Jazeker, deze premium luxe-sloep is echt een Skoda

Auteur: , 23 Reacties

Kijk al dat hout! Hoe premium is dat?

In tegenstelling to wat je zou kunnen aannemen heeft Skoda een enorm lange historie. Tegenwoordig kennen we het merk als onderdeel van de Volkswagen Group, alwaar het merk de rol van (heel oneerbiedig) budget knaller vervult. Bij een Skoda krijg je vaak een paar centimes extra voor iets minder geld. Goede deal voor velen, kijk maar naar de verkoopcijfers in Nederland.

Maar het merk bestaat véél langer. Toen het werd overgenomen door Volkswagen, was het afgegleden tot verouderde oostblok treurnis. Beetje in de categorie Dacia, FSO en Lada. Tegenwoordig zijn het heerlijk obscure auto’s, maar destijds hadden ze de grootste moeite om te concurreren met de Europese en Aziatische tegenstrevers.

Skoda Superb OHV '48

Echter, in de beginjaren was Skoda een zeer vooraanstaand automerk. Het werd in 1895 opgericht door Václav Laurin en Václav Klement. Aanvankelijk begon men met het bouwen van fietsen, maar al snel volgden de eerste auto’s. Ondanks dat Skoda na de tweede wereldoorlog onder het communistisch regime viel, wist het merk van de jaren ’40 tot ’60 te verrassen met uitstekende auto’s. Een van de eerste wapenfeiten is deze Superb uit 1948 die je op de foto’s ziet.

Skoda Superb OHV '48

Jazeker, de naam Superb werd in 2002 niet voor niets gekozen. De Superb was destijds de grootste en meest luxe Skoda. Als je het in Tsjechië écht gemaakt had in die tijd, reed je een Superb. Van de Superbs was het ‘OHV’ model het meest bijzonder, want er zijn slechts 158 exemplaren van gebouwd. Dit exemplaar werd in 1968 gevonden en gekocht door het Skoda museum. De auto is jarenlang als attractie gebruikt om gasten te vervoeren. De auto bevond zich niet meer in originele staat na al die jaren. Het heeft de dames en heren van Skoda drie jaar gekost om de Superb OHV uit 1948 weer in nieuwstaat te brengen. De Superb OHV is vanaf heden te bezichtigen bij het Skoda Museum. Het is niet de eerste keer dat Skoda een dergelijke exercitie onderneemt, vorig jaar werd de Laurin & Klement BSC in nieuwstaat gebracht.



23 reacties

Heel fraai! Al is dat hout volgens mij eerder heel mooi geschilderd staal. Wat ook wel lekker bij die tijd hoort. Die restauratieprojecten zijn trouwens tijdens de werkzaamheden te zien in het museum in Mlada Boleslav, waar ook de restauratiewerkplaats is. Erg leuk om te zien en absoluut de moeite waard.
@mgmgb:

Yep .. noemen we “gehout” ..
Echt iets van voor WW2 ..
En in 1948 al ouderwets ..
@lincoln: dan vergeet je het zeer gerespecteerde Facel Vega die het op alle modellen m.u.v. de Facellia 1, met groot succes toepaste
@seicilindri:

Scherp maat ..
Mooi! Maar zit er ook een paraplu in het achterportier?
@gulli: neen vooraan… anders kan de chauffeur die niet nemen en openen zonder de deur achteraan te openen…
Nu een moderne superb met straight six en rwd als eerbetoon aub 🧐
Gaaf!
Ik heb mij afgelopen zaterdag staan verbazen over de schoonheid van de nieuwe Superb in het echt. De auto is niet alleen ruimer dan de Passat, hij is ook heel veel mooier.
@dutchdriftking: de Skoda Favorit is echt heel ver achter ons idd. Vind ze vaak mooier dan de VW evenknieën (op de Fabia na, die verhoudingen lijken ze maar niet goed te krijgen)
@dutchdriftking: waar heb je de nieuwe Superb gezien? Of bedoel je de huidige? Facelift moet nog uit de fabriek komen namelijk…
@macz46: Was waarschijnlijk de huidige, maar dan gloednieuw in een knappe uitvoering. Binnenkant van de velgen waren nog schoon, dus heel oud kan hij niet geweest zijn.
@dutchdriftking: heh? Mooi? Het is een volkomen karakterloze wagen. Niks op af te dingen maar ook niks waarin de wgaen uitblinkt, Gewoon een flink grote auto net als de Opel Insignia, die er overigens opmerkelijk veel op lijkt. De Passat is dan een stuk origineler zowel van buiten als van binnen.
@mashell: noem dan eens een karaktervolle auto?
Wartburg maakte in de begin jaren ook schitterende auto’s, helaas ook afgegleden… maar als je het echt gemaakt had in Tsjechië dan reed je natuurlijk een Tatra 603!
Ze wel flink afgegleden bij Skoda ..
Begon als pionier ..
Kopieerde in 1948 10 jaar oude pontiacs ..
En nu zijn het veredelde VW’s ..
@lincoln: dat is wat communisme met je doet…..
@seicilindri:

George Patton was right ..
@lincoln: een beetje zoals een Lincoln een veredelde Ford is.
@johnwaters:

Yep ..
Lincoln was op zijn gebied zeker een pionier ..
En Ford ook ..

Denk alleen dat de Lincoln tak al 25 jaar geen winst heeft kunnen boeken ..
Super vet!

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).