Zie hier: 12 betaalbare sleepers

Auteur: , 123 Reacties

Stel: je wil zo hard mogelijk, maar het moet wel spotgoedkoop en onopvallend. Bekijk dan deze 12 opties. 

In Nederland bezigen wij de naam Sleeper, overgenomen van de Amerikanen. De Britten gebruiken een nog mooier woord: Q-car. Dat is naar aanleiding van de term ‘Q-Ships’. Dat komt uit de oorlog. Het trucje was simpel. Laat een oorlogschip eruit zien als een vrachtschip. Op het moment dat je dicht genoeg bij de vijand bent is hij al te laat om te antwoorden op jouw aanval. Deze ‘zeeslag’ voor op de weg is natuurlijk nog veel leuker.

Het is duidelijk hoe het gaat. Op de snelweg rijd je rustig 120-130 op de linkerbaan. Vervolgens is je binnenspiegel compleet gevuld met een Audi Q5 S-Line (of een andere pretentieuze bumperklever) die duidelijk maakt dat zijn Uber-leasert superieur is aan jouw stuk blik. Dan is er niets leukers om naar rechts te gaan en telkens en beetje bij beetje meer gas te geven, totdat de Yup in kwestie afhaakt. Het is kinderachtig, het is nutteloos en het is oh, zo vermakelijk.

Als kleine Willempie kan ik mij de geneugten van de Sleeper goed herinneren. Mijn ouweheer had een Saab 900, een heuse Turbo. Dan reden we in Rotterdam van verkeerslicht naar verkeerslicht. En het moment dat er een Golfje GTI of BMW met grote wielen voor ging zitten, kon je met die gekke Zweed gewoon ernaast blijven. Kortom: Sleepers zijn leuk. Natuurlijk dromen we allemaal van een E500, RS2, 850 T-5R of M5. Maar er zijn twee nadelen aan dat type auto. Ten eerste: het zijn eigenlijk geen Sleepers, de meeste mensen zien wel dat het snelle auto’s zijn. Een vlaflip-gele Volvo of felblauw Audi stationwagon? Vast iets snels. Tweede nadeel: omdat iedereen ze aanbid zijn ze stervensduur geworden. Dermate duur dat het leuke er wel af is. Daarom gingen wij op zoek naar de leukste betaalbare Sleepers. We beginnen bij 2 mille om te eindigen bij 15 mille. Mocht je de Passat W8 missen: klopt, die is niet zo snel (zeker met automaat valt het tegen) en heeft vier dikke uitlaten. Precies het tegenovergestelde van een Sleeper.

Wat is het?
Een Kia Cerato 2.0 CVVT (LD). Treurigheid op 15” wielen. Nog uit de tijd dat Kia goedkoop uitziende auto’s bouwde. De Cerato heeft echt alles tegen. De betere zwerver zou nog bedanken om hier zijn roes uit te slapen. Het design ontbreekt compleet. Het zijn niet-lijnen en het het dashboard is opgetrokken uit anti-materie. Het is gewoon een auto. De meeste zijn uitgerust met een 1.5 dieseltje of 1.6 op benzine. Maar waarschijnlijk was er een lolbroek van een stagiair bij Kia die stiekem besloot dat er ook een dikke tweeliter in gezet moest worden.
Wil het een beetje vooruit?
Laatst hadden we een lijstje met vergeten hot hatches uit de jaren 90, auto’s die bijkans legendarisch aan het worden zijn. Qua vermogen (143 pk) en gewicht (1.200 Kg) kon deze Kia er prima tussen. Een beetje 418i M-Sport Gran Coupe rij je er wel uit.
Wat kost een redelijk exemplaar tegenwoordig?
Vanaf 2 mille heb je een uitstekende Cerato. Voor de geleverde performance en geboden betrouwbaarheid absoluut niet verkeerd.

Kia Cerato

Wat is het?
Een Honda Civic AeroDeck VTI (MB/MC). De perfecte auto voor de Paul Walker-fanaat met voortplantingsdrang. Het is een zeldzame stationversie van de Honda Civic. Je zag ze in de jaren 90 nauwelijks voorbijkomen. Toen Honda besloot om er een potente 1.8 VTEC motor in te hangen waren de journalisten in extase, maar het kopende publiek keek er niet naar om. Daardoor zeer zeldzaam.
Wil het een beetje vooruit?
Jazeker! Het is maar een 1.8 motor, maar deze levert wel even 170 pk! Alhoewel de eerlijk gebied te zeggen dat de cijfers niet alles zijn. Dit is namelijk een raszuiver racertje. Een hoogtoerige, atmosferische motor met uitstekende handbak. Het onderstel is ook (voor die klasse toen) exotisch: onafhankelijke ophanging rondom.
Wat kost een redelijk exemplaar tegenwoordig?
Voor ongeveer 4 mille heb je prima exemplaar. De meeste exemplaren hebben wel flink meer dan een ton gelopen, maar met goed onderhoud moet dat geen probleem zijn.

