15 schitterende auto’s die samen 52.6 miljoen opleverden

Auteur: , 43 Reacties
Mercedes 300 SL Gullwing

Niet alleen de Pinnacle Portfolio a 65 miljoen dollar ging onder de hamer, liefst drie grote veilinghuizen hamerden automobiel lekkers af.

Zowel Gooding&Company, RM Sotheby’s als Mecum grepen Pebble Beach aan voor een flinke veilig. Het was RM Sotheby’s dat met de Pinnacle Portfolio, een bizarre verzameling klassiekers en supercars van circa 65 miljoen dollar, het grootste spektakelstuk had, maar ook bij de andere twee veilinghuizen ging er veel lekkers onder de hamer.

Een aantal auto’s passeerden al eens de revue. Zoals de Porsche 930 Turbo van Steve McQueen. Niet eens een heel bijzondere wagen, maar blijkbaar wilde iemand er 1.75 miljoen euro voor neertellen. Dat is ongeveer vijftien keer meer dan voor een normale 930 Turbo. Ook de Ferrari Enzo uit de Pinnacle Portfolio stipten we al even aan, deze verbrak eveneens alle records. De 400e en laatste Ferrari Enzo had niemand minder dan de Paus als eerste eigenaar, de kersverse eigenaar is ruim 6 miljoen dollar minder vermogend geworden door de aanschaf. Bovenstaande Mercedes-Benz 300 SL ‘Gullwing’ komt uit dezelfde collectie, maar werd uiteindelijk niet verkocht.

Dat werden onderstaande auto’s wel en er zit voor ieder wat wils bij. Iedereen met goedgevulde zakken that is, want naar koopjes zoek je tevergeefs. Deze veiling is wat dat betreft geen uitzondering op het beeld dat we de laatste jaren zien: exclusieve auto’s stijgen hard in waarde en het plafond lijkt nog altijd niet bereikt.

Lamborghini Miura P400 S (1969) – 2.300.000 dollar
Lamborghini Miura

Toyota 2000GT (1967) – 825.000 dollar
Toyota 2000GT
Dit exemplaar werd door RM Sotheby’s geveild. Bij Gooding&Company werd een 2000GT afgehamerd op 803.000 dollar, Mecum wist zelfs 925.000 dollar voor zo’n Toyota te krijgen.

Ford RS200 Evolution (1986) – 539.000 dollar
Ford RS200

Porsche 356 Speedster (1958) – 583.000 dollar
Porsche 356 Speedster
Raar maar waar: twee prachtige, in nieuwstaat verkerende, Speedsters gingen weg voor 330.000 en en 379.500 dollar, dit ongerestaureerde exemplaar was aanzienlijk duurder.

Mercedes-Benz CLK DTM AMG (2005) – 451.000 dollar
Mercedes CLK DTM AMG

Ferrari 288 GTO (1985) – 2.420.000 dollar
Ferrari 288 gto

Citroën SM (1973) – 99.000 dollar
Citroen SM

Jaguar XK120 Supersonic by Ghia (1952) – 2.062.500 dollar
Jaguar Ghia

Ferrari 250 LM (1964) – 17.600.000 dollar
Ferrari 250 LM
De allerduurste auto die dit jaar op Pebble Beach werd verhandeld.

Porsche RS60 (1960) – 5.400.000 dollar
Porche RS60

Aston Martin Centennial DB9 Spyder Concept (2013) – 693.000 dollar
Aston Martin Zagato

Porsche Carrera GT (2005) – 1.000.000 dollar
Porsche Carrera GT
Met slechts 252 mijl op de teller. Wie 1.481 mijl ook ok vond, had eveneens bij Mecum voor 775.000 dollar een zilveren Carrera GT met rood interieur kunnen winnen.

Lagonda V-12 Rapide (1939) – 1.650.000 dollar
Lagonda V12 Rapide

Ferrari 250 GT SWB Berlinetta Speciale (1962) – 16.500.000 dollar
Bertone Ferrari
Niet Pininfarina, maar Bertone’s Giorgetto Giugaro is verantwoordelijk voor het beeldschone lijnspel van deze 250 GT SWB.

