11 misdadig snelle vierdeurs auto’s met Vmax van 300+

Auteur: , 87 Reacties
Bentley 300-plus

Anno 2015 heb je geen exotische supercar meer nodig om de 300 km/u-grens te slechten. Deze vierdeurs-modellen doen 't ook op hun lichtmetalen slofjes.

Wat heb je nodig om een vierdeurs auto/sedan tot grote hoogten te schoppen? Simpel: Jeremy Clarksons catchphrase ‘poweeeeer’! Hoewel een enkele zescilinder het ook kan als je de begrenzer verwijdert, wordt deze lijst louter bevolkt door 8- en 12-cilinders.

We tellen de producten van tuners niet mee: het gaat hier alleen om auto’s die af-fabriek te bestellen zijn, en ook af-fabriek een snelheidsrating krijgen. Tot voor kort deden de Duitse powersedans nog mee, maar sinds de Amerikanen los gaan heb je een Performance Pack nodig om ze bij te houden. Iets dat sinds jaar en dag dan ook netjes op de optielijst staat.

Alpina krijgt echter nog wel een bonusvermelding, de ALPINA B5 Bi-Turbo EDITION 50 gaat 328 km/u. Maar goed, ‘veredelaars’ zoals Mansory en Carlsson bieden natuurlijk ook snellere versies van Duitse sedans.

Alpina B5

Dodge Charger SRT Hellcat328 km/u

Charger SRT Hellcat

Aston Martin Rapide S – 327 km/u

Aston Martin Rapide S

Bentley Continental Flying Spur W12 – 322 km/u

Bentley Flying Spur

Cadillac CTS-V 2016 – 322 km/u

Caddy CTS-V

Porsche Panamera Turbo S – 310 km/u

Porsche Panamera Turbo S Executive

Maserati Quattroporte GT S – 307 km/u

Maserati QP Sport GT S

BMW M5/M6 Gran Coupe m/ Performance Pack – 305 km/u

BMW M6 GC

Audi RS7 m/ Performance pack – 305 km/u

Audi RS7 facelift

Jaguar XFR-S – 300 km/u

Jaguar XFR-S

Mercedes-AMG E63/S63 etc m/AMG Driver’s Package – 300 km/u

Mercedes-Benz E63 AMG S

NB: er was wat onenigheid over de vermeldingen van de Panamera Turbo S en Rapide S. Officieel zijn het misschien geen sedans, maar volgens chef Autoblogger laten we ons niet van de wijs brengen door marketingtermen zoals liftback, fastback of vierdeurs coupe. Het zijn gewoon vierdeurs personenauto’s.

Foto-credit: Bentley op topsnelheid



87 reacties

Die audi rs7, fantastisch
@888natan: liever n RS6!
@dutchdriftking: rs6 gaat toch ook sneller? 307 oid? Waarom staat ie er niet tussen?
@lebeaunl: Het betreft hier 4 deurs en de RS6 is een station, ik vermoed dat dat de reden is. Beiden zijn bij mijn weten afgeregeld op 305. Niet dat ze onbegrensd heel veel harder zullen gaan…..
@dutchdriftking: RS7 is eigenlijk ook een 5 deurs….
@g00f81: heb nog nooit iemand via die achterklep naar binnen zien stappen…
@autoblogger: jij doet nu net of ik die term bedacht heb…
en Audi’s zijn redelijk populair in het criminele circuit, zal vast wel eens als deur gebruikt zijn ;)
@888natan: weet niet of dit voor jou ook geld maar het blijft lachen: veel mensen praten TG na en zeggen dat de Panamera hondslelijk is en dan vervolgens de rs7 erg mooi vinden. Echt exact dezelfde auto’s, persoonlijk vindt ik beide erg geslaagd trouwens.
@sdm: De RS7 heeft en profil gezien dezelfde hondenkont. Kan het niet meer met je eens zijn.
@sdm: Ik vind zowel de RS7 als de Panamera lelijk. Ik ga toch voor de M6 Gran Coupe
@tysson: ik zou duizenden euro’s besparen voor een M5. Ik zie echt niet waarom de M6 GC zo duur moet zijn.
@888natan: Audi RS7 met //M performance kit? Edit please!!
Dodge charger 328k/m !!
@w211bonestock: Tsss…. de gemiddelde Amerikaan heeft zelfs meer kilo’s per meter..
@Jochempie: is een keer wat anders als een Duitser.
E60 m5 G powerrrrrr
@beseff: tuner!
@beseff: dan moet je ook de Brabus rocket gaan vermelden. Dat schiet niet op.
@rolov: doen we dat toch ook?
@rolov: de Brabus Rocket moet ook vermeld worden. Net als Alpina zijn de Brabus Specials een merk, geen tuner (in tegenstelling tot de getunede Brabus Mercedessen). Dus de E V8 6.0S is eigenlijk de winnaar met 350 begrenzde kilometers per uur.
Vooral de Charger SRT Hellcat en Cadillac CTS-V vind ik wel érg gaaf.