Honda Civic Aerodeck VTI

Wat is het?
Een Volkswagen Golf V6 4-Motion (Typ 1J). Een Golf van de vierde generatie met een 24-kleps variant van de befaamde VR6 motor. De GTI van de Golf IV was een regelrechte flop als Hot Hatch en deze eigenlijk ook. Deze auto lijkt gebouwd te zijn met dit lijstje in het achterhoofd.
Wil het een beetje vooruit?
Uiteraard! De motor levert een gewone 204 pk. Dat was en is bovengemiddeld voor een C-segment hatchback. Ook het koppel van 270 Nm is prettig. Dankzij de vierwielaandrijving haal je de 100 in zo’n 7 tellen en kun je 235 aantikken op de Autobahn. Maar het leukste is nog de wijzigingen aan het uiterlijk. Je kreeg 16” lichtmetalen velgen en subtiele dubbele uitlaatpijpjes. That’s it.
Wat kost een redelijk exemplaar tegenwoordig?
Voor 6 mille heb je keuze uit originele exemplaren met minder dan anderhalve ton op de klok. Heb je geen bezwaar tegen niet-originele velgen, hoge kilometerstanden en achterstallig onderhoud, dan ben je voor de helft al spekkoper.

Volkswagen Golf V6 4-Motion

Wat is het?
De Rover 220 Turbo Coupe (R8). Ondanks die stoere naam is het eigenlijk best een elegante en onopvallende auto. De auto is deels opgetrokken uit Honda techniek, maar de motor is British Beef. Een 2-liter Rover K-series 4-cilinder met flinke turbo weet 200 pk te mobileren.
Wil het een beetje vooruit?
Oh, yes. Rover K-series 4-cilinders zijn altijd bovengemiddeld potente motoren geweest, maar deze sloeg alles. 200 pk is veel, 240 Nm is meer dan voldoende. Het is echter het gebrek aan massa waardoor deze auto zo van kiet gaat: zo rond de 1150 Kg. 0-100 is achter de rug in minder dan 7 seconden terwijl 240 km/u tot de mogelijkheden behoort. Had je niet verwacht, he?
Wat kost een redelijk exemplaar tegenwoordig?
Er staan niet veel te koop. Daar is een goede reden voor, want er zijn er weinig van gebouwd. Maar voor 4 mille heb je al zo’n buitengewoon gedistingeerde en potente Coupe op de inrit staan!

Rover 220 Turbo Coupe

Wat is het?
Een Volvo S80 T6. De ultieme bejaardenmobiel. Maar dan met een zes-in-lijn met twee turbo’s. Goed voor 272 pk en 400 Nm.. Op de voorwielen.
Wil het een beetje vooruit?
Zeker en vast! De tijd voor de standaardsprint is niet echt indrukkend. Dat heeft te maken met een paar onfortuinlijke feiten. Een hoog gewicht, voorwielaandrijving en een viertrapsautomaat. Maar op de Autobahn heb je daar geen last van. Tussen de 100 en 250 km/u ben je heer en meester.
Wat kost een redelijk exemplaar tegenwoordig?
Voor zo’n 3 mille kun je een aardige S80 T6 bij een particulier op de kop tikken. Check hier de aandachtspunten.

Volvo S80 T6

Wat is het?
Een Alfa Romeo 166 (936) met de 3.2 V6 motor. Het is je opgevallen dat de Italianen een beetje ondervertegenwoordigd zijn. Dat komt niet omdat ze niet snel zijn, maar voornamelijk omdat ze door hun styling er veelal behoorlijk snel uitzien. Een Maserati Quattroporte ziet er bijvoorbeeld sneller uit dan deze eigenlijk is. Daar komt de 166 om de hoek kijken, want deze valt minder op. Daarbij kon je de latere uitvoeringen krijgen met de Uber-Busso motor, de 3.2 liter V6 met 240 pk.
Wil het een beetje vooruit?
Op zich wel. 0-100 kost nog geen 7,5 seconden terwijl de topsnelheid 245 km/u bedraagt. Ok, er zijn snellere concurrenten, maar die zijn niet zo ingetogen stijlvol. Of goedkoop.
Wat kost een beetje redelijk exemplaar?
Nu komt het bestaansrecht voor deze auto in dit lijstje om de hoek kijken. Want je hebt al een 166 3,2 voor zo’n 5 mille. Dan heb je al een behoorlijk exemplaar. Andere Alfa’s met deze motor kosten significant meer. Het ging niet alleen om het sleeper gehalte, maar ook de bereikbaarheid ervan. Een Autoblog-lezer ging je al voor.

Alfa Romeo 166 3.2 V6 24v (936)

Wat is het?
Een Opel Vectra 2.8 V6 Turbo (C). En nee, niet de OPC. Er is namelijk een model onder dat sportieve topmodel geweest. Van buiten zag deze Vectra er uit als alle andere Vectra’s, maar je had wel de beschikking over dezelfde motor, zij het met iets minder vermogen. Maar een beetje chiptuner kan die marge wel vinden.
Wil het een beetje vooruit?
Uiteraard is dat afhankelijk van je referentiekader, maar de Vectra met V6 turbo sleurt er altijd aan. De eerste series hadden 230 pk, later werd dit zelfs 250 paarden! De 0-100 tijd is niet bijzonder, maar eenmaal op snelheid komt de Vectra in zijn element. Je hebt geen nadeel meer van de voorwielaandrijving en de lange bakverhoudingen. Maar deze auto’s zijn begrensd op 250 km/u, mede dankzij de bijzonder lage Cw-waarde. Chipje erin van Irmscher en klaar.
Wat kost een redelijk exemplaar?
Nieuw zijn ze in Nederland bijna niet verkocht, naar het schijnt heeft Ali B er eentje gehad. Dus grote kans dat je in Duitsland moet shoppen. Daar vind je ze al voor een mille of vijf.