BMW M1 (1980) – 462.000 dollar
BMW M1



43 reacties

Geen Amerikanen? D’aww…

Maar damn, wat is een 2000GT toch sexy!
@toyotafortuner: jawel, de ford rs200
@shelbylover427: Ik bedoelde een échte Amerikaanse Ford, iets als een Mustang. De RS200 zie ik meer als een Euro Ford. En ik word niet zo warm van een Euro Ford
@toyotafortuner: Ja hoor, bijv. “the last chassis number Shelby GT350 produced, 1969 SHELBY GT350 FASTBACK, sold for US$ 99,000 (€89,511) inc. premium”, tijdens de Bonhams Quail Lodge Auction.
@toyotafortuner: hou niet zo van chinees
@toyotafortuner: Jazeker en tijdloos ;)
De RS200 voor mij, maar die zijn voor minder ook wel te vinden. Verder weer belachelijk hoge prijzen, dit wordt alleen maar erger denk ik.
@ghost: wat een mooi ding he!!
@ghost: geef mij ook maar een RS200 of een 2000GT
Geef mij maar Ferrari 250 GT swb berlinetta speciale
Miura voor mij natuurlijk!
Woo, die RS 200 en CLK DTM…
Nu zie ik pas waar de inspiratie voor de nieuwe Lagonda vandaan komt, die DB9.
Mooi spul, maar wat een belachelijke prijzen…
Jemig die jaguar XK120 Supersonic by Ghia is echt een schoonheid!
De M1. Rijdt geweldig.
@e38ossie: heb je daar echt in gereden??
Wat is die Jaguar xk120 toch een mooie auto. Bijzonder ook dat deze bijna tien jaar ouder is dan de volvo P1800 die er toch wel erg veel op lijkt.
Bijna 5 ton voor een clk dtm amg. Nooit gedacht! Overigens is die jaguar 10X mooier dan die Ferrari 250 LM en dat maar voor “een achtste voor de prijs” voor mij graag de jaguar, de citroen, de langonda, de ford en uiteraard de clk en de 300SL, wat een plaatje als hij daar toch zo staat hé! Blijft een droom. Overigens viel me net op dat de 512 BBi nog niet eens zoveel kost. 4/5 ton terwijl de 288 gto zoals hier boven de miljoenen in gaan. En de 512 vindt ik persoonlijk 10x mooier
@henkhupelschoten: en dan te bedenken dat de Nieuw-Zeelandse douane destijds 4 CLK DTM’s heeft ingenomen van Kim ‘Dotcom’ Schmitz.
Gaat helemaal nergens meer over sommige prijzen. En die Porsche GT voor 775.000 dollar en 1500 Miles moeten we even naar die aanbieder van laatst sturen. Die is met zijn prijs dus enorm te hoog.
Alles onder de 25.000 is troep, maar een ton is vrij veel voor een SM. Moet ze wel héél erg perfect zijn.
Er is nog meer leuks dat geveild werd:
– Ferrari 250 GT SWB California
– Ferrari 250 GT LWB California
– Ferrari 250 GT Tour de France
– Ferrari 410 Superamerica
– Ferrari 275 GBT/6C
– Ferrari 275 GTB/4 (X 2)
– Ferrari 275S
– Ferrari 500 Superfast
– Ferrari Enzo Ferrari
– Ferrari F40 LM
– McLaren F1 LM
– Jaguar C-Type Lightweight
– Porsche 956
– Packard Twelve 1108

Het was weer een behoorlijk Ferrari festijn. Wat ik absoluut niet erg vind. Er gaat niks boven een klassieke V12 Ferrari! Die prachtige blauwe 250 GT Tour de France is toch wel mijn favoriet. Chris Harris heeft er ooit een video van gemaakt. Zeker kijken!
2000gt’s die tegen het miljoen aanschurken. Ik wist dat ze niet alleen veel mooier maar ook zeldzamer en duurder zijn dan de E-type. Maar zóveel duurder…
De Porsche 356, RS60 en Carrera GT vind ik erg lekker!
Maar doe van de 356 en de RS60 maar een replica, dan kan je hem ook nog customizen en beter maken zonder een échte’ te vernaggelen en voor een stuk minder geld.

