Kan de Formule 1 tóch rekenen op motoren van Porsche?

Auteur: , 39 Reacties

De Duitse fabrikant heeft absoluut niet stilgezeten de laatste tijd.

Kan de Formule 1 tóch rekenen op motoren van Porsche?

Toen bepaalde autofabrikanten lucht kregen van de plannen van de Formule 1 om de reglementen in 2021 aanzienlijk te veranderen, stelden ze zich open voor gesprekken om een mogelijke toetreding te verwezenlijken. Inmiddels zijn alle potentiële nieuwkomers alweer afgehaakt, nu blijkt dat de koningsklasse toch afziet van het versimpelen van de aandrijflijn.

In een gesprek met Autosport heeft sportwagenfabrikant Porsche onthuld dat het wel al aan de slag was gegaan met het prepareren voor een rentree in de Formule 1. Voordat de Volkswagen Group had bekendgemaakt dat Porsche uit het World Endurance Championship (WEC) zou vertrekken en ging overstappen naar de Formule E, was het merk druk bezig met het ontwikkelen van de aandrijflijn die in de Formule 1-auto terecht moest komen. Toen VAG een toekomst in de elektrische autosport verkoos boven het WEC, viel daarmee ook de F1-droom in het water.

Voor het zover kwam, had Porsche nog wel trek in de hoogste klasse van de autosport. Het merk trommelde 40 werknemers van zijn praktisch gestorven LMP1-project op om een nieuwe zescilinder te ontwikkelen, die mogelijk in de Formule 1 gebruikt kon worden als het merk besloot toe te treden. Porsche rekende erop dat de gecompliceerde en kostbare MGU-H uit de aandrijflijn zou verdwijnen en had hierom wel oren naar het idee. Zo vertelt Fritz Enzinger, Porsche’s baas van de Motorsport-afdeling:

“At the end of 2017, we received a concrete order from our parent company to further develop a highly efficient six-cylinder engine, despite its LMP1 withdrawal. Not only on paper but actually as hardware and with the idea that this engine will be put to the test in 2019. That was the order from the board to us.”

Hoewel de zescilinder nog altijd in leven wordt gehouden door een team van 20 tot 25 technici, lijkt het er niet op dat Porsche nog van plan is de motor te laten debuteren in de Formule 1. Wel worden de ontwikkelingen nauw in de gaten gehouden. Daarbij kijkt het merk of de aandrijflijn niet eventueel gebruikt kan worden in andere raceklassen, of zelfs in een totaal nieuwe supersportauto.



39 reacties

Wie wordt er Vakantieauto van het jaar in de FUN categorie, bekijk het HIER!
Gewoon doen, alle titels pakken en weer stoppen. Zo doet Porsche dat toch altijd?!
@ghost: een automobiele Blitzkrieg: instappen, direct winnen, daarna dominant zijn en stoppen. Gewoon zodat iedereen kan zien dat ze de meester zijn in de autosport.
@ghost: in de F1 hebben ze al eerder hun neus gestoten.
@toniominestrone: hmm…lees de boekjes nog eens na over TAG-porsche, mijn vriend…
@p993: De laatste pogingen van Porsche in de F1 waren minimaal desastreus. De v12 in de ’90 waren de slechtste van de grid en geven volgens mij maar 2 jaar gereden…
@laptom: daar komt morgen een artikel over op AB!
@willeme: cant wait😇
@willeme: Leuk! Zoals vele andere content die je post. Porsche is zonder twijfel het meest succesvolste merk in autosport maar in F1 altijd afwezig. Het beste wat Porsche ons bracht uit F1 is naar mijn idee de zwaar aangepaste V10 in de Carrera GT.