Overigens, zonder te willen zeiken, strikt genomen zijn de Porsche Panamera en de Audi RS7 allebei 5-deurs hatchbacks.
@ej20g: tekst gelezen?
@autoblogger: ah, dat stukje had ik niet gezien. Excusez moi!
@ej20g: Die naam Hellcat alleen al!
Ik vind die performace packs maar droevig. Of je bouwt een auto die doorknalt zonder je klanten te naaien, of je bouwt die gewoon niet!
@arii: Helaas moeten de auto’s op 250 km/h worden begrensd. Dat is een afspraak tussen de overheid en de fabrikanten zodat men mag blijven knallen op de Autobahn (dus geen snelheidslimiet invoeren). Begrenzer dr af halen kost nou eenmaal geld.
@sollie1984: waarom is Porsche dan niet begrensd? Of de R8? Of de SLS, of de AMG GT ?? Die uitleg slaat nergens op
@arii: ik kan je reactie begrijpen maar een standaard M5 of E63 blijft comfortabel en dus voor een groot publiek bruikbaar. Bij BMW is de sky the limit en daar maakt BMW genadeloos gebruik van (€) tot je uiteindelijk met een 4 deurs sedan zit die even duur en oncomfortabel is dan een sportwagen.

Mensen die deze full-ops-performance-power-sedans kunnen permitteren kopen meestal beide, een comfortabele sedan en de sportwagen.
Die Caddi is de perfecte sleeper…….Doe mij die dan maar.
En wat doen ze in de bijtelling…?
Heel eerlijk, ik zou met elke auto tevreden zijn. Wat een heerlijke wagens!
Die twee Amerikanen zijn gezien hun prijs en uitstraling gewoon helden, de gemiddelde tjoenert kan een FIATje 500 300 per uur laten lopen, da’s geen kunst !
De Alpina kan wel degelijk gezien worden als een productie-auto. Alpina krijgt kale casco’s af-fabriek geleverd van BMW. Vervolgens bouwt Alpina de motor, onderstel en het interieur zelf in. Volgens mij is het dan ook niet mogelijk om je BMW bij Alpina langs te brengen voor een upgrade, maar moet je een Alpina volledig nieuw bestellen.
@nikobellic: ik heb me ooit laten vertellen dat er bij een Alpina zelfs geen BMW meer voorkomt op te kentekenpapieren.
@dennisdd: dat klopt
Ik geloof er eigenlijk geen reet van dat die Aston Martin 327 km/u haalt… Misschien 310…
@Jochempie: Inmiddels heeft wel een 8bak ipv 6, en 550? Pk ipv 470.