De Carrera GT schijnt niet echt relax te zijn met de koppeling en wordt ook weer erg prijzig…

Dus doe mij uit dit lijstje de BMW M1 maar. Lijkt me een erg leuke auto om te rijden en is ook nog eens verschrikkelijk mooi!
@reactief:
M1 vind ik ook steeds sexyer worden, maar niet in het zwart. Gewoon in het rood graag. Zoals in deze geinige fotoserie:
http://www.bmwblog.com/2014/03/07/photo-comparison-bmw-m1-vs-bmw-i8/
Het zijn dan ook wel de krenten uit de pap….
Ik snap nog steeds niet dat die ferrari’s zo veel kosten, de prijs staat totaal niet in verhouding tot schoonheid, snelheid, techniek etc
@agera: Ach ja, dat is nou eenmaal de marktwerking. Ik vind het absoluut mooie wagens, maar de prijzen zijn inderdaad absurd. Maar laten we eerlijk zijn, dat is in de vastgoedsector net zo. Het is toch in feite belachelijk dat je een paar ton voor een simpel huis betaald?
@agera: Even heel kinderlijk simpel, iedereen op deze aardbol kent Ferrari en ziet mooie auto’s van het merk, al decennia. Er zijn er maar beperkt beschikbaar. Een groot aantal kopers wilt het hebben. De verkopers wachten op de hoogste bieder. Zo kom je tot een hoge prijzen.
Geen enkel ander merk speelt dat zo klaar omdat het niet de status heeft opgebouwd zoals Ferrari dat heeft.
En jou of mijn persoonlijke smaak heeft daar geen invloed op.
Ferrari 250 GT SWB Berlinetta Speciale, ik kende hem niet. De tering, wat een prachtige auto!! En 100k voor een Citroen SM… Toen Autotrader nog een papieren medium was kocht je die dingen voor 2,5k.
Die xk120 supersonic is echt wel een mooi ding, wel nieuw voor mij.
Die jaguar had ik nog nooit gezien, wat een pareltje!
Die Jaguar.. wat een plaatje. Schitterd zeg. Wat mij betreft de mooiste uit dit rijtje. En die RS200 is ontzettend gaaf. Zou er graag eens in rijden.
Een ton voor een Citroen SM? Wow, die zag ik niet aankomen…
Wel een schitterende wagen natuurlijk. Vanaf opzij misschien wel de meest sexy auto ooit:
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/7/7e/Citroen_SM_at_Anet.jpg

Samen met de Toyota “stiekem mooier dan een E-type” 2000GT mijn favoriet in dit lijstje.
tja de 250 LM is toch het gaafst, dat getal staat niet alleen voor het bedrag maar ook voor de afgunstige blikken..
De duurste is ook wel de lekkerste!!! Ferrari 250 LM dus! Er zit toch een soort van logica in de prijzen wahahaha
Ik mis de 540 K’s, de Maybachs, de Isotta Franchini’s en de vooroorlogse Alfa’s 2300.
Wat een beauties zitten er tussen. Die jaguar is prachtig, de Carrera GT zou ik graag willen hebben, de 250’s behalve de lm zijn allemaal om te kwijlen. En het is allemaal belachelijk duur. Het speelgoed van de rijken.

PS. @autoblog: In de app worden foto’s vrijwel altijd breder dan het scherm. Erg vervelend als je in de trein zit of zoals nu het geval er een internet storing op de wifi zit.
@mrb: heb ik ook last van. Oplossing : scherm draaien en weer terugdraaien naar de normale positie ;)
@dennise: you sir, deserve a cookie. Bedankt!

En wat is jou bedanken een goed excuus om nog een keertje plaatjes te kijken van deze prachtige wagens ;)
Wouw! Wat een wagens! Vooral de miura. Heerlijk!
Er wordt overal weinig aandacht besteed aan die originele Michelotto F40 LM,
ben benieuwd wat zoiets nou oplevert.
Is uiteindelijk exclusiever dan een standaard Enzo..

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).