Opel Vectra GTS V6 Turbo

Wat is het?
Een Subaru Forester 2.5 XT (SG). Over gemiste kansen gesproken. Een crossover met dikke motor is tegenwoordiger goud waard, maar Subaru was Subaru en sloeg de plank mis. Gelukkig, want daardoor kunnen we dit stukje schrijven. In principe is dit gewoon een Forester met de motor van een Impreza WRX. Er was ook een Forester STI, maar die zijn niet echt onopvallend.
Wil het een beetje vooruit?
Ja, absoluut. 0-100 duurt slechts 6 seconden. Zes. Dat is bizar snel voor een auto die je nu voornamelijk ziet in programma’s van Omroep Max.
Wat kost een redelijk exemplaar tegenwoordig?
Voor zo’n zes tot zeven mille tik je een goede Forester 2.5 XT op de kop. Als je nog 1.500 spendeert aan een luchtfilter, uitlaat en chip zit je op 300 pk…

Subaru Forester XT

Wat is het?
Een Citroen C5 3.0 HDiF FAP Exclusive. Een charmante Berlin voor mensen die premium verwerpen voor de geneugten van pneumatische vering, extreem veel koppel en fikse afschrijving. Het is in de basis gewoon een Citroen C5, maar dan met de motor uit een Jaguar XF. Citroen was daarmee een van de weinigen niet-Premium merken die een potente zescilinder diesel in hun D-segmenter lepelden.
Wil het een beetje vooruit?
Nou en of! Op de Autobahn kun je eindeloos BMW’s blijven pesten. Het maximum vermogen bedraagt zo’n 240 pk, meer dan voldoende. De 0-100 tijd valt wat tegen: iets minder dan 8 seconden. Maar het gaat om het koppel: 450 Nm. Dat wordt ook nog eens geleverd vanaf 1.600 toeren. Deze motor is smeuïgere dan een pot Calvé pindakaas.
Wat kost een redelijk exemplaar tegenwoordig?
Tip: haal ‘m uit Duitsland. Daar vind je voldoende potente C5’s met zo’n anderhalve ton op de klok voor zo’n 10 mille. Het aankoopadvies kun je hier bekijken.

Citroën C5 V6 HDI

Wat is het?
De Lexus GS430. Slaaptablet op wielen. Niet alleen door de ingetogen styling, maar ook de serene rust aan boord. Werkelijk alles staat bij deze auto in het teken om gerieflijk voort te bewegen,
Wil het een beetje vooruit?
Maar natuurlijk. Er zit een V8 die meer dan 280 pk op de achterwielen loslaat. Je ziet het er niet aan af, maar deze auto knalt in 6 seconden naar de 100 om vrolijk de begrenzer in te beuken. Geheel discreet, uiteraard.
Wat kost een redelijk exemplaar tegenwoordig?
Voor iets meer dan 10 mille kun je al enkele exemplaren vinden, het liefst zonder rare bodykit. Maar het kan nog beter als je voor het oudere type GS430 gaat. Die heeft dezelfde motor en is al te vinden voor zo’n 7 mille.

Lexus GS430

Wat Is het?
De Jaguar S-Type R, een zwaar onderschatte retro-sedan. Ok, het is een ‘R’ en ziet er daardoor sneller uit dan zijn andere broeders, maar opvallen doe je niet. Vijfspaaks velgen en het ontbreken van chroomstrips ziet niemand als sportief of snel.
Wil het een beetje vooruit?
Boy, deze S-Types zijn snel. De 0-100 sprint in 5,5 seconden is ok, maar hoe dit ding accelereert tussen 150 en 250 is bizar. Het geluid is bijzonder, je hoort voornamelijk het hoge gehuil van de compressor.
Wat kost een redelijk exemplaar?
Voor rond de 12,5 mille beginnen de eerste exemplaren in de buurt te komen waar je niet direct op leeg loopt. Durf je wel een gokje te wagen? Kijk dan naar deze video.

Jaguar S-Type R

Wat is het?
Een Mercedes-Benz S600. Terwijl iedereen kijkt naar de AMG modellen, wordt deze vaak vergeten. Tot 2002 vrij logisch, niemand komt zijn bed uit voor 367 pk. Maar de latere versies hadden een 5.5 liter V12 met 500 pk en 800 Nm onder de kap liggen.
Wilt het een beetje vooruit?
Hell Yeah! Dit gaat af als een raket,. Ok, de 0-100 tijd lijkt tegen te vallen met 5 seconden. Maar dat verteld het halve verhaal. Want als de twee ton aan staal, leer en hout op gang is, lijkt er geen houden meer aan. Dit is een auto die merkbaar begrensd is op 250 km/u. Zonder die elektronische nanny haal je de 300 km/u met gemak. Investeer je in een eitje van Brabus, Vaeth Lorinser of Carlsson, dan heb je bijna 600 pk en 1.000 Nm tot je beschikking.
Wat kost een redelijk exemplaar tegenwoordig?
Ok, betaalbaar is relatief. Want je bent al gauw 15 mille kwijt en dan hebben we het nog niet eens gehad over de kosten om het allemaal rijdend te houden.