Zal wel ff duren, maar lijkt me niet onmogelijk.
@Jochempie: matig…
@Svenska_Aeroplan_AB: Jij snapt het!! Wat een pauperbak.
Cls63s?
@henkhupelschoten: of je nou een e,s,cls neemt, dat maakt natuurlijk niet uit. Dan kan je rs6 er ook bij zetten…
@henkhupelschoten: Die haalt met AMG drivers package 280 km/u..
@Jochempie: dacht dat de facelift wel de 300 haalde
Amerikanen zijn goed rap, en redelijk betaalbaar over t algemeen.
De Caddy is denk ik wel de auto waar mensen zich in zullen vergissen. Ik vind bijna alles wel mooi, de Audi kan mij als enige totaal niet bekoren.
De BMW is toch een klasse hoger dan de Audi, zeker qua uitstraling. De Aston vind ik wel mooi alleen klopt de auto niet, het design is een beetje raar.
Leuk dat die auto’s het kunnen, maar ik vraag me af hoe vaak die snelheden in de praktijk gereden worden.
De hoogste snelheid die ik zelf ooit heb gereden was 240km/h. Dat was in een 7-serie en ik moet zeggen dat het -om het eens even te proberen- best wel een kick gaf. Maar dat ik me daarbij nou zo lekker voelde? Niet echt! En dan 300 of meer? Nee, dank u wel!
@9000cse:
Is ook enkel en alleen voor het zgn piemel meten, ik heb sinds afgelopen Woensdag morgen (03.00) 3500 kilometer met twee man achter mijn kiezen, dan is 120/130 op de cruise control een hele comfortabele snelheid en wil je zuunigheid, rust en een stille niet nerveuze wagen hebben.
De snelheidsduivels komen je dan over het algemeen zo’n twee tot drie keer voorbij.
We stonden bij de Fernpas, ten noorden van de Brenner in de sneeuw !
@desjonnies:
Juist! Ben woensdag/donderdag nog “even” naar Aarhus (DK) geweest. Op de heenweg (’s nachts) 120 op de cruise. Meer dan genoeg, want regen, hagel en sneeuw. Gelukkig heb ik de winterbanden er nog onder liggen.
Op de terugweg de cruise bijna niet kunnen gebruiken, omdat ik meer dan tien files had vanwege slippartijen en kop-staart-botsingen door gladheid. Velen hadden er hun zomerbanden al op liggen en hielden de waarschuwen niet voor serieus. Kostte me meer dan 5 uur extra rijtijd.
En de toppers die ik heb gezien? 4 of 5 Maserati’s, enkele Bentley Continentals, 7-series en S-klasses. 1 S-klasse AMG en 1 Bentley Flying Spur. Allemaal “normaal” rijdend, waarvan ik er zelfs enkele inhaalde.
Overigens zie ik op mijn ritten maar zeer zelden een auto waarvan ik kan inschatten dat die harder rijden dan 200 km/h.
@desjonnies: 170/180 op een rustige autobahn is ook gewoon lekker, kun je tenminste nog een beetje tempo maken
@9000cse:
In mijn geval regelmatig en al helemaal de eerste 60 kmdoor Duitsland….af en toe 300 en cruise control op 270 tenzij er weer wegwerkzaamheden zijn welke nu al Jaren op de A31 uitgevoerd worden…..

Heb mijn wagen nu 3 jaar en 50.000km mee gereden, meer dan de helft gaat met snelheden ruim boven de 200 km per uur. Spreekt voor zich dat ik niet vaak in NL rijd……
@205GTI16: right…ik ging wekelijks naar Duitsland in late uren en minder en minder kan je zelfs 200 aanhouden.
Een piek van 240 ok, maar 300 en voor cruise op 270 te zetten maak je je nu echt wel belachelijk. Je mag zelfs met een Quattro rijden, de minste hobbel of bocht moet je reageren en ik spreek over een jaar oude S5, wat zowat ramvol met technologie zit om deze hoge snelheden aan te kunnen.
@tombe:
Eerste gedeelte geheel correct het is al jaren minder aan het worden door milieuzones en bouwwerkzaamheden. Ik knal alleen niet door heel Duitsland, de A31 bevalt mij meer dan prima en dan het stuk van Bunde naar knooppunt Schuttorf……Zelfs daar kun je de bovengenoemde A31 al opsplitsen in 3 stukken vanaf Bunde naar afslag Stadskanaal kan ik de bovengenoemde rijden met uitzondering van de wegwerkzaamheden aldaar. Daarna gaat de snelheid er al een beetje uit 200-240 is dan nog haalbaar tot aan afslag Emmen want dan word het gewoon te druk…..
Overigens heb ik geen problem met hobbels en bochten aangezien ik ook met die snelheden wel van baan wissel indien de rechterbaan leeg is, ik doe dat ook om juist door bochten heen te kijken.
Overigens mag je 1 jaar oude S5 ramvol technologie zitten dat wil nog steeds niet zeggen dat het ook kan, standard monteert Audi geen banden die dat soort snelheden kunnen rijden om maar eens iets heel simpels te zeggen….in het verleden heb ik ook regelmatig 230-240 per uur met een aangepast 205-je daar gereden zonder een centje pijn aangaande de hobbels…….
@205GTI16:
Het zij je van harte gegund, maar ik geloof er geen reet van! Regelmatig je cruise op 270? Ik denk, dat je je snelheidsmeter eens moet laten nakijken. En op welke tijdstippen zou je dat kunnen doen? Ook buiten de spits blijft de A31 imo een kwalitatief slechte weg en nogal smal. Ook dan halen er vrachtwagens in en als dat zo’n 500 meter voor je gebeurt, moet jij toch maar even van 270 terug naar +/- 90. Nee, zo’n rijstijl is bepaald niet de mijne. Ik reis liever dan dat ik raas en ben nog nooit te laat aangekomen.
@9000cse:
Prima als je het niet gelooft maar er zijn wel mensen die het dus wel rijden. Mijn snelheidsmeter is grijs met witte getallen en qua aangegeven snelheid is hij ook nog zeer accuraat ook…. Tijdstippen varieert ik rijd er meestal in de weekenden dus dan is er ook geen vrachtverkeer op de weg…..

