Wacht maar tot die VTEC in kickt.
Enkele weken heerste er een radiostilte omtrent de Formule 1. Het mooie is, als het circus weer neerstrijkt, ditmaal bij Spa, dan komen de geruchten, uitspraken en huishoudelijke mededelingen vanzelf weer op gang.
Grootste schok is wellicht dat Nico Hülkenberg sollicitatiebrieven moet gaan schrijven. De sympathieke Duitser zag vandaag dat zijn stoeltje voor volgend jaar bezet gaat worden door Fransman Esteban Ocon. Maar dat was niet het enige nieuws, Mercedes heeft wederom beperkt vertrouwen in Valtteri Bottas en verlengt het contract wederom met slechts 1 jaar. Maar er is zoveel meer nieuws!
Zo meldt Honda heel trots dat het de Spec-4 motor al dit weekend gaat gebruiken. De nieuwe motor van Honda moet zowel betrouwbaarder als krachtiger zijn. Honda zélf meldt niet hoeveel pk extra de nieuwe Power Unit levert, maar in de wandelgangen wordt er gesproken over zo’n 50 pk, wat behoorlijk veel is, ook in de Formule 1. Nu dienen de uitspraken uit de wandelgangen doorgaans met een korreltje zout genomen te worden, maar het moet een aanzienlijke verbetering zijn. Zoveel staat vast.
Niet iedere coureur krijgt de nieuwe motor. Bij Toro Rosso krijgt Daniil Kvyat ‘m in zijn STR14. Bij Red Bull krijgt de kersvers gearriveerde Alexander Albon ‘m in de RB15. Voor Pierre Gasly en Max Verstappen is het even afwachten wanneer ze ‘m krijgen. Het plaatsen van de nieuwe motor gaat namelijk gepaard met behoorlijke gridstraffen.
Meer lezen? Dit zijn de best presterende F1-coureurs van 2019 tot nu toe.
karaya zegt
Dat is een flinke stap vooruit.
phaeton zegt
@karaya @willeme 50pk ten opzichte van de A-spec of de C-spec?
peug206 zegt
@phaeton: sst, dat doet zeer…
rob5nismo zegt
Leuke test coureurs kiezen ze uit
viezefreddyw zegt
Lijkt me voor Verstappen wel handig om hem in Monza te hebben. Traditioneel gezien een lastig circuit. Daarna komt Singapore waar ze denk ik om de prijzen mee kunnen doen. Of ander laten doen in Rusland zodat ze metHonda in eigen huis, Japan, kunnen vlammen.
vaakbenjetebang zegt
@viezefreddyw: Ik verwacht inderdaad dat Honda in Japan echt iets wil laten zien. Dat betekent dat Verstappen dan ook de Spec4-motor moet hebben zonder gridstraffen, dus dan moet die motor er minimaal een race eerder in.
utregcity zegt
Maar zit het erop, dat VTEC? Ben ik eigenlijk best benieuwd naar.
simonvb zegt
@utregcity: o mijn god zo dom
willeme zegt
@simonvb: Hoezo is dat dom? Niet iedereen kent het FIA motor reglement uit zijn hoofd.
karaya zegt
@willeme: Heeft niets met het reglement te maken. Je hebt niets aan v-tec als de motor bijna continu vollast draait.
willeme zegt
@karaya: Of het zin heeft, is een tweede. Maar het is ten eerste sowieso niet toegestaan door de FIA ;)
sr20det zegt
@karaya: houdt niet in dat tegenwoordig elke motor variabele kleptiming heeft.
Soulmaster zegt
@willeme: domme vragen bestaan niet domme antwoorden wel
rollingstoned zegt
@soulmaster: Domme vragen bestaan wel degelijk.
https://www.avrotros.nl/ontspanning/item/podcast-domme-vragen-bestaan-wel/
(PS Don’t shoot the messenger) ;-)
chriscross zegt
@simonvb: zo dom om iemand anders z’n vraag als dom te bestempelen, tenzij je goed uitlegt waarom die vraag volgens jou zo dom is.
tortuga zegt
@chriscross: inderdaad! Domme vragen bestaan niet enkel domme antwoorden.