Mercedes-Benz S600



123 reacties

Mis hier toch wel een Saab 9-5 Aero in het lijstje, desnoods de v6 griffin. Blijft een Subaru Forester 2.5 XT wel dik vinden, zeker als STI. Ooit….
@mrdj: kwam er nog eentje tegen vorige week bij de pomp, blauw met gouden velgen.
@kenner: zie er regelmatig 1 rijden in omgeving rhoon
@sanderm3: toevallig zag ik hem ook bij de Shell in Rhoon, op de groene Kruisweg
@mrdj: Zeker heb er zelf eentje stage 3 getuned mensen verwachten echt niet dat hij zo snel is, zo leuk om gasten met nieuwe a5’s bmw 3 of 5 serie te pesten. Van the weekend ook een Maserati quattroporte te pakken (die zijn dus inderdaad niet zo snel). De lol is wmb wel over als er bochten opdoemen vandaar dat ik toch weer op zoek ga naar wat anders. Maar qua bang for the buck is deze auto onverlaanbaar en daarbuiten nog praktisch en betrouwbaar.
@mrdj: De Subaru Forester is de absolute en onbetwiste winnaar van dit rijtje. ook al vind je ‘m niet geweldig, dan nog is het moeilijk te ontkennen dat hier een ‘saai’ en onopvallend uiterlijk en top-prestaties het beste samen komen.
Een Citroën Xantia V6 Activa behoort ook tot deze categorie, heb me altijd afgevraagd hoe de rijervaring met die actieve vering moet zijn geweest.
@sezz: porsches pesten bij de slalom. Eigenlijk alles pesten bij de slalom. Best bizar. Heb één keer mee mogen rijden met zoéén en dat was best geinig.
@sezz: ik heb zelf lang een Activa met de 110pk HDi gehad (Belgische import). De beste wegligging ooit. Ik heb er nog steeds spijt van dat ik dat ding weg heb gedaan. Maar inmiddels 280k op de teller en een aandienende lease auto.
@sezz: Nu kopen, stijgen alweer wat qua prijs
@sezz: heb hem gehad. Prachtig geluid en erg snel voor zijn klasse. Wegligging was niet slecht, maar ook niet zaligmakend. Je had weinig communicatie met de voortrein, dus hij begon in het grensgebied soms spontaan te glijden. De versnellingspook maakte daarnaast dusdanig lange slagen dat je voor je gevoel van de voor- naar de achterruit aan het bewegen was.
Een sleeper is in mijn ogen nog steeds een suffe auto qua uiterlijk maar met een heel potent blok + onderstel.

Een GTI, zonder de looks en op standaard staal.

Géén van bovenstaanden voldoet echt aan de term sleeper: Of het zijn dikke bakken die snel horen te zijn ( maar veelste vaak met een te kleine motor zijn verkocht) of het is niet eens echt snel.

Sleeper. Een standaard Opel Corsa met een 2.0 16v uit een Calibra ofzo.