De aangegeven remactie is al een keer gebeurd, echter niet door een vrachtwagen maar jawel een Hollander die zonder te kijken vanuit de invoegstrook gelijk de linker rijbaan opreed om gelijk een eveneens invoegende camper in te halen…….

Ik vind Nederland dan weer echt slecht om te rijden, teveel verkeer op de weg iedereen denkt dat de weg van hem is. Mensen die niet opletten, geen richting aangeven, telefoneren, met de radio bezig zijn, niet in de spiegels kijken en ga zomaar weer door. In dat opzicht is duitsland echt stukken beter en vooral in het Noorden op de A31 is het dus lekker doorrijden…..ondanks de hoge snelheden is dat voor mij veel rustiger dan het rijden in NL…….
@205GTI16: zeker waar dat meestal buitenlanders niet gewend zijn aan aankomend verkeer aan hoge snelheden.
Kan zelfs van sommige Duitsers gezegd worden die, zoals je ook aanhaalt, het een goed idee vinden om die smartphone boven te halen en ieder in gevaar te brengen.

Spiegels gebruiken mensen! Overal!!
Liever 20 aan 200kmh dan 1 aan de smartphone!

Zelfs al heb je ervaring aan hoge snelheden, 300 en 270 blijven sterk.

Mijn persoonlijk record is Gent-Barcelona op 10 uur. Gemiddelde 140kmh betekende bijna constant 180kmh.
Golf 4 115TDI. Maar dit was in de jaren 2000, vóór smartphones, traject- & flitscontroles.
Geloof me, heel vermoeiend en leerrijk. Had een focus (1ste generatie 2.0i zetec) in die periode, deed het veel beter aan hoge snelheden dan die golf, maar die (glorie)tijden zijn laaaang gepasseerd.
Gaven ze de Charger ook maar eens zo’n retro-design als de challenger mee, de huidige is maar een schim van wat de Charger ooit geweest is, ondanks de poging om er wat design-elementen in te proppen van weleer.
Porsche’s en Maserati’s leggen het af tegen Cadillac’s en Dodge’s.
In wat voor tijd zijn we in godsnaam beland…
@turbotoll:
De tijd waarin de Amerikanen oppermachtig waren, eind vijftiger tot en met de zestiger jaren reed de gemiddelde Oldsmobile, Cadillac, Lincoln of Chevrolet met een V8 iedere Europese wagen drie keer zoek.
Porsches, Mercedes en Jaguars.
BMW had eigenlijk niets totdat de 2500, 2800 en de drie liters uitkwamen.
Een Porsche 356 had 1600 cc en Mercedes had alleen maar de peperdure 300SL die wat kon maken, de gewone sedans, daar reed zo’n Amerikaanse slee rondjes omheen met de Airco aan en de elektrisch ramen naar beneden toe, dat was op Europese wagens niet eens leverbaar.
@desjonnies: Ja. In de goeie tijd eind jaren zestig tot ’72 maakte men mooi spul. De EPA directives hebben de Amerikaanse autoindustrie bijna 30 jaar afgewurgd, maar nu zijn ze dubbel en dwars terug met betaalbare PK’s. Daar dan.

Ik weet nog dat een maat van me een ’72 Challenger had met een zescilinder erin begin jaren negentig, en iedereen zeiken dat het geen echte Amerikaan was zonder V8. Wel, hij reed al die Manta’s en GTI’s met hun “sportfilters” en “sportuitlaten” de snot uit de oren.

