• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Kan de Formule 1 tóch rekenen op motoren van Porsche?

Auteur: ikschrijfookoverautos, gepost 31 mei 2019 om 18:54 – 39 Reacties

Kan de Formule 1 tóch rekenen op motoren van Porsche?


De Duitse fabrikant heeft absoluut niet stilgezeten de laatste tijd.

Toen bepaalde autofabrikanten lucht kregen van de plannen van de Formule 1 om de reglementen in 2021 aanzienlijk te veranderen, stelden ze zich open voor gesprekken om een mogelijke toetreding te verwezenlijken. Inmiddels zijn alle potentiële nieuwkomers alweer afgehaakt, nu blijkt dat de koningsklasse toch afziet van het versimpelen van de aandrijflijn.

In een gesprek met Autosport heeft sportwagenfabrikant Porsche onthuld dat het wel al aan de slag was gegaan met het prepareren voor een rentree in de Formule 1. Voordat de Volkswagen Group had bekendgemaakt dat Porsche uit het World Endurance Championship (WEC) zou vertrekken en ging overstappen naar de Formule E, was het merk druk bezig met het ontwikkelen van de aandrijflijn die in de Formule 1-auto terecht moest komen. Toen VAG een toekomst in de elektrische autosport verkoos boven het WEC, viel daarmee ook de F1-droom in het water.

Voor het zover kwam, had Porsche nog wel trek in de hoogste klasse van de autosport. Het merk trommelde 40 werknemers van zijn praktisch gestorven LMP1-project op om een nieuwe zescilinder te ontwikkelen, die mogelijk in de Formule 1 gebruikt kon worden als het merk besloot toe te treden. Porsche rekende erop dat de gecompliceerde en kostbare MGU-H uit de aandrijflijn zou verdwijnen en had hierom wel oren naar het idee. Zo vertelt Fritz Enzinger, Porsche’s baas van de Motorsport-afdeling:

“At the end of 2017, we received a concrete order from our parent company to further develop a highly efficient six-cylinder engine, despite its LMP1 withdrawal. Not only on paper but actually as hardware and with the idea that this engine will be put to the test in 2019. That was the order from the board to us.”

Hoewel de zescilinder nog altijd in leven wordt gehouden door een team van 20 tot 25 technici, lijkt het er niet op dat Porsche nog van plan is de motor te laten debuteren in de Formule 1. Wel worden de ontwikkelingen nauw in de gaten gehouden. Daarbij kijkt het merk of de aandrijflijn niet eventueel gebruikt kan worden in andere raceklassen, of zelfs in een totaal nieuwe supersportauto.

Ook interessant!

  • Nieuwe officiële onderdelen voor je oudere Porsche
  • Porsche Paint to Sample Plus
    Porsche heeft nieuwe manier gevonden om geld te verdienen
  • Porsche online
    Porsche verkoopt steeds meer nieuwe auto's online
  • GT3
    Video: nieuwe Porsche 911 GT3 RS gespot in actie

Nieuwste artikelen

  • Scoor deze ‘vergeten’ Saab op Marktplaats
  • Peugeot komt met meer GTI’s én goed nieuws
  • Audi’s grote verwarring staat binnenkort bij jou voor de deur?
  • James Bond-klassieker wordt van A tot Z opgefrist
FacebookTweetPinLinkedIn

Formule 1, Formule E, motor, Porsche, Racing, wec

Vorig bericht: « Zoveel vliegende auto’s heeft Pal-V verkocht in Nederland
Volgend bericht: Austro-Daimler keert terug met 1.200 pk sterke Bergmeister »

Lees Interacties

Reacties

  1. ghost zegt

    31 mei 2019 om 19:12

    Gewoon doen, alle titels pakken en weer stoppen. Zo doet Porsche dat toch altijd?!

    Login om te reageren
    • vonklausenburg zegt

      31 mei 2019 om 20:07

      @ghost: een automobiele Blitzkrieg: instappen, direct winnen, daarna dominant zijn en stoppen. Gewoon zodat iedereen kan zien dat ze de meester zijn in de autosport.