Een Lexus en dat in een lijstje met sleepers? Dan moet ie minimaal een dikke Porsche het vuur aan de schenen kunnen leggen. Maar dat doet ie niet.
@postzegel: gs300. 2jz motor, de auto staat voor 3000 te koop, pomp er nog eens 3k in voor een stel grotere turbo’s en andere nokkenassen en je zit rond 600pk. Mag die porsche achter je aan tuffen. Enige nadeel is de automaat die standaard is geleverd, die is niet helemaal berekend op al dat vermogen.
@peug206: Toyota Aristo. De Japanse GS300 met Twin-Turbo 2JZ en 280pk. Heeft een hoop potentie. Sam Woo heeft er een paar staan.
@postzegel: haha leuk. Ik heb een 2.0 8v (c20ne) uit een calibra klaar liggen voor mijn corsa’tje. Ben de motor nog klaar aan het maken, en het zal niet zo hard gaan als een c20xe (of c20let!), maar met 115pk ook al erg leuk denk ik :)
@bartteeuwen: Grappig. Mijn eerste auto was een Corsa a met dit 2L blok. Dan laten tunen tot 156pk en 215Nm op de wielen. Hiermee kon je het een normale 911 Carrera heel lastig maken. Leukste auto die ik ooit had!
@postzegel: Met zo’n GS430 kun je een 996 Carrera of 981 Boxster het nog behoorlijk lastig maken. En het is een saaie auto om te zien. En spotgoedkoop. Dus met recht een betaalbare sleeper ;)
@willeme: je hebt ook nog de gs430h, met 6cilinder en accupakket. Dan koppel je die prestaties met een gemiddeld verbruik van 1 op 15
Ik mis de ST220!
Het valt me wel op dat er in dit stuk bovengemiddeld vaak staat: “ok, de 0 tot 100 sprint is niet geweldig maar … blablabla”
@flevocarspotter: klopt, sommigen komen nogal lastig van hun plek doordat de motor eigenlijk iets te veel is voor de duffe fwd-layout ;)
Die Honda Accord is wel echt een leuk alternatief voor een E36 Touring!
@granlusso: wat dacht je van een 328 touring?
@bmwfreak038: 325ti compact. 170pk rwd. En een stuk goedkoper ogend.
@granlusso:
Is een civic, geen accord. Heb zon ding gehad, compleet onverwoestbaar, na 300,000km was er technisch nog helemaal niks mis mee. 1x kachelweerstandje kapot, verder niks, goedkoopste auto die ik ooit heb gehad qua onderhoud. alleen roesten doen ze wel.
Ik dacht dat Ali B geen Vectra maar een Signum heeft gehad.
@dubcars: insignia toch?
@bmwfreak038: die sowieso. Een fel blauwe opc, valt wel op. Het verbaasde me dat ik hem achter het stuur zag.
@lekbak: hij had een witte insignia opc die kwam ook voor in die reclame toen
@bmwfreak038: ik ben hem eens voorbij gegaan en toen was het toch echt een opc blauwe.
@dubcars: Volgens mij heeft ie ook een Signum gehad, nog voor die Insignia
@madmarky: dan heeft ie dus aardig wat opels versleten
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
Volvo S60R/V70R
Wel met handbak uiteraard.
0-100 in 5,9s
En dat voor nog geen €10.000
@rogier001: niet echt een sleeper.
@SimonMc: waarom niet? Alleen herkenbaar aan een dubbel uitlaatje
@rogier001: Nee hoor, vergeet de Brembo remmen niet.
@werf76: en de gigantische 5 spaaks velgen, verlaging en grotere bumper en achterspoiler, en 9 van de 10 keer de mintblauwe kleur ;)
@rogier001: Een fantastische auto, dat absoluut. Maar niet echt een sleeper (je ziet dat ze snel zijn met dubbele pijpen, donkere velgen, veelal felle kleuren) en ze zijn niet echt spotgoedkoop te noemen. Fantastische auto’s, dat zeker!
Als ik ooit nog eens een snelle auro koop, moet het een sleeper worden. Auto’s die snel zijn en er ook zo uit zien, trekken steevast fout volk aan.
@SimonMc: auto’s die langzaam zijn en snel ogen zijn over het algemeen nog fouter. Ik ben op zoek naar wat nieuws en zodra ik ergens een mPower of Vtec sticker tegenkom doe er niet op hoort haak ik af.
Valt de Tesla Model S eigenlijk niet onder de term sleeper? Sta je met je Ferrari van 600.000 Euro aan de lichten, komt er zo’n suffe elektromobiel naast je staan. Het licht springt op groen, en het wordt zwart voor de ogen van de Ferrari rijder. Een pak slaag dat je niet zag én hoorde aankomen.
@simonmc: Sleeper: ja, best wel. Betaalbaar? Nou, nee… Tenzij je een baas hebt die je er eentje in de lease wil aanbieden.
Geen Renault Grand Espace 3.5 V6 24V? :”-)
Ik mis vooral de Nissan Stagea RS FOUR V http://www.1999.co.jp/itbig30/10300640.jpg
Dat was een station met een “231” Japanse PK’s uit een 2.5L single turbo inline-six.
Ik hoef waarschijnlijk niet uit te leggen wat je ermee kan doen qua tuning. ;-)
@automotivedesigner: Zon nissan is niet echt een sleeper natuurlijk. Vrij opvallend hok op de nederlandse wegen.
@AutomotiveDesigner: ja ook nog de espace met 350z blok niet te geloven haast.
@bmwfreak038: Mwah, het is gewoon een Nissan blok dat in diverse Infiniti’s (G35, FX35) en Nissan’s (Skyline, Murano) geleverd is. Je kan het beter andersom zien: de 350Z heeft niet echt een bijzondere motor onder de kap liggen.
@willeme: vind je niet, ik vind het dikke auto’s. Ik mocht willen dat ik er 1 had.
@automotivedesigner: Zo snel zijn die Renaults niet. De Espace IV werd niet meer bij Matra gebouwd, dus niet opgetrokken uit polyester. Dat maakte de IS loodzwaar. Die teruggetunede V6 uit de Murano kon daar niet veel tegen in brengen ;)
Ooit een Saab 9.5 3 liter diesel gehad. Een estate, dat spreekt voor zich. Met de nodige tuning, maar dat zag je van buiten niet. Sneller dan zijn eigen Hirsch getunede Aero, vertelde de dealer. Probleem met die auto: meestal waren de voorwielen, zwarte strepen trekkend, al lang uit t zicht verdwenen als de rest vd auto nog stond te wachten bij het verkeerslicht. De traction control kon het dus niet aan. Maar eenmaal op snelheid…
@eaudi: heeft men broertje ook last van gehad in de V70 D5 met alleen voorwielaandrijving. Dat ding was gechipt en vrat zijn eigen voorbanden op. Reed wel leuk trouwens, vooral de tussensprint 100-140 ging gigantisch snel.
Met die 166 3.2V6 dagelijks lol. Brave nette sedan maar met de knop snelle gasrespons aan en goed schakelen verras je vaak veel (jong) volk. En daarbij klinkt die busso natuurlijk geweldig!! :-)
@spideriv: Dat knopje staat altijd aan hier :-)
@spideriv: De 166 2.4 JTD is misschien vloeken in vergelijking met de 3.2 V6, maar ook die rijdt als een tiet met een chipje, zeker op de snelweg. Dat koppel is geweldig en rustig rijdend haal je 1:20 :) klinkt nog lekker ook.
Geen Opel Omega MV6? Toch wel zo’n beetje de ultieme sleeper… Of anders een 3.2 V6 Sport. Niet supersnel op de 100, maar een heerlijke reisauto.

En anders een Skoda Octavia Combi 1.8 Turbo 20v RS? Hele mond vol, maar zoek de verschillen met een huis-tuin-en-keuken Octavia…
Mazda 6 MPS?
Nu is een S-type R leuk speelgoed, maar een Daimler Supereight is pas echt een sleeper. Niets verraad hoe serieus snel hij is als je hem zo ziet staan:

https://goo.gl/images/pQwQMS
@moveyourmind: Voor het idee hoe serieus snel zo’n hok is:
https://youtu.be/-Fh0c2AlLiY
@moveyourmind: goeie! Cool apparaat
Die S80 is leuk, maar ik had hier toch echt een donkergroene S60 T5 (liefst met een grijs pluche interieur op 16″ winterwielen) gesuggereerd. Met een paar kleine aanpassingen gaan die dingen door de 300 pk en zijn ze sneller dan mijn V70R.
206rc lijkt me ook wel een sleeper.. 180pk (meestal meer, Peugeot was soms nogal voorzichtig) en 1100kg rijklaar.
Of een lexus gs300 met wat aanpassingen…
Of een 318 met een blokje van een m3.