Omdat Porsche in het FIA Fabrikanten commissie zit was Porsche bezig een motor te ontwikkelen voor zowel F1 als WEC voor 2021. Maar wederom lijkt het niet verder te komen dan een motor dat ergens eindigd in een magazijn.
@bassx: volgens @karaya: betekend dat dus dat Porsche helemaal niets doet aan motorsport
@lekkaah: Meer dan BMW. Maar dat kan snel.
@p993: zie de post van @laptop.
@toniominestrone: ze hebben ook nog een blauwe maandag mee gedaan in INDY Cars.
Lijkt me een heel goed idee, dan is er wat meer tegenwicht voor Merc en de rest… wordt eindelijk het speelveld wat spannender imo.
@deepep: precies, kunnen een groepje duitsers laten zien hoe motoren werken.
@deepep: Nu instappen is compleet zinloos, de eerste jaren loop je achter de feiten aan, zie Honda.
In stappen heeft alleen zin bij een nieuw motor reglement, dan begint één ieder op 0 en heb je kans van slagen.
Nu instappen is vragen om de zelfde ellende als Honda heeft gehad.
Nieuwe Carrera mee bouwen.. Leuke tegenhanger van de AMG Project one haha
@teerdz: Juistum, lijkt mij ook echt een dikke oplossing!
@teerdz: was het eerste waar ik aan dacht idd 😊
@teerdz: Dat is altijd een goed idee!
@teerdz: Ik denk dat ze dan eerder gebruik gaan maken van de know how van Rimac; daar zijn ze immers voor 10% aandeelhouder van.
@teerdz: zou wel gaaf zijn als de hoek van de zuigers niet vast zou staan en ze een 1,5L boxer zouden bouwen.

Zal wel niet werken aangezien er dan twee turbos nodig zijn etc, maar ik wordt er nu al warm van..
@gasskaas: dat zou gaaf zijn, basis regels, 1.5 liter, 6 cilinders, max 10000 toeren, 2 turbo’s, verder alles vrij.
Dan kan er gekozen worden voor V6, Boxer 6, en lijnmotor 6 met 2 turbo’s.
@HZW: ik begin nu al te kweilen. Budget plafond, en de hybride een maximum capaciteit geven. Niet meer dan dat. Li-ion is toegestaan, super capacitors, solid state batterys. Alles toegestaan zodat ontwikkeling wordt gemaximaliseerd.
“Hoogste klasse van de autosport”? Formule 1 de hoogste klasse van de autosport? Laat me niet lachen…dat is het toch al jaren niet meer?
@fedal: wat dan? Formule 2?
@beetec: Dat is in elk geval spannender. Maar voor mij is NASCAR het hoogst haalbare. Daar moet je de hele race racen ipv brandstof besparen.
@fedal: Niet? De MX5 cup dan?
@fedal: als je naar t budget, uitgave per team, sponsoring, rijders loon, ticket prijzen, etc. kijkt komt er helemaal niks, ook maar n beetje, in de buurt met F1 wat met autosport te maken heeft.. toch?
@vroom11: zelfs qua snelheid niet, en daar gaat het toch om in de autosport?
Gaaaaaap – ieder jaar hetzelfde, toch? (vooral in der Deutsche Presse)
Tja, Porsche als fabrieksteam tegen Mercedes en Ferrari zou geniaal zijn. Enorm budget en enorm veel kennis, wie weet krijgen we dan toch nog echte competitie.
@dutchdriftking: Precies dat!
Porsche? Dat is toch die criminele organisatie uit Stutgart?
@healey: ja die aandeelhouders van dat diesel schandaaltje toch?
Over tien jaar kunnen we dus een hypercar verwachten met een motor die zogenaamd voor de F1 was ontwikkeld. Carrera GT 2.0.
20 man fulltime?
Over 10 jaar is er geen F1 meer met ICE, tegen die tijd waarschijnlijk als waterstof EV F1.
Laat die motoren gewoon vrij en schrijf het maximum brandstof verbruik per race en per seconde voor, plus een minimum gewicht. Misschien voor de herkenbaarheid allemaal dezelfde banden en wat regels over hoeveel wielen, lengte en breedte plus natuurlijk veiligheid maar dan klaar.
Al die ingewikkelde regels is onnodig, want de meest efficiënte oplossing wint

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).