      Login om te reageren
    • toniominestrone zegt

      31 mei 2019 om 20:18

      @ghost: in de F1 hebben ze al eerder hun neus gestoten.

      Login om te reageren
      • p993 zegt

        31 mei 2019 om 21:12

        @toniominestrone: hmm…lees de boekjes nog eens na over TAG-porsche, mijn vriend…

        Login om te reageren
        • laptom zegt

          31 mei 2019 om 21:18

          @p993: De laatste pogingen van Porsche in de F1 waren minimaal desastreus. De v12 in de ’90 waren de slechtste van de grid en geven volgens mij maar 2 jaar gereden…

          Login om te reageren
          • willeme zegt

            31 mei 2019 om 21:29

            @laptom: daar komt morgen een artikel over op AB!

            Login om te reageren
            • gasskaas zegt

              31 mei 2019 om 22:13

              @willeme: cant wait?

              Login om te reageren
            • bassx zegt

              1 juni 2019 om 01:14

              @willeme: Leuk! Zoals vele andere content die je post. Porsche is zonder twijfel het meest succesvolste merk in autosport maar in F1 altijd afwezig. Het beste wat Porsche ons bracht uit F1 is naar mijn idee de zwaar aangepaste V10 in de Carrera GT.

              Omdat Porsche in het FIA Fabrikanten commissie zit was Porsche bezig een motor te ontwikkelen voor zowel F1 als WEC voor 2021. Maar wederom lijkt het niet verder te komen dan een motor dat ergens eindigd in een magazijn.

              Login om te reageren
              • lekkaah zegt

                1 juni 2019 om 01:59

                @bassx: volgens @karaya: betekend dat dus dat Porsche helemaal niets doet aan motorsport

              • lekkaah zegt

                1 juni 2019 om 02:00

                @lekkaah: d=t

              • karaya zegt

                1 juni 2019 om 12:33

                @lekkaah: Meer dan BMW. Maar dat kan snel.

        • toniominestrone zegt

          31 mei 2019 om 21:49

          @p993: zie de post van @laptop.

          Login om te reageren
      • HZW zegt

        1 juni 2019 om 09:40

        @toniominestrone: ze hebben ook nog een blauwe maandag mee gedaan in INDY Cars.

        Login om te reageren
  2. deepep zegt

    31 mei 2019 om 19:20

    Lijkt me een heel goed idee, dan is er wat meer tegenwicht voor Merc en de rest… wordt eindelijk het speelveld wat spannender imo.

    Login om te reageren
    • gasskaas zegt

      31 mei 2019 om 22:14

      @deepep: precies, kunnen een groepje duitsers laten zien hoe motoren werken.

      Login om te reageren
    • HZW zegt

      1 juni 2019 om 09:44

      @deepep: Nu instappen is compleet zinloos, de eerste jaren loop je achter de feiten aan, zie Honda.
      In stappen heeft alleen zin bij een nieuw motor reglement, dan begint één ieder op 0 en heb je kans van slagen.
      Nu instappen is vragen om de zelfde ellende als Honda heeft gehad.

      Login om te reageren
  3. Teerdz zegt

    31 mei 2019 om 19:38

    Nieuwe Carrera mee bouwen.. Leuke tegenhanger van de AMG Project one haha

    Login om te reageren
    • fmgarcia zegt

      31 mei 2019 om 19:52

      @teerdz: Juistum, lijkt mij ook echt een dikke oplossing!

      Login om te reageren
    • Gulli zegt

      31 mei 2019 om 20:35

      @teerdz: was het eerste waar ik aan dacht idd ?

      Login om te reageren
    • Dutchdriftking zegt

      31 mei 2019 om 20:40

      @teerdz: Dat is altijd een goed idee!

      Login om te reageren
    • chills zegt

      31 mei 2019 om 20:46

      @teerdz: Ik denk dat ze dan eerder gebruik gaan maken van de know how van Rimac; daar zijn ze immers voor 10% aandeelhouder van.

      Login om te reageren
    • gasskaas zegt

      31 mei 2019 om 22:16

      @teerdz: zou wel gaaf zijn als de hoek van de zuigers niet vast zou staan en ze een 1,5L boxer zouden bouwen.