De leukste sleepers zijn auto’s die standaard ook gewoon traag zijn. Zo’n forester xie je 2.5T op de zijkant voordat ie vertrekt en dan weet je al wel dat je het kunt vergeten mits er wat aan is gebeurt.
De Seat Ibiza 20VT Sport is ook een sleeper, uiterlijk van een gewone Ibiza maar met de techniek van een Cupra.

http://eng.auto24.ee/used/327492

(Link is veilig!)
Een sleeper moet je niet kopen die moet je bouwen. Ooit eens aan het dromen geweest om een schade GT-R te voorzien van de body van een Volvo 240 zo saai als hij maar zijn kan. Dat lijkt me zo lachen.
Volvo V40 T4 (2002-2006)? Of een Saab 9-3 Vector?
Uit de Autoblog kronieken:
http://www.autoblog.nl/nieuws/video-saab-900-sleeper-tikt-280-kmu-aan-58378%3Famp%3D1

Saabje 900, 465 pk…

archive/2009/10/31/saab-99-met-700-pk-is-autoblog-sleeper-van-het-jaar

Saabje 99, 700pk (officiële Autoblog sleeper van het jaar 2009!)

Rare Zweden!
@svenska_aeroplan_ab:

https://youtu.be/W9iTcFy3G5Q

Geen saab, wel enorm gaaf. Gekke Zweden ja.
Doe mij maar een Volvo 850R
Toen mijn vader in 2015 een nieuwe auto kocht (308 SW 1.6 Benzine 2009) hebben we nog gekeken naar een C5 Tourer uit 2010, die voor slechts 500 euro meer mee mocht. Kwam er toen we de 308 al binnen hadden pas achter dat dat een V6 was. Zo jammer dat we dat niet hebben gedaan. Ik vind hem mooier, hij is waarschijnlijk comfortabeler, en hij was ook nog luxer dan onze huidige 308. Waarom ze in dezelfde prijsklasse zaten was waarschijnlijk omdat de 308 ongeveer 70.000 had gelopen en de C5 140.000. Maar toch, ik blijf de C5 mooier vinden.
E39 535/540i.
@diesel78: http://www.autoscout24.nl/Details.aspx?id=304258093

Het woord ‘sleeper’ komt zelfs in de advertentie voor.
@diesel78: wel een hele lelijke kleur. Ook de combi grijs/groen is niet super. Liever zwart of donkerblauw.
@diesel78: de 535 vind ik minder, die is even snel als een 530. De 540 is zeker leuk, helemaal met handgeschakelde 6-bak!
Die Citroen C5, het blijft een stinkdiesel maar toch. De motor is gewoon een PSA diesel, niks geen Jaguar. Trouwens met zoveel rammelbakken heb ik er nog 2: Renault Laguna 3ltr V6 en de Peugeot 406 3ltr V6, beide met handbak. Zie je niet aan af dat je daarmee op de snelweg bijna iedereen naar huis rijdt.
toen ik de italiaanse gedeelt las moest ik denk en de Lancia thesis (ik weet ook niet waarom)
https://www.autoscout24.nl/aanbod/lancia-thesis-3-0-24v-v6-emblema-zeer-weing-km-uniek-model-door-benzine-blauw-825130c6-7c1e-40b4-a267-80d5dd35a57a?cldtidx=8
@kimhung: m’n vader had hem. Kon hem met de beste wil niet snel noemen. Wel mooie muziek onder de kap. Meeste mensen die geen verstand van auto’s hebben dachten dat het een Bentley was.
@hfdude: Oja, had ook het brandstofverbruik van een Bentley
@hfdude: een bentley? wauw dat is een hele stap in de andere richting.
maar z’n thesis cruised wel lekker door van punt A naar B.
Leuke lijst zeg! Mooi.
Voor zover de standaard fabrieks “sleepers” Ik kwam een ooit een jonge vent tegen met een Honda Civic Dxi, die had dat apparaat van een turbo voorzien en 1.6 Vtec motor, tegen de 400 pk had de knul het over!. Ongelofelijk hoe snel dat ding was. Hij reed alles en iedereen (er waren nog geen Tesla’s) compleet zoek met zijn 950 kg. Je zag er niets van gewoon een opoe autootje. Supercool vond ik dat.
De leukste sleepers zijn de zelf gebouwde.

Ik droom wel eens van een 190 2.3 met een stel turbo’s erop. Stuk of 500 paardjes, 1100 kilo en van buiten helemaal standaard. Helaas ben ik daar nog niet handig genoeg voor maar het lijkt me echt enorm lachen.
@lekbak: nee man. Geen turbo’s op een 190. Een mooie M104 3.2 met 220pk erin lepelen. Denk dat dan al weinig mensen je kan bijhouden.
@homer55: ik heb twee droom auto’s. De één is een sleeper met turbo’s en buitensporig veel vermogen. Minimaal 500 pk, liefst meer. Lukt alleen met turbo’s dus.

De andere dat is een circuit monster met een zo licht mogelijk blok voorin met ±280 pk, rolkooi, volledig gestript en een echte bochtenridder. Beide keren waarschijnlijk niet de m104.
DE SLEEPER vergeten jullie. De farmtruck!

