau dan dit vliegende autootje. Leuk als engineering-oefening, maar volslagen nutteloos en onpraktisch. Zou er ook niet graag een FMEA op doen.
@vaakbenjetebang: je kan in een rechte lijn vliegen. Over het IJssel meer over de Waddenzee enz. Het is ook gewoon leuk. Ergens heen vliegen en dan gewoon in de stad op de pc kunnen parkeren. En dan in de avond weer naar Groningen.
Handig voor de politie..ga je te hard, stijgen ze op… en vliegen ze je achterna. Is nog veiliger ook.
@w0o0dy: waahaha ja idd
@w0o0dy: Beetje slimme hardrijder remt dan gewoon. Sta je als politie mooi voor Paal-V.
Alweer !!
Of is dit wederom de openbare jaarlijkse subsidie aanvraag ..
@lincoln: je slaat de Spyker op zijn kop, denk ik.
25 demo’s voor de dealer? Toemaar.
Denk aan surveillance diensten: politie, verkeerscontrole, brandpreventie bossen, grensbewaking, e.d. Dan kun je echt duizenden van deze dingen afzetten. Ze zullen qua aanschaf en ook operationele kosten goedkoper zijn dan helicopters. Beperkende is dat ze niet kunnen ‘hoveren’. Ze moeten blijven vliegen. Dus voor opsporing zijn ze minder geschikt.
gadget
Je mag er tzt de steden en andere gebieden niet meer mee in. De tijd heeft dit fenomeen ingehaald. Ga een budget BEV uitdenken Marco.
@nikk: dit was in de jaren ‘60 al een achterhaald idee. Bovendien ziet dit er ook gewoon ‘niet cool’ uit en er zijn te weinig nerds die gek en dom genoeg zijn om dit ding te kopen.

Bovendien, je kunt er weinig mee zonder vliegbrevet. Dat kost al tijd en geld. Als je dan toch naar een vliegveld moet rijden om op te stijgen kun je dat net zo goed met een normale auto doen. Op het vliegveld(je) pak je dan een volwaardig vliegtuig, al dan niet van jezelf.
@stephane8200: nerds? Dit lijkt me typisch een speeltje voor de Rich and famous die graag pronken op Instagram. Liefst wel met dan diamantjes op de rotors
@stephane8200: voor mijn gevoel zijn de nerds op het moment juist de grote verdieners (bv Zuckenberg en Musk)
Maar ben het wel eens met je laatste zin.
De Pal-V was een mooi idee, maar op dit moment lijkt er meer toekomst in sharing van resources ipv eigen bezit.
Dus met de Uber naar een vliegveld en met de kosten van vliegtickets tegenwoordig zeker niet zelf vliegen.
@stephane8200: Als je ziet hoe sommige mensen al rijden op de weg dan ben ik aardig blij dat die niet zomaar even de lucht in mogen gaan. Je kan ontiegelijk meer schade aanrichten met een vliegtuig dan met een auto.
Pleur is een eind op joh ! Hahaha Met een miezerige drone heb je al stapels aan gezeur en gedoe. Laat staan met zo’n vliegende auto. 2de kamer gaat je hoofd opvreten aan regels en wetten dat je amper het amper kan gebruiken. Daar gaat je geld
Hmm al die negativiteit. Ik hoop dat palV gaat lukken. En omdat het in nederland word gemaakt
@elemento: ja jammer is dat. Ik ben ook groot fan. Vanaf dag één. Het is een hoop geld maar ik zie er de lol er wel van in. Als je je bedrijf in Amsterdam hebt en je wilt toch lekker in Drenthe wonen omdat je daar groter kan wonen. Kan je zelfs een landingsbaan in je weiland maken.
@rolov: Gaat je nooit lukken. Was al iemand die dat wilde doen met zijn eigen grond. Werd meteen afgekeurd door LVNL. In Nederland is het bij wet verboden om op te stijgen en te landen op plekken die niet zijn aangewezen als zijnde een vliegveld of heliport. Je zou dus je eigen grond moeten markeren als vliegveld en de kans dat je dat gaat lukken is extreem klein aangezien (het is tenslotte Nederland he) je aan zoveel eisen moet voldoen dat je er behoorlijk snel genoeg van zal krijgen. Blijft eeuwig jammer.
Hoeveel dealers zij er al voor deze machine?
Meen dat Munsterhuis de Ferrari dealer in Hengelo ook dealer is of zijn ze dat niet meer.
Het lijkt me een erg kleine markt maar tof dat ze het maken.

Een gebruikte autogyro kost onder de 100k. Een prima Cessna oid koop je denk ik voor onder de 200k wel.

Dan moet je nog 2x een Reliant Robin kopen. Eentje voor thuis en eentje voor op de landingsplek. Al met al ben je dan een stuk goedkoper uit. Ipv de Robin zou je zelfs nog 2 auto’s met 4 wielen kunnen kopen voor wat extra comfort. Dat doet wat af van de echte ervaring. Maar voor Instagram maak je natuurlijk foto’s van de vlucht en niet van de rit…
Ik zag ze circa 30 jaar geleden al op de Motorshow in Essen staan, dus als het sindsdien geen succes is, waarom nu dan wel? Ik denk dat ze veel te duur zijn en te gevaarlijk (kleine vliegtuigjes hebben de meeste ongelukken, ook al omdat ze sterk reageren op sterke wind).

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).