      Zal wel niet werken aangezien er dan twee turbos nodig zijn etc, maar ik wordt er nu al warm van..

      Login om te reageren
      • HZW zegt

        1 juni 2019 om 09:49

        @gasskaas: dat zou gaaf zijn, basis regels, 1.5 liter, 6 cilinders, max 10000 toeren, 2 turbo’s, verder alles vrij.
        Dan kan er gekozen worden voor V6, Boxer 6, en lijnmotor 6 met 2 turbo’s.

        Login om te reageren
        • gasskaas zegt

          1 juni 2019 om 12:11

          @HZW: ik begin nu al te kweilen. Budget plafond, en de hybride een maximum capaciteit geven. Niet meer dan dat. Li-ion is toegestaan, super capacitors, solid state batterys. Alles toegestaan zodat ontwikkeling wordt gemaximaliseerd.

          Login om te reageren
  4. fedal zegt

    31 mei 2019 om 20:19

    “Hoogste klasse van de autosport”? Formule 1 de hoogste klasse van de autosport? Laat me niet lachen…dat is het toch al jaren niet meer?

    Login om te reageren
    • beetec zegt

      31 mei 2019 om 20:27

      @fedal: wat dan? Formule 2?

      Login om te reageren
      • fedal zegt

        1 juni 2019 om 09:34

        @beetec: Dat is in elk geval spannender. Maar voor mij is NASCAR het hoogst haalbare. Daar moet je de hele race racen ipv brandstof besparen.

        Login om te reageren
    • Dutchdriftking zegt

      31 mei 2019 om 20:40

      @fedal: Niet? De MX5 cup dan?

      Login om te reageren
    • vroom11 zegt

      31 mei 2019 om 20:48

      @fedal: als je naar t budget, uitgave per team, sponsoring, rijders loon, ticket prijzen, etc. kijkt komt er helemaal niks, ook maar n beetje, in de buurt met F1 wat met autosport te maken heeft.. toch?

      Login om te reageren
      • gwnbmw zegt

        1 juni 2019 om 02:25

        @vroom11: zelfs qua snelheid niet, en daar gaat het toch om in de autosport?

        Login om te reageren
  5. vroom11 zegt

    31 mei 2019 om 20:26

    Gaaaaaap – ieder jaar hetzelfde, toch? (vooral in der Deutsche Presse)

    Login om te reageren
  6. Dutchdriftking zegt

    31 mei 2019 om 20:41

    Tja, Porsche als fabrieksteam tegen Mercedes en Ferrari zou geniaal zijn. Enorm budget en enorm veel kennis, wie weet krijgen we dan toch nog echte competitie.

    Login om te reageren
    • dirkv zegt

      31 mei 2019 om 20:56

      @dutchdriftking: Precies dat!

      Login om te reageren
  7. healey zegt

    31 mei 2019 om 20:51

    Porsche? Dat is toch die criminele organisatie uit Stutgart?

    Login om te reageren
    • gasskaas zegt

      31 mei 2019 om 22:17

      @healey: ja die aandeelhouders van dat diesel schandaaltje toch?

      Login om te reageren
  8. Silverarrow zegt

    31 mei 2019 om 21:36

    Over tien jaar kunnen we dus een hypercar verwachten met een motor die zogenaamd voor de F1 was ontwikkeld. Carrera GT 2.0.

    Login om te reageren
  9. phaeton zegt

    31 mei 2019 om 22:20

    20 man fulltime?

    Login om te reageren
  10. HZW zegt

    1 juni 2019 om 09:54

    Over 10 jaar is er geen F1 meer met ICE, tegen die tijd waarschijnlijk als waterstof EV F1.

    Login om te reageren
  11. realhustler zegt

    1 juni 2019 om 14:16

    Laat die motoren gewoon vrij en schrijf het maximum brandstof verbruik per race en per seconde voor, plus een minimum gewicht. Misschien voor de herkenbaarheid allemaal dezelfde banden en wat regels over hoeveel wielen, lengte en breedte plus natuurlijk veiligheid maar dan klaar.
    Al die ingewikkelde regels is onnodig, want de meest efficiënte oplossing wint

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North