En ook wel een beetje een GMC Syclone/Typhoon. Zelf eentje gehad en echt niemand die wist hoe die dingen vooruit gingen. Een STI of een Porsche aan de lichten? Geen probleem. Tot 120 kwam niemand erlangs. Nog altijd spijt dat die weg is.
@cossiekiller: Sssssttt, die Syclone krijgt zijn eigen podium ;). Dat de auto er niet bijstaat heeft maar een reden: hij is niet echt betaalbaar. Wel een gaaf ding.
Die Golf IV, maar dan het 150pk dieselblok, dat is pas een sleeper. Van zichzelf al veel koppel op licht gewicht en met een chip helemaal. Doet het erg goed op tussensprints voor zo’n ouwe bak die waarvan je er op elke straathoek een ziet staan.
Saab 9.3 1.8 T.. chip erop.. en hij is sneller gti of 3.0.a6 chip… verder c70 2.3 t5 239 pk en jaja chip erop.330.pk.. dat.ding gimg 5.2 sec 100. 2 x op vakamtie gegaan
Dat er nog niemand over die oude Lancia Thema 8.32 is begonnen…met een Ferrari 308 V8 blokje er in.
@skinnybmw: Okay, hij is niet heel snel maar toch…
@skinnybmw: of betaalbaar!
@willeme: een S600 is wel betaalbaar? :-P ‘Betaalbaar is relatief’. In 2015 kon je ze nog onder de 10k. krijgen. Een 2.0 Turbo is wel sneller, trouwens.
@skinnybmw: op dit moment betaal je coor zo’n Lancia Ferrari met amper 200 pk onder de kap net zoveel als je moet dan voor de volle 500 van de Mercedes S600. Dan is de Benz spotgoedkoop, ja ;).
Hoezo van 0-100? Wanneer kan zoiets? Want wanneer kun je bij een stoplicht tot 100 doortrekken? In de stad kun je dat vergeten. Hooguit van 0-80. Dat kan al iets vaker voorkomen, met name op provinciale wegen. Maar dan komen er al heel veel auto’s voor in aanmerking om de bestuurders van echt sportieve auto’s te laten verbazen. Nee, het mooiste is gewoon met een leuke diesel vanaf 60 of 80 even gas geven en wat achter je rijdt laten merken dat ze de eerste 200 meter niet de mogelijkheid hebben je bij te houden want voor ze het in de gaten houden ben je al weg.
Onze 2003 Bora is ook een fijne sleeper. Zwart, vaak vies (want rij best veel en heb te weinig tijd om te poetsen), wieldoppen, hoog op z’n poten. Maar wel met 170pk/400NM :) 80-120 sneller dan een 130i en op de snelweg sneller dan een nieuwe 520D. Erg leuk speelgoed, zeker kinderachtig, maar ach….. Mannen worden niet volwassen, het speelgoed wordt alleen duurder!
@archiebald: Bora als in de 1.9TDI versie dan he. Maar de oplettende lezer snapte dat al door de PK/NM verhouding :)
@Archiebald: Dat is een ontzettend leuk en sterk blok, juist afgesteld vind ik hem leuker rijden dan de huidige 2.0 tdi
@Archiebald: En dat is precies wat ik bedoel. 0-100 is bullshit.
@ruud1954: Ik zie hem nu staan ja! Helemaal gelijk in, ik vind 0-100 met een diesel ook niks aan hoor, met een lekkere benzine auto is dat wel fijn.

Maar die trekkracht op snelheid met een diesel, zo tof. Dat de 1.9 een veel beter blok is dan de 2.0 hoor ik wel vaker ja.
Wat misschien mist is de Lancia Thesis: ingetogen een ook geleverd met de 3.2 busso
BMW X3 35i, heeft i.t.t. de 3 series geen opvallende dubbele uitlaten, en lijkt vrij suf. Wel bere snel
@willeme, ik mis dan toch de golf 3 VR6. zo’n golf 4 24v VR6 is mede door de 4wd gewoon een zwaar hok. Als je een golf 3 neemt, 200kg lichter, 200pk/270nm is met kleine aanpassingen haalbaar en op 15 inch originele BBSjes ziet het er absoluut niet snel uit. Logo’s er af en gaan! Als hogere kmstanden geen bezwaar zijn ook nog redelijk goedkoop.
@dutchdriftking: het ging niet alleen om het sleeper gehalte, maar ook de betaalbaarheid daarvan. Een Golf III VR6 is in resdelijke staat al behoorlijk aan de prijs.
@willeme: ze worden steeds duurder. Maar een exemplaar met wat meer km’s is goed te doen. Overigens is de golf iv ook als 1.8 20VT 150pk non GTI geleverd. Geen badges en ook op kenteken geen GTI. Dit zijn de exemplaren die ook door de foute bestuurders over het hoofd gezien worden en dus netjes blijven. Na de facelift zelfs als 180pk met een 6 bak. En voorwielaangedreven. Een redelijk zeldzame verschijning maar wel een joekel van een sleeper! Eventueel is een golf iv als V5 ook een mooie optie. Niet de 150pk 10v daar die vaak als GTI op kenteken staat, onbetrouwbaar is en ook niet bijster snel. Maar de 170pk variant van na de facelift. Vaak heel bescheiden uitgeb
@dutchdriftking ik was nog niet klaar. De 170pk variant is vaak heel bescheiden uitgevoerd dus geen dikke wielen en geen badges. Zowel voorwielaangedreven als met 4-motion leverbaar. Als voorwielaandrijver de beste aanbieding. Maar 1 auto mis ik nog meer in je rijtje. De Focus ST170. In rechte lijn trekt hij er lekker aan, maar het onderstel is wat de auto geniaal maakt! Klaverbladen, op en afritten, die 330d moet met schaamrood op de kaken achter blijven.
@dutchdriftking: Alle Golfjes die je noemt zijn allemaal langzamer dan de V6, dus krijgt de V6 voorrang.