eefie zegt
@tortuga: en domme opmerkingen bestaan ook ?
geenidee zegt
@utregcity: Zo’n aan/uit systeem als de VTEC ‘van vroeger’ niet lijkt me. Maar het principe van variabele kleptiming zit in elke productieauto die op benzine rijdt tegenwoordig. Ik neem dus aan dat er bij de F1 ook een dergelijk systeem aanwezig is.
geenidee zegt
@geenidee: Edith zegt dat de FIA dergelijke systemen verbiedt omdat de voordelen het grootst zijn voor teams met de grootste budgetten.
e38ossie zegt
@geenidee: ik dacht dat de F1 motoren pneumatisch bediende kleppen hadden… weet het echter niet zeker.
willeme zegt
@utregcity: Nee, dat is niet toegestaan ;)
vaakbenjetebang zegt
@utregcity: Volgens mij begrijpen ze je grapje niet…
utregcity zegt
@vaakbenjetebang: dat merk ik hier wel vaker ???
vaakbenjetebang zegt
@utregcity: En dat terwijl @willeme de voorzet al in ondertitel had gegeven, ik ging er van uit dat de eerste reactie onder het artikel er eentje als de jouwe zou zijn!
lucasspeedo zegt
@vaakbenjetebang: denk dat de ‘happers’ de Autoblog-app gebruiken. Daar zie je de ondertitel niet.
lucasspeedo zegt
@lucasspeedo: o toch wel… #hoogstetijdvooreenleesbril
maarteno zegt
@utregcity: je was de ‘yo’ vergeten….daarom snapte ze hem niet ??
Erik zegt
Tja, wat heb je eraan, Mercedes komt namelijk ook met een update…
drdre1 zegt
@erik2907: nou, gaan ze iig gelijk op. ??
pa045 zegt
Even afwachten welke de beste update heeft. Dan weet je wat je er aan hebt. @erik2907:
ticoooo zegt
@erik2907: zorgen dat je niet voorbij gereden wordt?
rhellema zegt
“Honda zélf meldt niet hoeveel pk de nieuwe Power Unit levert, maar in de wandelgangen wordt er gesproken over zo’n 50 pk, wat behoorlijk veel is, ook in de Formule 1.”
Ik ben bang dat de Red Bulls met deze motor op heel veel rondjes gezet gaan worden. 50 pk is niet zo heel veel namelijk en al helemaal niet in de F1.
tortuga zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
drdre1 zegt
@rhellema: en dan nog gewoon stijf winnen door goeie strategie, snelle pitstops en pech bij de andere teams! Dán ben je pas the man! ??
antoonniels zegt
Nu maar hopen voor Albon dat hij voor Verstappen staat na de kwalificatie. Anders zal Helmut wel denken: 50 pk meer en nog er achter….wat is het nummer van die Hulkenberg!?
gandini zegt
@antoonniels: Zou wel een mooie stunt zijn: Ricciardo is nu voor veel geld naar Renault zonder enige kans op een podium en vervolgens stapt Hulkenberg doodleuk in de race-winnende auto waar hij zelf ook in had kunnen zitten. Bovendien ben ik wel oprecht benieuwd hoe goed hij echt is in zo’n topteam.
jpsienen zegt
@antoonniels: 27
retsok zegt
En hoeveel pk in totaal hebben we het in totaal over?
HZW zegt
Als je grid straf moet ondergaan, dan pak je hem op een circuit waar je goed kan inhalen, zodat je zo snel mogelijk weer voorin rijd.
iphonistvongates zegt
Specs 4 met Engine Mode 12,5. GP Monza komt Engine Mode 14 voor MV33. Hoop overuren voor de Honda Racing Engineers. Game on!
utregcity zegt
@iphonistvongates: ze hebben daar Red Bull voor!
dwfc zegt
Voor de techneuten, op de website van AMS een 70 foto’s van in de pitsstraat … de moeite om eens een kijkje te nememn
willy01 zegt
Wat een doorzetters die jappen!
Alle respect.
Als je de comments van vorig jaar leest zijn er sommige toch de mond gesnoerd:).
Dutchdriftking zegt
Slim. In deze race testen met de b coureurs, op Monza gaat Max er mee knallen.