Blijft toch een vreemd idee dat Porsche en Maserati in hun topmodellen als premium merk onderdoen voor die CTS-V en Hellcats. Alsof ze niet voor het gaatje gaan.
@desjonnies:
Op zich een goed verhaal, maar vergeet de Mercedes 300 SE 6.3 niet. Dat was één van de snelste auto’s uit die tijd.
In de jaren 70 was de 450 SEL 6.9 oppermachtig.
@PeugeotGTI: de w109 6.3 was de snelste en ook een van de eerste echte super sedans. wil er altijd nog een hebben moet nu genoegen nemen met een 4.5 v8 w108. bij joop stolze staat er nog een te koop voor 20.000. toch maar effe doorsparen….. of dromen….
@henkhupelschoten: zo’n 6.3 rijdt overigens porsche’s en jaguar’s uit die tijd helemaal zoek bij het stoplicht en de w116 is trouwens ook gaaf met z’n 6.9 liter zou er ook altijd nog wel eentje willen hebben
@desjonnies: de tijden dat de Amerikanen oppermachtig waren…wel Amerika heeft nog steeds de muscle cars, wat Europa eigenlijk niet echt heeft. Ik ben geen grote fan, maar enorm respect ervoor. Een pony car kan je daar met een V8 kopen aan de prijs zowat een 3 serie. Niks premium maar toch een wagen die op vele vlakken toch zal prikkelen op vlakken die wij hier in Europa vergeten.
Oa leuk design imo, fantastische soundtrack en soms wel heel basic gebouwd zodat je toch wel wat skills moet hebben en zo wel veel voldoening zal hebben.

Mercedes heeft dat ergens begrepen met die fantastische soundtracks in hun AMG’s, en hier in Europa, in NL nog meer door jullie bijtelling, moet je al veel flappen neertellen om een leuke ronk te hebben. Ik persoonlijk grote fan vd 235i met z’n 6 in lijn, 46k. In Amerika een pony car kost 25.000 dacht ik
Staan inderdaad leuke gezinsautotjes tussen ja. Xd
Ik vind alleen de Quattroporte écht begerenswaardig. En dan misschien de RS7 of de Panamera nog. De rest is mij te ordinair als vierdeurs.
Die hellcat is echt lekker! Hell yeah!
307 haalt de nieuwe QP , 285 haalt degene die afgebeeld staat.
@maseratizzzzzzzz:
Peuzjoos zijn helemaal niet zo snel……
Ik laat de begrenzer op de M6 er maar op haha
Ik zou ze allemaal wel willen op de VAGjes na. Die doen me niet zoveel. Ohja en liever een CLS dan een E.
Ben ik de enige die het een prestatie vind van Bentley om 322 te halen? En dat in zo’n zware en luxe bak!
@kvdw: Gewicht heeft niet zoveel invloed op top snelheid. Gaat vooral om PK’s en lucht/rol weerstand.
Ik zou voor de Bentley gaan. Dat is volgens mij toch wel de meest comfortabele manier om zo hard te gaan.
Kan trouwens in het bericht over de Aston nergens terug halen dat ie 327 haalt, er staat in dat bericht 306 en dat ie dus net de 300+ clun betreedt. Misschien een foutje dit?
@kvdw:
Of hij dat wel of niet haalt laat mij koud, alleen om de looks zou ik hem al willen. Hij komt tenmiste niet over als een bak van het kamp of een auto waar alleen de echte proleet zich in thuisvoelt.

Die 300+ doe je misschien een keer voor de lol op een lege autobahn, maar dat is voor mij geen reden om een auto te kopen.
@jrk68: mee eens met de Maserati de mooiste!
Mooi lijstje!
Volgende week van stationcars?
@bmwm4: BMW M5, Audi RS6, Jaguar XFR-S…
@jozef879: M5 station??
@lebeaunl: ik zal maar als excuus gebruiken dat ik die van het vorige model bedoelde. (Zat er met mn kop niet bij)
Dat kon 15 jaar geleden ook al en toen was het toch een stuk exclusiever dan nu…….

Rijd zelf een E39 M5 en toegegeven het duurt even van 280 naar 300 per uur maar het gaat wel gewoon. Wagen is overigens geheel standaard alleen is de limiter verwijderd.
Benieuwd hoe de lijst eruit zou zien met tjoenerts. Waarschijnlijk begint de lijst dan bij 370 ofzo. MTM, G-POWER, BRABUS, Hennesey, Carlsson etc. lachen om 300-en-een-beetje.
Waar is de rs6 waar jullie zelf 315 mee hebben gereden :
@tomdahmen: 5-deurs…
Toch wel schofterig lekker: 300+ doen in een enorm opgedirkte Amerikaan!
Bentley 0_0
Verkeerde Maser jongens

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).