De Focus ST170 geen sleeper. Fijne auto hoor, maar met de grote wielen, grille en bumpers kun je wel zien dat ie sneller is dan een gewone Focus. En dat snel is echt heel erg relatief: vind hem zelf ernstig tegenvallen. Wel een topwegligging.
@willeme: de 20VT ook? Klein chipje en de V6 heeft denk ik toch wel het nakijken.
De Lancia thesis mist
In dit rijtje. Gewoon de turbo variant nemen. En anders de 166, ook nog eens van de betere bouwsels voor alfa. Er rijden er genoeg rond ver over de 500.000km
Ik vind de opgegeven waardes nogal tam, een sleeper is in mijn ogen een 400+pk auto met een onopvallend uiterlijk.. nu rij je met een willekeurige hybride het gros van de genoemde modellen er zo uit.
@blo3to3t: als dat zo is, kun je bijna de hele lijst schrappen.
Heb nu een gechipte 2001 Saab 9-3 2.0T met 225pk en 340nm. Goed voor 6,5sec en 256 km/h. Mooie 5-deurs uitvoering in leasegrijs. Inderdaad laatst een potige Q5 in m’n spiegel die mijn sprint van 100 naar 150 even niet aan zag komen. Heerlijk.
Vergeten we de renault espace 4 3.5v6 niet? People carrier met zomaar 250 pk
@v6ti: was genoemd zie reacties hierboven☝️
Het tegenovergestelde van een sleeper: Opel Manta 12S AUTO IN TOPCONDITIE! NET NIEUWE APK! 2de EIGE
http://link.marktplaats.nl/m1166019016?utm_source=ios_social&utm_medium=social&utm_campaign=socialbuttons&utm_content=app_ios
Ad
Al die euro en jdm pieletjes zijn leuk hoor maar je gaan een heel continent voorbij waar juist leuke sleepers vandaan komen.
Buick Regal GS: 250pk op de voorwielen uit een 3.8 V6 met supercharger. Stock niet eens mega snel maar zeker vergelijkbaar met een aantal genoemde uit het lijstje. Maar met een andere pully op de supercharger en een software tune ga je zo naar dik over de 350pk. En dan is ie op tussenacceleratie gemeen snel.

2003 Mercury Marauder: Een Crown Vic met een SVT Cobra driveline. Ziet er uit als een cop car maar loopt als de brandweer. Dingen draaien ook nog eens gretig toeren, 6300rpm redline is best prima voor een US V8.

1996 Chevrolet Impala SS: Wederom, Caprice Classic (CopCar) body met een C4 Corvette aandrijflijn. Zolang je hem niet in het paars hebt moet je echt goed kijken, doet toch 0-100 in 7,5sec.

Buick Grand National (en dan niet de GNX): Want dan ziet het er gewoon uit als een run of the mill Regal maar dan met de V6 Turbo. Ding is sneller dan veel moderne sportwagens en was toen zelfs sneller 0-100 dan een Ferrari 348Tb.

Eerste Ford Taurus SHO: Was ook echt een sleeper. Duffe sedan maar je kon je er naar in vergissen.

1970 Buick Electra 225. 455 V8 met 375pk, leek een ouwe slee maar kon mee met een flink aantal Musclecars 0-100. Sowieso is dat een torque monster.
Ik heb heb vroeger een orignele Golf GTI IV diesel gaat. Helemaal orgineel (behalve Chip) en behoorlijk snel voor een hatch uit die tijd.
Mijn e60 540i ziet eruit als een 520, ook dikwijls pret bij het stoplicht
318 IS?
toyota corolla t sport, 192pk met opa uiterlijk. en vergeet de 8500rpm redline niet
Mijn eerste auto was de ultieme sleeper… 1.9turboD evasion, paste achteraan perfect een matras in en accelereerde slaapverwekkend traag. En ruim genoeg om achter het stuur kinderen te verwekken. Kortom een echte slaapauto, die gelukkig wel goed de bocht om wilde en leuk reageerde bij het gebruik van de handrem (lekker controleerbaar).

De 2.0 ct turbo had ik graag eens getest. 150pk en 245Nm op een baksteen van 1380kg (wel ff alle zetels uitklikken en de tank van 90L niet helemaal aftanken) all of the above met een potenter blok in het vooronder… da’s een sleeper op mijn lijstje…
@willeme: (beetje laat) leuk lijstje, meerdere die ook onder mijn radar gingen. Alles wat sneller is dan verwacht is inderdaad een sleeper, een keer iets anders dan de klassieke lijstjes van discrete maar voor een beetje kenner erg herkenbare topuitvoeringen.
Wel volgende keer ook gewicht steeds vernoemen, in deze lijst zit er toch makkelijk een halve ton verschil tussen de verschillende modellen.
130i op 17″ in standaard trim. Op de dubbele pijpjes en grote(re) schijven onherkenbaar en enorm snel. Heb er leuke tijden mee beleefd, lekker F10’s t/m 530d’s (welke al zeldzaam zijn) pesten. Niet alleen rechtuit, maar ook door de bocht.
@jeremykou: helemaal mee eens, hier zelfde ervaringen met een mooi ingetogen monaco blauwe variant. Heel veel lol

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).